• Anonym (Orolig)

Hur länge lever spermierna kvar efter sterilisering

Hej alla! 

Min partner steriliserade sig för 10 dagar sedan.
    Jag är i dagarna kring min ägglossning nu och vi hade sex både igår & idag. 

Finns det risk för att jag ändå kan ha blivit gravid? Jag menar, hur länge lever spermierna kvar efter en sterilisering? 

Kan jag ha fått spermier i mig nu trots att han steriliserat sig? 

Han var väldigt lugn och sa att det inte var någon fara säkert men nu när jag googlar runt så står det att man ska använda preventivmedel i ca 2-3 månader? 
    Jag går inte på något preventivmedel för tillfället. 

• Svar på tråden Hur länge lever spermierna kvar efter sterilisering
  • Anonym (Orolig)

Men att han fått utlösning 10 gånger på 10 dagar totalt är väl mycket och spermierna BORDE ha passerat under denna tid på dessa dagar efter vasektomin?

• Anonym (Q)
    Anonym (Vad vill du?) skrev 2025-03-29 21:07:56 följande:
    Den enda som är korkad här är väl i så fall du, som uttrycker dig på det sätt du gör mot en person som är orolig och vill ha råd ... skärp dig.
    Nä du! Eget ansvar gäller väl vilket inte tagits. Ja hon ska vara orolig för att ha blivit gravid. Chansen finns. Båda har ju ansvar. Tänka efter före. Håller tumme för henne att hon inte är gravid. Dessutom känns det misstänk likt ett troll. Tycker mig känna igen stilen. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-29 21:46:47 följande:

Men att han fått utlösning 10 gånger på 10 dagar totalt är väl mycket och spermierna BORDE ha passerat under denna tid på dessa dagar efter vasektomin?

Som jag skrev innan så hade jag kvar efter 3,5 månader och då hade jag haft betydligt fler utlösningar än 10.

Som jag sagt innan, spermiereserverna är stora. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Abc) skrev 2025-03-29 22:19:26 följande:

Som jag skrev innan så hade jag kvar efter 3,5 månader och då hade jag haft betydligt fler utlösningar än 10.

Som jag sagt innan, spermiereserverna är stora. 

Men sa läkaren till dig då att du hade massor av spermier kvar eller bara några få enstaka? 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-29 23:34:40 följande:
    Men sa läkaren till dig då att du hade massor av spermier kvar eller bara några få enstaka? 

Det sa han inget om men det spelar ju ingen roll. Det behövs bara en. 

Och efter 10 dagar och 10 utlösningar kan du vara säker på att man kan göra folk gravid. Spermier kan överleva inuti kvinnan i 5 dagar så de klarar så klart betydligt längre i mannen. 

Man behöver ha haft minst 20-30 utlösningar för att det ska finnas en chans att det är tomt. Så 10 är alldeles för lite. 

Blir du inte gravid så betyder inte att han är steril. Det betyder bara att det inte var rätt tid för befruktning.

• Anonym (Orolig)

Okej, tack för era svar! Det är lite 50/50 då helt enkelt om jag blivit gravid trots allt eller ej. Men att det alltså inte handlar om hans sterilitets ingrepp om det är negativt på stickan utan beror på rätt befruktningstid, kvalité osv. 
    Får invänta dessa 2 veckor och se vad som sker. Jag var ju absolut i mitt fertila fönster där och då när vi hade sex och vad jag minns så var bara ÄL 1-3 dagar bort. Svårt att veta exakt. 

Men men , nu är det som det är.

• Anonym (Orolig)

Känt en ihållande dov molande värk i korsryggen sedan ÄL var i slutet av förra veckan. Nu vid detta laget borde det vara 3 dagar sedan ÄL. 

Visst, brukar känna lite mol i korsryggen innan mens men då ca 3-5 dagar innan mens, MEN INTE 12 dagar innan mens som det är nu? Brukar även då strax innan mens känna värken lite diffust till och från under dom dagarna men även i tjejmagen då. Nu däremot är molandet där hela tiden och vart sen 2 dygn tillbaka. Men känner inget i tjejmagen, bara ryggen och känslan i ryggen är starkare ner mot rumpan till. Tänk så blev jag gravid? Även om
    den möjligheten såg ut att vara långt bort med tanke på hans sterilisering förr förra veckan.

• Anonym (Orolig)

Jag har inte träffat min partner på ett tag nu för han har vart iväg på Konferens men vi sågs en snabbis idag och sa då att jag googlat lite på sterilisering då jag blev nojig för att bli gravid ändå eftersom det var så nyligen han genomgick ingreppet. Jag berättade då att jag läst info lite överallt på nätet att man inte kan garantera att man är helt steril inom närmsta 3 kommande månader. Han svar var typ ojdå, nu blir man ju lite orolig. Då frogade jag honom om han inte fick den infon av läkaren som utförde vasektomin men då blev han bara tyst eller jag vill inte minnas att han sa något speciellt. 

Något är det som inte stämmer?
    Antingen har han inte gjort det fast andra sidan så kan han beskriva i detalj hur det var att göra ingreppet och att det gick så smidigt jada jad. Eller så har denna läkare vart sjukt otydlig med Info?

• Anonym (Abc)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-04-07 18:50:01 följande:

Jag har inte träffat min partner på ett tag nu för han har vart iväg på Konferens men vi sågs en snabbis idag och sa då att jag googlat lite på sterilisering då jag blev nojig för att bli gravid ändå eftersom det var så nyligen han genomgick ingreppet. Jag berättade då att jag läst info lite överallt på nätet att man inte kan garantera att man är helt steril inom närmsta 3 kommande månader. Han svar var typ ojdå, nu blir man ju lite orolig. Då frogade jag honom om han inte fick den infon av läkaren som utförde vasektomin men då blev han bara tyst eller jag vill inte minnas att han sa något speciellt. 

Något är det som inte stämmer?
    Antingen har han inte gjort det fast andra sidan så kan han beskriva i detalj hur det var att göra ingreppet och att det gick så smidigt jada jad. Eller så har denna läkare vart sjukt otydlig med Info?

Den informationen jag fick var väldigt tydlig. Men sen finns det ju folk som inte hänger fast sig vid detaljer. Är han sådan på andra grejer?  För isf har det nog gått honom över huvudet. 

Jag vill minnas att jag fick det både muntligt och ett papper med informationen.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-07 19:20:17 följande:

Den informationen jag fick var väldigt tydlig. Men sen finns det ju folk som inte hänger fast sig vid detaljer. Är han sådan på andra grejer?  För isf har det nog gått honom över huvudet. 

Jag vill minnas att jag fick det både muntligt och ett papper med informationen.

Jag som känner honom väl vet att han kan ta folk på orden, iallafall mig ibland och det kan ju vara i både positiva och negativa sammanhang. 
    Det kan tex vara en ganska oväsentlig sak för min egna del som jag berättar om vid något tillfälle och som jag däremot kanske glömmer bort sen vad som sades, medan han kan snäppa upp något jag sagt i veckor/månader efter. 
    Så det är därför detta känns så olikt honom, att en sån här pass viktig info inte verkar ha gått fram tidigare än nu idag då jag nämnde vad jag läst på nätet om tiden efter sterilisering. 
    Jag menar, har han nu löpt hela linan ut och valt att göra en steriliseirng en gång för alla så borde ju denna info vara viktig om någon för hans del? 
    Gör man en steriliseirng i mina ögon så är man så pass rädd för att experimentera och råka riskera göra någon gravid så att man borde ha lagt den infon på minnet.
    Han har även sagt att han inte ska berätta om steriliseringen för någon så länge ingen skulle fråga. 

Men han verkade helt ärligt bli förvånad av det jag berättade om infon läkaren BORDE ha sagt. Sen somsagt så fick jag inte någon vidare respons på om han inte fått reda på att skydda sig i ca 3 månader efteråt. Det var total tystnad sen började vi prata om något annat som dök upp framför ögonen på oss. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-07 19:20:17 följande:

Då kan jag passa på att fråga dig som gjort en vasektomi om efterkontrollen vid en sterilisering. 
    Fick du en kallelse eller en tid av vården/läkaren att komma och lämna spermaprov? 

Han har ju sagt till mig att den tiden för efterkontroll får man boka på egen hand utan kallelse och inget som han funderar på att göra, för blir det graviditet så blir det och då får det va så.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-04-07 19:51:04 följande:

Då kan jag passa på att fråga dig som gjort en vasektomi om efterkontrollen vid en sterilisering. 
    Fick du en kallelse eller en tid av vården/läkaren att komma och lämna spermaprov? 

Han har ju sagt till mig att den tiden för efterkontroll får man boka på egen hand utan kallelse och inget som han funderar på att göra, för blir det graviditet så blir det och då får det va så.

Det stämmer. Det är upp till en själv att boka.
    I mitt fall blev det 2 ggr som sagt.

Det är nog bra att göra det. Det finns exempel, även om de är få, på killar där sädesledarna hittat tillbaka till varann och växt ihop, vilket därmed innebär att en misslyckad vasektomi.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Abc) skrev 2025-04-07 20:24:47 följande:
    Det stämmer. Det är upp till en själv att boka.
    I mitt fall blev det 2 ggr som sagt.

Det är nog bra att göra det. Det finns exempel, även om de är få, på killar där sädesledarna hittat tillbaka till varann och växt ihop, vilket därmed innebär att en misslyckad vasektomi.
    Men visste dom varför du hade kvar spermier efter 3 månader? 
    För att du inte hade kommit tillräckligt mycket efteråt eller mer slumpen? 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-04-07 20:37:36 följande:
    Men visste dom varför du hade kvar spermier efter 3 månader? 
    För att du inte hade kommit tillräckligt mycket efteråt eller mer slumpen? 
    Det sa de inget om. Man har jättestora reserver. Det är säkert väldigt individuellt.
  • Anonym (Vasse)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-04-07 19:51:04 följande:

Min man fick boka kontrollen själv. 
  • Anonym (Vad vill du?)
    Anonym (Q) skrev 2025-03-29 22:03:07 följande:
    Nä du! Eget ansvar gäller väl vilket inte tagits. Ja hon ska vara orolig för att ha blivit gravid. Chansen finns. Båda har ju ansvar. Tänka efter före. Håller tumme för henne att hon inte är gravid. Dessutom känns det misstänk likt ett troll. Tycker mig känna igen stilen. 
    Självklart har du rätt i sak, men det var inte det jag vände mig emot. Det jag vände mig emot var ditt sätt att uttrycka dig. Tror du att människor blir mer ansvarstagande för att du himlar med ögonen (verbalt) och ifrågasätter deras intelligens? Det beteendet är faktiskt ganska korkat - och ännu värre när det dessutom riktas mot en orolig människa som vill ha stöd.
  • Anonym (Orolig)

Jaha, då är det jag som sitter och analyserar ett svagt svagt plus på ett graviditetstest. 
    Har mens om 3 dagar och gjorde testet igår eftermiddags. Ser absolut ett andra streck, man behöver knappt anstränga synen men ändå sjukt svagt i och med att jag testade 4 dagar innan beräknad mens samt att det INTE var ett testa-tidigt test utan mäter från samma dag du skulle haft mens, därav är det säkert svagt men det finns där.

Han ringde igår och berättade hur mycket han INTE ville ha barn i framtiden när jag nu sa att jag misstänkte graviditet trots hans sterilisering. 

Förklarade för honom att det fortfarande kan finnas spermier kvar i en tid efter vasektomin men han blev typ taggarna utåt och sa att jag gjorde han nervös och stressad och att det just är därför han har steriliserat sig för att slippa bli rädd. 
    MEN det var han som sa under min ÄL, precis efter hans ingrepp att blir det så blir det och jag skulle minsann slippa nu ta akut-ppiller därav gjorde jag ju inte det. 
    Nu får han skylla sig själv för nu när det plötsligt eventuellt blev verklighet detta med mirakel-barnet han isåfall beskrev skulle få födas fram så låter det annat. Han skulle typ halvt avliva mig nu säkerligen om jag berättar att jag fått ett plus. 
    Och ska jag med all rätt behålla det? Jag har redan gjort 2 aborter Med honom och mina år går också. 

Att han sa att han steriliserat sig utan att ha koll och informerat mig om tiden efter vasektomin får han själv att skyllas på. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-04-10 13:46:37 följande:

Jaha, då är det jag som sitter och analyserar ett svagt svagt plus på ett graviditetstest. 
    Har mens om 3 dagar och gjorde testet igår eftermiddags. Ser absolut ett andra streck, man behöver knappt anstränga synen men ändå sjukt svagt i och med att jag testade 4 dagar innan beräknad mens samt att det INTE var ett testa-tidigt test utan mäter från samma dag du skulle haft mens, därav är det säkert svagt men det finns där.

Han ringde igår och berättade hur mycket han INTE ville ha barn i framtiden när jag nu sa att jag misstänkte graviditet trots hans sterilisering. 

Förklarade för honom att det fortfarande kan finnas spermier kvar i en tid efter vasektomin men han blev typ taggarna utåt och sa att jag gjorde han nervös och stressad och att det just är därför han har steriliserat sig för att slippa bli rädd. 
    MEN det var han som sa under min ÄL, precis efter hans ingrepp att blir det så blir det och jag skulle minsann slippa nu ta akut-ppiller därav gjorde jag ju inte det. 
    Nu får han skylla sig själv för nu när det plötsligt eventuellt blev verklighet detta med mirakel-barnet han isåfall beskrev skulle få födas fram så låter det annat. Han skulle typ halvt avliva mig nu säkerligen om jag berättar att jag fått ett plus. 
    Och ska jag med all rätt behålla det? Jag har redan gjort 2 aborter Med honom och mina år går också. 

Att han sa att han steriliserat sig utan att ha koll och informerat mig om tiden efter vasektomin får han själv att skyllas på. 

Nu vet jag inget om graviditetstest men ska det tolkas som att du är gravid? 

Hur det än nu är och vad du väljer att göra så blir det säkert bra. Sen vet jag inte om han är en keeper den där karln men det vet du bäst själv. 

Svar på tråden Hur länge lever spermierna kvar efter sterilisering