• Anonym (Osäker)

Vab eller sjukskriven

Jag är sjukanmäld för influensa sen ett par dagar. Nu har barnet blivit sjukt med. Får jag ha barnet hemma från förskolan och ta ut sjuklön från jobbet, dvs inte vabba?

Jag orkar roa barnet, det är lugnt inne, men ska inte gå till jobb med feber och hosta 

Får man det?

• Svar på tråden Vab eller sjukskriven
  • Anonym (a)

Jag förstår inte, du är fortfarande sjuk så givetvis får du vara hemma sjuk?

• Ascendere

Ja, det finns ingen "dagisplikt" utan du får ha ditt barn hemma när du vill hur ofta du vill oavsett om du är sjuk eller frisk, givetvis förutsatt att du orkar ta hand om barnet. 

• cosinus

Ja det får du, du hade även fått ta VAB.

Ditt val, de flesta hade väl gjort det som varit fördelaktigt för dem. T ex om man insjuknar samtidigt som barnet så kan man ta VAB och slippa karensdag men i ditt fall är det ju redan bortgjort.

Har man en liten arbetsgivare man vill vara snäll med kan man ju byta till VAB och låta FK stå för ersättningen. 

Men som sagt, du har rätt att göra båda.

• Ascendere
    cosinus skrev 2025-04-09 11:02:42 följande:

Ja det får du, du hade även fått ta VAB.

Ditt val, de flesta hade väl gjort det som varit fördelaktigt för dem. T ex om man insjuknar samtidigt som barnet så kan man ta VAB och slippa karensdag men i ditt fall är det ju redan bortgjort.

Har man en liten arbetsgivare man vill vara snäll med kan man ju byta till VAB och låta FK stå för ersättningen. 

Men som sagt, du har rätt att göra båda.

Precis. Är man högavlönad kan det även löna sig att ta sjukpenning om man slår i VAB-taket, eftersom sjukpenningen inte har ett tak. 
Svar på tråden Vab eller sjukskriven