• Anonym (A)

Behöver man be sambon om lov för att köpa en kruka?

Igår köpte jag en glaskruka. I glas. Ca 20 cm hög. Transparant.  Den kostade 300 kr. 
    Ställde den på en hylla i hallen med en grön blomma i.

Sambon ser krukan, frågar hur länge jag haft den?!

jag säger att jag köpte den nyligen (jag ersatte en annan glasvas som råkade gå sönder) 

varpå sambon blir asförbannad och säger att citat: jag uppskattar verkligen inte när köper saker utan att fråga mig först!

Vi blev nyligen sambos, så visst förstår jag att han också vill bli inkluderad. 
    MEN, jag har aldrig köpt något överhuvudtaget utan att fråga. Har inte ens köpt något fast jag kunnat. Har inte haft något behov att köpa något. Skulle aldrig köpa något "större" utan att diskutera, men en vas? 

..Nu ville jag ersätta glasvasen men jag behövde visst fråga honom först.

Fick lite panik av tanken att behöva fråga om lov innan jag köper något. 
    Snälla kan nån ge mig lite perspektiv på läget? 

• Svar på tråden Behöver man be sambon om lov för att köpa en kruka?
  • Anonym (Herregudars)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-19 09:47:56 följande:

Var i ett långt förhållande, köpte jag en ros och skrev nåt fint t.ex. så blev det:

"Du köper inget utan att fråga mig"

"Vem har du legat med?!"

Sen var den helgen förstörd, jag sov på soffan och varje gång hon såg mig skulle jag påminnas fast allt jag gjort var att köpa en blomma.

Blomman slängde hon direkt.

Vid ett senare tillfälle var jag väldigt sjuk och var många gånger inlagd.
    Jag var hemma först i 9 månader...kan vara sämsta tiden i mott liv...
    Jag fick den största buketten jag nånsin hållit i från mina kollegor, jag bröt ihop för jag saknade jobbet och dem...mitt ex trodde aldrig att det var från jobb fast att jag ringde mitt jobb och tackade chefen med högtalare på, när jag lagt på får hon en knäpp och tar i sönder buketten.

Onödig fakta ovan jag vet.

Usch vilken störd människa du varit fast med! Låter som att du ska vara väldigt glad över att du slipper det där psykfallet nu.. hoppas att det inte varade allt för länge.
    Vilka galningar det finns alltså!
  • Anonym (Hmm)

Var står det att han tog sönder krukan? Verkar ha missat det? 

Låter som att det kan vara något annat som stör honom? 

Kanske ts har "invaderat" boendet med alla hennes saker och han får nöja sig med jätteliten / få saker och ett litet skrymsle i garderoben? 

Mitt x gjorde så nämligen. Jag fick inte ha någonting knappt medan hon skulle ha alla utrymmen och ha hennes grejer överallt och ja, det blev jobbigt. Man upplevde att man knappt fick andas i sin egna / delade bostad! 

• Core
    Anonym (A) skrev 2025-03-19 10:15:52 följande:

Vi har separat ekonomi och har ganska höga löner båda två. 
    Vi har inte dåligt med pengar och det är mina egna pengar jag köpt krukan för.
    En kruka jag köpte, för att den jag ersatte var en inflyttningspresent av er kär väninna (det var förövrigt han som råkade ha sönder den) och jag ville ersätta den som gick sönder.

Det kändes iaf väldigt olustigt att han blev så otrevlig för en så liten sak som en kruka. 

Jag kommer med starka ord här, men det låter i mina öron helt jävla stört helt ärligt. Vi har gemensam ekonomi och har haft det nästan sedan dag ett, definitivt sedan vi flyttade ihop. Vi har aldrig frågat varandra om lov för någo inköp, någonsin.

Visst, vill jag köpa något dyrare rådfrågar jag, men beslutet är alltid mitt eget. Till saken hör väl att vi har en relation där båda tar ansvar och respekterar varandra, men det får man väl ändå anta när man binder sig u tvåsamhet.

Ni har alltså separat ekonomi och ändå väcker det en sån reaktion? Narcissistiskt beteende kan jag till och med sträcka mig till 
  • Anonym (X)
    Anonym (A) skrev 2025-03-19 09:13:55 följande:

Igår köpte jag en glaskruka. I glas. Ca 20 cm hög. Transparant.  Den kostade 300 kr. 

jag säger att jag köpte den nyligen (jag ersatte en annan glasvas som råkade gå sönder) 

varpå sambon blir asförbannad och säger att citat: jag uppskattar verkligen inte när köper saker utan att fråga mig först!

MEN, jag har aldrig köpt något överhuvudtaget utan att fråga. Har inte ens köpt något fast jag kunnat. Har inte haft något behov att köpa något. Skulle aldrig köpa något "större" utan att diskutera, men en vas? 

Dags att leta efter en ny sambo. Han låter helknäpp.
  • Anonym (Anja)

Jag tycker han låter kontrollerande och negativ. Fick nästan ont i magen när jag läste. Inte ok. Så fint av dig att vilja ersätta den söndriga vasen och göra det lite fint och hemtrevligt. Ganska vanligt att vi kvinnor gillar inredning och köper lite fina saker som piffar upp hemmet, prydnadskuddar, tavlor och andra inredningsdetaljer. Tycker män brukar uppskatta det.

• Fiona M
    Anonym (E) skrev 2025-03-19 20:44:25 följande:
    Öhhh.... för att han inte tyckte det behövdes kanske.... jävla konstig kommentar, de var liksom inte oense om själva designen/färgen på krukan, han verkade inte ens intresserad av att skaffa en ny kruka öht
    Han borde köpt en ny eftersom han förstört en kruka.
  • Lynx123
    Anonym (Hmm) skrev 2025-03-19 21:48:02 följande:

Var står det att han tog sönder krukan? Verkar ha missat det? 

Låter som att det kan vara något annat som stör honom? 

Kanske ts har "invaderat" boendet med alla hennes saker och han får nöja sig med jätteliten / få saker och ett litet skrymsle i garderoben? 

Mitt x gjorde så nämligen. Jag fick inte ha någonting knappt medan hon skulle ha alla utrymmen och ha hennes grejer överallt och ja, det blev jobbigt. Man upplevde att man knappt fick andas i sin egna / delade bostad! 

Fast då tar man ett lugnt samtal om det. Finns ingen anledning att börja gapa och gorma och ingen vuxen människa behöver be.en annan om lov att göra saker.
  • Lynx123
    Anonym (E) skrev 2025-03-19 20:44:25 följande:
    Öhhh.... för att han inte tyckte det behövdes kanske.... jävla konstig kommentar, de var liksom inte oense om själva designen/färgen på krukan, han verkade inte ens intresserad av att skaffa en ny kruka öht
    Öööh...för att han hade sönder den - alltså borde han ha ersatt den i första taget.
  • Lynx123
    Anonym (A) skrev 2025-03-19 10:18:21 följande:
    Min upplevelse var inte att han vill vara med o bestämma, något jag vet att han vill iofs. Men principen att jag köpt krukan utan att först fråga honom var upplevelsen. Han tyckte krukan var fin men...
    Men varför reagerade han bli förbannad? Bara det är en stor varningsflagga. Och, för allt i världen, anpassa dig INTE efter detta beteende - du är fri att göra som du vill.
  • Anonym (asdasd)

Kan jag få jag köpa en kruka? Snälla söta. Jag behöver få råd!

• Anonym (Therealme)
    Anonym (A) skrev 2025-03-19 09:13:55 följande:

Han låter helt störd ärligt talat.
  • Mickezzz
    Anonym (L) skrev 2025-03-19 21:19:54 följande:

TS skrev ovan att de båda har hög inkomst och att hon köpte vasen för egna pengar. 

Det illavarslande här är ju överreaktionen - asförbannad låter direkt aggressivt-  och det faktum att han anser att TS ska be honom om lov innan hon köper saker med sina pengar. 

Ett normalt scenario hade kanske varit ett lugnt samtal om hur de ska göra med inköp nu när de bor ihop. Fast då handlar det vanligtvis om större inköp. Det TS beskriver är inte normalt öht. 

Jag försöker föreställa mig hur han vill ha det. Ska TS ringa honom och fråga: - Hej! Jag tänkte köpa en vas för 300 kr. Jag betalar den själv. Får jag göra det? 

Ok, läste igenom några svar men orkade inte alla.
    Bästa hade ju varit om den infon redan fanns i inlägget från början.
    Men som jag skrev är det så så hade jag aktat mig för förhållandet.
  • Anonym (Köp)

Om jag var du hade jag inte tolererat det där. Stick iväg o köp mera prydnadsgrejer. För varje gång han bråkar så köp. 

Svar på tråden Behöver man be sambon om lov för att köpa en kruka?