• Anonym (8073)

Lyckas till slutet av juni….

Hur mycket tror ni jag lyckas gå ner till slutet av juni? 

Väger idag 73 kg till 162 cm. 

Precis börjat styrketräna på gym och annars till vardags går eller cyklar jag framför åka bil inom stan. Bor i en mindre stad där stadskärnan är ca 3 km i radie.

Äter mycket grönsaker, frukt, sällan bröd och mer protein än tidigare. Mer för kyckling och fisk framför kött. 

Har ni några andra tips som gör att det kan underlätta? 

Kan ju nämna att jag dessutom är 40 +

• Svar på tråden Lyckas till slutet av juni….
  • KimLinnefeldt

Bra att röra på sig, förstås, men jag tror inte att man bantar bäst genom att springa, träna och gymma. Att äta mindre och äta rätt är avgörande. Du verkar fatta att kolhydrater inte är bra, och att protein är bra. Att gå med i Viktväktarna eller skaffa en bok om GI kan vara ett bra stöd.

• burleskburkläsk
    Anonym (8073) skrev 2025-04-02 14:05:00 följande:
    Lyckas till slutet av juni?.

Hur mycket tror ni jag lyckas gå ner till slutet av juni? 

Väger idag 73 kg till 162 cm. 

Precis börjat styrketräna på gym och annars till vardags går eller cyklar jag framför åka bil inom stan. Bor i en mindre stad där stadskärnan är ca 3 km i radie.

Äter mycket grönsaker, frukt, sällan bröd och mer protein än tidigare. Mer för kyckling och fisk framför kött. 

Har ni några andra tips som gör att det kan underlätta? 

Kan ju nämna att jag dessutom är 40 +

Tips är:

Stressa inte.
    Var positiv.
    Drick vatten.
    Sov i tid och sov åtta timmar.
    Ät så lite socker du kan.

Du tar inga tillskott eller?

Vilken vikt vill du landa på eller pratar vi regelrätt svält?
    Är du i övrigt frisk, ingen diabetes?
    Du tar ingen kortison?
  • Anonym (8073)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-02 16:37:22 följande:
    Tips är:

Stressa inte.
    Var positiv.
    Drick vatten.
    Sov i tid och sov åtta timmar.
    Ät så lite socker du kan.

Du tar inga tillskott eller?

Vilken vikt vill du landa på eller pratar vi regelrätt svält?
    Är du i övrigt frisk, ingen diabetes?
    Du tar ingen kortison?

Hade gärna i slutändan gått ner till 65 kg. Men har inte bråttom utan det får ta den tid det tar. 

Socker är inte nåt problem då jag inte tycker om för sött. 
    Tar inga tillskott förutom att jag kan tillsätta proteinpulver i  tex pannkakssmet, naturell yoghurt mm. 

Ingen diabetes, endast lite högt blodtryck för övrigt frisk. 

• burleskburkläsk
    Anonym (8073) skrev 2025-04-02 16:49:48 följande:

Hade gärna i slutändan gått ner till 65 kg. Men har inte bråttom utan det får ta den tid det tar. 

Socker är inte nåt problem då jag inte tycker om för sött. 
    Tar inga tillskott förutom att jag kan tillsätta proteinpulver i  tex pannkakssmet, naturell yoghurt mm. 

Ingen diabetes, endast lite högt blodtryck för övrigt frisk. 

Du låter frisk och kry! :)

Bra att du är aktiv!

Jag tror du kommer landa på 65 en bra bit innan slutet av Juni...och gör du inte det så är det styrketräningen...ja den hjälper till att bränna fett men muskler väger.

Så länge du fortsätter med vad du gör...och du har ingen brådska förstår jag.

Tips är vid styrketräning att köra tex vid en övning:
    6 set och 12 reps du bränner gott med fett och bygger en slankare figur med muskler utan att se ut som Hulken.
    Klarar du inte köra 6x12 så tar du för tungt motstånd, sänk vikten.
    Bara tips...det viktiga med träning är den träning som blir av!
  • Anonym (Lb)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-02 14:11:44 följande:

Bra att röra på sig, förstås, men jag tror inte att man bantar bäst genom att springa, träna och gymma. Att äta mindre och äta rätt är avgörande. Du verkar fatta att kolhydrater inte är bra, och att protein är bra. Att gå med i Viktväktarna eller skaffa en bok om GI kan vara ett bra stöd.

Inget fel på kolhydrater 🙄
  • Anonym (Shark)

Jag är snart 40. Är 160 cm och väger 49. Äter aldrig stora portioner då jag blir mätt ganska snabbt. Annars kan jag äta vad som helst utan att gå upp i vikt. Minska bara mängden så ser du skillnad. Det gäller även grönsaker. Om man stoppar i sig mycket så blir magsäcken större och du kommer känna hunger snabbare.

Svar på tråden Lyckas till slutet av juni….