Anonym (Trött) skrev 2025-04-10 18:34:18 följande:
Jag har aldrig haft anpassningar på mina jobb eftersom jag aldrig varit ärlig med min diagnos och eventuella svårigheter. Dels för att jag är rädd att inte få jobbet om jag söker nytt, att man skulle vara en belastning och få en stämpel att man har vissa problem. Min läkare på psykiatrin har sagt att jag med största sannolikhet kommer bli utbränd för eller senare om jag fortsätter såhär. Hon tycker jag borde gå ner till 75% men vet att det inte är möjligt på mitt nuvarande jobb. Har även rådfrågat med arbetsförmedlingen och försäkringskassan vilket stöd/hjälp man kan få om man har en funktionsnedsättning men finns inte hjälp att få där tyvärr.
På vår, sommar och höst brukar jag försöka gå en promenad efter jobbet men krävs mycket vilja för att orka. Ska först och främst orka fixa mat och matlåda och det tar mycket energi.
Jag vet ju inte, är inte så insatt. Men kan läkaren göra en bedömning som säger att du är arbetsför till 75%? Så att du kan få sjukersättning för resten? (Det är möjligt att det inte alls går när det gäller personer med ADD. )
För att regleringen av energin ska fungera med motion vid ADD, så måste det till lite pulshöjning och att man blir lite varm. Men man behöver inte hålla på jättelänge. Långsamma promenader är bra för själen och leder/ cirkulationen, men räcker inte riktigt för att motverka ADD.
Men med tanke på hur lite du äter vågar man nästan inte rekommendera motion. Men aptiten kanske ökar lite med lite motion.
Det låter i alla fall jobbigt som du har det! Hoppas att du hittar ett annat jobb, där du kan gå ned lite i tid!
I en undersökning såg de att de som hade fått arbetstidsförkortning och som kunde dra nytta av det för välbefinnandet, hade börjat vistats ute mer än tidigare.