• Anonym (Trött)

Hur klarar man av livet med ADD?

Tröttheten tar kål på mig. Bokstavligt talat. Jag har alltid haft väldigt låg energi, även som barn. Under hela min skolgång kom jag hem och var helt dränerad på energi. Somnade alltid framför tv?n. Nu är jag 28 år och när jag kommer hem är jag slutkörd. Orkar knappt laga mat och duscha. Är det såhär livet ska vara? Jag VILL orka  göra saker efter jobbet, speciellt nu under vår och sommar när man faktiskt kan göra något efter kl 16 men jag måste lägga mig och vila för morgondagen. Har inte svårt att somna och somnar mellan 21-22. 

Har provat olika ADHD-mediciner i omgångar men inte hittat någon som hjälpt mig. Haft kontakt med vården men man får tyvärr bara höra att det är svårt att hitta medicin till ADD. 

På helgerna orkar jag inte göra det där roliga som man har sätt fram emot. Väljer jag det roliga får jag inte tid att återhämta mig. Väljer jag att återhämta mig får jag inget gjort, samtidigt som återhämtningen inte är 100%. 

• Svar på tråden Hur klarar man av livet med ADD?
  • Anonym (Tubb)
    Anonym (Addddddeluxe) skrev 2025-04-09 14:08:45 följande:
    Har ingen diagnos så får inte medicin. Så har alltid självmedicinerat. Men vill ju inte det heller.
    Men då blir det ju inte rätt dos. Dyrt blir det väl också?

En diagnos skyddas av sjukhussekretess. Bara om man misstänks för ett allvarligt brott, får polisen kontakta vården och fråga om man har en diagnos. De får fråga och vården svarar på det. 

Om man söker till det militära och till polisutbildning frågar de också om det. Men bedömingen om antagande görs individuellt.

Försäkringsbolag kan fråga om det vid t.ex. en olycksfallsförsäkring. Man kan då få betala lite högre premie.

I alla övriga fall kan man låta bli att berätta om diagnosen. (Det kan man vägra svara försäkringsbolaget på också, men då kanske man inte får försäkringen.)

Så man har inte så mycket att förlora på en diagnos. Ibland kan man få längre skrivningstid på universitetet, om man berättar.
  • Anonym (Addddddeluxe)
    Anonym (Tubb) skrev 2025-04-09 14:20:41 följande:
    Men då blir det ju inte rätt dos. Dyrt blir det väl också?

En diagnos skyddas av sjukhussekretess. Bara om man misstänks för ett allvarligt brott, får polisen kontakta vården och fråga om man har en diagnos. De får fråga och vården svarar på det. 

Om man söker till det militära och till polisutbildning frågar de också om det. Men bedömingen om antagande görs individuellt.

Försäkringsbolag kan fråga om det vid t.ex. en olycksfallsförsäkring. Man kan då få betala lite högre premie.

I alla övriga fall kan man låta bli att berätta om diagnosen. (Det kan man vägra svara försäkringsbolaget på också, men då kanske man inte får försäkringen.)

Så man har inte så mycket att förlora på en diagnos. Ibland kan man få längre skrivningstid på universitetet, om man berättar.
    Jo, förstår det. Det blir ju därför det kan bli knas när jag självmedicinerar.

Men har försökt få till en utredning två gånger. Den första gången avbröt jag för jag fick jobb utomlands.

Andra gången sa terapeuten att jag skulle börja en utredning med det blev aldrig av.

Det har en tendens att rinna ut i sanden och tycker det är lite typiskt add också... Att jag börjar på nåt mwn det blir aldrig klart.
  • Anonym (Tubb)

Ja, det kan vara svårt att hålla en tråd när man har svårt att orka med det vanliga livet!

Kan det bli tredje gången gillt nu, om du stöter på terapeuten/psykiatrin? För du verkar ha det jobbigt.

Säg att du inte orkar mer, varken med vardagen eller jobbet.

Jo, jag glömde skriva att man inte kan bli pilot med ADHD-diagnos, men det kanske du ändå inte hade tänkt att bli. Glad

• Anonym (H)

Jag antar att du provat Equasym?

• Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2025-04-09 19:32:50 följande:

Jag antar att du provat Equasym?

Används vanligen inte för vuxna
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2025-04-09 20:16:40 följande:
    Används vanligen inte för vuxna
    Det visste jag inte. Det är det enda jag har tagit. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Tubb) skrev 2025-04-09 13:45:04 följande:

Frågan är om du är arbetsför på heltid? Kanske att du skulle kunna få sjukersättning på 25 %? Så att du orkar lite mer på fritiden.

Motion en gång per dygn hjälper lite, det har de sett i forskning.Hjälper till att reglera energin. Det behövs inga maratonlopp.

Gillberggruppen på Göteborgs universitet forskade på om fiskolja hjälper. För en liten undergrupp inom ADD gjorde det det. Men inte på hela gruppen med ADHD/ADD.

Jag har aldrig haft anpassningar på mina jobb eftersom jag aldrig varit ärlig med min diagnos och eventuella svårigheter. Dels för att jag är rädd att inte få jobbet om jag söker nytt, att man skulle vara en belastning och få en stämpel att man har vissa problem. Min läkare på psykiatrin har sagt att jag med största sannolikhet kommer bli utbränd för eller senare om jag fortsätter såhär. Hon tycker jag borde gå ner till 75% men vet att det inte är möjligt på mitt nuvarande jobb. Har även rådfrågat med arbetsförmedlingen och försäkringskassan vilket stöd/hjälp man kan få om man har en funktionsnedsättning men finns inte hjälp att få där tyvärr. 

På vår, sommar och höst brukar jag försöka gå en promenad efter jobbet men krävs mycket vilja för att orka. Ska först och främst orka fixa mat och matlåda och det tar mycket energi. 

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-08 18:49:18 följande:
    Hur klarar man av livet med ADD?

Tröttheten tar kål på mig. Bokstavligt talat. Jag har alltid haft väldigt låg energi, även som barn. Under hela min skolgång kom jag hem och var helt dränerad på energi. Somnade alltid framför tv?n. Nu är jag 28 år och när jag kommer hem är jag slutkörd. Orkar knappt laga mat och duscha. Är det såhär livet ska vara? Jag VILL orka  göra saker efter jobbet, speciellt nu under vår och sommar när man faktiskt kan göra något efter kl 16 men jag måste lägga mig och vila för morgondagen. Har inte svårt att somna och somnar mellan 21-22. 

Har provat olika ADHD-mediciner i omgångar men inte hittat någon som hjälpt mig. Haft kontakt med vården men man får tyvärr bara höra att det är svårt att hitta medicin till ADD. 

På helgerna orkar jag inte göra det där roliga som man har sätt fram emot. Väljer jag det roliga får jag inte tid att återhämta mig. Väljer jag att återhämta mig får jag inget gjort, samtidigt som återhämtningen inte är 100%. 

Hur ser din kost ut.
    Vad och hur äter du?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Tubb) skrev 2025-04-09 15:17:14 följande:

Ja, det kan vara svårt att hålla en tråd när man har svårt att orka med det vanliga livet!

Kan det bli tredje gången gillt nu, om du stöter på terapeuten/psykiatrin? För du verkar ha det jobbigt.

Säg att du inte orkar mer, varken med vardagen eller jobbet.

Jo, jag glömde skriva att man inte kan bli pilot med ADHD-diagnos, men det kanske du ändå inte hade tänkt att bli. Glad

Tror du svarat någon annan än mig i tidigare trådar. Men nu är det Ts som skriver. Jag har fått hjälp av psykiatrin och gått på samtalsstöd osv och då har jag varit öppen länge med att livet är lite mörk, eller mycket vissa gånger. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-04-10 18:40:40 följande:
    Hur ser din kost ut.
    Vad och hur äter du?

Mina matvanor behöver bli bättre. På vardagarna äter jag frukost vid kl 06 och 09. Första gången är det bara en liten macka eller yoghurt och den andra frukosten är lite större så jag orkar fram till lunch 11.30. Oftast är det halvfabrikat (köttbullar, pytt i panna, taco, pasta osv med lite sallad ibland. Inte så stor portion då jag är rätt liten. 1,55 och 45 kg. Sen blir det bara något lätt när jag kommer hem. Oftast macka med yoghurt eller nått. Har svårt att äta två måltider per dag. Blir för mycket för lilla mig. 

På helgerna äter jag frukost. Ibland liten och ibland lite större. Sen kan det gå hela dagen utan att jag äter nått. Enbart vätska. Sen kan det bli kvällsmat. 

• Anonym (Tubb)
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 18:34:18 följande:

Jag har aldrig haft anpassningar på mina jobb eftersom jag aldrig varit ärlig med min diagnos och eventuella svårigheter. Dels för att jag är rädd att inte få jobbet om jag söker nytt, att man skulle vara en belastning och få en stämpel att man har vissa problem. Min läkare på psykiatrin har sagt att jag med största sannolikhet kommer bli utbränd för eller senare om jag fortsätter såhär. Hon tycker jag borde gå ner till 75% men vet att det inte är möjligt på mitt nuvarande jobb. Har även rådfrågat med arbetsförmedlingen och försäkringskassan vilket stöd/hjälp man kan få om man har en funktionsnedsättning men finns inte hjälp att få där tyvärr. 

På vår, sommar och höst brukar jag försöka gå en promenad efter jobbet men krävs mycket vilja för att orka. Ska först och främst orka fixa mat och matlåda och det tar mycket energi. 

Jag vet ju inte, är inte så insatt. Men kan läkaren göra en bedömning som säger att du är arbetsför till 75%? Så att du kan få sjukersättning för resten? (Det är möjligt att det inte alls går när det gäller personer med ADD. )

För att regleringen av energin ska fungera med motion vid ADD, så måste det till lite pulshöjning och att man blir lite varm. Men man behöver inte hålla på jättelänge. Långsamma promenader är bra för själen och leder/ cirkulationen, men räcker inte riktigt för att motverka ADD.

Men med tanke på hur lite du äter vågar man nästan inte rekommendera motion. Men aptiten kanske ökar lite med lite motion. 

Det låter i alla fall jobbigt som du har det! Hoppas att du hittar ett annat jobb, där du kan gå ned lite i tid! 

I en undersökning såg de att de som hade fått arbetstidsförkortning och som kunde dra nytta av det för välbefinnandet, hade börjat vistats ute mer än tidigare. 
  • Anonym (Tubb)

Kom att tänka på att du kanske äter för begränsat med grönsaker, så att du har vitamin/mineralbrist, förutom ADD. Det hjälper ju inte upp situationen, för då blir man ännu tröttare.

Det är ju så att många kvinnor har järnbrist. Magnesiumbrist ör också vanligt. Man kan ta prover och kolla. (Ta riktiga prover i så fall, på vanliga provmottagngar. Inte håranalys, det är ofta fel på dom resultaten. )

Svar på tråden Hur klarar man av livet med ADD?