Anonym (Elin) skrev 2025-04-02 13:25:23 följande:
Det blir som i ett vanligt våffeljärn. Och jag har inte ställt frågan utifrån hur jag ska göra våfflor utan våffeljärn?
Nej, det har du rätt i. Eftersom du valde rubriken "Kan man göra våfflor i stekpannan?" antog jag - dumt nog -att du saknade våffeljärn och dylik utrustning. Det var förstås klumpigt av mig att göra ett sånt antagande.
Du ville alltså bara veta om det rent hypotetiskt är möjligt att göra våfflor i en stekpanna eftersom det du sett på sociala medier verkade lite för otroligt för att vara sant. Och så ville du veta andra människors åsikter om huruvida våfflor blir lika bra, goda eller frasiga i en stekpanna samt om de ens kan kallas våfflor eller bör räknas som pannkakor. Det är således den subjektiva uppfattningen om smak och konsistens samt den språkligt korrekta benämningen som du vill diskutera. Då är jag med.
Din uppfattning är alltså att i en gjutjärnslagg så blir våfflorna rutiga men inte lika frasiga som i ett elektriskt våffeljärn? Och i en vanlig stekpanna anser du att det praktiskt taget blir en pannkaka och inte en våffla? Förstår jag dig rätt då?
Min följdfråga blir då om man kan göra pannkakor i ett våffeljärn? Jag har inte hunnit göra research på sociala medier men jag gissar att pannkakorna blir lite frasigare? Eller kanske räknas pannkakorna rent av som våfflor om de är tillagade i ett våffeljärn? Vad anser du?