• Anonym (räddhare)

Vad har ni på balkongen?

Jag har bott i min lägenhet på 6e våningen i flera år utan att använda balkongen. Den är skitläskig då den "hänger utanpå", jag är ganska stor, och jag får dumma, konstiga tankar, typ att hela husfasaden ska rasa om jag anävnder min balkong och sånt. Jag vet egentligen att det inte är sant. Så just nu har jag en back tomflaskor från i julas alldeles utanför dörren på balkongen, haha.

Jag tänkte att i år kanske jag skulle använda den. Bli kvitt mina konstiga tankar och så. 

Så hur använder ni andra era balkonger, vad har ni där? Särskilt ni som har just små balkonger som hänger utanpå och inte är inglasade. 

• Svar på tråden Vad har ni på balkongen?
  • Anonym (Balkong)

När vi bodde i lägenhet så hade vi ett bord några stolar och blomlådor på balkongen och det låg ett övergivet hus om var kraftigt vandaliserat en bit från hyreshuset  och det rev kommunen så småningom  så då blev utsikten bättre

• Anonym (l)
    Anonym (Tant Bella) skrev 2025-03-29 20:42:06 följande:

Instämmer.

Att ta frö från frukt kan innebära att man får en annan typ av tex tomat än den man planterade. Men är man ok med det så. Men jag hade tagit ur fröna och torkat dem och sedan sått inomhus i såjord i miniväxthus. 

https://sarabackmo.se/ta-egna-tomatfron/

Ja precis det är ingen garanti att ens hårda arbete med att driva upp plantor ger goda tomater. Tomatfrön är billigt. Tradera, öob, biltema eller bara gratis från någon som odlat tomater. Att ta tomatfrön från affärens tomater gör även att risken för det "fruktade tomatviruset" finns vilket vi inte vill ha i omlopp.
  • Anonym (Tant Bella)

Potatis är kul att odla på balkongen! Ploppa ner i en hink och sen blir det till en lunch. :) 
    Kärleksört är också trevligt. Tål torka och blommar sent, när mycket annat har blommat över. De är fleråriga så du kan ha samma många år. 

• Anonym (räddhare)

Tack alla för alla tips. Nu kanske jag får användning för de typ 20 krukorna som står i ett hörn av vardagsrumsfönstret också, haha. 

Jag funderar att lägga något på golvet, typ trall eller något, för varje gång jag sätter en fot på betongplattan är den så klart iskall.

Insynsskydd av något slag var en bra idé för att dämpa känslan av att den hänger fritt. Jag få titta efter det. Jag antar att det finns på typ Ikea och Rusta och kanske Jula? Jag bor bara en bit ifrån Kungens Kurva och där finns ju allt. Jysk kanske också har?

Jag har sol ungefär från mitt på dagen till solnedgång. Så, sydväst antar jag.

• Anonym (Tant Bella)

Tänk på att om det är små krukor måste du vattna jätteofta. Jag brukar ha typ  5-8 l jord i varje. Man kan täcka jorden i med kokos eller träflis tex för att minska avdunstningen. 

• Anonym (W)

Krukor där jag planterar massor av tomater, ärtor, jordgubbar, örter etc.

• Mayjel

Just nu ingenting. Senare i vår planerar jag att sätta dit bärplantor. Smultron eftersom det finns så få av dessa bär i naturen. Att de skulle börja säljas i vanliga livsmedelsbutiker kan man därmed bara drömma om. 

Blåbär plockar jag gärna i skogen vid säsong. Behöver inte ha en buske på balkongen då jag älskar att vandra i varma sommarskogar och plocka bär.

I blomväg funderar jag på violer och lavendel. Inte för deras skönhet utan för att jag gillar smaken. Gott i bakning och glass. 

• Mayjel
    Anonym (Din granne) skrev 2025-03-29 19:39:17 följande:

Jag hade tidigare en balkong med sol från morgon till kväll som jag använde för att sola på. Viktigt för mitt mående att ta vara på så mycket sol som möjligt. Samma balkong använde jag även för att äta pizza på efter en dag på stranden. Kändes väldigt skönt äta utomhus istället för vid bordet inne.

Nuvarande balkong har ett plåttak som jag älskar höra regnet smattra mot. När det regnar ute åker alltid balkongdörren upp så jag kan lyssna på det avkopplande ljudet. Använder den även på sommaren för torkstället så det slipper ta plats i lägenheten. Hade jag haft ork hade jag satt upp infravärme för mysiga höstkvällar med många filtar. Hade även odlat men det drar till sig så mycket fåglar, dom har redan rivit upp mina blomlådor mm.

Egentligen väldigt mysigt att äta mat på balkong eller altaner. Gör det dock sällan själv på grund av alla flygfän som alltid luktar sig dit. Blir superstressad av insekter som flyger i ansiktet på en och surrar i örat. Finns det täta myggnät som omger hela balkongen tro? Måste kolla upp.
  • Anonym (Din granne)
    Mayjel skrev 2025-03-29 21:35:51 följande:
    Egentligen väldigt mysigt att äta mat på balkong eller altaner. Gör det dock sällan själv på grund av alla flygfän som alltid luktar sig dit. Blir superstressad av insekter som flyger i ansiktet på en och surrar i örat. Finns det täta myggnät som omger hela balkongen tro? Måste kolla upp.
    Min balkong är i stadsmiljö vilket jag upplever ger mindre insekter och flygfän än om balkongen är i naturen. Getingarna har dock en fantastisk förmåga att hitta hit direkt något sött kommer fram. Genom att sätta upp något som ser ut som ett getingbo på balkongen så fick jag bort getingarna. Tror inte dom vill vara där andra getingar har sina bon. Myggen finns öht inte här. Knappt flugor heller. Däremot är fåglarna ständigt här och tar allt möjligt så mat får jag inte lämna framme.
  • Mayjel
    Anonym (Din granne) skrev 2025-03-29 22:09:43 följande:
    Min balkong är i stadsmiljö vilket jag upplever ger mindre insekter och flygfän än om balkongen är i naturen. Getingarna har dock en fantastisk förmåga att hitta hit direkt något sött kommer fram. Genom att sätta upp något som ser ut som ett getingbo på balkongen så fick jag bort getingarna. Tror inte dom vill vara där andra getingar har sina bon. Myggen finns öht inte här. Knappt flugor heller. Däremot är fåglarna ständigt här och tar allt möjligt så mat får jag inte lämna framme.
    Skönt att du slipper de flesta jobbiga surrare ur flygföreningen. Här verkar de ha nåt slags samlingsplats under varje senvår och sommar. Bra tips det där om getingboet. Detta skall inspekteras Glad Bäst att kolla fågelskrämmor också, när man ändå är i farten.
  • Anonym (Tant Bella)
    Mayjel skrev 2025-03-29 21:35:51 följande:

Man kan köpa myggnät som metervara och sy ett som passar. 

• Meddelande borttaget
  • Mayjel
    Anonym (försig) skrev 2025-03-31 03:03:45 följande:
    Du inser inte att insekterna försöker våldta dina öron? Tycker du borde anmäla dem för ofredande, eller smacka till dem med fläskkotletten.
    Och återigen - försvinn och lämna mig ifred. Jag fattar mycket väl att det är du. 
  • Mayjel
    Anonym (Tant Bella) skrev 2025-03-30 08:38:42 följande:

Man kan köpa myggnät som metervara och sy ett som passar. 

Japp. Och gärna ett vitfärgat nät så helheten blir ljusare, just för att undvika känslan av en burliknande atmosfär på balkongen.
  • Mayjel
    Anonym (Tant Bella) skrev 2025-03-29 21:14:16 följande:

Tänk på att om det är små krukor måste du vattna jätteofta. Jag brukar ha typ  5-8 l jord i varje. Man kan täcka jorden i med kokos eller träflis tex för att minska avdunstningen. 

Vilket fiffigt råd där med kokos! Ska tipsa modern min om detta. Blir mycket sol på hennes balkong under sommaren. Tack för tips!
  • Anonym (Tant Bella)
    Mayjel skrev 2025-03-31 03:09:10 följande:
    Japp. Och gärna ett vitfärgat nät så helheten blir ljusare, just för att undvika känslan av en burliknande atmosfär på balkongen.
    Hm, jag hade hellre valt ett svart för då dras inte ögat till det utan man ser mycket lättare igenom det. Det blir i princip osynligt. TS får prova sig fram! 
  • Anonym (fint)
    Anonym (räddhare) skrev 2025-03-29 18:27:54 följande:
    Vad har ni på balkongen?

Jag har bott i min lägenhet på 6e våningen i flera år utan att använda balkongen. Den är skitläskig då den "hänger utanpå", jag är ganska stor, och jag får dumma, konstiga tankar, typ att hela husfasaden ska rasa om jag anävnder min balkong och sånt. Jag vet egentligen att det inte är sant. Så just nu har jag en back tomflaskor från i julas alldeles utanför dörren på balkongen, haha.

Jag tänkte att i år kanske jag skulle använda den. Bli kvitt mina konstiga tankar och så. 

Så hur använder ni andra era balkonger, vad har ni där? Särskilt ni som har just små balkonger som hänger utanpå och inte är inglasade. 

Öva på att gå ut på balkongen och känna in att den håller för dig. För troligen är det bara i ditt huvud som du tror att den ska  rasa av din tyngd. Kanske lite svindel också, om den är högt upp?

Men en balkong kan ju bli en jättemysig plats, om man gör iordning den och den är lite vindskyddad, med lite sol, lite utsikt?

Jag skulle nog sätta nåt slags golv eller en matta på golvet, sånt fusk-trä i plattor är fint och tål väder och vind. Sen litet bord och stolar eller en lite soffa med soffbord. Blomlådor längs räcket, eller krukor med blommor på golvet. 

Om det är en vägg på nån sida så kan man ha nån växt där eller ett fint tyg, så blir det mer ombonat. Eller ett vindskydd av nåt slag. 

Sen kan du sitta där och äta frukost, sola, en kvällsdrink :)

Jag har en lite altan till mitt hus, min favoritplats på sommaren. Skulle älska att ha en balkong med lite utsikt. 
  • Anonym (Blommor!)

Mamma ställde alltid ut blommorna på balkongen varje sommar! De trivs otroligt bra om de får vänja sig lite lugnt. 

Man kan odla tomater, chili, ha "uteblommor", odla potatis i hink. 

Just nu är jag nyinflyttad och har en bänk och två små krukor med minipåskliljor. Ska köpa ett litet bord och stolar tror jag. Ska köpa fler blommor, pollinatörvänliga. Igår fick jag besök av ett litet bidrag som tyvärr vaknat alldeles för tidigt och frös ihjäl. 

I januari nästa år börjar jag så lite chili och tomatplantor så jag kan ställa ut sen.

• Anonym (l)
    Anonym (Blommor!) skrev 2025-03-31 11:24:12 följande:

Mamma ställde alltid ut blommorna på balkongen varje sommar! De trivs otroligt bra om de får vänja sig lite lugnt. 

Man kan odla tomater, chili, ha "uteblommor", odla potatis i hink. 

Just nu är jag nyinflyttad och har en bänk och två små krukor med minipåskliljor. Ska köpa ett litet bord och stolar tror jag. Ska köpa fler blommor, pollinatörvänliga. Igår fick jag besök av ett litet bidrag som tyvärr vaknat alldeles för tidigt och frös ihjäl. 

I januari nästa år börjar jag så lite chili och tomatplantor så jag kan ställa ut sen.

Tomatplantor kan du så än. Många brukar sälja sitt överskott på Marketplace superbilligt senare också.
  • Anonym (Blommor!)
    Anonym (l) skrev 2025-03-31 12:09:17 följande:
    Tomatplantor kan du så än. Många brukar sälja sitt överskott på Marketplace superbilligt senare också.
    Nej, jag håller med utan tycker att det är för sent att så själv nu. Har hållit på och planterat i ca 15 år och testat mig fram tidsmässigt. 
Svar på tråden Vad har ni på balkongen?