• Anonym (Så trött)

Lagligt att hindra?

Mitt barn har varit med om en olycka så jag vill träffa mitt barn fysiskt för att se hur barnet mår. Vi har delad vårdnad med varannan vecka,  men pappavecka just nu.

Har bonusmamman som inte äger bostaden utan endast är inneboend/gift med ägaren ( enskild egendom och äktenskapsförord finns) lagligt rätt att neka mig tillträde för att kunna träffa mitt barn?

• Svar på tråden Lagligt att hindra?
  • Anonym (nej)
    Anonym (Så trött) skrev 2025-03-29 10:52:26 följande:
    Lagligt att hindra?

Mitt barn har varit med om en olycka så jag vill träffa mitt barn fysiskt för att se hur barnet mår. Vi har delad vårdnad med varannan vecka,  men pappavecka just nu.

Har bonusmamman som inte äger bostaden utan endast är inneboend/gift med ägaren ( enskild egendom och äktenskapsförord finns) lagligt rätt att neka mig tillträde för att kunna träffa mitt barn?

Du har ingen laglig rätt att komma in i ditt ex:s hem. Vem som äger eller inte spelar ingen roll, du har ingen rätt att vara dr om de som bor där inte vill det. 

Om barnet inte kan lämna hemmet så får du vänta tills barnet kan det. Eller be snällt om att få komma dit och träffa barnet. 
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (K) skrev 2025-03-29 15:00:36 följande:

Nåja, här har bara en sida av historien berättats. 

Nja, när det gäller att få komma hem till någon annan, så finns det bara en sida, den lagliga. Du har inte rätt att tvinga dig hem till någon annan.
    Sedan spelar det ingen roll om pappan är den dåliga och mamman den goda eller tvärtom.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ammi) skrev 2025-04-01 11:35:40 följande:
    Nja, när det gäller att få komma hem till någon annan, så finns det bara en sida, den lagliga. Du har inte rätt att tvinga dig hem till någon annan.
    Sedan spelar det ingen roll om pappan är den dåliga och mamman den goda eller tvärtom.
    Mitt inlägg refererade till en person som hävdade att pappan var en toffel och att den nya kvinnan omogen. Ingenting annat.
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (K) skrev 2025-04-01 12:08:51 följande:
    Mitt inlägg refererade till en person som hävdade att pappan var en toffel och att den nya kvinnan omogen. Ingenting annat.

Nu är det även barnens uppfattning, barnens vänners uppfattning, grannars, gamla bekanta osv.
    Det var barnens kompisar som kallade henne för häxan och golddigger långt innan hon ens började bete sig väldigt märkligt mot mig.
    Barnen och deras vänner har varit mer upprörda och själva velat ta tag i den mobbning som de anser att de här 2 personerna utsätter mig för och jag har tackat för engagemanget, men sagt att det är för oss gamlingar att lösa och inte deras ansvar.

Så ofta som barnen har reagerat på att det är hon som styr och bestämmer och att deras pappa aldrig tar deras sida. Finns händelser där hon har agerat så galet omoget så det är till och med pinsamt att berätta om att en annan vuxen som ska vara en förebild för mina barn beter sig så. Tyvärr.

I början lovordade jag henne både till henne, inför barnen och deras vänner, men slutade med det när jag inte fick samma respekt tillbaka. 

• Anonym (nej)
    Anonym (Så trött) skrev 2025-04-01 12:22:30 följande:

Nu är det även barnens uppfattning, barnens vänners uppfattning, grannars, gamla bekanta osv.
    Det var barnens kompisar som kallade henne för häxan och golddigger långt innan hon ens började bete sig väldigt märkligt mot mig.
    Barnen och deras vänner har varit mer upprörda och själva velat ta tag i den mobbning som de anser att de här 2 personerna utsätter mig för och jag har tackat för engagemanget, men sagt att det är för oss gamlingar att lösa och inte deras ansvar.

Så ofta som barnen har reagerat på att det är hon som styr och bestämmer och att deras pappa aldrig tar deras sida. Finns händelser där hon har agerat så galet omoget så det är till och med pinsamt att berätta om att en annan vuxen som ska vara en förebild för mina barn beter sig så. Tyvärr.

I början lovordade jag henne både till henne, inför barnen och deras vänner, men slutade med det när jag inte fick samma respekt tillbaka. 

Så märkligt, att barnens kompisar har synpunkter på någons styvförälder. Hur kan de ha sån insyn i hennes sätt? och barn som fokuserar på ett annat barns styvmammas beteende mot ett annat barns mamma, låter också väldigt konstigt. 
  • Lönnsirap

Jag tänker att du inte gör klokt i att fokusera på att försöka ta dig in i en annan människas bostad, utan att du får hitta andra vägar för att ha kontakt med ditt barn.

Visst skulle det vara tryggare att se barnet, men just nu är det boendeföräldern som barnet vistas hos och då finns det vissa förutsättningar. Såsom att man inte behöver ta emot gäster och den andra föräldern i sitt hem.

Känner du att ditt barn behöver mer av ditt stöd, får du anpassa dig till att det just nu är den barnet vistas hos som har möjlighet att söka vård, och göra den fysiska bedömningen.

Tycker du att det helt brister, får du ta det med den. 

• Anonym (?)
    Anonym (Så trött) skrev 2025-04-01 12:22:30 följande:

Oavsett ovanstående har du ingen rätt att ta dig in i deras hem.

Lös det på annat sätt. Att t ex pappan och du träffas med barnen.
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (nej) skrev 2025-04-01 12:41:55 följande:
    Så märkligt, att barnens kompisar har synpunkter på någons styvförälder. Hur kan de ha sån insyn i hennes sätt? och barn som fokuserar på ett annat barns styvmammas beteende mot ett annat barns mamma, låter också väldigt konstigt. 
    För att det är äldre barn och inte lågstadieålder det handlar om.
  • mammatill6
    Anonym (Så trött) skrev 2025-04-01 15:40:24 följande:
    Fast ändå märkligt att barnens kompisar har synpunkter på styvmammans relation med biologiska.
    men om det inte är småbarn det handlar om, vad är då problemet? Barnet kan väl bestämma själv? Ring barnet o fråga hur det mår. Vill barnet träffa dig så ses ute.
  • Anonym (Orimligt)

Oavsett vad som hänt mellan er, så är det ju totalt orimligt att du tänker att du ska tillträde till någons hus utan personens medgivande. Det säger ju tyvärr en del om dig också.

• Anonym (Ammi)
    Då är din tråd ännu märkligare. Då kan du ju bara ringa barnet och prata med det. 
  • Anonym (nej)
    Det gör det inte ett dugg mindre märkligt. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Ammi) skrev 2025-04-01 16:46:42 följande:
    Då är din tråd ännu märkligare. Då kan du ju bara ringa barnet och prata med det. 

Nu är det så att jag behöver se honom när jag pratar med honom eftersom jag vet hur han blockerar saker och det går inte att prata med honom via telefonen. 
    Bästa sättet att prata med honom är att gemensamt se på film , ta en slöfika osv. 

• fornminne
    Anonym (Så trött) skrev 2025-04-02 08:33:12 följande:

Nu är det så att jag behöver se honom när jag pratar med honom eftersom jag vet hur han blockerar saker och det går inte att prata med honom via telefonen. 
    Bästa sättet att prata med honom är att gemensamt se på film , ta en slöfika osv. 

Hade du tänkt fika och titta på film i exets bostad?

Om det är den enda fungerande kommunikationen du har med ditt barn, och han är så stor att han kan bestämma själv, får ni ses ute nånstans och göra detta. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (Så trött) skrev 2025-04-02 08:33:12 följande:

Då får du vänta tills det blir din vecka så att ni kan fika och kolla på film. Tills dess kan du ha kontakt via telefonen. Och lita på att han har det okej med sin pappa.

Om han inte har det okej med sin pappa överlag så är det där du måste gå in och åtgärda, inte kräva tillträde till deras bostad.
Svar på tråden Lagligt att hindra?