• Anonym (TS)

Jag har kidnappat min man till en sekt

Jag har hamnat i en mycket olustig situation. När jag träffade min man för 5 år sedan va han aktiv i missbruk. 

Alla i hans familj är aktiva alkoholister och narkomaner. Alltså syskon, föräldrar, föräldrarnas syskon, min mans mor/farföräldrar söp ihjäl sig för länge sedan. 

När jag träffade min man ställde jag krav. Han skulle bli nykter. Han blev detta snabbt men för 2 år sedan började han även sätta gränser mot sin familj. Han ville inte vara en del av deras missbruk mer. 

Exempelvis sitta med dom på tillställningar där man dricker från frukost och natt och sover längre stunder däremellan.

Han har sagt att han mer än gärna ses men när dom inte är påverkade.

Min man är idag medlem i en gemenskap som hjälper honom att vara nykter och träffar folk som har samma svårigheter som han själv har. 

Men min mans familj har bilden av att jag kidnappat deras son/bror och tagit med honom i en sekt. Han har ingen fri vilja och jag tvingar honom till detta?.

Dom har dykt upp på hans jobb och ska rädda honom när han ska gå ut på parkeringen efter jobbet. Då står dom där och ska rädda honom från mig, han ska inte behöva åka hem till mig som låser in honom i den här rörelsen. 

Dom har hört av sig till hans vänner och svartmålat mig och berättar att jag tvingar honom att ta avstånd från sin familj, att jag isolerar honom från alla människor och att han inte längre tänker klart? 

Detta är ju enligt mig helt orimliga påståenden. På den senaste tiden har deras beteenden eskalerat. Dom har på sociala medier och telefon letat upp mina syskon och föräldrar och vädjar att jag ska släppa honom?

Då kan vi sitta hemma vid köksbordet och äta svingod mat och småprata. Min man får gå ut när han vill. Jag bestämmer inte över honom, jag har framfört vissa synpunkter på hans familj och att jag inte uppskattar deras grava missbruk, men han får träffa dessa personer. Däremot när han kommit hem och varit ledsen över att de varit aspackade och påverkade, rasat omkull och liknande så har jag sagt att han kanske inte ska prioritera att träffa dom så mycket, om det gör honom ledsen. Och för att denna prioritering går ut över saker som faktiskt ger honom energi. 

Vad har hans familj för problem? Tror dom verkligen att deras familjemedlem på 1,95 lång blivit kidnappad av en tjej på 1,60 och som väger 48 kg? 

• Svar på tråden Jag har kidnappat min man till en sekt
  • Anonym

Säg åt dem att ni polisanmäler om de inte slutar upp med sina trakasserier

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-03-21 13:21:28 följande:

Säg åt dem att ni polisanmäler om de inte slutar upp med sina trakasserier

Tanken har slagit mig, men då kan jag bli lite full i skratt och typ tänka att gör jag det skulle det vara ett ytterligare tecken på min makt som sektledare och att jag kontrollerar min man och t o m tar hjälp av polisen. 
  • Anonym (Mia)

Vad är det för gemenskap som din man är medlem i? Finns det några sektliknande tendenser där? Jag menar även om det är väldigt positivt att bli av med ett missbruk så kan gemenskapen ändå vara destruktiv. Inte för att det låter så på din beskrivning, i vilken det verkligen lyser igenom att du vill din mans bästa.

• Anonym (FB)

Vad är för "gemenskap" som hjälper honom?

• Anonym (TS)
    Anonym (FB) skrev 2025-03-21 13:30:25 följande:

Vad är för "gemenskap" som hjälper honom?

Han gå regelbundet på CA möten. Det är 12 stegs programmet för kokainister men andra substanser är också okej att vilja bli fri ifrån. 
  • Ezmeraldah

Du glömde nämna en liten, liten detalj... Vad säger din man om det här? Och vad GÖR han åt situationen??? Har han förklarat för sina närstående varför han tar avstånd? Det faktum att du inte nämner ett ord om detta tycker jag att du ska ta dig en liten funderare på... 

Det här är ju inte nån dragkamp om din man mellan dig och hans närstående. Det är ju (i första hand) din man som har problem med sin familj, som HAN måste lösa. Förslagsvis genom att rådfråga på CA - de borde väl kunna hjälpa till? Det låter också som om han skulle behöva professionell hjälp av en kurator, psykolog eller liknande. Om han känner sig hotad bör han kontakta polisen.

Eftersom du mår dåligt av det här kanske du också borde prata med en kurator eller psykolog? Om du känner dig hotad bör du kontakta polisen. Vad din mans närstående tycker om det är deras problem.

Ni kanske skulle prova parterapi eller träffa en faniljebehandlare för att få hjälp med er situation som par/familj? 

CA har väl möten där närstående är välkomna? Har du varit med på de mötena? Där kanske du som närstående och ni som par kan få stöd? 

Har du träffat din mans närstående? Kan ni inte bjuda hem dem och visa att ni inte är med i nån sekt? 

Umgås ni med din mans vänner? I så fall vet väl de att du inte har kidnappat din man till nån sekt? Eller vad säger de om kontaktförsöken från din mans familj? Om det inte finns nån som helst grund för dessa anklagelser och alla andra i er omgivning vet detta så är det inte ert problem och din man får vara tydlig mot sin familj. 

För att förstå situationen lite bätte frågar jag ändå följande: Är du också medlen i CA (eller liknande organisation)? Umgås ni bara med nykterister? Eller på vilket sätt menar din mans närstående att ni är medlemmar i en sekt? 

Anonym (TS) skrev 2025-03-21 13:14:08 följande:

Vad har hans familj för problem? 

Det låter som om de lider beroendesjukdom och allvarliga missbruk och lever i förnekelse. Det brukar ingå i sjukdomsbilden att anse att det är andra människor det är fel på, att andra människor överdriver, att andra människor är sjuka eller galna osv. Detta för att rättfärdiga sitt eget beteende och slippa inse att de har problem och behöva ta tag i det. Om deras egen son tar avstånd kan ju det innebära att det skulle vara nåt fel på dem och då är det lättare att hitta en utomstående fiende att skylla på: det är du som är galen och manipulerar din man.
  • Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 13:23:44 följande:
    Tanken har slagit mig, men då kan jag bli lite full i skratt och typ tänka att gör jag det skulle det vara ett ytterligare tecken på min makt som sektledare och att jag kontrollerar min man och t o m tar hjälp av polisen. 
    Tvärtom, skulle jag säga. Om du vet att du har rent mjöl i påsen kontaktar du givetvis polisen för rådgivning och anmäler eventuella hot. Det blir som en tydlig markering mot din mans närstående - att du vet att du inte gör nåt fel och känner dig trygg i det. 

Du skriver att du är orolig för att din mans närstående skulle uppfatta en polisanmälan som "ett ytterligare tecken på din makt som sektledare och att du kontrollerar din man". Om det enligt dig inte finns några som helst tecken på att så skulle vara fallet utan att dessa påstpenden är helt tagna ur luften så kan en polisanmälan inte göra saken värre. I så fall talar det till din fördel att det finns dokumentation som styrker din version i en eventuell rättsprocess. 

Med det sagt så undrar jag följande: Varför måste just du vara den som kontaktar polisen - varför kan inte din man göra det? Det är väl honom de besöker utanför hans arbetsplats och vill ta med sig i bilen och det ör väl hans vänner de tar kontakt med? Det är väl mot honom de riktar sina kontaktförsök/trakasserier? Varför är det då självklart att det är du som ska polisanmäla?

"Säg åt dem att NI polisanmäler..." skrev signaturen "Anonym". På det svarar du "Tanken har slagit MIG men JAG kan bli lite full i skratt och typ tänka att gör JAG det...". Jag antar att du har pratat med din man om de tankarna? Vad sa han? Vad tänker han? Hur ser han på en eventuell polisanmälan och vad det skulle kunna få för konsekvenser? Det är ju hans familj det handlar om? Och hur kommer det sig att du inte tyckte att det var viktigt att nämna nåt om det i ditt svar? 

Om du rannsakar dig själv - kan det finnas nånting i ditt beteende som din mans närstående kan ha uppfattat som överdrivet kontrollerande? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 13:14:08 följande:

Detta är ju enligt mig helt orimliga påståenden. På den senaste tiden har deras beteenden eskalerat. Dom har på sociala medier och telefon letat upp mina syskon och föräldrar och vädjar att jag ska släppa honom?

Glömde kommentera detta: Vad säger din familj? Antar att de känner din man? Får du stöd av dem?
  • Anonym (TS)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-21 15:13:17 följande:
    Tvärtom, skulle jag säga. Om du vet att du har rent mjöl i påsen kontaktar du givetvis polisen för rådgivning och anmäler eventuella hot. Det blir som en tydlig markering mot din mans närstående - att du vet att du inte gör nåt fel och känner dig trygg i det. 

Du skriver att du är orolig för att din mans närstående skulle uppfatta en polisanmälan som "ett ytterligare tecken på din makt som sektledare och att du kontrollerar din man". Om det enligt dig inte finns några som helst tecken på att så skulle vara fallet utan att dessa påstpenden är helt tagna ur luften så kan en polisanmälan inte göra saken värre. I så fall talar det till din fördel att det finns dokumentation som styrker din version i en eventuell rättsprocess. 

Med det sagt så undrar jag följande: Varför måste just du vara den som kontaktar polisen - varför kan inte din man göra det? Det är väl honom de besöker utanför hans arbetsplats och vill ta med sig i bilen och det ör väl hans vänner de tar kontakt med? Det är väl mot honom de riktar sina kontaktförsök/trakasserier? Varför är det då självklart att det är du som ska polisanmäla?

"Säg åt dem att NI polisanmäler..." skrev signaturen "Anonym". På det svarar du "Tanken har slagit MIG men JAG kan bli lite full i skratt och typ tänka att gör JAG det...". Jag antar att du har pratat med din man om de tankarna? Vad sa han? Vad tänker han? Hur ser han på en eventuell polisanmälan och vad det skulle kunna få för konsekvenser? Det är ju hans familj det handlar om? Och hur kommer det sig att du inte tyckte att det var viktigt att nämna nåt om det i ditt svar? 

Om du rannsakar dig själv - kan det finnas nånting i ditt beteende som din mans närstående kan ha uppfattat som överdrivet kontrollerande? 

Om det finns något i mitt beteende som kan uppfattas som kontrollerande?? Nu kan jag inte göra något annat än att le igen? Det är grava missbrukare vi pratar om, dom är svikna för att han inte vill supa och knarka med dom. Hans vänner som finns kvar har samma linje som jag har. Min partner är väldigt ledsen och sårad över sin familjs beteende. 

Så nej, det finns inga substans i påståendena. Om det är kontrollerande att säga att man får prioritera vilka personer man träffar så har jag inga problem med det. 

Han är fri att träffa dessa människor. Men dom är som sagt påverkade större delen av tiden. Vi kan inte bjuda hem dom på fika och sitta och småprata. Jag vill inte vara med i den misären. Dom får komma om dom är nyktra. Men det vill dom inte vara. Min man blir alltid ledsen efter att han träffat sin familj. Det händer alltid någonting. Typ att morsan kissar ned sig och rasar ihop och skäller ut honom för det. Om jag tycker att det är en mindre bra idé att han ägnar sin lediga tid åt det än att typ spela en runda golf med sina fina vänner, då får man gärna kalla mig för sektledare.

Jag ser inte att det kan bli något rättsligt av detta mot mig alls. Hans familjemedlemmar är dömda för narkotikabrott och våld mot tjänsteman, rattfylla och massa alkohol relaterade brott?. Jag har svårt att se att deras ord skulle vara så mycket värda faktiskt. 

• Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 15:27:06 följande:

Om det finns något i mitt beteende som kan uppfattas som kontrollerande?? Nu kan jag inte göra något annat än att le igen? Det är grava missbrukare vi pratar om, dom är svikna för att han inte vill supa och knarka med dom. Hans vänner som finns kvar har samma linje som jag har. Min partner är väldigt ledsen och sårad över sin familjs beteende. 

Så nej, det finns inga substans i påståendena. Om det är kontrollerande att säga att man får prioritera vilka personer man träffar så har jag inga problem med det. 

Han är fri att träffa dessa människor. Men dom är som sagt påverkade större delen av tiden. Vi kan inte bjuda hem dom på fika och sitta och småprata. Jag vill inte vara med i den misären. Dom får komma om dom är nyktra. Men det vill dom inte vara. Min man blir alltid ledsen efter att han träffat sin familj. Det händer alltid någonting. Typ att morsan kissar ned sig och rasar ihop och skäller ut honom för det. Om jag tycker att det är en mindre bra idé att han ägnar sin lediga tid åt det än att typ spela en runda golf med sina fina vänner, då får man gärna kalla mig för sektledare.

Jag ser inte att det kan bli något rättsligt av detta mot mig alls. Hans familjemedlemmar är dömda för narkotikabrott och våld mot tjänsteman, rattfylla och massa alkohol relaterade brott?. Jag har svårt att se att deras ord skulle vara så mycket värda faktiskt. 

Då så. Då är det inga problem att polisanmäla. Då behöver du inte bry dig om vad de tycker om det. Det var exakt detta jag var ute efter. Förslagsvis kan din man ta kontakt med polisen så slipper du. 

Med rättsprocess menade jag givetvis mot dem, om ni polisanmäler vad de utsätter er för. Att det är bra för er att ni kontaktar polisen i tidigt skede och berättar om ssituationen.Föreslår att ni dokumenterar allt som händer, skriver ner datum, tar skärmdumpar, spelar in samtal. Det kan hjälpa er om ni skulle behöva ansöka om kontaktförbud i framtiden. 
  • Ezmeraldah

Glöm inte att be de andra personerna som din mans familj tar kontakt med att spara meddelanden och dokumentera kontaktförsöken. Ni verkar ju ha många vittnen. 

• Ezmeraldah

Du är säker på din sak och känner dig trygg i det och ni har stöd av omgivningen. Bra. Då finns det två problem, som jag ser det:

1. Din man behöver hjälp med hur han ska markera mot sin familj och stå upp för sig själv och det liv han väljer att leva samt backa sin partner. Föreslår att han tar hjälp av CA och/eller samtalskontakt.

2. Att din mans familj kontaktar närstående och att de väntar utanför hans arbetsplats och försöker övertala honom att åka med dem. Din man får polisanmäla. 

Anonym (TS) skrev 2025-03-21 15:27:06 följande:

Hans vänner som finns kvar har samma linje som jag har. Min partner är väldigt ledsen Om jag tycker att det är en mindre bra idé att han ägnar sin lediga tid åt det än att typ spela en runda golf med sina fina vänner, då får man gärna kalla mig för sektledare.

Svar på tråden Jag har kidnappat min man till en sekt