Anonym (räddhare) skrev 2025-03-29 18:27:54 följande:
Vad har ni på balkongen?
Jag har bott i min lägenhet på 6e våningen i flera år utan att använda balkongen. Den är skitläskig då den "hänger utanpå", jag är ganska stor, och jag får dumma, konstiga tankar, typ att hela husfasaden ska rasa om jag anävnder min balkong och sånt. Jag vet egentligen att det inte är sant. Så just nu har jag en back tomflaskor från i julas alldeles utanför dörren på balkongen, haha.
Jag tänkte att i år kanske jag skulle använda den. Bli kvitt mina konstiga tankar och så.
Så hur använder ni andra era balkonger, vad har ni där? Särskilt ni som har just små balkonger som hänger utanpå och inte är inglasade.
Öva på att gå ut på balkongen och känna in att den håller för dig. För troligen är det bara i ditt huvud som du tror att den ska rasa av din tyngd. Kanske lite svindel också, om den är högt upp?
Men en balkong kan ju bli en jättemysig plats, om man gör iordning den och den är lite vindskyddad, med lite sol, lite utsikt?
Jag skulle nog sätta nåt slags golv eller en matta på golvet, sånt fusk-trä i plattor är fint och tål väder och vind. Sen litet bord och stolar eller en lite soffa med soffbord. Blomlådor längs räcket, eller krukor med blommor på golvet.
Om det är en vägg på nån sida så kan man ha nån växt där eller ett fint tyg, så blir det mer ombonat. Eller ett vindskydd av nåt slag.
Sen kan du sitta där och äta frukost, sola, en kvällsdrink :)
Jag har en lite altan till mitt hus, min favoritplats på sommaren. Skulle älska att ha en balkong med lite utsikt.