• Ninadentredje

Varför går alla på FL i taket så fort en tråd handlar om att fåntillbaka ex?

Som topic. Jag blev dumpad för 1.5 år sedan, hittade dock tillbaka och har det väldigt bra ihop. Problemen vi hade innan har vi pratat igenom osv och rör oss sakta framåt. 

Min fråga är mest rent allmänt, varför blir folk så provocerade? När jag i olika skeden från att ha böivit dumpad till att hitta tillbaka och bli officiell, ta nästa steg i relationen osv startade trådar blev jag väldigt illa bemött vilket jag även sett i andras trådar där folk undrar om hur man får tillbaka/bygger relation med ex.

Varför blir folk så provocerade? Är detta verkligen så tabu?

• Svar på tråden Varför går alla på FL i taket så fort en tråd handlar om att fåntillbaka ex?
  • Anonym (Provocerande!)

Det är provocerande för att man framstår som en självisk typ som utnyttjar att en karl inte kommit över dig till att ta tillbaks honom när det passar dig.

För det är faktiskt det man är. Jag lämnade min och ångrade mig och vann tillbaks honom. Vad utsatte jag honom för? 2 års sorg. Jag önskar jag kunde ta tillbaks det :(....Nej nu fick jag sån jävla ångest och skuldkänsla skall suga hans penis när han kommer hem så det släpper.

• Anonym (Noticed)
    Ninadentredje skrev 2025-03-20 15:53:44 följande:
    Kommer inte på någon på rak arm men på sökfuntionen finns många. Det här är ett mönster jag observerat under ca 1.5 års tid.

Jag har också den erfarenheten. När jag berättade min historia för en förtvivlad person, som bara fick en massa svar om att det är omöjligt. Inget är omöjligt om man kommunicerar bra och ser till att reparera det som gått fel. Kommunikation är A och O. 

Jag har för övrigt varit tillsammans med min partner sedan uppbrottet 2013. Så självklart finns det par som klarar av att reparera förhållandet igen. Det viktigaste  är att båda är beredda att jobba på det, och att båda vill lika mycket. Men sen beror det förstås på orsaken till separationen. Vissa lyckas till och med  att reparera efter otroheter, och där hade min gräns gått för att försöka igen.

• Ninadentredje
    Anonym (Noticed) skrev 2025-03-20 16:26:41 följande:

Jag har också den erfarenheten. När jag berättade min historia för en förtvivlad person, som bara fick en massa svar om att det är omöjligt. Inget är omöjligt om man kommunicerar bra och ser till att reparera det som gått fel. Kommunikation är A och O. 

Jag har för övrigt varit tillsammans med min partner sedan uppbrottet 2013. Så självklart finns det par som klarar av att reparera förhållandet igen. Det viktigaste  är att båda är beredda att jobba på det, och att båda vill lika mycket. Men sen beror det förstås på orsaken till separationen. Vissa lyckas till och med  att reparera efter otroheter, och där hade min gräns gått för att försöka igen.

Vad kul att höra att det gått så bra gör er! Varför gjorde ni slut från början? Jag håller helt med dig. Tror många här har uppfattningen att allt faller magiskt på plats bara man är med "rätt person". Helt utan att reflektera över att det ingår många variabler och beståndsdelar i "rätt".
  • Anonym (Noticed)
    Ninadentredje skrev 2025-03-20 16:58:43 följande:
    Vad kul att höra att det gått så bra gör er! Varför gjorde ni slut från början? Jag håller helt med dig. Tror många här har uppfattningen att allt faller magiskt på plats bara man är med "rätt person". Helt utan att reflektera över att det ingår många variabler och beståndsdelar i "rätt".
    Vi var rätt, men sen hade vi en riktigt dålig period där vi slutade prata med varandra för att sonen blev sjuk. Vi gled isär och började bråka rätt mycket. Det var mycket maktlöshet och frustration som orsakade det också.

Efter den händelsen och ett tag ifrån varandra märkte vi att vi saknade varandra. Vi hade ett antal år innan vi separerade, och vi bestämde oss för att börja kommunicera bättre när någon är missnöjd, utan att bråka.
  • Lynx123

Det beror.nog på inlägget. Om det var du som skrev att du blivit slagen av din man så förstår jag om folk gick i taket när du fortsatte med honom. Men det var kanske inte det inlägget du menar?

• Ninadentredje
    Lynx123 skrev 2025-03-20 21:45:36 följande:

Det beror.nog på inlägget. Om det var du som skrev att du blivit slagen av din man så förstår jag om folk gick i taket när du fortsatte med honom. Men det var kanske inte det inlägget du menar?

Nä, inget våld har förekommit i mina relationer. Tycker inte man ska gå tillbaka till nån som slagit en.
  • Ninadentredje
    Anonym (Noticed) skrev 2025-03-20 18:26:29 följande:
    Vi var rätt, men sen hade vi en riktigt dålig period där vi slutade prata med varandra för att sonen blev sjuk. Vi gled isär och började bråka rätt mycket. Det var mycket maktlöshet och frustration som orsakade det också.

Efter den händelsen och ett tag ifrån varandra märkte vi att vi saknade varandra. Vi hade ett antal år innan vi separerade, och vi bestämde oss för att börja kommunicera bättre när någon är missnöjd, utan att bråka.
    Ja många är av uppfattningen att man per definition inte kan vara rätt om man en gång gjort slut.
  • Anonym (Provocerande!)
    Ninadentredje skrev 2025-03-20 22:04:03 följande:
    Ja många är av uppfattningen att man per definition inte kan vara rätt om man en gång gjort slut.
    Varför skulle inte han kunna vara rätt om jag sabbade relationen? Fattar inte det resonemanget riktigt.
  • Lynx123
    Ninadentredje skrev 2025-03-20 22:02:55 följande:
    Nä, inget våld har förekommit i mina relationer. Tycker inte man ska gå tillbaka till nån som slagit en.
    Bra! För det var en stor tråd förra året.

Vet inte vad era skäl var men om ni har hittat tillbaka så är det ju bara bra.

Om du upplever att folk misstyckt och det inte beror på att förhållandet innehållit psykiskt eller fysiskt våld, kontrollerande beteende eller annan destruktivitet så förstår jag inte varför de reagerat som du beskriver.
  • Ninadentredje
    Anonym (Provocerande!) skrev 2025-03-21 00:58:00 följande:
    Varför skulle inte han kunna vara rätt om jag sabbade relationen? Fattar inte det resonemanget riktigt.
    Nej, det resomemanget fattar inte jag heller.
  • Ninadentredje
    Lynx123 skrev 2025-03-21 07:59:21 följande:
    Bra! För det var en stor tråd förra året.

Vet inte vad era skäl var men om ni har hittat tillbaka så är det ju bara bra.

Om du upplever att folk misstyckt och det inte beror på att förhållandet innehållit psykiskt eller fysiskt våld, kontrollerande beteende eller annan destruktivitet så förstår jag inte varför de reagerat som du beskriver.
    Det var mer innan vi hittade tillbaka som jag blev dåligt bemött, när jag sökte råd från folk som hittst tillbaka. JAG var den som agerat fel på många sätt, dock inte våld, otrohet eller sådant utan att jag var orimligt pushig.
Svar på tråden Varför går alla på FL i taket så fort en tråd handlar om att fåntillbaka ex?