• Anonym (Behöver hjälp)

Mamman vägrar samarbete

Jag har två barn (4 och 6 år) och varit separerad i snart 2.5 år. Vi har och har haft 2, 2, 3 med barnen sedan dess. Detta är nu något jag skulle vilja ändra till varannan vecka för att få mer stabilitet kring barnens liv och aktiviteter. Problemet är att mamman vägrar. Hon har ojämna arbetstider så de flesta arbetspass ligger då jag har barnen. Jag menar att det är barnens bästa som bör gå först. Och där går våra åsikter isär vad detta då innebär. I försök att få till i diskussion har jag varit i kontakt med familjerätten för att samtala kring att börja varannan vecka iom att vårt yngsta barn börjar förskoleklass (ca. 1.5 år bort). Men efter många försök från nu 2 handläggare och mamman vägrar gå på dessa samtal börjar situationen stramas åt. Det går inte framöver snarare tvärtom. Mamman vägrar även att ha varannan vecka under sommarens semester. Inte heller att jag själv skulle åka med barnen en vecka i sommar som semester går hon med på..hon menar att sommaren är bestämt och hon inte vill vara ifrån barnen. Familjerätten menar mer eller mindre att de nte kan hjälpa mig mer då mamman vägrar gå på dessa samtal som är frivilliga. Har försökt gång på gång att ta detta men  utan resultat. Min fråga är hur ni hade gjort? Som jag ser det verkar det snart bara vara tingsrätten kvar för att bestämma kring varannan vecka eller inte? Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Mamman vägrar samarbete
  • Jemp
    Anonym (Behöver hjälp) skrev 2025-04-03 10:39:57 följande:
    Hade det funnits vilja från mamman hade det säkerligen funnits möjlighet att ha varannan vecka. Även med jobbet hon har. DOCK tycker jag det är själviskt att hålla fast vid ett jobb som ställer till det för alla andra. Hon skulle inte ha problem att hitta ett annat jobb alls. Men hon vet att detta innebär att hon får precis som hon vill. 
    Utöver att du vill byta, hur ställer det till det och för vem?
  • Anonym (Grabb)

Damned if you do... damned if you don't...

Utgå från barnen, alltid. TS skriver "stabilitet och aktiviteter". Sen kommer långa haranger om mamman och hennes arbetsschema och hennes "ovilja".

TS, hur märker du avsaknaden av stabilitet, och hur märker du att det påverkar dina barn? Och hur spiller det över på möjligheterna till aktiviteter?

Jag kan absolut förstå din frustration. Det är inte det. Men hur mycket av frustrationen ligger i din kommunikation med ditt ex? Kontra hur mycket frustration känner du utifrån att det blir "stökigt" för dina barn?

Som sagt, varianter av "2,2,3" brukar ju ibland användas när man har väldigt små barn, typ i "bebisålder". Jag kan absolut tycka att när man börjar närma sig förskoleklass (6-åring) att det kan låta "hattigt".

Kanske är det bättre att du och ditt ex kommer mer och bättre överens om kommande sommar(lov). Jag kan absolut köpa att man då kanske vill ha lite längre sammanhängande tid tillsammans, och inte hacka sönder varje vecka under jun,jul, aug. Kanske ska du ta en "strid i taget"...?

• Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym (J) skrev 2025-04-03 10:40:33 följande:
    Du kan inte tvinga mamman att byta umgängesschema
    Du kan inte tvinga mammans jobb att ge henne ett annat jobschema

Du kan gå till TR för att få tvinga igenom ett fastställt umgängesschema
    Har aldrig försökt tvinga mamman till att byta grejer. Jag tycker barnen borde få en lugnare och mindre hattig vardag 
  • Anonym (J)
    Anonym (Behöver hjälp) skrev 2025-04-03 10:50:57 följande:
    Har aldrig försökt tvinga mamman till att byta grejer. Jag tycker barnen borde få en lugnare och mindre hattig vardag 
    OK, nu har du tyckt. Vad tänker du göra? Mamman lär inte ändra på något
  • Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym (J) skrev 2025-04-03 10:53:00 följande:
    OK, nu har du tyckt. Vad tänker du göra? Mamman lär inte ändra på något
    Ja det är ju det jag inte vet. Jag är rädd att mamman kommer försöka ta barnen om det blir något i tingsrätten. Historiskt kan vad som helst hända kring henne. Jag själv var tvungen att gå till centrum för våld under separationen pga. Psykiskt och fysiskt våld mot mig
  • Mrs Moneybags

Hon verkar envis, men det kommer inte hålla i längden med ett hattigt schema när båda barnen går i skolan. Förhoppningsvis kommer hon ändra sig då.

Tycker det var svagt av henne att inte ens tillåta en enda veckas semester med barnen. Det betyder ju att de inte kan resa utomlands t ex om man nu vill ha en veckas sol och bad någonstans. Tyvärr drabbar det ju barnen i första hand. 

• Anonym (Behöver hjälp)
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-03 11:11:06 följande:

Hon verkar envis, men det kommer inte hålla i längden med ett hattigt schema när båda barnen går i skolan. Förhoppningsvis kommer hon ändra sig då.

Tycker det var svagt av henne att inte ens tillåta en enda veckas semester med barnen. Det betyder ju att de inte kan resa utomlands t ex om man nu vill ha en veckas sol och bad någonstans. Tyvärr drabbar det ju barnen i första hand. 

Ja jag vet inte. I nuläget verkar hon endast ha sitt jobb i åtanke. Hattigt för barnen verkar vara helt sekundärt. 

Ja. Jag håller med. Alla blir helt låsta pga. Henne 
  • Anonym (J)
    Anonym (Behöver hjälp) skrev 2025-04-03 11:18:23 följande:
    Ja jag vet inte. I nuläget verkar hon endast ha sitt jobb i åtanke. Hattigt för barnen verkar vara helt sekundärt. 

Ja. Jag håller med. Alla blir helt låsta pga. Henne 
    Vill du inte gå till TR får du acceptera läget
  • Anonym (H)

Tingsrätten. Är ju helt sjukt att inte ha mer än 2-2-3 på sommaren så man kan resa bort några dagar-en vecka. 

• Anonym (Tips)

Ett stort tips är att köra tingsrätten så fort som möjligt. Bara få det bestämt. 

Jag gjorde inte det i tid, väntade, hoppades på ett samarbete, mamman hann påverka barnen och jag sökte hjälp för sent. 
    Slutade med att barnen knappt vågade vara hos mig för att inte kliva mamman på tårna
    Riktigt sugig situation. Så vänta inte. 

• Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym (Tips) skrev 2025-04-03 22:20:21 följande:

Ett stort tips är att köra tingsrätten så fort som möjligt. Bara få det bestämt. 

Jag gjorde inte det i tid, väntade, hoppades på ett samarbete, mamman hann påverka barnen och jag sökte hjälp för sent. 
    Slutade med att barnen knappt vågade vara hos mig för att inte kliva mamman på tårna
    Riktigt sugig situation. Så vänta inte. 

Ledsen att höra. Hur gamla var dina när du försökte? 
  • Anonym (Behöver hjälp)
    Jemp skrev 2025-04-03 10:49:31 följande:
    Utöver att du vill byta, hur ställer det till det och för vem?
    Till exempel att barnen sällan vet var de ska vara. Saker glöms på andra stället. Vi hinner inte direkt planera en vecka då det är att barnen bor i en resväska. Vi kan inte åka någonstans längre då mamman vägrar osv
Svar på tråden Mamman vägrar samarbete