Anonym (Hur) skrev 2025-04-06 16:09:00 följande:
Du har haft enkla barn, grattis till dig. Alla barn är inte likadana och vi har testat allt när det kommer till sömn. Det är inte något ?som bara går att få till? för alla tyvärr. Vi har väldigt noggranna rutiner som vi följer till punkt och pricka (tydligare rutiner än de flesta andra som har barn i vår omgivning) och har gått alla möjliga sömnprogram. Sen så har det varit en del hälsomässiga omständigheter med prematur födsel, operationer, mycket smärta och starka mediciner som även har påverkat hur svårt det varit med vårt barn samt hennes sömn. Så tyvärr, vi har fått acceptera att sömnen är något som får komma med tiden så gör vi så gott vi kan med goda rutiner tills dess.
Nu är jag inte ute efter pekpinnar från folk med enkla barn och som inte har förståelse för att andra situationer existerar eller tips på att få bukt med vår situation. Håll er till det jag efterfrågar i tråden är ni snälla.
Nja, vi har skapat enkla barn.
Första två inkluderade inte mycket sömn, totalt misär, sedan visade det sig att det var tvillingar på väg och då funderade vi på hur vi skulle få ihop livet (läs överleva).
Det resulterade i att vi tog hjälp med att få till sovrutiner på barnen, tog ca 2 veckor, sedan förändrades vårt liv.
Hade vi inte löst det och fått två till vet jag inte vart vi varit idag.
Det fina i det hela är att det går med rutiner, men tyvärr tror man inte det går att göra något åt det. Sökte stöd på BVC för sömnen, fick mest intar om att det går över med tiden, fokusera inte på så mycket annat, så här är småbarnsåren.
De hade fel, det får att göra något åt saken om man vill.sedan finns det alltid något unikt undantag, men de flesta föräldrar/barn är inte unika, eller visst alla är unika, men människan är formbar.
Man uppfostrar "enkla" barn, sedan har alla barn varianter och alla barn driver sina föräldrar till vansinne emellanåt.