• Anonym (Ingen_kock)

Hur klarar ni att laga mat efter recept?

Själv klarar jag bara enkla rätter och improviserar mycket. En del recept går att förstå, men många recept jag läst är skrivna så att man inte förstår riktigt hur man ska göra. Olika delar ska tillagas i olika kärl och sen ska man blanda det ena med det andra. Är det folk som skriver recepten som har svårt att förklara så att man förstår eller är det jag som brister i läsförståelse?

• Svar på tråden Hur klarar ni att laga mat efter recept?
  • Anonym (Yummie)

Visst är det bra med recept som grund och sedan kan man "pimpa upp" efter eget tycke och smak.
    Hittade dock ett recept på en chorizo-pasta som såg mumsig ut. Kollade ingredienserna får att få en uppfattning om mått och mängder.
    ALLA ingredienser angavs i mängd som - 1 förp.
    ???, en förpackning som är hur stor då?
    Receptet angavs vara till 6 pers men räckte till mig och junior, blev en liten matlåda på det som var kvar.

• Anonym (hihihi)
    Anonym (Tanke) skrev 2025-03-25 14:57:52 följande:
    Risken är ju att man slutar att utvecklas då också. Igår gjorde jag en gryta och tog inspiration från två olika recept och det gick jättebra. Kan göra samma sak när jag ska baka och ska blanda ner andra typer av mjöler än vad jag brukar ha. Man behöver inte följa ett recept till punkt och pricka men risken är ju att man hänger på samma ställe som man brukar. Det är bra att utmanas för att få fram helt nya smaker, texturer och liknande. Få personer kan sitta och uppfinna hjulet helt på egen hand.

Jag har exempelvis gjort helt nötpasserade yoghurtar med hela nötter. Det är något som kräver tid och erfarenhet och det är små detaljer som gör så man inte får nötterna att mögla liksom?. Blir jättegott men det är kemi
    Varför skulle jag sluta utvecklas? Snarare tvärtom om man inte kan tänka själv utan bara måste följa recept slaviskt?
  • Anonym (Tanke)
    Anonym (hihihi) skrev 2025-03-25 15:11:46 följande:
    Varför skulle jag sluta utvecklas? Snarare tvärtom om man inte kan tänka själv utan bara måste följa recept slaviskt?
    Vad skrev jag för någonting då? Va mitt tips att följa ett recept slaviskt eller kan du återberätta vad jag skrev? 
  • Anonym (hihihi)
    Anonym (Tanke) skrev 2025-03-25 16:16:09 följande:
    Vad skrev jag för någonting då? Va mitt tips att följa ett recept slaviskt eller kan du återberätta vad jag skrev? 

Du skrev att man slutar utvecklas. Jag undrar varför jag skulle göra det? Jag läser recept då och då. Men gör aldrig som det står eftersom jag förmodligen inte ens har hälften av grejerna hemma. Det blir nån variant som blir bra.

Om du förresten gör "yoghurt" av nötter så är det ingen yoghurt. Det är nötmos.

• Anonym (Tanke)
    Anonym (hihihi) skrev 2025-03-25 16:41:31 följande:

Du skrev att man slutar utvecklas. Jag undrar varför jag skulle göra det? Jag läser recept då och då. Men gör aldrig som det står eftersom jag förmodligen inte ens har hälften av grejerna hemma. Det blir nån variant som blir bra.

Om du förresten gör "yoghurt" av nötter så är det ingen yoghurt. Det är nötmos.

Det är inte nötmos? det är väldigt avancerat och tar flera dygn att göra? 

Sedan blir det ju inte utvecklande om du använder det du brukar använda. Meningen är ju att man ska utmanas. Tittar du på Sveriges mästerkock så kan ju vissa få svårt att laga mat när man typ tar in en kålsort eller grönsak som dom aldrig sett. 

Att bredda är ju det utvecklande, inte stå och köra på säkra kort och kryddor. 

• Anonym (hihihi)
    Anonym (Tanke) skrev 2025-03-25 17:41:14 följande:

Sedan blir det ju inte utvecklande om du använder det du brukar använda. Meningen är ju att man ska utmanas. Tittar du på Sveriges mästerkock så kan ju vissa få svårt att laga mat när man typ tar in en kålsort eller grönsak som dom aldrig sett. 

vart står det att jag alltid har samma sak hemma?

Yoghurt består av mjölk och bakteriekultur. Inte nötter.
  • Anonym (Tanke)
    Anonym (hihihi) skrev 2025-03-25 17:55:30 följande:
    vart står det att jag alltid har samma sak hemma?

Yoghurt består av mjölk och bakteriekultur. Inte nötter.
    Och nötyoghurt består av nötter och bakteriekultur? 

Jag tvivlar på att du gör så avancerade saker i köket och att du helt plötsligt börjar laga afrikanska grytor med äkta afrikanska kryddor om du inte vet att detta existerar. När man läser recept får du inspiration. Samma sak när man kanske reser runt om i världen och provar mat. 
  • Virriga Vera
    Anonym (Tanke) skrev 2025-03-25 17:41:14 följande:

Men det är väl klart att det blir svårt att laga till något man aldrig sett förr. Du vet inte vad det smakar, du vet inte tillagningstid och du vet inte hur det regerar med andra smaker och kryddor.
  • Anonym (Tanke)
    Virriga Vera skrev 2025-03-25 18:26:10 följande:
    Men det är väl klart att det blir svårt att laga till något man aldrig sett förr. Du vet inte vad det smakar, du vet inte tillagningstid och du vet inte hur det regerar med andra smaker och kryddor.
    Precis. Så hur kan man då utmanas om man inte provar olika recept och inspireras? 
  • Anonym (Exempel?)
    Anonym (hihihi) skrev 2025-03-25 14:48:19 följande:
    Nejdå. Går på magkänslan, behöver inte ens provsmaka. Jag vet att det blir bra.
    Spännande med tanke på att typ varenda bra kock värd namnet säger att smaka av maten är det absolut viktigaste, speciellt när man lagar mat utan recept. Men vad vet kändiskockar som Jamie Oliver, Gordon Ramsey, Michel Roux, Marco Pierre White, Björn Franzen, Tommy Myllymäki etc om matlagning...
  • Anonym (Elvira)

Vi har matkasse ibland och där får man recept som är nästan lika enkla som de i matglad-appen. Man får tex instruktion om att börja med riset och det står hur många minuter man ska steka löken mm. Det står också ofta hur stora bitar man ska skära grönsakerna i och liknande. 

• Core

Det mest revolutionerande AI förändrat i mitt liv är den här delen. Jag matar in receptet i chatgpt, och ber om att göra det enkelt att läsa och med måttangivelser i den löpande texten! 

Det sistnämnda gör det så otroligt mycket lättare, jag slipper scrolla om upp och ner vid varje moment för att sitta hur mycket 

• Mrs Moneybags

Jag lagar mat både med och utan recept. För mig är det bara att läsa vad som står och göra. Men så är jag 50+ också och har lagat mat i många årtionden. 

Det är nog mest vana och intresse som gör en människa bra på matlagning. Man vet ju vad man gillar och kan justera recepten utifrån det. Ser dem mest som inspiration till nya varianter på gamla favoriter. 

• Anonym (Umi)

Var hittar du recepten? Det finns ju faktiskt en hel del riktigt dåliga recept. Särskilt nu med alla de AI-genererade recepten som aldrig blivit tillagade av någon i ett kök innan de skrevs och publicerades. 

Kolla också var i världen recepten kommer ifrån. Råvaror kan skilja sig ganska mycket åt beroende på var man befinner sig. Mjöl är ett typexempel, som kan ha olika proteinhalt, vara malet på olika sätt och ha olika tillsatser. Grönsaker kan också se märkbart olika ut, jämför tex en svensk och en amerikansk purjolök. Även om de omvandlar måtten till något som vi känner igen i Sverige så kan det ändå göra det till ett mindre bra recept (16 matskedar smör någon?).

Bra recept ska vara enkla att följa. Även om de är långa och har många steg så ska instruktionerna vara klara och entydiga. Hittar du en bra kokbok, som skriver recept på ett sätt du gillar, så är det en bra investering. En annan bra idé kan vara att hitta någon youtube-kock som visar hur de tillagar sina recept och även ger en nedskriven version.

• Anonym (Ingen_kock)
    Core skrev 2025-03-26 07:12:52 följande:

Det mest revolutionerande AI förändrat i mitt liv är den här delen. Jag matar in receptet i chatgpt, och ber om att göra det enkelt att läsa och med måttangivelser i den löpande texten! 

Det sistnämnda gör det så otroligt mycket lättare, jag slipper scrolla om upp och ner vid varje moment för att sitta hur mycket 

Tack för tipset. Att jag inte tänkte på det.
  • Anonym (hihihi)
    Anonym (Tanke) skrev 2025-03-25 18:07:36 följande:
    Och nötyoghurt består av nötter och bakteriekultur? 

Jag tvivlar på att du gör så avancerade saker i köket och att du helt plötsligt börjar laga afrikanska grytor med äkta afrikanska kryddor om du inte vet att detta existerar. När man läser recept får du inspiration. Samma sak när man kanske reser runt om i världen och provar mat. 

Det afrikanska köket är ingenting för mig så nej. Jag försöker faktiskt göra så oavancerat som möjligt pga jobbar aldeles för mycket så tiden att hålla på och krusidulla med maten finns inte. Skulle tiden finnas gör jag gärna långkok :)

Men man kan inte kalla nåt med nötter i för yoghurt. Det är som att kalla margarin för smör.

Svar på tråden Hur klarar ni att laga mat efter recept?