• Frångötet

Gruppboende för barn (LSS)

Hej!
    Vi har funderat över om vi skall ansöka om gruppboende för vår son med diagnoser.

Då vi känner att detta skulle vara bättre för han då han har flera mindre och äldre syskon hemma och är ljudkänslig samt att han har en hel del utmanande beteende.

Så skulle behöva svar på ett par frågor av de som kanske har barn på såna boende eller kanske jobbar där.

1. Kan man ex ansöka om en plats för ex en 5 års period då vi inte vill att han permanent skall bo där?

2. Hur ser besöks möjligheterna ut? Och kan man ta de på hembesök någon gång?

3. Tar dom hand om dom på boendet då man ibland hört lite skräckhistorier?

• Svar på tråden Gruppboende för barn (LSS)
  • Anonym (J)

Kortis är ett annat boende än där de bor permanent.

Oftast finns det flera olika permanent boenden inom samma kommun. Ett permanentboende blir det väl gissar jag då på när ni vill att han bor där i några år. Kolla upp vilka det finns, om du inte vet. Brukar stå på kommunens hemsida. 

Ni har inte funderat på stödhem? 

• Anonym (J)

Hos en annan familj, alltså. Men sen hur lätt det är att få det vet jag inte. 

• Anonym (J)

Är osäker på om de ens bor på boende innan de fyllt 18 år? Är det inte stödhem / fosterfamilj som gäller då? 

• Anonym (J)

Kortis finns men det är ju just för kort tid, någon/några dagar. 

Min syster flyttade först när hon var 20. Inga yngre under 18 där hon bor. 

• Anonym (Mona)

Har ni kortis idag? Det känns väl annars som det man provar först? 

• Anonym (J)
    Anonym (Mona) skrev 2025-04-03 11:13:13 följande:

Har ni kortis idag? Det känns väl annars som det man provar först? 

Fast efter det ts hört om boendet så blir man ju tveksam till om det är ett lämpligt ställe 
  • Frångötet
    Anonym (J) skrev 2025-04-03 11:08:56 följande:

Kortis är ett annat boende än där de bor permanent.

Oftast finns det flera olika permanent boenden inom samma kommun. Ett permanentboende blir det väl gissar jag då på när ni vill att han bor där i några år. Kolla upp vilka det finns, om du inte vet. Brukar stå på kommunens hemsida. 

Ni har inte funderat på stödhem? 

Stödhem är ett mer fram och tillbaka samt att behovet är mer än bara avlastning.
  • Grässtrå77

Om ditt barn har så pass stora behov att ett gruppboende kan bli aktuellt har ni rimligen kontakt med en biståndshandläggare på kommunen. Prata med hen. Annars ta kontakt med kommunen och be att få kontakt med en biståndshandläggare inom LSS.

• Anonym (J)
    Frångötet skrev 2025-04-03 12:59:06 följande:
    Stödhem är ett mer fram och tillbaka samt att behovet är mer än bara avlastning.

Jaha okej. Kortis är nog iallafall inte så passande för det gäller väl vara någon/några dagar.

Men prata med kommunen, socialtjänsten kan hjälpa till med det här. 

• Anonym (J)

Men jag antar att ni redan har eller haft kontakt med dem

• Frångötet
    Anonym (J) skrev 2025-04-03 14:41:49 följande:

Men jag antar att ni redan har eller haft kontakt med dem

Nej, inte än faktist vi ska ta kontakt med dom.
  • Grässtrå77
    Frångötet skrev 2025-04-03 19:39:13 följande:
    Nej, inte än faktist vi ska ta kontakt med dom.
    Ok, men var beredda på att boende på heltid inte kommer vara aktuellt som första insats. Ni kommer erbjudas andra insatser först för att se om de är tillräckliga. 
  • Frångötet
    Grässtrå77 skrev 2025-04-04 12:21:42 följande:
    Ok, men var beredda på att boende på heltid inte kommer vara aktuellt som första insats. Ni kommer erbjudas andra insatser först för att se om de är tillräckliga. 
    Finns inget annat alternativ då vi har ej möjlighet att ge han den tid han behöver samt att han har självskadebeteende, utåtagerande mot och och sina mindre syskon och att han är väldigt ljudkänslig. En korttidsboende kommer inte förändra något då han kräver samma omsorg alla veckans dagar. 
  • Grässtrå77
    Frångötet skrev 2025-04-06 22:05:24 följande:
    Finns inget annat alternativ då vi har ej möjlighet att ge han den tid han behöver samt att han har självskadebeteende, utåtagerande mot och och sina mindre syskon och att han är väldigt ljudkänslig. En korttidsboende kommer inte förändra något då han kräver samma omsorg alla veckans dagar. 
    Jag förstår att det är så ni känner, men var beredd på att kommunen kanske inte kommer att dela er uppfattning. 

Men hjälp behöver ni ju absolut få för alla barnens skull. Har ni nåt möte inbokat med biståndshandläggaren?
  • Anonym (förälder till barn med autism)

Hur gammalt är barnet?

Det finns gruppboende för barn som tillhör LSS, oftast är det ifrån 5 år och upp till att dom slutar skolan. 
    Oftast bor man 4 st barn/ungdom tillsammans i en villa eller lägenhet som är som hemma miljö, man har eget rum med egna möbler osv.
    Personal som jobbar dygnet runt och gör aktiviteter på helger osv.

Vet inte vart ni bor i Sverige men sök på Lss barnboende i ditt län så borde du f upp vilka som finns och prata med kommunen, har ni en Lss handläggare?
    annars kommer ni att få det.
    Är det kö till boende kan ni åtminstone få korttids boende t ex en helg i månaden och en del vardagar beroende på tillgång tills det blir plats på boende men det är Lss i er kommun som beviljar vilket stöd ni kan få.

• Anonym (Åsa)
    Frångötet skrev 2025-04-26 11:33:51 följande:

Vi bor utanför Borås.

Har ni varit i kontakt med kommunen än och fått veta vad de har för hjälp att erbjuda? 
  • Frångötet

Vi vet vilka hjälp som finns och det som passar oss är gruppboende, har vart i kontakt med kommunen och skall lämna in en ansökan.jag 

Svar på tråden Gruppboende för barn (LSS)