• Anonym (En undrare)

Bostadsvärdering, varför, kostnad, omförhandling

Hej 

Jag skulle vilja höra mig för lite, för har nyligen blivit erbjuden att få en kostnadsfri omvärdering av mitt hus. 
    Det var så att mäklaren jag köpte genom kontaktade mig och de sa att de just nu hade många objekt i området och därför ringde runt för att erbjuda det, för att de skulle kunna få en bättre överblick på vad husen är värda i området. 

Jag tackade ja, och tänker att de är som de säger. 

Min kille är övertydlig om att det inte är så utan att det ska vara något sätt att försöka utnyttja mig eller något. Han menar att han aldrig hört något liknande och de gör ju inget gratis för min skull. 

Och nej, såklart är det så att de gör det för sin egen del, det förstår jag också. 

Men jag undrar lite vad andra tror. 

Ska jag vara beredd på något lurendrejeri?

Kan tillägga att det är en stor mäklarfirman 

Undra även vad ni andra betalar för att få skriftlig värdering för att kunna omförhandla lån. 

Det är nämligen snart dags för mig att omförhandla mina banklån, och har då övervägt att göra en omvärdering då huset gått upp en del i värde. 

Så sist men inte minst så undrar jag om ni har tips och råd på vad kan ska tänka på vid omförhandlingen. 

• Svar på tråden Bostadsvärdering, varför, kostnad, omförhandling
  • Anonym (?)

Om mäklaren gör tio omvärderingar kanske han får en försäljning och då är det värt det

• Anonym (?)

Sen kan det vara så att han ger ett muntligt besked på ny värdering men vill ni har det skriftligt och ordentligt så banken accepterar kostar det

• Anonym (M)

Du kommer inte att en skriftlig omvärdering, det tror jag inte. Men självklart är det till fördel för mäklarna, varför skulle annars göra det? Dels för att få en inblick i hur det ser ut, men även för att någon som kanske funderat lite på att flytta ska nappa om värderingen låter bra.

Men du blir inte lurad.

• Anonym (Husägare)
    Anonym (En undrare) skrev 2025-04-02 12:28:41 följande:
    Bostadsvärdering, varför, kostnad, omförhandling

Hej 

Jag skulle vilja höra mig för lite, för har nyligen blivit erbjuden att få en kostnadsfri omvärdering av mitt hus. 
    Det var så att mäklaren jag köpte genom kontaktade mig och de sa att de just nu hade många objekt i området och därför ringde runt för att erbjuda det, för att de skulle kunna få en bättre överblick på vad husen är värda i området. 

Jag tackade ja, och tänker att de är som de säger. 

Min kille är övertydlig om att det inte är så utan att det ska vara något sätt att försöka utnyttja mig eller något. Han menar att han aldrig hört något liknande och de gör ju inget gratis för min skull. 

Och nej, såklart är det så att de gör det för sin egen del, det förstår jag också. 

Men jag undrar lite vad andra tror. 

Ska jag vara beredd på något lurendrejeri?

Kan tillägga att det är en stor mäklarfirman 

Undra även vad ni andra betalar för att få skriftlig värdering för att kunna omförhandla lån. 

Det är nämligen snart dags för mig att omförhandla mina banklån, och har då övervägt att göra en omvärdering då huset gått upp en del i värde. 

Så sist men inte minst så undrar jag om ni har tips och råd på vad kan ska tänka på vid omförhandlingen. 

Ska du göra omvärdering av huset för bankens skull så behöver du det skriftligt. Med tanke på att mäklaren kommer komma och värdera huset så kommer ni bara få det muntligt och det godtar inte banken. En skriftlig värdering brukar kosta några tusenlappar.
  • viktorjohan

Jag kontaktade mäklaren som sålde huset till oss för 15 år sedan för att få en värdering. Den är skriftlig och utförlig. Syftet är att ha ett underlag inför min förhandling med banken om en vecka. Jag vill ha en värdering som visar att huset är belånat till mindre än 50%. Värderingen är kostnadsfri. Mäklaren säger att han hoppas få sälja huset den dagen det är dags för det. Det kommer han få göra! Troligtvis om 3-5 år. 

• Anonym (Mannen)

Kostnadsfria omvärderingar är jättevanliga. Det handlar nästan alltid om att de vill marknadsföra sig själva och skapa en kontakt för framtiden när ni vill sälja. Vissa de får kontakt med kanske redan går i säljtankar.

• Anonym (Mannen)

Tillägg: oftast är värderingen bara muntlig och man får betala extra för att få ett värdeintyg. 

• viktorjohan
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-08 04:05:28 följande:

Tillägg: oftast är värderingen bara muntlig och man får betala extra för att få ett värdeintyg. 

Så kan det vara. Men i mitt fall betalar jag inget för värdeintyget som dessutom är seriöst utformat med bilder mm. 
  • Aliona

Vi bor i ett attraktivt område och får väldigt, väldigt ofta erbjudande om kostnadsfri värdering, ofta med en gratis lunch på restaurang, gratis matkasse, vinglas eller andra extra gåvor. Det är inget lurendrejeri. De hoppas så klart att någon bestämmer sig för att sälja när de hör det uppskattade värdet. Vi har utnyttjat tillfället två gånger och det har inte varit några konstigheter. Banken har också godtagit muntlig värdering, men det var några år sedan så det kanske har blivit tuffare nu. Tänker att banken dessutom ser att värdet vi uppgett stämmer med försäljningspriset på likvärdiga lägenheter. 

• Anonym (flera)
    Anonym (Husägare) skrev 2025-04-07 22:24:58 följande:
    Ska du göra omvärdering av huset för bankens skull så behöver du det skriftligt. Med tanke på att mäklaren kommer komma och värdera huset så kommer ni bara få det muntligt och det godtar inte banken. En skriftlig värdering brukar kosta några tusenlappar.
    Vi har vid flera tillfällen gjort omvärdering av vårt hus och aldrig behövt betala något, varken för muntligt eller skriftligt. Inte heller har banken krävt in något skriftligt bevis på värderingen oavsett om vi haft det eller inte.

Vi har oftast haft ett telefonmöte med banken, nämnt den nya värderingssumman och då kunnat omförhandla lånen. Vid byte av långivare har de nog kärvt en skriftlig värdering, men inte vid omförhandling i med befintlig bank.
  • Anonym (En undrare)
    viktorjohan skrev 2025-04-08 08:59:27 följande:
    Så kan det vara. Men i mitt fall betalar jag inget för värdeintyget som dessutom är seriöst utformat med bilder mm. 

Får man fråga var du fick en gratis skriftlig värdering. 

Kanske kunnat få billigare om inget annat därifrån då 😊

• Anonym (?)
    Anonym (En undrare) skrev 2025-04-10 14:26:54 följande:

Om du vill ha en värdering för att omförhandla vilkor med banken så kontakta banken först och hör vilka krav de har. En del banker har vissa formkrav och bara vissa mäklare som är godkännda.
  • viktorjohan
    Anonym (En undrare) skrev 2025-04-10 14:26:54 följande:

Jag kontaktade Husman & Hagberg där jag bor. Samma mäklare som när jag köpte huset. Värdeintyget är tämligen omfattande. Allt från tidigare ägare, serviturlast, standard till antal pantbrev och belopp på dessa. Samt givetvis själva värderingen.

Ska förhandla på måndag med min bank om nya lånevillkor. Kommer byta bank om jag inte blir nöjd. 
Svar på tråden Bostadsvärdering, varför, kostnad, omförhandling