• Anonym (Stella)

Vad tänker ni män om kramar?

Egentligen har frågan inte med sex att göra alls men jag ville nå männen och er hittar man enklast i denna del av forumet.

Frågan är vad ni tänker när en kvinna kramar er som ni inte är tillsammans med? Kan vara en vän, bekant, släktings kompis, arbetskamrat etc.

Är det hemskt? Känns lite mysigt? Tänker ni att hon är intresserad av er? Blir du kanske intresserad av henne på ett mer romantiskt plan efter det? Tänker du på om hon doftar gott av en parfym eller inte doftar något alls? Vill du ha mer kramar av henne i framtiden? Blir du glad? Irriterad över hennes framfusighet om det är hon som initierar kramen? Tycker att hon är konstig som kramar dig? Vad är en bra eller dålig kram?

Vi kan förutsätta för diskussionens skull att du inte tycker att hon är en vidrig person från början utan att du åtminstone gillar henne platoniskt.

Berätta!

• Svar på tråden Vad tänker ni män om kramar?
  • Anonym (Stella)
    KimLinnefeldt skrev 2025-03-16 09:12:56 följande:

Gift och trogen men njuter av att se och röra och kramas med andra. De är mjuka och gillar mig och luktar gott. Man måste ju inte ligga med dem bara för det.

Så du tänker att en kvinna som ger dig en kram tycker om dig? Inte nödvändigtvis att hon är kär i dig men gillar dig som person i alla fall. Det i sig är ju lite smickrande (för dig) eller hur? Får du mer positiva tankar om henne då än förut och gillar henne kanske lite mer? Man får ju anta att ingen vill krama en ens en kort sekund om dom ogillar en.
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-16 10:04:10 följande:

Tycker det är ganska gränslöst om man inte är i en relation eller dejtar. 

Intressant att du tänker så. Varför tycker du att det är gränslöst? Vi utgår från att ingen av parterna tvingar sig på den andra eller håller fast den andra när hon/han försöker ta sig lös.

Jag tänker att dessa två personer kanske har lite känslor för varann som råkar komma fram i kramen. Om en vanlig hälsningskram är ett par sekunder där man knappt hinner få armarna om varandra men båda parter i mitt exempel kramas längre och med båda armarna hårt om ryggen så tyder väl det på något? Vad tänker ni andra? Är det verkligen så gränslöst och fel?
  • Anonym (My)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 17:04:42 följande:

Det är så sällan jag får kramar av en kvinna så jag njuter oftast väldigt mycket av det, behöver inte vara sexuellt men kan känna sexuell njutning av det också. 

När jag var yngre trodde jag ibland det betydde att hon var intresserad men det insåg jag snabbt att det inte alls behövde innebära.  

De flesta män reagerar väl olika men jag uppskattar det mycket.

Trist att du sällan får kramar trots att du tycker om det. Men lite läskigt och otrevligt är det att du kan känna sexuell njutning bara av en kram från en kvinna. Hon avser säkert inget sexuellt alls med det så jag hoppas du verkligen inte visar det. Kan ha viss förståelse om du är så utsvulten som jag tror du är men det är obehagligt i alla fall.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Stella) skrev 2025-03-16 15:14:29 följande:

Jag är också lite förvånad att så många tycker att det är obehagligt att kramas. Menar ni det även om ni gillar personen? Förstår att ingen vill krama någon man avskyr men om ni nu gillar eller är neutral inför personen ogillar ni det ändå?

Kram är närhet och på sätt och vis sexuellt (När man inte haft sex på några år). Så är du man, eller 70 bast eller väger tresiffrigt, varsågod och krama mig jag har inga problem med det, det blir då inte sexuellt, men det är jobbigt annars.  

Har flera kramiga kvinnliga kollegor och det är faktiskt jobbigt med tuttar pressat mot sig, armar runt sig, doften av tvättat hår, osv. 
  • Anonym (karl)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-03-16 15:55:58 följande:
    Kram är närhet och på sätt och vis sexuellt (När man inte haft sex på några år). Så är du man, eller 70 bast eller väger tresiffrigt, varsågod och krama mig jag har inga problem med det, det blir då inte sexuellt, men det är jobbigt annars.  

Har flera kramiga kvinnliga kollegor och det är faktiskt jobbigt med tuttar pressat mot sig, armar runt sig, doften av tvättat hår, osv. 
    Jag har inte haft sex på 6-7 år men känner inte igen detta. Tycker kramar känns väldigt platoniska. Eller så är jag bara van att inte se mina kvinnliga vänner (eller kvinnor generellt) på det sättet.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Stella) skrev 2025-03-16 15:27:33 följande:
    Så du tänker att en kvinna som ger dig en kram tycker om dig? Inte nödvändigtvis att hon är kär i dig men gillar dig som person i alla fall. Det i sig är ju lite smickrande (för dig) eller hur? Får du mer positiva tankar om henne då än förut och gillar henne kanske lite mer? Man får ju anta att ingen vill krama en ens en kort sekund om dom ogillar en.
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-16 10:04:10 följande:

Tycker det är ganska gränslöst om man inte är i en relation eller dejtar. 

Intressant att du tänker så. Varför tycker du att det är gränslöst? Vi utgår från att ingen av parterna tvingar sig på den andra eller håller fast den andra när hon/han försöker ta sig lös.

Jag tänker att dessa två personer kanske har lite känslor för varann som råkar komma fram i kramen. Om en vanlig hälsningskram är ett par sekunder där man knappt hinner få armarna om varandra men båda parter i mitt exempel kramas längre och med båda armarna hårt om ryggen så tyder väl det på något? Vad tänker ni andra? Är det verkligen så gränslöst och fel?
    Om jag måste ta mig lös ur en kram som varar längre än normen så anser jag att den andre är gränslös. 
  • Wayward

En kram idag, med någon man känner, är som ett "hej, kul att ses."
    Trevlig med kram, men det är inget konstigt idag.

• Anonym (Stella)
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-16 16:14:44 följande:
    Om jag måste ta mig lös ur en kram som varar längre än normen så anser jag att den andre är gränslös. 
    Jag tror att du övertolkar mina ord ganska rejält. När man kramas så släpper ju en person taget först och den andra brukar släppa snabbt efter. Det är det normala och handlar ju inte om att man behöver "ta sig lös" från kramen. Och då antar jag att båda parter vill kramas lika länge oavsett om det är en kort eller lång kram så länge man släpper direkt efter den motsatta parten.

Håller ni andra med?
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Stella) skrev 2025-03-16 20:39:57 följande:
    Jag tror att du övertolkar mina ord ganska rejält. När man kramas så släpper ju en person taget först och den andra brukar släppa snabbt efter. Det är det normala och handlar ju inte om att man behöver "ta sig lös" från kramen. Och då antar jag att båda parter vill kramas lika länge oavsett om det är en kort eller lång kram så länge man släpper direkt efter den motsatta parten.

Håller ni andra med?

Nu beskrev jag vad jag tycker är gränslöst i ditt exempel i inlägg 21. Kramas länge med händerna hårt om ryggen. Det är gränslöst, tycker jag. 

Sedan förstår jag inte dina svar. Du försöker få det till att det finns rätt eller fel här, men alla upplever det olika och det finns inget facit. 

Vissa killar gillar säkert ditt sätt att kramas medan andra inte gillar det. 

• Harnok

Jag föredrar kramar framför all annan närhet.

• Anonym (Stella)
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-16 21:03:35 följande:

Nu beskrev jag vad jag tycker är gränslöst i ditt exempel i inlägg 21. Kramas länge med händerna hårt om ryggen. Det är gränslöst, tycker jag. 

Sedan förstår jag inte dina svar. Du försöker få det till att det finns rätt eller fel här, men alla upplever det olika och det finns inget facit. 

Vissa killar gillar säkert ditt sätt att kramas medan andra inte gillar det. 

Jag försöker inte få det till rätt eller fel för du får tycka vad du vill naturligtvis. Jag försöker förklara hur jag menar om det var oklart bara.

Jag har inte heller sagt att det är mitt sätt att kramas så alltid. Med vissa män ja absolut och andra absolut inte. Jag tycker ofta att man matchar varann på något vis- att det blir så automatiskt bara. Så om någon kramar en hårt med båda armarna runt ryggen så svarar man så, om någon ger en halv sidledes kram så kramas man tillbaka så osv. (Poängterar igen att det här är förutsatt att man vill krama personen i fråga överhuvudtaget. Det är självklart en annan situation om man inte själv vill eller märker att den andra parten inte vill.)
  • Anonym (John Doe)

Personligen är jag inget fan av kramar som känns påtvingade då min personliga sfär sträcker sig ca en meter runt mig åt alla håll och jag vill själv kunna välja vilka jag ska släppa in där. 
    Kramar från människor jag är trygg och bekväm med och som jag själv valt att släppa in känns däremot jättebra. 

• Anonym (Stella)

Skulle man kunna dra slutsatsen att fler än man tror verkar tycka att det är obehagligt att krama "vem som helst" men att någon som kramar en varje gång man träffas tycker om en och att krama en?

Jag får väl åtminstone anta med god orsak att någon som ger en kram både när man möts och ska gå skiljas åt igen gillar en?

• Anonym (Y-front)

Tycker att det var jobbigt när det blev en slags kram kultur. För mig var kramen något personligt som bara rörde de jag älskade. Men med kram kulturen så blev kramen något ytligt och tappade sitt värde tyvärr. Ibland blir jag fortfarande förvånad när någon man nyss träffat vill ge en kram. Det finns en lite gräns mellan personer man möter ibland på krogen, konserter och liknande. Alltså personer man träffat några ggr och de personer man möter dagligen kollegor och kursare. Det är lättare att krama någon som man har en liten men ytlig relation till. Jämfört med någon som man ändå känner, som en kollega. Kollegan skulle jag bara krama för att trösta eller önska lycka till på ett nytt jobb. Men jag har nog också svårt för att personer som man älskar säger att de älskar en i tid och otid. Jag vill inte stå i mjölkdisken och säga jag älskar dig i mobilen som om min partner bad mig köpa filmjölk. 

• Ikaros12

Jag tycker om kramar och tycker att det kramas för lite i världen. Kramar kan se så olika ut beroende på situation och relation man har till personen. För mig är en kram framförallt antingen ett sätt att säga hej på, eller så är det bara ett sätt för mig att visa att jag tycker om personen. Det är aldrig sexuellt för mig. Inte ens med den jag är tillsammans med. Det är bara ett sätt att visa att jag gillar personen och kanske situationen och något jag ger, inte tar. En mysig typ av kram tycker jag är när man står bredvid någon man gillar och har ett fint samtal med. Sedan kramar någon om den andra från sidan. kanske lägger huvud mot huvud, eller axel. Tyvärr behövs en trygg vänskapsrelation för det då jag vet att kramar kan upplevas som något helt annat av andra, än vad det gör för mig. Däremot har jag både manliga och kvinnliga vänner jag krama med. sedan har jag vänner som jag inte skulle göra det med för att jag märker att det finns de som inte gillar det, eller att det skulle kunna feltolkas.

• Anonym (Stella)
    Anonym (Y-front) skrev 2025-03-18 22:12:09 följande:

Tycker att det var jobbigt när det blev en slags kram kultur. För mig var kramen något personligt som bara rörde de jag älskade. Men med kram kulturen så blev kramen något ytligt och tappade sitt värde tyvärr. Ibland blir jag fortfarande förvånad när någon man nyss träffat vill ge en kram. Det finns en lite gräns mellan personer man möter ibland på krogen, konserter och liknande. Alltså personer man träffat några ggr och de personer man möter dagligen kollegor och kursare. Det är lättare att krama någon som man har en liten men ytlig relation till. Jämfört med någon som man ändå känner, som en kollega. Kollegan skulle jag bara krama för att trösta eller önska lycka till på ett nytt jobb. Men jag har nog också svårt för att personer som man älskar säger att de älskar en i tid och otid. Jag vill inte stå i mjölkdisken och säga jag älskar dig i mobilen som om min partner bad mig köpa filmjölk. 

Det håller jag med om att är lite annorlunda när någon vill krama en som man nyss har träffat. Varför då liksom? Men har man träffats några gånger och gillar varann så har jag inga problem med det. Oftast så är det ju bara småkramar där man knappt hinner få armarna runt den andra.

Intressant ändå att du hellre kramar ytliga bekanta än kvinnor du känner närmare. Eller menar du bara att det ju skulle bli en aning märkligt att krama kvinnliga kollegan som man träffar varje dag om man skulle kramas varje gång man ses?

Känner du något nånsin för kvinnan du kramar- som inte är din partner? Inte nödvändigtvis kärlek eller lust eller något sånt men typ "åh vad jag gillar henne" när du kramar någon?
    Ikaros12 skrev 2025-03-18 23:09:06 följande:

Jag tycker om kramar och tycker att det kramas för lite i världen. Kramar kan se så olika ut beroende på situation och relation man har till personen. För mig är en kram framförallt antingen ett sätt att säga hej på, eller så är det bara ett sätt för mig att visa att jag tycker om personen. Det är aldrig sexuellt för mig. Inte ens med den jag är tillsammans med. Det är bara ett sätt att visa att jag gillar personen och kanske situationen och något jag ger, inte tar. En mysig typ av kram tycker jag är när man står bredvid någon man gillar och har ett fint samtal med. Sedan kramar någon om den andra från sidan. kanske lägger huvud mot huvud, eller axel. Tyvärr behövs en trygg vänskapsrelation för det då jag vet att kramar kan upplevas som något helt annat av andra, än vad det gör för mig. Däremot har jag både manliga och kvinnliga vänner jag krama med. sedan har jag vänner som jag inte skulle göra det med för att jag märker att det finns de som inte gillar det, eller att det skulle kunna feltolkas.

Vad intressant att läsa dina tankar. Kramar behöver ju inte vara romantiska utan kan ju bara vara ett "hej hej", "åh vad jag gillar dig" eller "jag är nog lite småkär i dig" och mer därtill.
    Vad menar du med det sista om att det skulle kunna feltolkas? I vilka situationer menar du då?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Stella) skrev 2025-03-18 20:17:42 följande:

Skulle man kunna dra slutsatsen att fler än man tror verkar tycka att det är obehagligt att krama "vem som helst" men att någon som kramar en varje gång man träffas tycker om en och att krama en?

Jag får väl åtminstone anta med god orsak att någon som ger en kram både när man möts och ska gå skiljas åt igen gillar en?

Framgår det inte tydligt att män tycker olika? En del är väldigt positiva till kramar medan andra inte är det? Varför vill du ens kunna dra en slutsats?
  • Ikaros12

Vad intressant att läsa dina tankar. Kramar behöver ju inte vara romantiska utan kan ju bara vara ett "hej hej", "åh vad jag gillar dig" eller "jag är nog lite småkär i dig" och mer därtill. 
    Vad menar du med det sista om att det skulle kunna feltolkas? I vilka situationer menar du då?

Eftersom vi människor har olika syn på kramar och att vi har olika syften med kramar, så kan det ju lätt missförstås. Även om jag som person aldrig ser något sexuell med kramar, så finns det ju dem som gör det. Innan jag känner mig trygg med en person så är jag till exempel försiktig med ?jag tycker om dig kramen? Framförallt borde vi vara det på platser som på arbetet. Där är vi faktiskt ganska utsatta. Dålig stämning mellan två personer kan ju skapas om inte mottagaren förstår att kramen faktiskt är oskyldig. Samtidigt som vi är bundna till att vara där under arbetstid, vilket kan göra att mottagaren har svårt att vara ärlig om de inte tycker att det kändes helt okej. De jag ger jag tycker om dig kramen, ger den nog minst lika ofta till mig, som jag ger den till dem. Så jag har egentligen inga problem själv kring kramar. Däremot ser jag att det är mitt ansvar som ger kramen att försäkra mig om att den andra verkligen vill och tycker om det. 

Svar på tråden Vad tänker ni män om kramar?