• Anonym (Glamping-ångest)

Födelsedagsmiddag på glamping

Nu ni, ska ni få en utmaning!
    Jag har fixat "glamping" till mig och min sambo en natt över en födelsedag. Bilderna är fina men inser att det är mitt ute i ingenstans. Man bör alltså ha med sig mat. Födelsedagsmiddag.
    Så nu är fråga, VAD???? Och det finns typ tusen saker att bejaka.
    -Det är födelsedag, så inte typ ostfralla.
    -Det ska givetvis gå att äta kallt.
    -Vi ska bo i, om än lyxigt, tält. Alltså inget balt och kladd som typ skaldjur eller plockmat, kycklingvingar etc.
    -Vi vet inte exakt närhet och skick till toaletten så typ smörgåstårta, röror etc går bort (tyvärr)!
    -Ingen av oss "lagar" mat, så inget som kräver direkt förberedelse.
    -Det ska vara RIKTIG mat! Alltså ingen "bulgur" eller sån skit!

Behöver jag säga att jag börjar ångra mig rejält..??

• Svar på tråden Födelsedagsmiddag på glamping
  • Anonym (Ellen)

En god gryta som du värmer i gasol- eller spritkök utanför tältet. Servera med bröd och en sallad. 

• Anonym (Ellen)

Och packa våtservetter. 

• Anonym (?)

En camping som erbjuder glamping så här års kanske har öppen matservering?
    Vad skulle närhet till WC ha att göra med att välja smörgåstårta? Räknar du iskallt med att bli matförgiftad?
    Utifrån alla dina bekymmer verkar det som om du valt helt fel boende, tyvärr,
    Eller valt fel camping? Vet inte var ni bor eller hur långt ni tänker resa men det finns campingar med promenadavstånd till centrum.
    Man kan också välja riktigt lyxiga stugor istället för tält och beställa Foodora.
    Eller så är det lite lyxigt att bara vara tillsammans och göra det bästa av läget?

Anonym (?) skrev 2025-03-16 21:08:43 följande:

En camping som erbjuder glamping så här års kanske har öppen matservering?
    Vad skulle närhet till WC ha att göra med att välja smörgåstårta? Räknar du iskallt med att bli matförgiftad?
    Utifrån alla dina bekymmer verkar det som om du valt helt fel boende, tyvärr,
    Eller valt fel camping? Vet inte var ni bor eller hur långt ni tänker resa men det finns campingar med promenadavstånd till centrum.
    Man kan också välja riktigt lyxiga stugor istället för tält och beställa Foodora.
    Eller så är det lite lyxigt att bara vara tillsammans och göra det bästa av läget?

Varför svarar du ens...??? Hjälp till eller håll bara käften, okej???
  • Meddelande borttaget
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-16 20:51:29 följande:

En god gryta som du värmer i gasol- eller spritkök utanför tältet. Servera med bröd och en sallad. 

🤣🤣🤣 
  • Anonym (S)

Varför måste det vara kallt? Det går väl att ta med sig engångsgrill, någon god köttbit och färdig potatissallad, sallad i påse och körsbärstomater...lägg till ett lyxigt rödvin till.det så har ni ju en sjysst middag utan egentlig matlagning

• Anonym (?)
    Anonym (Glamping-ångest) skrev 2025-03-16 21:12:00 följande:
    Så - uppenbarligen har du valt helt fel eller läst men ej förstått.
    Glamping är ett "lyxigt" boende men - du får fortfarande knalla iväg till muggen för att kissa. Fullt utrustat kök ingår inte nödvändigtvis.
    Har försökt ge dig tips men får skit tillbaka, varför?
  • Anonym (Oförmögen att ta reda på fakta)
    Anonym (Glamping-ångest) skrev 2025-03-16 21:12:00 följande:
    Anonym (Glamping-ångest) skrev 2025-03-16 21:13:33 följande:
    🤣🤣🤣 
    och vara trevlig... kul tråd

• Aliona

Två frågor: 
    1. Vad finns det för utrustning där? Finns tallrikar och bestick? Du skriver kall mat - innebär det att det inte finns någon uppvärmning, typ eld, grillar eller stormkök? 

2. Vad har ni för förvaringsmöjligheter? Det avgör ju vad ni kan ha med er. Har ni en stor och bra kylväska så kan ni ta med er nästan vad som helst, men om ni ska ta maten i en ica-kasse så går ju känslig mat bort. 

Utan att ha uppgifter på ovanstående så skulle jag satsa på att ta med ett riktigt bra vin och sen ordentligt med tilltugg som lyxiga korvar, salami, ostar, oliver, inlagd kronärtskocka, patéer, sparris med hyvlad parmesan och sallad på cocktailtomater, buffelmozarella, färk basilika och crema de balsamico. Jag lovar att ni blir mätta! 

Vill ni ha mer matigt så kan fläskfilé med fördel ätas kallt om det är i god marinad. En lyxig potatissallad till och tomatsalladen ovan alt. klassisk grekisk sallad. Men det kräver ju lite matlagning innan. 

Mer komplicerat, och under förutsättning att ni kan värmamen också fullt görligt är en lyxigare köttgryta, typ boeuf bourguignon, med gott gröd, några fina ostar och vin. 

Har ni inte möjlighet att värma mat, men frakt och kylhållning inte är problem så kan ni äta sushi. Hoppa den billiga från ica eller lunchrestaurangen och unna er från en bra restaurang - helt matlagningsfritt för er. 

Det finna hur många alternativ som helst beroende på vad ni gillar. 

• Fjäril kär

Om du läser på hemsidan där du bokat så kommer du hitta exakt vilka typer av faciliteter ni har tillgång till .. Vissa glampingar har tillgång till fullt kök i ett separat tält bredvid. Andra erbjuder möjlighet till att ha servering och man kan äta i en mindre restaurang. Andra kan erbjuda utkörning av Fodoora så kan ni äta i tältet vilken mat ni vill. 

Så först tar du reda på vilka möjligheter just er camping har och sen får ni välja något som kommer fungera just för er

• Anonym (?)
    Aliona skrev 2025-03-16 21:38:30 följande:

Två frågor: 
    1. Vad finns det för utrustning där? Finns tallrikar och bestick? Du skriver kall mat - innebär det att det inte finns någon uppvärmning, typ eld, grillar eller stormkök? 

2. Vad har ni för förvaringsmöjligheter? Det avgör ju vad ni kan ha med er. Har ni en stor och bra kylväska så kan ni ta med er nästan vad som helst, men om ni ska ta maten i en ica-kasse så går ju känslig mat bort. 

Utan att ha uppgifter på ovanstående så skulle jag satsa på att ta med ett riktigt bra vin och sen ordentligt med tilltugg som lyxiga korvar, salami, ostar, oliver, inlagd kronärtskocka, patéer, sparris med hyvlad parmesan och sallad på cocktailtomater, buffelmozarella, färk basilika och crema de balsamico. Jag lovar att ni blir mätta! 

Vill ni ha mer matigt så kan fläskfilé med fördel ätas kallt om det är i god marinad. En lyxig potatissallad till och tomatsalladen ovan alt. klassisk grekisk sallad. Men det kräver ju lite matlagning innan. 

Mer komplicerat, och under förutsättning att ni kan värmamen också fullt görligt är en lyxigare köttgryta, typ boeuf bourguignon, med gott gröd, några fina ostar och vin. 

Har ni inte möjlighet att värma mat, men frakt och kylhållning inte är problem så kan ni äta sushi. Hoppa den billiga från ica eller lunchrestaurangen och unna er från en bra restaurang - helt matlagningsfritt för er. 

Det finna hur många alternativ som helst beroende på vad ni gillar. 

Oftast brukar det finnas någon form av tillredningsmöjlighet, grill, spis eller annat.
    Glamping brukar hålla rätt hög nivå om inte annat för att motivera priserna.
    Min upplevelse är att de lever upp till standard.
    Misstänker att TS bokat men ej fullt förstått.
    Försök att ge tips möts med taskig attityd - ha en trevlig glamping!
  • Tow2Mater

En Princesstårta, och en låda rostbiff det borde med en flaska vin eller två funka.

Men det låter som du blivit lurad om inte mat eller liknande ingår?

• Anonym (Malin)

Det ska alltså vara något du kan köpa färdigt? (Eftersom du skriver att ni inte lagar mat)
    Då kanske det kan passa med typ potatissallad med rostbiff och någon god skinka? Och så plockar du ihop lite från salladsbaren i affären som tillbehör. (typ tomater, sallad, mozzarella, osv)
    Något gott att dricka till maten, och snacks efteråt.
    Till nästa dag får ni ju ha en extra god frukost. Apelsinjuice kan du frysa i förväg, så att den funkar som kylklamp för resten av maten. 

• Anonym (?)
    Anonym (Malin) skrev 2025-03-16 22:53:31 följande:

Det ska alltså vara något du kan köpa färdigt? (Eftersom du skriver att ni inte lagar mat)
    Då kanske det kan passa med typ potatissallad med rostbiff och någon god skinka? Och så plockar du ihop lite från salladsbaren i affären som tillbehör. (typ tomater, sallad, mozzarella, osv)
    Något gott att dricka till maten, och snacks efteråt.
    Till nästa dag får ni ju ha en extra god frukost. Apelsinjuice kan du frysa i förväg, så att den funkar som kylklamp för resten av maten. 

Jo, glamping är ju som camping med lite "silver-lining" men innebär ju lika olika beroende på vilken camping du hamnar ..... och när.
  • Anonym (Ellen)

Vissa trådar önskar man ju att man aldrig skrivit något i. Vilken j-a skitattityd. Hoppas att det blir ösregn och stormbyar! 

• Anonym (suck)

Ring efter pizza då, det verkar uppenbart att du inte är mentalt rustad för nåt mer utmanande än det.

Svar på tråden Födelsedagsmiddag på glamping