• Anonym (Ledsen)

Har jag för höga förväntningar?

Jag är i en relation med en man som är väldigt olik mig på många sätt. Jag är en person som tycker om närhet (som inte resulterar i sex), till exempel kramar, att bli hållen, struken över håret eller ryggen. Min sambo däremot har inget intresse av närhet om det inte innebär att han får ligga i princip. Jag har hittills accepterat det men börjar nu känna att det är mentalt jobbigt. Den här veckan har jag blivit sjuk och har mått väldigt dåligt (genomförkyld), och i ett sådant läge drömmer jag om att vara med någon som vill ta hand om mig och stötta mig när jag inte mår bra. min sambo blir istället irriterad över att han måste ta mer ansvar hemma med våran 3-åriga dotter. När jag kom till honom igår och sa att det känns som han är arg på mig för att jag är sjuk, så svarade han att jag är sjuk alldeles för ofta, som att det är något jag skulle kunna rå för. Är det jag om har för höga förväntningar på hur en partner bör bete sig när den han ?älskar? är sjuk?

• Svar på tråden Har jag för höga förväntningar?
  • Anonym (Ester)

Jag hade inte velat ha det så.
    Vare sig känslan av att inte kunna/få vara sjuk utan dåligt samvete och bli lite omhändertagen.
    Eller att närhet alltid måste leda till sex. 

• Anonym (xxx)

Låter inte roligt att vara tillsammans med honom. Men nu valde ju du trots detta honom, även att skaffa barn med honom. Du visste vad du gav dig in på.

Men, om du känner att det inte går längre, så lämna honom. Du är fortfarande ung, kan träffa någon annan som passar dig bättre, som bryr sig om dig på ett respektfullt sätt. 

• Aliona

Nej, du har inte för höga förväntningar. Visserligen visar man kärlek på ilika sätt, men det är självklart att ta hand om varandra i en relation. Låt mig fråga så här - tänk er att ni lever tillsammans, blir äldre, och du blir allvarligt sjuk. Du får kanske cancer och behöver gå igenom operation och besvärlig behandling. Är han partnern som du vill ha vid din sida? 

• Anonym (M)

Hur funkar det när han är sjuk, är han utan behov?

• Anonym (as if)
    Anonym (M) skrev 2025-03-19 09:52:09 följande:

Den viktigare frågan är väl om han tar lika mycket ansvar för barnet och hemmet som TS, när han är sjuk.

Ett föredöme är bättre än tusen argument. Skrattande
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (M) skrev 2025-03-19 09:52:09 följande:

Jag är en väldigt omhändertagande person. När han är sjuk, då får han sova, jag fixar med morgonrutin för vår dotter, hämtning och lämning på förskola, matlagning, städning, läggning, utan någon fråga om saken. Det tror jag beror på att det är så jag vill bli behandlad, och jag hade inte föreställt mig att jag inte skulle få samma omtanke. Kanske är det jag som borde sett det komma med tanke på hur han är som person.
  • Anonym (Ledsen)
    Aliona skrev 2025-03-19 08:55:48 följande:

Nej, du har inte för höga förväntningar. Visserligen visar man kärlek på ilika sätt, men det är självklart att ta hand om varandra i en relation. Låt mig fråga så här - tänk er att ni lever tillsammans, blir äldre, och du blir allvarligt sjuk. Du får kanske cancer och behöver gå igenom operation och besvärlig behandling. Är han partnern som du vill ha vid din sida? 

Mycket bra fråga. Han har på vissa sätt visat att han finns där i tuffa situationer. Min mamma gick bort för en tid sedan, och då var det lite upp och ner med hur han stöttade mig. Han har inte lätt att hantera någon annans känslor så han var inte heller då speciellt kramig eller nära på det sättet, men då steppade han upp och tog hand om vår dotter över en period när jag var tvungen att hantera mammas sista tid och allt som kom därefter. Så det finns där hos honom, jag tycker bara att det inte ska kräva något så stort och intensivt.
  • Anonym (Jodå)

Har upplevt samma med ett ex. Hon blev märkbart irriterad om jag var trött, blev sjuk etc

Så ska det såklart inte vara.

• Freddie K

Nej, så ska det inte vara! Jag själv kan uppskatta att bara vara henne nära och hålla om henne. Speciellt om hon är sjuk, utan att det resulterar i sex. Jag behöver mycket närhet och tycker det är fint. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Göran)

Din man är inte empatisk. Självklart sköter man om sin partner när hen är sjuk.  

Man gör det utan att vara sur?Man gör det med omtanke och kärlek. 

• Anonym (Hin Håle)

Han verkar inte till att vara en höjdarpartner hörrududu...

Svar på tråden Har jag för höga förväntningar?