• Anonym (Nybliven mamma)

Sova på dagen

Jag har en liten tjej på 2 månader som är fullt frisk och oftast på ett strålande humör.
    Men jag misslyckas nästan alltid när det är dags för henne att ta sina tupplurar på dagarna. Hon lyckas alltid bli övertrött fastän jag verkligen försöker hålla utkik efter minsta tecken på trötthet eller överstimulans. Så det slutar oftast med ett himla skrikande varje gång hon ska läggas (på kvällen är det nästan aldrig problem).
    Hur gör ni för att få era bebisar att vila på dagarna? 
    Vad kan jag ha gjort för fel?

• Svar på tråden Sova på dagen
  • Anonym (Hm)

Du har inte gjort något fel 😌 vissa barn är mer tillmötesgående med att Sova middag och andra har svårare att komma till ro. Min yngsta kunde bara somna i bärsjal under de första 3-4 månaderna så det blev att gunga och bära i stort sett hela dagarna. Hur lägger du henne idag? Om du nattar i spjälsäng kanske vagnen kan kännas bättre för henne, eller en promenad i bärsele eller vagn? kanske vill hon bara få slockna i famnen i soffan med dig och lite tv på i bakgrunden?

Ibland måste man lirka lite för att hitta vad som funkar och ibland funkar ingenting alls under perioder. 

Vagnen fungerade förut (om man gick på promenad) men nu är det inte alls ett alternativ längre.
    Brukar dämpa belysningen och lägga henne i sitt babynest med nappen - hon skriker ett tag men somnar till slut.
    Så.. det funkar ju, men hade varit trevligare för henne om man kunde hitta ett sätt där hon inte behöver skrika sig själv till sömns.
    Bärselen hatar hon xD , den har jag prövat en miljard gånger men hon tappar humöret efter ca 3 minuter. Bärsjal är ännu värre.
    Hon får ro i sambons famn men inte min på samma sätt..
    Väldigt frustrerande.
    Han jobbar ju så det är lite svårt att ta hjälp av honom på dagarna.
    Då kanske det som återstår är att hon får ligga och skrika en stund innan hon ska sova, eller så får jag träna på att vara en en "bättre famn" att sova i.

• mammatill6
    Anonym (Nybliven mamma) skrev 2025-04-04 06:37:55 följande:

Vagnen fungerade förut (om man gick på promenad) men nu är det inte alls ett alternativ längre.
    Brukar dämpa belysningen och lägga henne i sitt babynest med nappen - hon skriker ett tag men somnar till slut.
    Så.. det funkar ju, men hade varit trevligare för henne om man kunde hitta ett sätt där hon inte behöver skrika sig själv till sömns.
    Bärselen hatar hon xD , den har jag prövat en miljard gånger men hon tappar humöret efter ca 3 minuter. Bärsjal är ännu värre.
    Hon får ro i sambons famn men inte min på samma sätt..
    Väldigt frustrerande.
    Han jobbar ju så det är lite svårt att ta hjälp av honom på dagarna.
    Då kanske det som återstår är att hon får ligga och skrika en stund innan hon ska sova, eller så får jag träna på att vara en en "bättre famn" att sova i.

Men låter du henne ligga o skrika sig till söms? Hur länge då? Skulle säga de flesta i den åldern, eller många i alla fall, gillar inte att läggas ner o somna själv.  Att låta bebisen ligga o skrika sig till sömns låter inge vidare.

Nej jag lämnar henne aldrig såklart.
    Jag sitter nära intill hennes och tröstar henne och håller henne på magen eller i handen.
    Hon brukar inte skrika speciellt länge, någon minut.
    Men de minutrarna känns ju som evigheter. Alltid jobbigt att höra sitt barn ledsen..

• Anonym (Mor Anna)

Min bebis somnade allra bäst med mig bredvid sig i dubbelsängen.
    Jag ammade ( eller gav flaskan) och hon snuttade dig till sömns, sedan fick hon ligga kvar där tills hon vaknade.
    Jag såg givetvis till att höja upp kanterna runt henne.
    Såhär sov hon alltid om vi inte var på promena, då somnade hon i vagnen.
    Vår dotter var väldigt närhetssökande. Långt upp i åldern. 

• Anonym (Isabella)

Min yngsta är också 2 månader och hon somnar oftast när jag ammar henne eller i vagnen. Ibland om hon har somnat i famnen går det att lägga ner henne i vagnen och vagga den lite men ofta vaknar hon när man lägger ner henne nånstans så jag brukar ligga bredvid henne och amma i sängen sen kan jag gå upp och då ligger hon kvar. 

Jag sover med henne i samma säng , vet vad de säger om samsovning men BVC vet om det och tycker inte det är något problem , det här är mitt fjärde barn och alla har sovit med mig. Med första och andra barnet försökte jag litegrann med spjälsäng men det gick inte alls. Efter trean rensade vi ut i förrådet och slängde spjälsängen (visste inte om vi skulle ha fler barn) och nu kändes det inte som någon mening att köpa en ny eftersom hon vägrade sova ensam i baljan längre stunder redan på BB och ingen av mina har kunnat sova i spjälsäng. 

Eftersom barnet inte kan rulla ur sängen än kanske du kan kan testa att amma (om du ammar?) och låta henne ligga kvar i sängen sen. Eller vila lite med henne om du vill och kan. 

Svar på tråden Sova på dagen