• Anonym (överkörd)

Normen för varje månad för en ensamstående med ett barn

Vad räknas som minimibelopp att leva på för en ensamstående med ett barn på 17 år?

Jag har fått indrivning på 2000 kr/månad på en inkomst på 12200 efter skatt och en hyra på 9000 kr. Kan de göra så? Det blir ju ingenting kvar efter räkningarna och med en son på 17 år som behöver ordentligt med mat för att orka studera och träna, kan väl ändå inte vara rimligt?

Redan innan detta äter jag själv bara ris el potatis med säsongens grönsaker som är billiga för att min son ska kunna äta lite kött som han behöver, vad menar dom med att vi mer ska spara in på? 
    Känner mig helt maktlös nu

• Svar på tråden Normen för varje månad för en ensamstående med ett barn
  • Anonym (Kronofogdekundens fru)

Har du inte fått lämna uppgifter till Kronofogden om dina inkomster och utgifter? Gör det, har för mig att det går att logga in på deras hemsida och göra det via e-tjänst.
    Har du inte lämnat såna uppgifter så räknar de på en schablonmässig hyra och schablonmässiga kostnader, som i det här fallet stämmer dåligt med verkligheten.

• Fjäril kär

Du får ringa till dom och be om avbetalningar.  Kronofogden är faktiskt helt okej att ha och göra med. 

Du behöver bevisa dina räkningar och vad du har kvar att leva på och att du är försörjningsskyldig för ett barn. 

• Anonym (Kim)

Har du verkligen bara 12.200 kr i inkomst. Vad är det för inkomst? Bostadsbidrag, studiebidrag, underhåll osv?

Om det stämmer så har din arbetsgivare/du antingen lämnat fel uppgifter eller så har Kf räknat fel. Det står tydligt på KFs hemsida vilka normalbelopp som gäller. Du förstår nog själv att det inte är en tusenlapp man ska klara sig på? Även om du inte hade införsel så hur har ni klarat er?

Något stämmer inte här?

• Anonym (Ecco)

Är barnbidraget, underhållsstöd inräknat i lönen på 12200?

• Anonym (Eget ansvar?)

Men ditt problem är väl att du har valt att försätta dig själv i den situationen där du har fått indrivning till kronofogden?

Eller kommer sig denna situationen med indrivning från någon eller några händelser som ligger helt utanför ditt eget ansvar? I så fall, om det helt och hållet är någon annans ansvar, så är ju den personen ansvarig för att hjälpa dig ekonomiskt i denna situationen.

Det kan ju knappast vara vi övriga invånare (skattebetalare) som är ansvarig för att reda ut din situation?

• Anonym (överkörd)
    Fjäril kär skrev 2025-03-24 15:23:24 följande:

Du får ringa till dom och be om avbetalningar.  Kronofogden är faktiskt helt okej att ha och göra med. 

Du behöver bevisa dina räkningar och vad du har kvar att leva på och att du är försörjningsskyldig för ett barn. 

Ringde dom i fredags för de hade dragit 5000 först vilket var felaktigt efter genomgång av utgifter så backade dom till 2000 men går ändå inte ihop.

Kanske bäst att fylla i den där blanketten iaf då o hoppas att det gör någon skillnad.

För er patetiska människor som tror att jag lever på staten så är inte så fallet, jag lever på sparade pengar och pensionsutbetalning från egen insparad pension under alla 45 år som jag har arbetat, det blir inte fett som sagt men känns trist att de tar egna pengar som redan är skattade för att jag fick sparken under corona.
  • Jemp
    Anonym (överkörd) skrev 2025-03-24 16:28:47 följande:
    Ringde dom i fredags för de hade dragit 5000 först vilket var felaktigt efter genomgång av utgifter så backade dom till 2000 men går ändå inte ihop.

Kanske bäst att fylla i den där blanketten iaf då o hoppas att det gör någon skillnad.

För er patetiska människor som tror att jag lever på staten så är inte så fallet, jag lever på sparade pengar och pensionsutbetalning från egen insparad pension under alla 45 år som jag har arbetat, det blir inte fett som sagt men känns trist att de tar egna pengar som redan är skattade för att jag fick sparken under corona.

Du har alltså sparade pengar de kan driva in? 

Då kanske de helt enkelt inte bedömer din inkomst på samma sätt som du, om du nu lämnat relevants uppgifter. 

• Anonym (Kim)
    Anonym (överkörd) skrev 2025-03-24 16:28:47 följande:

Det är fortfarande något galet med de belopp du redovisar här eller så berättar du inte allt som har betydelse.

Du påstår att din totala nettoinkomst är 12.200 och KF "tar" 2.000 från dig och sedan har du en hyra på 9.000 kr. Det skulle innebära att du och tonåringen skulle klara er på 1.200 kr i månaden. Visst...

Normalbeloppet för dig och barnet är 11.476 kr, det diffar alltså på mer än 10.000 kr... Kronofogden skulle inte dra ett dugg från dig under dessa omständigheter, även om du inte lämnat in dina uppgifter, de ser ju vad du har i inkomst även om du inte berättar det...

istället borde du ha rätt till försörjningsstöd med dina uppgifter för även om KF inte drog ett öre så ligger du så långt under existensminimum att ni borde svultit ihjäl för länge sedan.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-24 17:56:04 följande:
    Det är fortfarande något galet med de belopp du redovisar här eller så berättar du inte allt som har betydelse.

Du påstår att din totala nettoinkomst är 12.200 och KF "tar" 2.000 från dig och sedan har du en hyra på 9.000 kr. Det skulle innebära att du och tonåringen skulle klara er på 1.200 kr i månaden. Visst...

Normalbeloppet för dig och barnet är 11.476 kr, det diffar alltså på mer än 10.000 kr... Kronofogden skulle inte dra ett dugg från dig under dessa omständigheter, även om du inte lämnat in dina uppgifter, de ser ju vad du har i inkomst även om du inte berättar det...

istället borde du ha rätt till försörjningsstöd med dina uppgifter för även om KF inte drog ett öre så ligger du så långt under existensminimum att ni borde svultit ihjäl för länge sedan.
    Man får väl inget försörjningsstöd när man har sparkapital? 
  • Jemp
    Anonym (Louise) skrev 2025-03-24 18:41:49 följande:
    Inte får man välja sparpengar istället för att betala räkningar/få de indrivna heller. 
  • Anonym (Louise)
    Jemp skrev 2025-03-24 18:44:15 följande:
    Inte får man välja sparpengar istället för att betala räkningar/få de indrivna heller. 
    Jag vet inte om det bara är jag som är trött eller om din meningsbyggnad är konstig, men jag förstår inte det du skriver här. Kan du formulera om det så att en trött tant förstår? Flört
  • Anonym (överkörd)
    Nej inget annat sparande än pensionen som jag nu lever på.
    Sonen har underhållsstöd o studiebidrag på 3500 men inget busskort så det får han betala själv från sina pengar.

Jag har bostadsbidrag på 2000 så det är våra matpengar, så ja det är fattigt men har fungerat fram tills nu då jag ligger efter med en del räkningar.

Så 11476 är normen för bidrag? Det var det jag undrade med denna tråden för jag tänkte att samma borde väl gälla för kronofogden o jag tror att de har räknat helt galet vilket detta också tyder på
    men det beloppet är väl efter hyran o räkningar är betalda?
    o det tar de inte hänsyn till i mitt fall tyvärr

Får ta en vända till med dom men är ju ingen raketforskning för att bli handläggare på myndighet, det är ju helt uppenbart
  • Anonym (Kim)
    Nej, det får man inte, men här är så mycket som inte stämmer. Man har ju inga sparpengar heller när man är hos fogden utan de tar ju dem först innan de börjar med införsel, så det är mycket märkligt att TS skulle leva på sparpengar...
  • Anonym (Kim)
    Anonym (överkörd) skrev 2025-03-24 18:54:59 följande:
    Sonen har underhållsstöd o studiebidrag på 3500 men inget busskort så det får han betala själv från sina pengar.

Jag har bostadsbidrag på 2000 så det är våra matpengar, så ja det är fattigt men har fungerat fram tills nu då jag ligger efter med en del räkningar.

Så 11476 är normen för bidrag? Det var det jag undrade med denna tråden för jag tänkte att samma borde väl gälla för kronofogden o jag tror att de har räknat helt galet vilket detta också tyder på

Får ta en vända till med dom men är ju ingen raketforskning för att bli handläggare på myndighet, det är ju helt uppenbart
    Nej, det är intenormen för bidrag utan det är Kronofogdens normalbelopp för er två....
    Sonens "inkomst" är egentligen inte sonens att spendera utan ska ju vara en del av er(hans) försörjning.

Fattar fortfarande inte vad du menar med sparpengar? Tar du ut månadsvis från ett tidigare pensionssparande eller vad? Hur mycket då? Det räknas ju såklart till din inkomst då också.
  • Anonym (Louise)

Ok. Jag tolkade det som att det var ett sparande utöver pensionen, men är det bara pensionen du har så verkar det ju konstigt att de drar så mycket. 

Sonens studiebidrag och underhåll samt bostadsbidraget räknas med i de pengar ni förväntas leva av, men det blir ju ändå under normen.

Bara en gissning från min sida, men kan det vara så att de missat att du är försörjningsskyldig för ditt barn? Eftersom han är över arton så kanske han inte har kommit med i beräkningarna.
  • Anonym (Eget ansvar?)

Du väljer att slänga ur dig okvädningar mot en yrkeskategori.
    Men är det verkligen en handläggare på en myndighet som bär ansvaret för att du har försatt dig i den här situationen med införsel av kronofogden?
    Eller är det du själv som bär ansvaret för att du har försatt dig i din situation?
    För mig är svaret helt uppenbart, trots min avsaknad av raketforskning...
  • Anonym (överkörd)
    Anonym (Eget ansvar?) skrev 2025-03-24 19:07:31 följande:
    Du väljer att slänga ur dig okvädningar mot en yrkeskategori.
    Men är det verkligen en handläggare på en myndighet som bär ansvaret för att du har försatt dig i den här situationen med införsel av kronofogden?
    Eller är det du själv som bär ansvaret för att du har försatt dig i din situation?
    För mig är svaret helt uppenbart, trots min avsaknad av raketforskning...
    o du fortsätter att slänga ur dig dina inskränkta kommentarer i varje inlägg du gör utan att veta ett dugg om andras situation, jobbar du på en myndighet kanske?
  • Goneril

Hur kommer det sig att du har införsel? Du hade ju ett sparkapital, använd det, eller åtminstone del av det för att betala av dina skulder! När det gäller sparande får man ha 100.000 och ändå få bostadstillägg.  Om du nu inte vill bli fri från Kronofogden kan du be att de upprättar en avbetalningsplan.

ör
  • Anonym (Eget ansvar?)
    Anonym (överkörd) skrev 2025-03-26 12:22:22 följande:
    o du fortsätter att slänga ur dig dina inskränkta kommentarer i varje inlägg du gör utan att veta ett dugg om andras situation, jobbar du på en myndighet kanske?
    Och återigen visar du prov på dina okvädningar. Fattar du inget om det som du själv gör mot andra medlemmar och fattar du inte att du ägnar dig åt grova generaliseringar?

Om du åtminstone skulle säga att jag slänger ur mig frågor så är du åtminstone någorlunda rätt.
    Klarar du inte ens se skillnaden på kommentarer respektive frågor???

För att underlätta för dig:
    Notera gärna att frågor avslutas med ett frågetecken, alltså ett sådan här: ?

Exempel på en av mina frågor som har direkt anknytning till trådstarten och trådämnet, till TS egna kommentarer och också till flera medlemmars inlägg i tråden:

Frågan är både adekvat och intressant mot bakgrund att TS tycks tro att det är en handläggare som bär ansvar, men inte TS själv, då TS väljer slänga ur sig okvädningar mot en yrkeskategori, mot handläggare på en myndighet.

För att finna lösningar och för att kunna besvara trådstarten är det intressant utröna mer om hur situationen ser ut och hur den har kunnat uppstå, därmed är också ansvarsfrågan central.
Svar på tråden Normen för varje månad för en ensamstående med ett barn