• Anonym (THYRA)

Vad har träning och vikt att göra med relationer?

Efter att ha tittat runt lite här på FL slås jag av kommentarerna om träning och vikt som dyker upp i trådar som handlar om relationer. Blir såklart nyfiken på vad detta beror på?

Finns det på allvar personer som anser att partnerns vikt och tränings vanor har med relationen att göra? 

På mig verkar det som om man inte känner varandra innan man går in i en relation och när man väl är där vill man ändra på sin partner så att den passar in i sina önskemål om hur en partner ska vara och se ut.

Är detta vanligt? eller är det något som bara dyker upp här på FL? Är det någon här som reagerat på samma sätt som jag? 

• Svar på tråden Vad har träning och vikt att göra med relationer?
  • Anonym (Viktigt)
    Anonym (THYRA) skrev 2025-04-16 09:02:16 följande:
    Det har blivit lite av ett mantra idag. Att jobba med sig själv på alla plan så att man duger.  Tycker nog att det blir lite väl ensamt när man i stället kunde använda tiden till att vara aktiv tillsammans med familjen, om man nu har någon, alltså.   Risken är väl att man fokuserar så mycket på sig själv att man aldrig kommer till skott och bildar familj.Obestämd
    Problemet är väl snarare att många inte jobbar med sig själva. Främst män har en tendens att tro att en kvinna ska komma serverad till dem utan att de behöver anstränga sig eller jobba med att bli mer attraktiva. Ofta skylls det på annat, att man inte har tid eller annat som står ivägen, men ofta är det inget annat än just lama ursäkter.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Viktigt) skrev 2025-04-16 10:41:46 följande:
    Problemet är väl snarare att många inte jobbar med sig själva. Främst män har en tendens att tro att en kvinna ska komma serverad till dem utan att de behöver anstränga sig eller jobba med att bli mer attraktiva. Ofta skylls det på annat, att man inte har tid eller annat som står ivägen, men ofta är det inget annat än just lama ursäkter.
    Även om du pratar personliga egenskaper så gäller detta även övervikt, vilket drar ner attraktionen väsentligt.
  • Anonym (THYRA)
    Anonym (Viktigt) skrev 2025-04-16 10:41:46 följande:
    Tror att vi idag har ett problem i samhället där alla ska jobba på sig själva men ingen gör någonting tillsammans.

Det är inte sunt att utgå från att man ska förändra sig. Allra helst när man är ung och inte ens vet vem man är.  När man möter sin partner i unga år har man chansen att växa upp tillsammans och utvecklas tillsammans. Det är först de som hittar en ny partner när man är äldre och har invanda mönster och vanor som man kanske måste jobba med sig själv för att anpassa sig efter någon annan.
  • Anonym (-)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-14 17:40:12 följande:
    Tycker inte jag slätar över någonting. Det finns gott om kvinnor som älskar sin man med eller utan ölmage.  Jag tror inte att problemet sitter där utan att man söker efter förklaringar till att känslorna falnat. Orsaken till detta är oftast att man slutat bekräfta varandra eller att man slutat bry sig om varandra. 

Dessutom tror jag att denna tränings och viktfixering är ohälsosam speciellt hos yngre män.  De matas med bilder av hur man ska se ut för att vara attraktiva. Detta skapar osäkerhet och tillslut ensamhet.

Anonym (THYRA) skrev 2025-04-01 08:32:44 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-03-31 07:09:57 följande:
    Om man går upp 10-15 kg p.g.a fett men tänker det är inte jag, det är du om det uppfattas som mindre attraktivt, är inte "'ge partnern skulden" en projektion?
    Vad menar du med projektion?  I en relation har man ansvar för varandra.  Det är tex den som handlar maten som ansvarar för att maten man äter är av det nyttiga slaget. mm

I en relation påverkar man varandras aktivitetsnivå. Detta anser jag inte vara en projektion utan en realitet. 
    Anonym (THYRA) skrev 2025-03-30 21:55:38 följande:
    Zoegazz skrev 2025-03-30 14:06:18 följande:

Fast man har ju preferenser? Om jag inte tänder på kraftig övervikt och min partner under åren tillsammans lägger på sig och blir fet, då tänder jag ju inte längre på honom. Om han då dessutom inte vill göra något åt det gör jag antagligen slut. 
    Jag finner det rätt ego att inte bry sig om sin kropp och förfalla och sen inte ta ansvar för sig själv utan beskylla partner för att den inte älskar en ändå. Det handlar ju inte om kärlek utan attraktion. Eller misstolkar jag vad du menar?

Jag menar att om du inte kan acceptera din partners förändring så är det känslorna för honom/henne som förändrats och om det nu är så att du inte längre tänder på honom så får du väl avsluta relationen därför.

Då förutsätter jag att du också talat om detta för honom/henne innan förfallet. Ex " Om du inte sköter om dig kommer jag att tappa lusten till dig och avsluta relationen".

Det är mer egoistiskt att ingenting säga. Partnern har ju då inge chans att bättra sig.  Har man ingenting sagt under flera år så lutar det mera åt att vikt och träning bara är en undanflykt.

Anonym (THYRA) skrev 2025-03-31 00:29:44 följande:
    Anonym (-) skrev 2025-03-31 00:14:09 följande:
    Fast jag har aldrig varit inne på några fixeringar. Det ämnet få du därmed ta med nån annan som intresserar sig för det. Jag tycker det låter som att du försöker släta över vissa saker, ex. ölmagar, som något oväsentligt, när det i själva verket är något mycket dåligt för hälsan. Det var detta jag reagerade på. 

Och jag vet inte varför du berättar om er vikt heller. Ser inte meningen med detta. Ni vet nog båda att din makes övervikt inte är hälsosam. 
    Tycker inte jag slätar över någonting. Det finns gott om kvinnor som älskar sin man med eller utan ölmage.  Jag tror inte att problemet sitter där utan att man söker efter förklaringar till att känslorna falnat. Orsaken till detta är oftast att man slutat bekräfta varandra eller att man slutat bry sig om varandra. 

Dessutom tror jag att denna tränings och viktfixering är ohälsosam speciellt hos yngre män.  De matas med bilder av hur man ska se ut för att vara attraktiva. Detta skapar osäkerhet och tillslut ensamhet.
    Då tror vi olika. Jag tror att både män och kvinnor instinktivt attraheras mer av en partner som är hälsosam och även gör den ansträngningen för både sig själv och som ett sätt att visa partnern att de bryr sig och fortfarande vill vara attraktiva för dem. Det handlar både om hälsa och hänsyn till sin partners blickfång.

Och det handlar fortfarande inte om nån fixering, varken vid vikt eller träning. Att äta lagom med mat och få i sig lagom med kalorier, ha normalvikt och att träna på en lagom nivå - detta är helt rimliga krav på en partner och något som räcker långt för att bygga upp en hälsosam kropp och livsstil i övrigt. 
  • Anonym (Självklart)

Dom flesta vill inte ha en överviktig partner. Men utbudet och den lättillgängliga maten och bekvämligheten gör att vi blir feta. Precis som för många kungligheter förr som hade det för bra för sitt eget bästa.

Män är generellt mer visuella än kvinnor (min övertygelse) vilket gör att män påverkas mer av att ha en fet partner.

Fetma påverkar relationer mer än man vill erkänna är min gissning.

• Anonym (Byxorna berättar när du ska hålla igen)
    Anonym (-) skrev 2025-04-13 01:16:55 följande:
    Du nämnde stora magar (ölmagar) och såna sitter inte på folk som endast har ett kilo eller två för mycket. Och övervikt är ett tecken på obalans, även om det rör sig om typ 5 kilo för mycket. Det tyder på att man äter mer än man behöver eller äter dålig mat, skräpmat. Ingen attraktiv egenskap. 
    Det där är ett vanligt tankefel.

För de flesta går upp i vikt under en period  när de mår dåligt eller yttre omständigheter hindrar aktivitet, men det hindrar inte att de kan återgå till sin nollbudget energimässigt sen igen. En del av mina vänner har inte ändrat vikt på många år och äter vad jag ser en helt okej kost, med rimligt intag av onyttigheter på helgen. 

Men: De går ju inte ner i vikt om de inte också lyckas gå minus i intaget varje dag.

Så jag tror att det finns rätt många därute som faktiskt äter rätt balanserat, men som inte klarar att bli av med sina gamla överviktsskilon. För det krävs en annan sorts obalans, och om de försöker med den kanske de inte orkar med sitt vardagsliv.
  • Anonym (-)
    Anonym (Byxorna berättar när du ska hålla igen) skrev 2025-06-28 10:03:31 följande:
    Det där är ett vanligt tankefel.

För de flesta går upp i vikt under en period  när de mår dåligt eller yttre omständigheter hindrar aktivitet, men det hindrar inte att de kan återgå till sin nollbudget energimässigt sen igen. En del av mina vänner har inte ändrat vikt på många år och äter vad jag ser en helt okej kost, med rimligt intag av onyttigheter på helgen. 

Men: De går ju inte ner i vikt om de inte också lyckas gå minus i intaget varje dag.

Så jag tror att det finns rätt många därute som faktiskt äter rätt balanserat, men som inte klarar att bli av med sina gamla överviktsskilon. För det krävs en annan sorts obalans, och om de försöker med den kanske de inte orkar med sitt vardagsliv.
    Nej, det är inget tankefel utan vanlig basal förståelse för kalorier in och ut. Äter man den mängd som rekommenderas för en normalvikt (i förhållande till ens egna kroppsmått i övrigt) så kommer man att hamna på en sund normalvikt tillslut. 
    Undantaget är de som har fel på sköldkörteln eller stillasittande latoxar som aldrig lyfter ett finger för att bränna några kalorier. 

Många underskattar också sitt eget kaloriintag i mängd. För att inte tala om hur många det finns som medvetet ljuger om det.
  • Anonym (Byxorna berättar när du ska hålla igen)
    Anonym (-) skrev 2025-06-29 05:07:17 följande:
    Nej, det är inget tankefel utan vanlig basal förståelse för kalorier in och ut. Äter man den mängd som rekommenderas för en normalvikt (i förhållande till ens egna kroppsmått i övrigt) så kommer man att hamna på en sund normalvikt tillslut. 
    Undantaget är de som har fel på sköldkörteln eller stillasittande latoxar som aldrig lyfter ett finger för att bränna några kalorier. 

Många underskattar också sitt eget kaloriintag i mängd. För att inte tala om hur många det finns som medvetet ljuger om det.
    Nu förstår du nog inte vad jag skrev. Om man äter balanserat går man varken upp eller ner i vikt. Det är vad nollbudget betyder, som jag skrev i mitt inlägg.

Själv kan jag bli smal bara jag äter två teskedar vetemjöl som får näringsupptaget att spåra ur och det finns fler sätt att "fuska" på som sätter kalorier in-ut ur spel. Bara att äta nötter hela istället för i form av nötsmör är en skillnad på ca 30% av kaloriinnehållet enligt nutritionsforskning. Exakt samma födoämne, enda skillnaden är hur mekaniskt finfördelat det är. 

En del "fuskar" omedvetet hela livet för att de är symptomfritt glutenkänsliga utan att veta om det (10-15% av befolkningen är det). Själva tar dessa inte upp all näring i vad de äter och har därför mer möjligheter att äta onyttigt utan att öka, än de vars tarmar funkar optimalt. Min mamma har fuskat hela livet, det var först vid 55 som det blev dramatiskt värre och hon tvingades acceptera att hon inte tålde vete.

Numera har hon en liten bula på magen och det kan vara bra att ha när man är gammal, för det räcker med en vecka influensa så är de där kilona borta. Som pinnsmal blev hon alltid väldigt medtagen efter febersjukdom även när hon var ung. Forskning från både UK och Sverige visar att undernäring är det farligaste för äldre personer, och efter 80 är det t.o.m bättre att ha fetma än att vara underviktig, om man vill fortsätta leva. Detta kallas för "den geriatriska paradoxen".

Men det är klart, på vägen mot 80 ska man inte släpa på en massa onödiga kilon, det är jobbigt för cirkulation och kärl och innebär större risk att bli stillasittande alldeles för tidigt. Rekommendationer kan också skilja sig mellan män och kvinnor, då bukfetma är sämre för en man än för en kvinna.

Källor:
    www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/overvikt-kan-fa-aldre-att-leva-langre/

www.vetenskaphalsa.se/sas-tjockt-med-smor-och-efterratt-goda-matrad-for-aldre/
  • Anonym (-)
    Anonym (Byxorna berättar när du ska hålla igen) skrev 2025-06-29 10:04:30 följande:
    Nu förstår du nog inte vad jag skrev. Om man äter balanserat går man varken upp eller ner i vikt. Det är vad nollbudget betyder, som jag skrev i mitt inlägg.

Själv kan jag bli smal bara jag äter två teskedar vetemjöl som får näringsupptaget att spåra ur och det finns fler sätt att "fuska" på som sätter kalorier in-ut ur spel. Bara att äta nötter hela istället för i form av nötsmör är en skillnad på ca 30% av kaloriinnehållet enligt nutritionsforskning. Exakt samma födoämne, enda skillnaden är hur mekaniskt finfördelat det är. 

En del "fuskar" omedvetet hela livet för att de är symptomfritt glutenkänsliga utan att veta om det (10-15% av befolkningen är det). Själva tar dessa inte upp all näring i vad de äter och har därför mer möjligheter att äta onyttigt utan att öka, än de vars tarmar funkar optimalt. Min mamma har fuskat hela livet, det var först vid 55 som det blev dramatiskt värre och hon tvingades acceptera att hon inte tålde vete.

Numera har hon en liten bula på magen och det kan vara bra att ha när man är gammal, för det räcker med en vecka influensa så är de där kilona borta. Som pinnsmal blev hon alltid väldigt medtagen efter febersjukdom även när hon var ung. Forskning från både UK och Sverige visar att undernäring är det farligaste för äldre personer, och efter 80 är det t.o.m bättre att ha fetma än att vara underviktig, om man vill fortsätta leva. Detta kallas för "den geriatriska paradoxen".

Men det är klart, på vägen mot 80 ska man inte släpa på en massa onödiga kilon, det är jobbigt för cirkulation och kärl och innebär större risk att bli stillasittande alldeles för tidigt. Rekommendationer kan också skilja sig mellan män och kvinnor, då bukfetma är sämre för en man än för en kvinna.

Källor:
    www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/overvikt-kan-fa-aldre-att-leva-langre/

www.vetenskaphalsa.se/sas-tjockt-med-smor-och-efterratt-goda-matrad-for-aldre/

Jo, jag förstod visst och du behöver inte komma med en massa utläggningar kring något som vi inte ens pratade om.

Det går visst att bli av med överflödskilon utan att ligga på underskott som sagt, även om det tar längre tid. Och jag tror fortfarande inte att dina vänner äter en normal kalorimängd om de ännu är överviktiga. Snarare äter de för mycket. 

• Anonym (Träna)

Tycker inte det spelar så stor roll, så länge partnern bara respekterar ens egna kost och träningsvanor, så hen inte till exempel blir sur om man vill gå till gymmet istället för att se film i soffan. Men roligast är väl om man delar samma intressen. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Viktigt) skrev 2025-04-16 07:03:55 följande:

Övervikt och fettvalkar samt dålig kondition är inte attraktivt. Älskar man sin partner vill man hålla sig i trim och se fräsch ut inför denne. De flesta kvinnor förstår det där, chipsätande soffpotatisar till män gör det ofta inte.

Övervikt och fettvalkar men bra kondition då?
  • Anonym (Mannen)

Forskning visar att motion är ungefär lika viktigt som att äta och sova bra. Att ha en hälsosam vikt är också viktigt. Därför är det bra om alla förstår det och värnar om sin egen hälsa oavsett om de tränar eller inte när man traffas.

• Mayjel

Mycket. Det gör en relation bättre skulle jag säga, oavsett vilken sorts relation det handlar om.

Svar på tråden Vad har träning och vikt att göra med relationer?