Jag har kidnappat min man till en sekt
Jag har hamnat i en mycket olustig situation. När jag träffade min man för 5 år sedan va han aktiv i missbruk.
Alla i hans familj är aktiva alkoholister och narkomaner. Alltså syskon, föräldrar, föräldrarnas syskon, min mans mor/farföräldrar söp ihjäl sig för länge sedan.
När jag träffade min man ställde jag krav. Han skulle bli nykter. Han blev detta snabbt men för 2 år sedan började han även sätta gränser mot sin familj. Han ville inte vara en del av deras missbruk mer.
Exempelvis sitta med dom på tillställningar där man dricker från frukost och natt och sover längre stunder däremellan.
Han har sagt att han mer än gärna ses men när dom inte är påverkade.
Min man är idag medlem i en gemenskap som hjälper honom att vara nykter och träffar folk som har samma svårigheter som han själv har.
Men min mans familj har bilden av att jag kidnappat deras son/bror och tagit med honom i en sekt. Han har ingen fri vilja och jag tvingar honom till detta?.
Dom har dykt upp på hans jobb och ska rädda honom när han ska gå ut på parkeringen efter jobbet. Då står dom där och ska rädda honom från mig, han ska inte behöva åka hem till mig som låser in honom i den här rörelsen.
Dom har hört av sig till hans vänner och svartmålat mig och berättar att jag tvingar honom att ta avstånd från sin familj, att jag isolerar honom från alla människor och att han inte längre tänker klart?
Detta är ju enligt mig helt orimliga påståenden. På den senaste tiden har deras beteenden eskalerat. Dom har på sociala medier och telefon letat upp mina syskon och föräldrar och vädjar att jag ska släppa honom?
Då kan vi sitta hemma vid köksbordet och äta svingod mat och småprata. Min man får gå ut när han vill. Jag bestämmer inte över honom, jag har framfört vissa synpunkter på hans familj och att jag inte uppskattar deras grava missbruk, men han får träffa dessa personer. Däremot när han kommit hem och varit ledsen över att de varit aspackade och påverkade, rasat omkull och liknande så har jag sagt att han kanske inte ska prioritera att träffa dom så mycket, om det gör honom ledsen. Och för att denna prioritering går ut över saker som faktiskt ger honom energi.
Vad har hans familj för problem? Tror dom verkligen att deras familjemedlem på 1,95 lång blivit kidnappad av en tjej på 1,60 och som väger 48 kg?