• Anonym (:()

Min Chef har en affär med min kollega

Hejsan!

Jag har precis börjat på ett jobb där jag är provanställd... 

Den senaste tiden så har jag märkt att min chef och min kollega har ingått i en affär när båda har sambos, jag har frågat min andra kollega som jag är väldigt nära..

Vi kan kalla henne L.    L har sagt att det är flera som har märkt,

Jag vet inte riktigt vad vi kan göra, jag vill inte riskera mitt jobb men tycker detta är så fel.

• Svar på tråden Min Chef har en affär med min kollega
  • Anonym (Dette)
    Anonym (Ugh) skrev 2025-08-13 12:49:49 följande:
    Just sånt som borde vara olagligt för chefer att ha relationer med sina anställda.Att gynna och favorisera borde göra att någon av de blir av med sitt jobb. Naturligtvis angår det då övriga anstyällda som missgynnas.
    Gammal tråd!
    En del förerag har policy som säger att man inte får ha det. Ofta får den som har lägst position i organisationen sluta eller omplaceras. Men det gäller inte alla företag.

Sedan var TS praktikant, det var därför inte precis läge då att lägga sig i kontorspolitiken.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Dette) skrev 2025-08-13 19:26:41 följande:
    Gammal tråd!
    En del förerag har policy som säger att man inte får ha det. Ofta får den som har lägst position i organisationen sluta eller omplaceras. Men det gäller inte alla företag.

Sedan var TS praktikant, det var därför inte precis läge då att lägga sig i kontorspolitiken.
    Den än mindre än 5 månader gammal och TS själv väckte den till liv med en uppdatering om att chefen fått sparken. 

Praktikant? TS var väl ny på jobbet och provanställd. Då är man inte praktikant. 
  • EpicF

Du ska inte göra något. Dina kollegor ska inte göra något. Låt de vara. Det är deras problem.

Så länge det inte drabbar arbetsmiljön så ska ni göra någonting. Om det skulle drabba arbetsmiljön så ska det tas upp, men som ett arbetsmiljöproblem inte en otrohetsaffär. 

Vad vet ni, båda kanske har öppna förhållande? Sambona vet?

• EpicF

Såg nu att tråden var några månader och att allt har gått över. Så då kan ts fokusera på att behålla sitt jobb. 

• Xenia
    Anonym (:() skrev 2025-08-12 23:30:40 följande:

Hej! Jag vet inte hur många som kollar denna gamla tråden,

ville bara ge en uppdatering att denna chefen blev sparkad då flera gick till HR :)

Ja, det är rätt. En chef ska inte ha en kärleksaffär med en underlydande, inte ens om bägge är singlar. 

Det blir alltid orättvisor, chefen gynnar den som hen ligger med. Och andra blir missgynnade.
  • Tecum
    Xenia skrev 2025-08-14 13:12:43 följande:
    Ja, det är rätt. En chef ska inte ha en kärleksaffär med en underlydande, inte ens om bägge är singlar. 

Det blir alltid orättvisor, chefen gynnar den som hen ligger med. Och andra blir missgynnade.
    Hur tänker du, ska man då avstå sitt livs kärlek bara för att avundsjuka anställda inte tror att de tu klarar att skilja på jobb och kärlek?

Att undvika frågan genom att säga att den ene ska byta jobb är att tvinga ut någon antingen i arbetslöshet eller att lämna ett drömjobb.
    Jag tror att det kan bli tvärtom, chefen missgynnar den anställde för att inte misstänkas för gynnande. Och det bara på grund av avundsjuka och fördomar.

Jag anser att de flesta chefer är så proffsiga att de klarar det moraliska dilemmat.

Är det någon skillnad om chefen är man eller kvinna?
  • Anonym (Dette)
    Tecum skrev 2025-08-16 12:16:49 följande:
    Hur tänker du, ska man då avstå sitt livs kärlek bara för att avundsjuka anställda inte tror att de tu klarar att skilja på jobb och kärlek?

Att undvika frågan genom att säga att den ene ska byta jobb är att tvinga ut någon antingen i arbetslöshet eller att lämna ett drömjobb.
    Jag tror att det kan bli tvärtom, chefen missgynnar den anställde för att inte misstänkas för gynnande. Och det bara på grund av avundsjuka och fördomar.

Jag anser att de flesta chefer är så proffsiga att de klarar det moraliska dilemmat.

Många företag vill att sådana förhållanden ska undvikas, för det att blir olika typer av problem med det i gruppen. De har skrivna policys om det. 

Så de försöker väl omplacera i första hand och uppmana de i förhålllandet att söka nya jobb om inte det fungerar.

Ofta får kvinnan gå, eftersom hon oftare har en underordnad ställning i organisationen. Har inte direkt med kön att göra, men det blir ju så.
  • Tecum
    Anonym (Dette) skrev 2025-08-16 12:22:44 följande:
    Många företag vill att sådana förhållanden ska undvikas, för det att blir olika typer av problem med det i gruppen. De har skrivna policys om det. 

Så de försöker väl omplacera i första hand och uppmana de i förhålllandet att söka nya jobb om inte det fungerar.

Ofta får kvinnan gå, eftersom hon oftare har en underordnad ställning i organisationen. Har inte direkt med kön att göra, men det blir ju så.
    Det var dit jag ville komma. Tycker du att det är sjysst?
  • Xenia
    Tecum skrev 2025-08-16 12:16:49 följande:

Du tror på chefernas professionalism. Det gör inte jag.

Om det skulle bli så att chefen tvärtom missgynnar den de har sex med, så blir det ju också orättvist. Det går inte att agera rättvist eftersom det inte går att se opartiskt på den man har ett förhållande med.

Det gäller även när chefen är nära vän med någon. Det blir inte bra. Övriga anställda måste hålla tand för tunga, eftersom all kritik mot chefen går vidare via chefens vän.

Om det verkligen gäller "sitt livs stora kärlek" så är det väl värt att offra sitt jobb för det. Är det bara lusta så får man offra det, det finns andra att förlusta sig med.

Lika illa om det är en manlig eller kvinnlig chef.

Ibland tar förhållandet slut och det blir bitterhet. Då kan den underställda parten anse sig bli straffad och diskriminerad av chefen. Sådana fall kan sluta med stämningar, iaf i USA.
  • Xenia
    Tecum skrev 2025-08-16 12:30:07 följande:
    Det var dit jag ville komma. Tycker du att det är sjysst?
    Kvinnan har ju frivilligt gett sig in på det, hon har valt att bryta mot företagets policy.

Är det "den stora kärleken" så vinner hon ändå på bytet, kanske gifter sig med chefen.

Har hon ingått förhållandet med baktanken att få fördelar genom att ligga med chefen, så får hon skylla sig själv.
  • Tecum
    Xenia skrev 2025-08-16 13:42:52 följande:
    Du tror på chefernas professionalism. Det gör inte jag.

Om det skulle bli så att chefen tvärtom missgynnar den de har sex med, så blir det ju också orättvist. Det går inte att agera rättvist eftersom det inte går att se opartiskt på den man har ett förhållande med.

Det gäller även när chefen är nära vän med någon. Det blir inte bra. Övriga anställda måste hålla tand för tunga, eftersom all kritik mot chefen går vidare via chefens vän.

Om det verkligen gäller "sitt livs stora kärlek" så är det väl värt att offra sitt jobb för det. Är det bara lusta så får man offra det, det finns andra att förlusta sig med.

Lika illa om det är en manlig eller kvinnlig chef.

Ibland tar förhållandet slut och det blir bitterhet. Då kan den underställda parten anse sig bli straffad och diskriminerad av chefen. Sådana fall kan sluta med stämningar, iaf i USA.
    Småföretag har inte den policyn, de har ofta börjat som familjeföretag och sedan utvecklats genom att antal anställda. Där kan bägge parten i äktenskapet ha en central roll från början. Eller att hustrun blev anställd när företaget expanderade. Är "gammal kärlek" annorlunda i din bok eller gäller byta jobb där också?

Hur ser du på när barn börjar i föräldrarnas företag, de kan ju också bli gynnade eller missgynnade genom släktskapet? Eller skapa avundsjuka bland överkänsliga anställda?

Du har rätt om vänskapen men det är väl ännu svårare att hantera? Vad säger din policy?
Svar på tråden Min Chef har en affär med min kollega