• Anonym (Those_were_the_days)

Tidigare höginkomsttagare som numer är sjuskrivna.

Hur mycket har du fått sänka din levnadsstandard pga att inte ekonomin längre tillåter dig att leva som innan? Och hur mår du av detta?

• Svar på tråden Tidigare höginkomsttagare som numer är sjuskrivna.
  • Anonym (En i statistiken)

Har en i släkten. Han härjade runt som säljchef och åt ute och stressade så mycket så det blev massiv hjärtinfarkt med order att trappa ner helt. Barnen var nyss utflyttade men hennes inkomst var blygsam trots heltidsjobb.

Så det blev att blixtsälja stora villan med trädgård och fixa lägenhet. Sen kom tursamt nog ett arv så att de kunde deläga en sommarstuga 1 h bort ihop med en bror och det är nu där de semestrar. Utlandsresor och golfresor till St Andrews är det slut med, lagsport på korpnivå hemma på vallen är det som gäller. Dock har han blivit väldigt ödmjuk och tar inget för givet, då det var väldigt nära att han checkade ut.

Och de har ju gjort alla de där lyxresorna bakåt i tiden- USA flera gånger, Hong Kong och Peking mm. Det är nog lättare att nöja sig då när man är 55+.

Klargör: Så jag upplever nog att han mår bra, eftersom alternativet vore att inte må alls. Är det någon som lider av standardförändringen är det nog mer frun, eftersom hon inte har den lön hon önskar. Och jag vet att hon är avundsjuk på mig som drar mer jämn lön med min man, eftersom hennes man har sagt det till mig.

• Anonym (Hanna)

Hände min bror. Men han och hans familj levde inget lyxliv, så när han blev sjuk så ändrades inte så mkt. De har ett bra kapital investerat på börsen, så de lever ungefär som vanligt. Dvs redan innan han blev sjuk så klarade de sig på en lön. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag var långtidssjukskriven under min graviditet, men i teknikavtalet finns bra förmåner vid längre tids sjukskrivning, jag fick ITP sjukpension från Alecta som kompletterade. Jag har en kollega som är sjukskriven för cancer och han får också kompletterande ITP sjukpension under sjukskrivningen från Alecta. 

• Anonym (qwerty)

jag får 11500kr ungefär efter skatt nu... så ja, jag funderar på vilka utvägar jag har när skulderna bara växer och räkningarna samlas på hög.  Även när jag blir frisk så kommer jag sitta i ett slukhål av skulder och KFM.

Jag äter ett mål mat om dagen, och en macka på morgonen, ser till att allt som finns går till barnen så de har mat. Köper inte frukt och grönt längre, inget som har råd att bli gammalt och slängas. Det är konservburkar och billig mat. Barnen får promenera en halvtimme till förskolan på morgonen och eftermiddagen för vi har inte råd att åka. 
    Jag tar mängder av servetter på olika ställen för jag har inte råd med dasspapper.
    Jag mår "jättebra"

• Anonym (Hanna)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-03-31 15:51:17 följande:

jag får 11500kr ungefär efter skatt nu... så ja, jag funderar på vilka utvägar jag har när skulderna bara växer och räkningarna samlas på hög.  Även när jag blir frisk så kommer jag sitta i ett slukhål av skulder och KFM.

Jag äter ett mål mat om dagen, och en macka på morgonen, ser till att allt som finns går till barnen så de har mat. Köper inte frukt och grönt längre, inget som har råd att bli gammalt och slängas. Det är konservburkar och billig mat. Barnen får promenera en halvtimme till förskolan på morgonen och eftermiddagen för vi har inte råd att åka. 
    Jag tar mängder av servetter på olika ställen för jag har inte råd med dasspapper.
    Jag mår "jättebra"

Hur kommer det sig att du som tidigare höginkomsttagare inte har bättre framförhållning rent ekonomiskt?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-03-31 16:49:24 följande:
    Hur kommer det sig att du som tidigare höginkomsttagare inte har bättre framförhållning rent ekonomiskt?
    Jag har använt upp alla mina besparingar + sålt bilen, att vara långtidssjukskriven tar en del både energi och ekonomiskt.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-03-31 17:18:20 följande:
    Jag har använt upp alla mina besparingar + sålt bilen, att vara långtidssjukskriven tar en del både energi och ekonomiskt.
    OK, du har varit sjuk länge? 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-03-31 17:24:34 följande:
    OK, du har varit sjuk länge? 
    Ja över ett år 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-03-31 22:21:55 följande:
    Ja över ett år 

Och du är redan utblottad? 

Märkligt att som höginkomsttagare inte klara sig längre. Vad gjorde du med alla pengar du tjänade innan du blev sjuk? 

Anonym (qwerty) skrev 2025-03-31 22:21:55 följande:
    Ja över ett år 
    Men hade du inte inkomstförsäkring? Investeringar som ger avkastning? Prylar som kan säljas?

Eller var du högt belånad och fick sälja med förlust?
  • Anonym (H)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-30 10:06:11 följande:

Jag var långtidssjukskriven under min graviditet, men i teknikavtalet finns bra förmåner vid längre tids sjukskrivning, jag fick ITP sjukpension från Alecta som kompletterade. Jag har en kollega som är sjukskriven för cancer och han får också kompletterande ITP sjukpension under sjukskrivningen från Alecta. 

Märkligt att du får 3 tummar ned på ditt inlägg. Folk vill uppenbarligen läsa om misär och att det går dåligt, speciellt för höginkomsttagare.

Men det du skriver är ju sant. Många kollektivavtal innehåller sjuklön. Jag tillhör Almega IT-avtalet och kan också få ersättning från Alecta. En snabb titt på kassakollen ger att min lön/ersättning sänks 15% det första året jag skulle vara sjuk. Det finns det höjd för.
    Sjukförsäkringar via gruppliv och facket bromsar också inkomstbortfall.

De som blir allvarligt sjuka som inte jobbar, jobbar utan kollektivavtal eller har låga inkomster råkar värre ut. Men det var inte dessa vi pratar om här.

Nu är vi som tur är friska men skulle jag som har absolut högsta lön bli sjuk kommer vi dra ned på resor och dyrare fritidsintressen, saker som jag skulle kunna göra som sjuk.
  • Anonym (H)

...saker som jag inte kan göra som sjuk.

Svar på tråden Tidigare höginkomsttagare som numer är sjuskrivna.