Anonym (-) skrev 2025-06-29 05:07:17 följande:
Nej, det är inget tankefel utan vanlig basal förståelse för kalorier in och ut. Äter man den mängd som rekommenderas för en normalvikt (i förhållande till ens egna kroppsmått i övrigt) så kommer man att hamna på en sund normalvikt tillslut.
Undantaget är de som har fel på sköldkörteln eller stillasittande latoxar som aldrig lyfter ett finger för att bränna några kalorier.
Många underskattar också sitt eget kaloriintag i mängd. För att inte tala om hur många det finns som medvetet ljuger om det.
Nu förstår du nog inte vad jag skrev. Om man äter balanserat går man varken upp eller ner i vikt. Det är vad nollbudget betyder, som jag skrev i mitt inlägg.
Själv kan jag bli smal bara jag äter två teskedar vetemjöl som får näringsupptaget att spåra ur och det finns fler sätt att "fuska" på som sätter kalorier in-ut ur spel. Bara att äta nötter hela istället för i form av nötsmör är en skillnad på ca 30% av kaloriinnehållet enligt nutritionsforskning. Exakt samma födoämne, enda skillnaden är hur mekaniskt finfördelat det är.
En del "fuskar" omedvetet hela livet för att de är symptomfritt glutenkänsliga utan att veta om det (10-15% av befolkningen är det). Själva tar dessa inte upp all näring i vad de äter och har därför mer möjligheter att äta onyttigt utan att öka, än de vars tarmar funkar optimalt. Min mamma har fuskat hela livet, det var först vid 55 som det blev dramatiskt värre och hon tvingades acceptera att hon inte tålde vete.
Numera har hon en liten bula på magen och det kan vara bra att ha när man är gammal, för det räcker med en vecka influensa så är de där kilona borta. Som pinnsmal blev hon alltid väldigt medtagen efter febersjukdom även när hon var ung. Forskning från både UK och Sverige visar att undernäring är det farligaste för äldre personer, och efter 80 är det t.o.m bättre att ha fetma än att vara underviktig, om man vill fortsätta leva. Detta kallas för "den geriatriska paradoxen".
Men det är klart, på vägen mot 80 ska man inte släpa på en massa onödiga kilon, det är jobbigt för cirkulation och kärl och innebär större risk att bli stillasittande alldeles för tidigt. Rekommendationer kan också skilja sig mellan män och kvinnor, då bukfetma är sämre för en man än för en kvinna.
Källor:
www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/overvikt-kan-fa-aldre-att-leva-langre/
www.vetenskaphalsa.se/sas-tjockt-med-smor-och-efterratt-goda-matrad-for-aldre/