• Anonym (Orolig)

Hur länge lever spermierna kvar efter sterilisering

Hej alla! 

Min partner steriliserade sig för 10 dagar sedan.
    Jag är i dagarna kring min ägglossning nu och vi hade sex både igår & idag. 

Finns det risk för att jag ändå kan ha blivit gravid? Jag menar, hur länge lever spermierna kvar efter en sterilisering? 

Kan jag ha fått spermier i mig nu trots att han steriliserat sig? 

Han var väldigt lugn och sa att det inte var någon fara säkert men nu när jag googlar runt så står det att man ska använda preventivmedel i ca 2-3 månader? 
    Jag går inte på något preventivmedel för tillfället. 

• Svar på tråden Hur länge lever spermierna kvar efter sterilisering
  • Anonym (Fis)

Det är ju inte direkt mindre chans än innan vasektomin? så ödet, nja. Snarare ett väldigt medvetet risktagande. Låter mer som att han ändrat sig eller inte ville ta ansvar för att göra dig gravid.

Anonym (Orolig) skrev 2025-03-29 09:15:21 följande:

Om jag skulle visa ett positivt graviditetstest om 2 veckor så kommer jag behålla det och det vet han om. 

Han sa då att då är det ödet och att det finns en mening med det. 

Men vi får se helt enkelt. Troligtvis så är det väl en sjuuuuuuuukt liten chans nu att det har tagit sig med tanke på att han knippsat för 10-11 dagar sen. Och han har kommit ganska mycket på egen hand sen dess.

• Anonym (Ödet)

Om jag skulle visa ett positivt graviditetstest om 2 veckor så kommer jag behålla det och det vet han om. 

Men vi får se helt enkelt. Troligtvis så är det väl en sjuuuuuuuukt liten chans nu att det har tagit sig med tanke på att han knippsat för 10-11 dagar sen. Och han har kommit ganska mycket på egen hand sen dess.

Nja, alltså endast 10 dagar efter är det lika mycket öde som att pippa oskyddat innan knipsandet. 
    Om du däremot blir på smällen efter godkänt spermaprov efter 3 månader, då får man kalla det ödet.
    Menar du att han runkat många gånger innan ni hade oskyddat samlag?

Ni får kalla det vad ni vill, känns det bättre att kalla ert bristande ansvarstagande för att ödet gav er ett kärleksbarn så gör det. 
  • Anonym (Vasse)

Har han gjort en vasektomi? Då ska han som sagt lämna ett prov efter viss tid. Innan det är gjort vet ni inte om operationen lyckades. 

• Anonym (Abc)

Att han har spermier i utlösning är väl nästan helt säkert. Så blir du inte gravid hänger det mer på er fertilitet och var du är i cykeln.
  • Anonym (Orolig)

Han har kommit ca 1 gång om dagen sedan vasektomin och det var ju 10 dagar sen så ca 10 sprut i antal på egen hand efter ingreppet, för att sedan spruta i mig. 

Men då finns det alltså fullt levande spermier kvar med andra ord Och jag kan ha blivit befruktad.

• Anonym (Q)

Men herregud vuxna människor. Vad är det som är så svårt att ta till sig information som ges i samband med vasektomin?? Lätt för dig att ta reda på och lätt för honom att visa infon han fått. Är ni korkade eller?

• Anonym (Vasse)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-29 19:30:48 följande:

Han har kommit ca 1 gång om dagen sedan vasektomin och det var ju 10 dagar sen så ca 10 sprut i antal på egen hand efter ingreppet, för att sedan spruta i mig. 

Men då finns det alltså fullt levande spermier kvar med andra ord Och jag kan ha blivit befruktad.

Alltså. Operationen kan ju ha misslyckats och i så fall gar han spermieproduktion precis som vanligt. 
  • Anonym (Orolig)

Men troligtvis till 99% så har den inte misslyckats så uppenbarligen borde det inte bli någon graviditet 

• Anonym (Vasse)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-29 20:34:43 följande:

Men troligtvis till 99% så har den inte misslyckats så uppenbarligen borde det inte bli någon graviditet 

Uppenbarligen? 
  • Anonym (Vad vill du?)
    Anonym (Q) skrev 2025-03-29 19:49:03 följande:

Men herregud vuxna människor. Vad är det som är så svårt att ta till sig information som ges i samband med vasektomin?? Lätt för dig att ta reda på och lätt för honom att visa infon han fått. Är ni korkade eller?

Den enda som är korkad här är väl i så fall du, som uttrycker dig på det sätt du gör mot en person som är orolig och vill ha råd ... skärp dig.
Svar på tråden Hur länge lever spermierna kvar efter sterilisering