• Anonym (Föräldraledig)

Dela på föräldraledigheten

Har funderat en del på varför man aldrig pratar om att föräldraledigheten för kvinnans del också är en tid för återhämtning efter graviditeten och en tid att återigen bygga upp kroppen efter en graviditet. Man brukar ju säga att det tar minst 9 månader för kroppen att återhämta sig, men oftast över 1 år. Varför läggs sällan det argumentet fram i debatten kring att dela lika (eller åtminstone mer lika) på föräldraledigheten? Kvinnan behöver ju ledigheten på ett helt annat sätt än mannen. Förstår att det ser olika ut för alla, men kan ju knappast bara vara jag som känner att jag aldrig skulle bara vilja köra på 8 månaders föräldraledighet då kroppen knappt har hunnit tillbaka än till ett normalläge?

• Svar på tråden Dela på föräldraledigheten
  • Aliona
    Anonym (Nina) skrev 2025-03-26 11:56:33 följande:

Jag tror det mest handlar om vilken ekonomi folk har. Många kvinnor måste säkert jobba för försörjning, pension mm. Jag tror ingen som är ekonomiskt oberoende går till ett jobb och göra allt en arbetsgivare säger bara för att det är roligt om man säger så.

Är det annorlunda för män, menar du? 
  • Anonym (månad)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-26 11:41:58 följande:

Jag hade inte orkat arbeta de första 8-9-10 månaderna pga sömnlöshet. Min partner hade ett extremt krävande jobb på den tiden och jag hade ingen lust att han skulle köra ihjäl sig efter att ha sovit endast 4 timmar. Så jag tog nätterna. Jag kunde ta en tupplur när bebis som på dagen, han kunde inte ta en tupplur på jobb!
    Så även om kroppen var återhämtad så fanns det annat som gjorde att jag inte hade orkat med att gå tillbaka till jobb.

Och om någon ens vågar andas att han skulle varit f-ledig så lägg ner. Han tjänade mycket mer än mig då och vi hade gått back oerhört mycket ekonomiskt. Vi gjorde den prioritering som var bäst för vår familj. 

Fast om du hade jobbat så hade ju din partner varit hemma med barnen och då tagit nätterna? Så det är ju knappast ett argument för att just mamman ska vara hemma längre. 

Och att en pappa väljer bort att vara föräldraledig av ekonomiska skäl är så ynkligt så man tror inte det är sant. 
  • Anonym (H)

Mitt jobb är betydligt mindre jobbigt än att ta hand om ett barn, så med den logiken skulle jag vara tillbaka på jobbet dagen efter förlossningen. 

• Anonym (Flipp)
    Anonym (H) skrev 2025-03-26 18:32:01 följande:

Mitt jobb är betydligt mindre jobbigt än att ta hand om ett barn, så med den logiken skulle jag vara tillbaka på jobbet dagen efter förlossningen. 

Håller helt med. Jag har aldrig varit med om något så långvarigt slitigt både fysiskt och psykiskt som att vara föräldraledig. Att komma tillbaka till kontoret var ju rena semestern i jämförelse. Hur fasen återhämtar man sig medan man tar hand om ett spädbarn!?
  • Anonym
    Anonym (Flipp) skrev 2025-03-26 18:42:01 följande:
    Håller helt med. Jag har aldrig varit med om något så långvarigt slitigt både fysiskt och psykiskt som att vara föräldraledig. Att komma tillbaka till kontoret var ju rena semestern i jämförelse. Hur fasen återhämtar man sig medan man tar hand om ett spädbarn!?
    Nåja, alla sliter inte byxröv på jobbet.
  • Anonym (Flipp)
    Anonym skrev 2025-03-26 19:55:16 följande:
    Nåja, alla sliter inte byxröv på jobbet.
    Nej det är korrekt.  Varför tyckte du att det kändes som rimligt att citera mitt inlägg för att skriva den självklarheten? 
  • Anonym (S)

Det beror väl helt på vilken typ av arbete man har, hur ens graviditet har sett ut och hur ens barn är. Varför förutsätter du att alla graviditeter är så fysiskt krävande att det inte går att jobba på nio månader efteråt, samtidigt som att ta hand om ett barn INTE skulle vara det? Jag jobbar på myndighet och sitter ner framför en skärm hela dagarna. Jag hade återhämtat mig fysiskt minst tre gånger så snabbt efter min graviditet om jag hade varit på jobbet istället för att gå runt, runt i lägenheten timmar i sträck med barnet i bärsele, eftersom det var det enda sättet barnet var lugnt på, i flera månader i sträck.

• Kvittning
    Anonym (Föräldraledig) skrev 2025-03-25 23:26:52 följande:
    Vad skönt att din återhämtning gått så bra! Man brukar faktiskt säga att kroppen behöver ca 1 år på sig innan den är återhämtad och helt återhämtad är man inte förrän efter några år. I mitt fall sa min BM att det troligtvis skulle ta mer än 1 år.
    Men vad är det som säger att man måste vara helt återhämtad 100% i kroppen för att kunna arbeta? 

När man är sjuk eller skadad så återgår man till arbete när kroppen klarar det, inte när man är 100% återhämtad. Varför skulle det vara annorlunda efter graviditet? Jag hade problem i 10 år efter mina förlossningar, skulle jag då gått hemma och återställt mig hela den tiden?
  • Anonym (M)

Jag började jobba heltid 6 veckor efter förlossningen- hade nog egentligen kunnat börja jobba dagen efter. Nu hade jag ett rent skrivbordsjobb. Hade jag varit gruvarbetare eller brandman hade det ju varit en annan sak. 

Min man började jobba två månader efter förlossningen på deltid. Genom att jobba omlott behövde vi inte dagis förrän närvarandet var 3 år.

• Anonym (LP)

Förutom återhämtning så finns det stora fördelar för ett barn att ammas. Som man har jag så klart varit pappaledig för mina barn o skulle gärna tagit ännu mer. MEN för både barnets o mammans del så finns det klara fördelar med att vara hemma längre som kvinna men allt ska vara så förbannat rättvist numera. För över lite pensionspengar till mamman så tar man bort ett viktigt grundproblem...

• Anonym (månad)
    Anonym (LP) skrev 2025-03-27 15:48:00 följande:

Förutom återhämtning så finns det stora fördelar för ett barn att ammas. Som man har jag så klart varit pappaledig för mina barn o skulle gärna tagit ännu mer. MEN för både barnets o mammans del så finns det klara fördelar med att vara hemma längre som kvinna men allt ska vara så förbannat rättvist numera. För över lite pensionspengar till mamman så tar man bort ett viktigt grundproblem...

Fast om man byter av vid tex 9-10 månader så har bebisen fått amma länge nog. Och barn ska vid 9 månaders ålder äta annat än bröstmjölk.

Det är dessutom möjligt att delamma medan man jobbar, man kan amma morgon och kväll till exempel. Det har jag gjort med mitt ena barn 
  • Singelmamma82

Alla som skyller på ekonomin är ju noll verklighetsförankrade. Jag har skaffat barn på egen hand (2 st) och har en högst genomsnittlig lön. Ändå har jag varit hemma 1,5 år med varje barn utan problem.  Har väldigt svårt att tro på att en familj med två inkomsttagare inte skulle klara av att låta båda vara föräldralediga. 

Svar på tråden Dela på föräldraledigheten