• Anonym (icloud)

Hjälp mig förstå icloud på iphone!?

Telefonjäveln tjatar alltid att det är dåligt med utrymme och jag får desperat radera massa bilder/videos. Så jag ökade icloud från 50Gb till 200Gb men kan ändå inte ha över 500-600st objekt i mitt galleri. 

iPhone-lagringsutrymme:
    62Gb av 64Gb. Det som tar mest plats här är appar och IOS.

icloud: 38Gb av 200Gb

Min fråga: Kan man rensa apparna utan att ta bort dom? Använder ju alla appar och så många har jag inte. Är icloud bara till för att kunna spara bilder? Har uppdaterat till 200Gb men hjälper inte ett skit? 

• Svar på tråden Hjälp mig förstå icloud på iphone!?
  • Anonym (icloud)
    Anonym (Flipp) skrev 2025-03-15 19:40:36 följande:

Är det telefonens minne eller iCloud som är fullt? Det är ju två olika saker. Mitt iCloud är sedan länge fyllt till max men telefonens minne är okej ännu. 

Av din bild att dömma är det telefonens minne (hårdvaran) som nästan är slut...

Ja, det stämmer. Det är telefonend minne som är typ slut. Och det är ju apparna som tar mest plats och vet inte hur jag ska göra eftersom jag inte kan/vill radera några appar. 
  • Anonym (icloud)
    Anonym (Flipp) skrev 2025-03-15 19:40:36 följande:

Är det telefonens minne eller iCloud som är fullt? Det är ju två olika saker. Mitt iCloud är sedan länge fyllt till max men telefonens minne är okej ännu. 

Av din bild att dömma är det telefonens minne (hårdvaran) som nästan är slut...

Kan det vara så att telefonen är helt slut? Att det inte spelar någon roll att ta bort massa appar? 
  • Anonym (Flipp)
    Anonym (icloud) skrev 2025-03-15 20:14:59 följande:
    Kan det vara så att telefonen är helt slut? Att det inte spelar någon roll att ta bort massa appar? 

Nä så är det troligen inte såvida luren inte är många år gammal. 

Den enda lösningen är att radera appar eller köpa en telefon med större minne.

• Anonym (d)

Apparna är problemet, inte bilder/videos som du kan ha på ett moln. Apparna ska förvaras i själva telefonen. Skulle rensa cache men har själv ingen iphone längre så minns ej hur, brukar vara under inställningar.

Vad har du för modell?

• Anonym (icloud)
    Anonym (d) skrev 2025-03-15 20:23:15 följande:

Apparna är problemet, inte bilder/videos som du kan ha på ett moln. Apparna ska förvaras i själva telefonen. Skulle rensa cache men har själv ingen iphone längre så minns ej hur, brukar vara under inställningar.

Vad har du för modell?

Ja, precis. Men använder alla mina appar😕  
    Ska rensa alla iphone-appar som kommer med när man köper telefonen, för det är fler av de appar som jag själv laddat ner. 

• Anonym (d)
    Anonym (icloud) skrev 2025-03-15 20:29:56 följande:

Ja, precis. Men använder alla mina appar😕  
    Ska rensa alla iphone-appar som kommer med när man köper telefonen, för det är fler av de appar som jag själv laddat ner. 

Återigen. Modell?

Att apparna knappt ryms på telefonen är en stor del av orsaken till att man kan behöva byta telefon, apparna tar bara mer plats med tiden.

• Anonym (Flipp)

Man kan också välja att rensa i datat genom att via Inställningar - Allmänt - iPhone lagring gå in och välja Avlasta under varje app. Kan frigöra en del utrymme. 

• Anonym (Anc)

Inställningar 
    icloud
    bilder
    välj optimera iPhone lagrings 

• Anonym (Anc)

Sen bör du gå in samma väg och se om du hittar Snapchat. Det ligger säkert en massa stora bilagor. Borde finnas funktion för att granska bilagor precis som det gör på meddelande.

• Anonym (icloud)
    Anonym (d) skrev 2025-03-15 20:53:01 följande:

Återigen. Modell?

Att apparna knappt ryms på telefonen är en stor del av orsaken till att man kan behöva byta telefon, apparna tar bara mer plats med tiden.

Iphone 11, 64 Gb
  • Anonym (icloud)
    Anonym (Anc) skrev 2025-03-15 22:42:26 följande:

Inställningar 
    icloud
    bilder
    välj optimera iPhone lagrings 

Har redan på Optimera iphone-lagring
  • Anonym (icloud)
    Anonym (Anc) skrev 2025-03-15 22:48:41 följande:

Sen bör du gå in samma väg och se om du hittar Snapchat. Det ligger säkert en massa stora bilagor. Borde finnas funktion för att granska bilagor precis som det gör på meddelande.

Ja, nått med snapchat som tar jävligt mycket plats. Vet att jag har mycket bilder sparade i appen. 

Men hjälp mig förstå en till grej. Det är ju telefonens egna lagringsutrymme som är nästan fullt och när jag går in på icloud har jag massa minne kvar att lagra bilder eftersom jag uppdaterade till 200Gb. Men jag kan fortfarande inte ha mer än 500-600 objekt i mitt galleri. Är det så att bilderna även ligger i telefonens minne och tar plats och hur får jag bort dom från telefonen och enbart lagar dessa på icloud? 

Svar på tråden Hjälp mig förstå icloud på iphone!?