• Anonym (dos)

Kan man blanda oxascand och Lergigan utan fara?

Ja, jag har så mycket ångest idag och står inte ut. Jag vill gärna inte ta bens men jag måste få lindring. Vad jag oroar mig för är mest om andningen ska påverkas på något sätt om jag blandar och tar bägge medicinerna? Så att jag inte slutar andas i sömnen om jag nu lyckas somna.

• Svar på tråden Kan man blanda oxascand och Lergigan utan fara?
  • Anonym (Ingen fara)

Lergigan är det många som har tillsammans med benzo (I ett kanske fåfängt hopp om att det skall leda till att patienten tar mindre benzo).

Benzo i sig är farligt, lergigan är väldigt milt. Så lergigan+benzo är bättre än mer benzo.

Men nu har jag bara psykossjukdom och är inte en doktor...så ring 1177 och hör med dem för säkerhets skull.

• Anonym (dos)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2025-03-25 20:29:21 följande:

Lergigan är det många som har tillsammans med benzo (I ett kanske fåfängt hopp om att det skall leda till att patienten tar mindre benzo).

Benzo i sig är farligt, lergigan är väldigt milt. Så lergigan+benzo är bättre än mer benzo.

Men nu har jag bara psykossjukdom och är inte en doktor...så ring 1177 och hör med dem för säkerhets skull.

Min erfarenhet av 1177 är tyvärr att de ofta är inkompetenta och inte ger några vettiga svar. Slår i FASS osv, vilket jag själv kan göra. Känns bara irriterande och meningslöst att prata med dem...
  • burleskburkläsk

Jag hade Sobril tidigare i mitt liv när jag hade svår panikångest, vissa dagar tog jag inga, andra upp mot sex stycken. Slutade rakt av, noll abstinens...hade det under några år för ca 20 år sedan som "vid behov".
    Fick byta till Sobril då Oxascand hade näst mot noll effekt fast det skall vara samma tydligen.

Fick ut mer av 5mg Sobril än 30mg Oxascand.

Vet inte om Sobril finns längre, vilken räddare och kände mig inte överdrivet seg på 30mg.

• Anonym (L)

Ingen fara att blanda.
    men varför blanda? Ta antingen eller 
    lergigan vid mild ångest
    oxascand vid jobbigare tillfällen

• Anonym (123456)
    Anonym (dos) skrev 2025-03-25 20:41:58 följande:
    Min erfarenhet av 1177 är tyvärr att de ofta är inkompetenta och inte ger några vettiga svar. Slår i FASS osv, vilket jag själv kan göra. Känns bara irriterande och meningslöst att prata med dem...
    Du menar att du inte får de svar du vill ha. Det är inte samma sak som inkompens. Varför arbetar du inte själv som läkare när du verkar veta bäst själv?
  • Anonym (Mmm)

Det är ingen fara att blanda, det kommer inte hända något dåligt liksom. Har gjort det ett fåtal ggr, tagit Lergigan först men inte fått effekt så har varit tvungen att komplettera med Oxascand. Inga problem. Men gör det väldigt sällan. 

• Anonym (Camilla)

Det är ingen fara att blanda dessa. Benson ska du använda så sällan du kan. Ett par tre ggr/veckan. Prova att ta lite mer Lergigan när du ska sova. Du kan ta ända upp till 4 men börja med 2 och se effekten först. 

Den bästa kombinationen är läkemedel och samtalsterapi. Att du får verktyg att hantera ångesten. Lära dig om mekanismen men ffa komma på vad som triggar ångesten. Oftast som alltid handlar det om ett feltänk. Klurigt men det går. Att öka benson är bara att spackla över grundproblemet. 

Svar på tråden Kan man blanda oxascand och Lergigan utan fara?