• Anonym (Elin)

Kan man göra våfflor i stekpannan?

Då vi haft våffeldagen under den här veckan så har jag sett många på sociala medier som säger att dom gjort sina våfflor i sin stekpanna. Jag minns själv en kompis som tidigare även tyckte att det inte spelar någon roll om man gör våfflorna i en stekpanna eller ett våffeljärn?

Det blir ju ett helt annat fras med ett våffeljärn och i stekpannan blir det en pannkaka. 

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Kan man göra våfflor i stekpannan?
  • Aniiee

Nej. Försöker man göra våfflor i stekpannan så blir det pannkaka av alltihop.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • burleskburkläsk
    Aniiee skrev 2025-03-30 17:58:15 följande:

Nej. Försöker man göra våfflor i stekpannan så blir det pannkaka av alltihop.

SNAP! ????😆
  • Anonym (Mix)

De som säger att de gör våfflor i stekpanna är nog de som brukar köpa färdig våffelmix och tänker att det är den som gör det till våfflor, snarare än tillagningsmetoden. 

Men pannkakor är ju gott det med!

• Anonym (Elin)
    Anonym (Mix) skrev 2025-03-30 19:41:07 följande:

De som säger att de gör våfflor i stekpanna är nog de som brukar köpa färdig våffelmix och tänker att det är den som gör det till våfflor, snarare än tillagningsmetoden. 

Men pannkakor är ju gott det med!

Ja usch. Med andra ord människor helt utan smak? 

Hur svårt är det egentligen att göra en egen smet? 
  • Anonym (Det var bättre förr)

Jag anser - i bästa Flashbackstil - att de som gör sånt är efterblivna.

Det är inte en våffla om den inte har någon form av våffelmönster, det vore lika töntigt som en semla utan lock eller en prinsesstårta utan grön marsipan.

Och kom inte och stava det "princess tårta" för då tar fan bofinken Knut! Skrikandes

• Anonym (?)

Bofinken Knutte hade nog inte särskrivit prinsesstårta och prinsess tårta i samma inlägg..... just saying.

• Anonym (Det var bättre förr)
    Anonym (?) skrev 2025-03-30 20:13:52 följande:

Bofinken Knutte hade nog inte särskrivit prinsesstårta och prinsess tårta i samma inlägg..... just saying.

Det första är inte särskrivet, behöver du besöka Specsavers?

Det andra var en avsiktlig särskrivning för att visa exakt hur efterblivna vissa bofinkar är.
  • Ezmeraldah
    Anonym (?) skrev 2025-03-30 20:13:52 följande:

Det gjorde hon inte heller. Du läste fel så du kan be om ursäkt nu. 
  • Ezmeraldah

I ugnen gjorde man våfflor förr. Har jag hört. Frågan är hur man ska få till rutorna. Du kanske har nån rutig form av nåt slag? 

(Obs! Ja, jag vet att man hade våffeljärn avsedda för ugn förr så ni behöver inte börja gapa om det.)

• Kalle Johansson

Vanliga supergoda våfflor gör jag på mjölk, ägg, vetemjöl, smör, kolsyrat vatten och lite salt gräddat i en HET gjutjärnsslagg så får jag supergoda frasiga våfflor. Som läggs upp på ett galler och självklart INTE UPPE PÅ VARANDRA dvs man STAPLAR INTE VÅFFLORNA PÅ HÖG!!! !
    Riktigt goda FRASIGA GRÄDDVÅFFLOR gör jag på smör, mjöl, kallt vatten och VISPAD VISPGRÄDDE som jag försiktigt vänder ner i smeten. Och jag behöver väl knappast tillägga att det är HETT GJUTJÄRNSLAGG som man ska använda.

Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
  • Ezmeraldah
    Kalle Johansson skrev 2025-04-02 06:39:42 följande:

Vanliga supergoda våfflor gör jag på mjölk, ägg, vetemjöl, smör, kolsyrat vatten och lite salt gräddat i en HET gjutjärnsslagg så får jag supergoda frasiga våfflor. Som läggs upp på ett galler och självklart INTE UPPE PÅ VARANDRA dvs man STAPLAR INTE VÅFFLORNA PÅ HÖG!!! !
    Riktigt goda FRASIGA GRÄDDVÅFFLOR gör jag på smör, mjöl, kallt vatten och VISPAD VISPGRÄDDE som jag försiktigt vänder ner i smeten. Och jag behöver väl knappast tillägga att det är HETT GJUTJÄRNSLAGG som man ska använda.

Jag skulle gissa att TS inte äger en gjutjärnslagg. Men jag kan förstås ha fel. 
  • Anonym (Elin)
    Ezmeraldah skrev 2025-04-02 12:26:31 följande:
    Jag skulle gissa att TS inte äger en gjutjärnslagg. Men jag kan förstås ha fel. 
    Jag har gjutjärnslagg också. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Elin) skrev 2025-04-02 13:04:05 följande:
    Jag har gjutjärnslagg också. 
    Då så. Då kan du göra våfflor i den. En fråga: blir de rutiga då? 
  • Anonym (Elin)
    Ezmeraldah skrev 2025-04-02 13:10:53 följande:
    Då så. Då kan du göra våfflor i den. En fråga: blir de rutiga då? 
    Det blir som i ett vanligt våffeljärn. Och jag har inte ställt frågan utifrån hur jag ska göra våfflor utan våffeljärn? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Elin) skrev 2025-04-02 13:25:23 följande:
    Det blir som i ett vanligt våffeljärn. Och jag har inte ställt frågan utifrån hur jag ska göra våfflor utan våffeljärn? 
    Nej, det har du rätt i. Eftersom du valde rubriken "Kan man göra våfflor i stekpannan?" antog jag - dumt nog -att du saknade våffeljärn och dylik utrustning. Det var förstås klumpigt av mig att göra ett sånt antagande.

Du ville alltså bara veta om det rent hypotetiskt är möjligt att göra våfflor i en stekpanna eftersom det du sett på sociala medier verkade lite för otroligt för att vara sant. Och så ville du veta andra människors åsikter om huruvida våfflor blir lika bra, goda eller frasiga i en stekpanna samt om de ens kan kallas våfflor eller bör räknas som pannkakor. Det är således den subjektiva uppfattningen om smak och konsistens samt den språkligt korrekta benämningen som du vill diskutera. Då är jag med. 

Din uppfattning är alltså att i en gjutjärnslagg så blir våfflorna rutiga men inte lika frasiga som i ett elektriskt våffeljärn? Och i en vanlig stekpanna anser du att det praktiskt taget blir en pannkaka och inte en våffla? Förstår jag dig rätt då? 

Min följdfråga blir då om man kan göra pannkakor i ett våffeljärn? Jag har inte hunnit göra research på sociala medier men jag gissar att pannkakorna blir lite frasigare? Eller kanske räknas pannkakorna rent av som våfflor om de är tillagade i ett våffeljärn? Vad anser du? 
Svar på tråden Kan man göra våfflor i stekpannan?