• Anonym (Belle)

Flytta mot andra förälders vilja

Jag gjorde slut med mitt barns pappa för ca 6 månader sen. Vi har sedan dess fortsatt bo tillsammans under tiden jag letat efter bostad, han står på hyreskontraktet till den lägenhet vi bor i nu. Vi har inte haft något samliv på flera månader, vi sover i olika rum och lever inte som ett par längre. Han motsatte sig separationen hårt till en början och försökte övertala mig till att stanna på olika sätt, men jag har varit tydlig med vad jag vill. Nu har jag hittat en lgh som ligger ca 1,5 km från vårt nuvarande boende. Vårt barn kommer gå kvar i samma förskola och lägenheten ligger i samma kommun. Men mitt ex motsätter sig det, han påstår att det är ett dåligt område som han inte vill att hans barn ska bo i. Saken är att jag bor i Stockholmsområdet och har letat aktivt ett halvår och detta är första chansen jag har på ett förstahandskontrakt. Min fråga är vad son gäller här rent juridiskt? Kan mitt ex motsätta sig flytten på något sätt? Gör jag något olagligt? Lgh ligger som sagt i samma kommun, ca 1,5 km bort och barnet ska gå kvar i samma förskola. 

• Svar på tråden Flytta mot andra förälders vilja
  • Anonym (Mamma till 3)

Han kan inte motsätta sig det om det är inte samma kommun

• Anonym (Belle)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-03-26 21:34:18 följande:

Han kan inte motsätta sig det om det är inte samma kommun

Nu hänger jag inte med :) menar du att han inte kan motsätta sig det om det är samma kommun?
  • Anonym (Juice)

Du kan som sagt flytta vart du viol och behöver inte hans medgivande. Men det låter som att du tänker ta barnet med dig? Har du/ni bestämt att barnet ska bo hos dig? helt eller 50/50? I så fall så ja, han kan naturligtvis motsätta sig det då båda vårdnadshavarna ska skriva under flyttanmälan/folkbokföringen för barnet. Och vill han inte att barnet ska bo där så utövar han sin rätt som vårdnadshavare att inte vilja flytta barnet.

Om det är 1,5 km eller inom samma kommun har ingen betydelse i frågan, det handlar om att man som vårdnadshavare ska godkänna ändring av folkbokföring

• Anonym (Belle)
    Anonym (Juice) skrev 2025-03-26 22:10:44 följande:

Du kan som sagt flytta vart du viol och behöver inte hans medgivande. Men det låter som att du tänker ta barnet med dig? Har du/ni bestämt att barnet ska bo hos dig? helt eller 50/50? I så fall så ja, han kan naturligtvis motsätta sig det då båda vårdnadshavarna ska skriva under flyttanmälan/folkbokföringen för barnet. Och vill han inte att barnet ska bo där så utövar han sin rätt som vårdnadshavare att inte vilja flytta barnet.

Om det är 1,5 km eller inom samma kommun har ingen betydelse i frågan, det handlar om att man som vårdnadshavare ska godkänna ändring av folkbokföring

Vi ska ha delad vårdnad och barnet kan vara skrivet hos mig eller pappan, det är av mindre betydelse. Jag vill givetvis att barnet sover/är hos mig på mina dagar. Kan han förhindra att barnet sover/vistats hos mig öht? Kan han bestämma att hon inte får vara hos mig? Ponera att hon fortsätter vara folkbokförd hos pappan men att jag flyttar och vi har delad vårdnad.
  • Anonym (J)

Det låter helt galet. Har du källa på det? 
    Om den andra föräldern anser att bara slott som duger ska hen ha barnet 100 % per automatik?
    Att barnet är skrivet hos den ena föräldern har inget att göra med att barnet bor varannan vecka.
    Barnet brukar oftast vara folkbokförd i hemmet hen borde innan men bor varannan vecka i praktiken.

Om det är 1,5 km eller inom samma kommun har ingen betydelse i frågan, det handlar om att man som vårdnadshavare ska godkänna ändring av folkbokföring.

• Anonym (Belle)

Anledningen till att jag understryker att det är nära och ligger i samma kommun är för att jag hittade följande information på en juristsida:
    "Ska du flytta med ett barn vid gemensam vårdnad behöver du normalt sätt inget godkännande från den andra föräldern om flytten sker inom kommunen. Vid flytt inom kommunen kommer sociala nätverk, skolgång och kontakt med den andra föräldern bestå. Det är just avståndet till alla delar i barnets liv som inte ska bytas ut utan ett godkännande"

Min fråga är egentligen, kan han sabotera umgänget med mitt barn på nåt sätt? Kan han bestämma att hen inte får sova över hos mig för att han inte gillar adressen? Om hon fortsätter vara folkbokförd hos honom vill säga. 
  • Anonym (Pappan)

Du kan flytta hur mycket du vill bara det inte är för långt bort. Men detta är väldigt nära så det är inget problem.

Umgängessabotage kan tyvärr alltid ske vid dåliga separationer. Jättejobbigt och går ut över barnet men vad ska man göra. Det bästa är att försöka vara vara goda vänner och inte göra saker som sårar den andra.

Kan det finnas någon annan anledning än just området som gör att han inte vill att du ska flytta dit?

• Anonym (Belle)
    Anonym (Pappan) skrev 2025-03-27 08:02:56 följande:

Du kan flytta hur mycket du vill bara det inte är för långt bort. Men detta är väldigt nära så det är inget problem.

Umgängessabotage kan tyvärr alltid ske vid dåliga separationer. Jättejobbigt och går ut över barnet men vad ska man göra. Det bästa är att försöka vara vara goda vänner och inte göra saker som sårar den andra.

Kan det finnas någon annan anledning än just området som gör att han inte vill att du ska flytta dit?

Han vill inte separera öht. Han har nog hoppats att jag ska ändra mig och inte trott att det är "på riktigt". Men det jag tänker är väl mer vad som gäller juridiskt. Kan han bestämma att vårt barn inte får vistas på min adress? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Belle) skrev 2025-03-27 08:10:00 följande:
    Han vill inte separera öht. Han har nog hoppats att jag ska ändra mig och inte trott att det är "på riktigt". Men det jag tänker är väl mer vad som gäller juridiskt. Kan han bestämma att vårt barn inte får vistas på min adress? 
    Du kan flytta precis vart du vill. Att ändra barnens skola/dagis/folkbokföring mot hans vilja är krångligare.

Får du till ett fastställt umgängesschema har han väldigt svårt att hinda att du har barnen hemma hos dig under din tid
  • Ascendere
    Anonym (Belle) skrev 2025-03-26 21:38:56 följande:
    Nu hänger jag inte med :) menar du att han inte kan motsätta sig det om det är samma kommun?
    Ja, det är felskrivet
  • Anonym (E)
    Nej ts, det kan han inte. Det enda han kan hindra är att ändra folkbokföringen för barnet då det krävs båda föräldrars underskrift, umgänget är en annan sak och börjar han bråka om det så får ni ta hjälp av familjerätten för att få det fastställt 
  • Anonym (Pappan)
    Han kan inte göra något om du flyttar så nära. Hade du flyttat till en annan kommun så det blir lång restid hade du kunnat bli av med vårdnaden på sikt om han driver ärendet vidare.
  • Anonym (Anonym)

Jag skulle råda dig att kontakta någon myndighet typ socialtjänsten för att få information om vad som verkligen gäller. Tror folk bara försöker vara snälla men det blir ofta så mycket ?killgissande? i såna här trådar att man blir mer förvirrad än får klarhet av dem.

• Anonym (Erfaren_man)

Du kan flytta, och därefter ha barnet boendes hos dig 50% eller vad ni kommer överens om. Inga konstigheter i ert fall. 

Hans åsikt om ditt val av bostadsområde är irrelevant. 

• Anonym (X)
    Anonym (Belle) skrev 2025-03-26 21:30:28 följande:
    Flytta mot andra förälders vilja

Jag gjorde slut med mitt barns pappa för ca 6 månader sen. Vi har sedan dess fortsatt bo tillsammans under tiden jag letat efter bostad, han står på hyreskontraktet till den lägenhet vi bor i nu. Vi har inte haft något samliv på flera månader, vi sover i olika rum och lever inte som ett par längre. Han motsatte sig separationen hårt till en början och försökte övertala mig till att stanna på olika sätt, men jag har varit tydlig med vad jag vill. Nu har jag hittat en lgh som ligger ca 1,5 km från vårt nuvarande boende. Vårt barn kommer gå kvar i samma förskola och lägenheten ligger i samma kommun. Men mitt ex motsätter sig det, han påstår att det är ett dåligt område som han inte vill att hans barn ska bo i. Saken är att jag bor i Stockholmsområdet och har letat aktivt ett halvår och detta är första chansen jag har på ett förstahandskontrakt. Min fråga är vad son gäller här rent juridiskt? Kan mitt ex motsätta sig flytten på något sätt? Gör jag något olagligt? Lgh ligger som sagt i samma kommun, ca 1,5 km bort och barnet ska gå kvar i samma förskola. 

Kontakta socialtjänsten i din kommun, där kan du få hjälp av familjerätten avseende vad som gäller.
    Han har rätt till sin sikt om ditt nya område men kan inte aktivt hindra dig från att ha barnet på dina veckor för då är det umgängessabotage och då kan han förlora sin del av vårdnaden.
  • Anonym (XX&)

Självklart kan du flytta till en lägenhet i samma kommun som ni redan bor i. Om du flyttar till ett "dåligt" område eller inte har han inte med att göra. Och självklart får barnet bo hos dig på dina veckor! Förstår inte hur det ens kan ifrågasättas av vissa härinne.

Däremot att skriva barnet på annan plats kan bli knepigare. Men du kan bo var du vill och ha barnet på halva tiden. Inga problem! 1,5 km är ingenting, särskilt inte i Stockholm där avstånden kan bli betydligt större. 

Lycka till och njut av friheten! 

Svar på tråden Flytta mot andra förälders vilja