• Anonym (Eko)

Partner som har problem att hålla i sina pengar

Är särbo med en kvinna sedan 3 år. För henne är lönen i princip slut en vecka efter att den utbetalats. Hennes ekonomi är verkligen kaos. Då jag tjänar mer än henne och har taktiken att jag vill att lönen ska räcka hela månaden så brukar jag alltid få rycka in och betala de små skulder hon drar på sig. Det här blir inte hållbart i längden. Vi har pratat o. att skaffa ett gemensamt boende men det som stoppar mig är hennes ekonomiska kaos. I övrigt är det en fantastisk tjej och jag blev lite chockad över att hon inte kan sköta sin ekonom. Någon som lever tillsammans med en partner som är kaotisk ekonomiskt och får det att fungera på något sätt??

• Svar på tråden Partner som har problem att hålla i sina pengar
  • Egon den stora
    Anonym (D) skrev 2025-04-03 07:44:24 följande:
    Självmordshot och att hon säger jag är empatistörd och en hemsk människa. hon ber liksom inte snällt och sedan låter det vara, utan det fortsätter 
    Det är ju ren utpressning.  Du behöver bryta kontakten för att skydda dig själv.  Jag känner igen beteendet och det finns inget att göra mer än att hålla avstånd. 
  • Egon den stora
    Anonym (D) skrev 2025-04-03 11:27:47 följande:

Är inte så enkelt som du framför det. Hon är min enda familj och hon har bara mig. Psykiatrin lägger bara in personer på tvång om de själva berättar för dem att de planerar att dö. Det är ord mot ord. 
    Hur skulle jag må om hon dog och det var pga mina handlingar, mitt liv skulle också ta slut. Är en omöjlig situation. 

Men vill ej kapa tråden med min egen diskussion 

Kan lika väl kapa tråden då den i princip är avslutad. Alla tycker ju lika och det finns inget att diskutera i ts fall. 
    I ditt fall är det bättre att vara utan familj än att ha henne. 
    Tar hon mot förmodan självmord är det inte pga av dig utan allt ansvar är på henne. 
    Du har ansvar för ditt liv och ditt mående, men inte hennes. 
    Ringer du polisen och säger att din syster ska begå självmord så kommer dom dit.  Det räcker förmodligen med en gång, så inser hon nog att det inte går att köra med den bluffen fler gånger. 
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Eko) skrev 2025-04-03 06:49:56 följande:
    Partner som har problem att hålla i sina pengar

Är särbo med en kvinna sedan 3 år. För henne är lönen i princip slut en vecka efter att den utbetalats. Hennes ekonomi är verkligen kaos. Då jag tjänar mer än henne och har taktiken att jag vill att lönen ska räcka hela månaden så brukar jag alltid få rycka in och betala de små skulder hon drar på sig. Det här blir inte hållbart i längden. Vi har pratat o. att skaffa ett gemensamt boende men det som stoppar mig är hennes ekonomiska kaos. I övrigt är det en fantastisk tjej och jag blev lite chockad över att hon inte kan sköta sin ekonom. Någon som lever tillsammans med en partner som är kaotisk ekonomiskt och får det att fungera på något sätt??

Om hon accepterar det är det bästa att du tar full kontroll över bådas ekonomi. Var vanligt förr när en part inte kunde hantera pengar 

Min fru är kass på att hålla i pengar. Min lösning är separata ekonomier där jag alltid utgår från att hon har lite pengar.  Således är det min sak att alltid ha bra ekonomisk situation. Fungerar bra om man själv har skaplig lön och är bra på att hålla i pengar. Dock går jag aldrig in och betalar hennes skulder.  Med tiden har hon lärt sig att i alla fall hålla sig ovanför vattenytan.

Just det där med skulderna är något du måste prata med henne om. För ohållbart att du ska gå in och rädda henne varje månad.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Man bör inte leva ihop med någon som är kass på att hantera pengar. Så enkelt är det. Samt inte gå in och betala. Hon måste lära sig eller söka hjälp.

En bra partner måste inte vara jätte-ekonomisk, men i alla fall gå runt. Inte vara beroende av att andra går in och täcker upp, särskilt inte gång på gång.

• Anonym (Eko)

Tror det största ekonomiska problemet egentligen är 
    hennes häst som kostar massor av tusenlappar varje månad och den är alltid först på hennes priolista samt väldigt mycket pengar går åt till reparationer av hennes slitna bil.

• Anonym (Kiitos)
    Anonym (Eko) skrev 2025-04-04 06:52:45 följande:

hennes häst som kostar massor av tusenlappar varje månad och den är alltid först på hennes priolista samt väldigt mycket pengar går åt till reparationer av hennes slitna bil.

Ok, men grundproblemet är att hon tagit osmarta ekonomiska beslut. Har man inte råd med häst köper man ingen. Såklart jättejobbigt att sälja hästen, men det är ju vad hon måste göra. Möjligen skaffa medryttare som bidrar. Men om lönen är slut efter en vecka lär inte den pengen göra så stor skillnad. 
  • Fjäril kär

Du igen? 

Fick du inte rådet i din förra tråd att faktiskt göra slut?

Hela er relation är ju fylld med saker som inte fungerar..

Varför är du fortfarande kvar?
  • Anonym (F)

Hästen kommer fortsätta vara en ekonomisk draggsten. Hon kommer inte välja bort den. Du får sluta sponsra haveriet.
  • Egon den stora

Det är ju välkänt att man ska undvika hästtjejer helt. 
    Hon kommer aldrig att göra sig av med hästen och hon kommer inte heller göra något åt din ekonomiska situation. 
    Antingen accepterar du det och betalar för henne, eller så kommer förhållandet helt enkelt inte att fungera. 
    Egon den stora skrev 2025-04-04 09:15:27 följande:
    Det är ju välkänt att man ska undvika hästtjejer helt. 
    Hon kommer aldrig att göra sig av med hästen och hon kommer inte heller göra något åt din ekonomiska situation. 
    Antingen accepterar du det och betalar för henne, eller så kommer förhållandet helt enkelt inte att fungera. 
    Jag känner flera hästtjejer som försörjer både sig själva och sina djur utan att ligga någon till last. B la en familj som har flera hästar. De har bra ekonomi och därför råd. Andra jobbar hårt och får det kanske precis att gå runt, men det går.

Problemet är alltså inte att TS särbo är hästtjej, utan att hon har en livsstil som hon inte har råd med. Hur skulle hon klara sig varje månad om inte TS fanns? Ta stora / dyra lån?

Ytterligare ett problem verkar vara att TS tidigare har startat trådar om samma sak, har fått samma svar men ändå är kvar i relationen och fortsätter betala. Trots att han själv skriver att det inte är hållbart i längden. 
  • Anonym (R.R)
    Anonym (D) skrev 2025-04-03 11:27:47 följande:

Är inte så enkelt som du framför det. Hon är min enda familj och hon har bara mig. Psykiatrin lägger bara in personer på tvång om de själva berättar för dem att de planerar att dö. Det är ord mot ord. 
    Hur skulle jag må om hon dog och det var pga mina handlingar, mitt liv skulle också ta slut. Är en omöjlig situation. 

Men vill ej kapa tråden med min egen diskussion 

Spela in samtalet nästa gång då. Då har du inte bara ditt ord utan även hennes. Om någon inte skulle tro dig alltså. Så visa inte i onödan att du har spelat in. Det tar du bara fram om det behövs. Polisen är det man ringer om någon hotar att ta livet av sig.
  • Anonym (F)

De hästägande kvinnor jag känner påstår gärna att de ekonomiskt står  för sin dyra hobby. Pratar man med deras partners delar de inte bilden. Det går så mycket pengar till hästarna att de inte bidrar i närheten till en rimlig summa av gemensamma utgifter.
    Oavsett är hästägande mer än livsstil än en hobby som går att stänga av/på, så det måste man vara medveten om, om man engagerar sig i en sådan.

• Anonym (R.R)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-04 09:30:57 följande:
    Jag känner flera hästtjejer som försörjer både sig själva och sina djur utan att ligga någon till last. B la en familj som har flera hästar. De har bra ekonomi och därför råd. Andra jobbar hårt och får det kanske precis att gå runt, men det går.

Problemet är alltså inte att TS särbo är hästtjej, utan att hon har en livsstil som hon inte har råd med. Hur skulle hon klara sig varje månad om inte TS fanns? Ta stora / dyra lån?

Ytterligare ett problem verkar vara att TS tidigare har startat trådar om samma sak, har fått samma svar men ändå är kvar i relationen och fortsätter betala. Trots att han själv skriver att det inte är hållbart i längden. 
    Fast kanske det ändå är hållbart för honom när allt kommer kring. Även om han inte gillar det.
    Anonym (R.R) skrev 2025-04-04 13:44:51 följande:
    Fast kanske det ändå är hållbart för honom när allt kommer kring. Även om han inte gillar det.
    Han skriver uttryckligen i trådstarten att det inte är hållbart i längden? Och att han inte vill flytta ihop pga det.

Det man undrar är ju i så fall varför han fortsätter betala. Och varför han startar tråd efter tråd om det, om han nu har gjort det.
    Anonym (F) skrev 2025-04-04 13:35:40 följande:

De hästägande kvinnor jag känner påstår gärna att de ekonomiskt står  för sin dyra hobby. Pratar man med deras partners delar de inte bilden. Det går så mycket pengar till hästarna att de inte bidrar i närheten till en rimlig summa av gemensamma utgifter.
    Oavsett är hästägande mer än livsstil än en hobby som går att stänga av/på, så det måste man vara medveten om, om man engagerar sig i en sådan.

Det har alltid funnits kvinnor som hittar män som är villiga att sponsra deras dyra hobbies eller vanor eller vad det nu är. Eller (motvilligt) går med på det för att få vara med kvinnan. Eller inte inser hur kostsamt kvinnans hästintresse är förrän de redan lever ihop, har barn och gemensam ekonomi.

I moderna relationer handlar det sällan om att mannen betalar allt, utan att han står för betydligt mer av de gemensamma utgifterna. Precis som du skriver.

Men TS bor inte ens ihop med kvinnan och de har separata ekonomier. Ändå hjälper han henne med pengar fast han egentligen inte vill. Han borde ha lättare att dra sig ur eller sätta gränser, än en familjefar som redan har bostad och barn och hela faderullan ihop med kvinnan, när han ser hur kostnaderna för kvinnans hästintresse (eller vad det nu är) börjar skena iväg.

• Anonym (R.R)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-04 14:55:10 följande:
    Han skriver uttryckligen i trådstarten att det inte är hållbart i längden? Och att han inte vill flytta ihop pga det.

Det man undrar är ju i så fall varför han fortsätter betala. Och varför han startar tråd efter tråd om det, om han nu har gjort det.
    Ja det är det jag menar. Det funkar ju uppenbarligen för honom att fortsätta så. Om än inte optimalt, för han gillar det inte, men funkar gör det ju. Och hans ekonomi håller kanske för den extra belastningen, verkar ju så. Så så länge han står ut med det och accepterar det, och hans ekonomi klarar det, så är det i praktiken hållbart.
  • Anonym (Kri)

Men suck.. Sånt tar man reda på innan man bestämmer sig för att gå in i en seriös relation med någon, särbo eller inte. 

Människor som inte kan sköta sin ekonomi och slösar bort sina pengar är inte vuxna någonstans, bara impulsiva och med dåligt konsekvenstänk, lite som barn faktiskt. Solklar dealbreaker i en relation därav.

• Egon den stora
    Anonym (F) skrev 2025-04-04 13:35:40 följande:

Det är just det jag menar.  Dom tror inte allmänhet att dom betalar hästen helt själv, men i verkligheten bekostar partnen hela boendet och resten av familjens utgifter. 
    En som skiljde sig nyligen sa att han aldrig haft så mycket pengar som när frun lämnade trots att det teoretiskt borde saknats en lön i hushållet. 
Svar på tråden Partner som har problem att hålla i sina pengar