• Anonym (Anna)

Köpa ut den andra partens hushalva vid skilsmässa

Ponera att vid skilsmässa skulle jag vilja bo kvar i huset. Huset är avbetalt, inga lån what so ever. Skulle det innebära att jag då belånar huset halva värdet och köper ut min partner? Skulle det ändå bli högt amorteringskrav vid ett sådant lån?

• Svar på tråden Köpa ut den andra partens hushalva vid skilsmässa
  • Anonym (Malin)

Då kommer du ju att ha huset belånat till mindre än 50%, så inga amorteringskrav pga belåningsgraden. Dock kan du behöva amortera 1% om lånet är större än 4,5 gånger din inkomst.

• Anonym (S)

Jag tar för givet att du har en rejäl buffert/sparande om du ska äga huset själv. Så låna 49% och ta av bufferten till resten. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (S) skrev 2025-03-16 15:14:36 följande:

Jag tar för givet att du har en rejäl buffert/sparande om du ska äga huset själv. Så låna 49% och ta av bufferten till resten. 

Vad är en rejäl buffert för dig?
  • Aliona
    Anonym (S) skrev 2025-03-16 15:14:36 följande:

Jag tycker snarare att det är vettigt med en ordentlig buffert, i synnerhet om man är ensam. 
  • Aliona

Ja, precis, ni värderar huset och du betalar hälften av husets värde till ex-partnern. Har du inte besparingar så tar du lån. 

• Anonym (S)
    Aliona skrev 2025-03-16 16:40:18 följande:
    Jag tycker snarare att det är vettigt med en ordentlig buffert, i synnerhet om man är ensam. 
    Och jag skrev väl inte att det är dumt med en buffert? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-16 15:45:17 följande:
    Vad är en rejäl buffert för dig?
    Beror på. I vilket skick huset är, har du bil/bilar, hur gamla/många barnen är, hur säkert ditt arbete är osv. 
    Men kanske 100 tk och sedan råd att fylla på den. 
  • Aliona
    Anonym (S) skrev 2025-03-17 14:58:18 följande:
    Och jag skrev väl inte att det är dumt med en buffert? 
    Nej, du skrev att hon kan använda en del av bufferten till husköpet istället för lån. Jag håller inte med om det rådet. Med tanke på att huset blir lågt belånat, och att ts nu blir ensamstående så tycker jag att hon ska spara all sin buffert. Dels behövs den som säkerhet när hon nu ska klara sig själv, dels blir hennes kostnader högre som ensamstående, dels så kommer hon ev behöva köpa grejer om mannen tar delar av bohaget med sig. Det är inte självklart att man får låna upp mer på ett hus senare då att ha likvida medel är mycket vettigare. När hennes nya ekonomi och budget börjat stabiliseas så kan hon betala av extra på lånet om hon vill, men jag skulle inte rekommendera det heller. 
  • Anonym (S)
    Aliona skrev 2025-03-17 15:07:57 följande:
    Nej, du skrev att hon kan använda en del av bufferten till husköpet istället för lån. Jag håller inte med om det rådet. Med tanke på att huset blir lågt belånat, och att ts nu blir ensamstående så tycker jag att hon ska spara all sin buffert. Dels behövs den som säkerhet när hon nu ska klara sig själv, dels blir hennes kostnader högre som ensamstående, dels så kommer hon ev behöva köpa grejer om mannen tar delar av bohaget med sig. Det är inte självklart att man får låna upp mer på ett hus senare då att ha likvida medel är mycket vettigare. När hennes nya ekonomi och budget börjat stabiliseas så kan hon betala av extra på lånet om hon vill, men jag skulle inte rekommendera det heller. 
    Nu vet vi inte hur stor hennes buffert är eller hur stort lån det handlar om. Men 1% på 2 miljoner blir 20 tkr. Har hon inte dessa pengar samt en buffert kvar, så bör hon inte ta över huset. Men är hennes buffert större så är det inte fel att ta lite från den för att slippa amortera. De pengarna hon slipper amortera kan hon snabbt spara ihop igen. 
  • Aliona
    Anonym (S) skrev 2025-03-17 15:12:50 följande:
    Nu vet vi inte hur stor hennes buffert är eller hur stort lån det handlar om. Men 1% på 2 miljoner blir 20 tkr. Har hon inte dessa pengar samt en buffert kvar, så bör hon inte ta över huset. Men är hennes buffert större så är det inte fel att ta lite från den för att slippa amortera. De pengarna hon slipper amortera kan hon snabbt spara ihop igen. 
    Ok, jag fattar vad du menar nu. Ja, det är rimligt för att göra så för slippa amorteringen. 
Svar på tråden Köpa ut den andra partens hushalva vid skilsmässa