Tecum skrev 2025-08-16 12:16:49 följande:
Hur tänker du, ska man då avstå sitt livs kärlek bara för att avundsjuka anställda inte tror att de tu klarar att skilja på jobb och kärlek?
Att undvika frågan genom att säga att den ene ska byta jobb är att tvinga ut någon antingen i arbetslöshet eller att lämna ett drömjobb.
Jag tror att det kan bli tvärtom, chefen missgynnar den anställde för att inte misstänkas för gynnande. Och det bara på grund av avundsjuka och fördomar.
Jag anser att de flesta chefer är så proffsiga att de klarar det moraliska dilemmat.
Är det någon skillnad om chefen är man eller kvinna?
Du tror på chefernas professionalism. Det gör inte jag.
Om det skulle bli så att chefen tvärtom missgynnar den de har sex med, så blir det ju också orättvist.
Det går inte att agera rättvist eftersom det inte går att se opartiskt på den man har ett förhållande med.
Det gäller även när chefen är nära vän med någon. Det blir inte bra. Övriga anställda måste hålla tand för tunga, eftersom all kritik mot chefen går vidare via chefens vän.
Om det verkligen gäller "sitt livs stora kärlek" så är det väl värt att offra sitt jobb för det. Är det bara lusta så får man offra det, det finns andra att förlusta sig med.
Lika illa om det är en manlig eller kvinnlig chef.
Ibland tar förhållandet slut och det blir bitterhet. Då kan den underställda parten anse sig bli straffad och diskriminerad av chefen. Sådana fall kan sluta med stämningar, iaf i USA.