• Anonym (Undrar)

Har era barn problem med tidsomställningen?

Överallt läser jag om föräldrar som är så arga över tidsomställninge, eftersom deras barn blir helt upp och ner och förstörda i veckor. Jag är alltid lika förvånad, för det är verkligen inget som vi märker av. 

Visst var ungarna lite tröttare i morse och kommer sannolikt somna gott ikväll. Och visst kom de i säng lite senare än vanligt igår, men det är liksom ingen katastrof varken för oss eller för dem. 

Detsamma gäller omställningen till vintertid. Visst vaknar de tidigare första dagarna, men sen är de inställda på ny tid igen. 

Hur har ni det? Blir det veckor av katastrof?

• Svar på tråden Har era barn problem med tidsomställningen?
  • Toxicated

jag är känslig med sömnen och även mina barn så ja absolut märks det...............men ja,  några dagar sen är man inne i det men jag skulle inte kalla det för smärtfritt.

sen är det är många som inte märker någonting....lyckos dem.

• Anonym (vad)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-31 10:07:47 följande:
    Har era barn problem med tidsomställningen?

Överallt läser jag om föräldrar som är så arga över tidsomställninge, eftersom deras barn blir helt upp och ner och förstörda i veckor. Jag är alltid lika förvånad, för det är verkligen inget som vi märker av. 

Visst var ungarna lite tröttare i morse och kommer sannolikt somna gott ikväll. Och visst kom de i säng lite senare än vanligt igår, men det är liksom ingen katastrof varken för oss eller för dem. 

Detsamma gäller omställningen till vintertid. Visst vaknar de tidigare första dagarna, men sen är de inställda på ny tid igen. 

Hur har ni det? Blir det veckor av katastrof?

Är det för att du är en bättre förälder?

Eller är det för att barn är olika och reagerar olika på saker?

Vad vill du med ditt inlägg?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (vad) skrev 2025-03-31 10:26:57 följande:
    Är det för att du är en bättre förälder?

Eller är det för att barn är olika och reagerar olika på saker?

Vad vill du med ditt inlägg?
    Jag är nyfiken på hur andra har det. Har vi osedvanlig tur, eller gnäller vissa onödigt mycket typ. 

Jag förstår inte vad som är märkligt (eller provocerande) med frågeställningen?
  • Anonym (Ja)

Ja, vi märker det på morgon framför allt, att barnen verkligen vill sova längre och det blir tufft. Håller i sig några dagar med väldigt kämpiga morgnar.

• Anonym (vad)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-31 10:29:40 följande:
    Jag är nyfiken på hur andra har det. Har vi osedvanlig tur, eller gnäller vissa onödigt mycket typ. 

Jag förstår inte vad som är märkligt (eller provocerande) med frågeställningen?
    Du verkar provocerad tillräckligt för att starta en tråd om att andra gnäller. 
  • cosinus

När de var små var det problem med två av fyra, framförallt den ena av dessa.

Två av mina barn har sovit som klubbade sälar och i alla lägen kunnat somna om. Varit väldigt okänsliga för att somna i bilen, somna sent någon gång o s v. De har snurrat det rätt av sig själva för att de kunnat somna om och sova ikapp.

Den äldre av dessa är nu snart 19 och han funkar eg likadant fortfarande. Han kan sova hur lite som helst eller hur mycket som helst och funkar ändå och sover ikapp när han behöver. Vänder dygnet fullständigt när han är ledig men skruvar tillbaka lika fort igen utan problem.

Men sen de andra två. När de vaknat på morgonen så har de aldrig kunnat somna om. Har de sovit på dagen har de inte kommit till ro på kvällen och ändå vaknat tidigt och inte kunnat somna om. Minsta rubbning i deras sömnschema har gett ett elände för att de byggt på sig en sömnskuld under lång tid. Haft lätt att bli av med sömn. Haft otroligt svårt att ta igen den.

Den som haft det tuffast är 17, han kan inte alls snurra dygnet som storebror för gör han det funkar han inte på dagen och det tar fortfarande lång tid för honom att komma tillbaka. 

Så när klockan ställdes om när barnen var små så var det svårt för de två som inte kan sova ikapp eller sova längre på morgonen om de vaknat. Hösten var värst. Tog lång tid innan man lyckats få dem att fatta att de skulle sova 1 timme längre på morgonen. Våren var ju enklare för att de inte vaknade för tidigt på morgonen men samtidigt så blev de ju av med en timme och de satt i ett anta dagar det också.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (vad) skrev 2025-03-31 10:47:16 följande:
    Du verkar provocerad tillräckligt för att starta en tråd om att andra gnäller. 
    Provocerad för att jag undrar? Hur menar du? Jag är oerhört tacksam för att barnen (och jag för den delen), är så opåverkade. 
  • Anonym (tyvärr är det så)

På mina tre barn märks det absolut. Killarna (älds och yngst, 13 och 9) blir det några sega mornar för. För mellanbarnet, 11 år, tjej med autism, blir det katastrof resten av terminen. Hon har redan sömnrubbningar innan, försenad sömnfas/förlängd dygnsrytm, så tidsomställningarna ställer verkligen till det i upp till ett par månader. Samma på andra sidan. 

Svar på tråden Har era barn problem med tidsomställningen?