Anonym (Sins) skrev 2025-04-19 18:31:37 följande:
En rent manisk person vet inte sina begränsningar, den personen är vad man i vardagligt tal kallar galen. En sådan person kan inte göra sig "ogalen". Det enda som hjälper är medicin som häver tillståndet.
Det finns några sjukdomar där personen inte är tillräknelig. De innefattar just psykoser som innebär att personen tappar kontakt med verkligheten.
Det maniska tillståndet är en del av bipolär sjukdom. Ca 10 % med en full sådan diagnos tar livet av sig.
Ja, så är det. Men det förändrar inte skadan man åsamkar. Sedan ska det noteras att man också har möjlighet att i så långt det går förebygga att man hamnar i sådana lägen, genom sömn, kost, inte dricka för mycket etc. Det vet jag inte om man kan säga är fallet här, utifrån det vi läst.
För mig är oavsett en mentalt instabil person en no go zone, oavsett i vilken mån personen inte är tillräknelig eller använder sina diagnoser som offerkofta/ursäkt för dåligt beteende. Det kommer bara leda till misär och att man får ta skit, städa upp den andres röror, ta ansvar för en annan vuxen person.
Jag minns inte heller att TS sagt att partnern är bipolär, utan det vekar ha hobbydiagnosticerats av trådens deltsgare utifrån ett återberättst Fb-inlägg? TS har sagt stt hon har ADHD, inget mer än så. Det fråntar inte en person från ansvar eller att försöka bete sig vuxet. Man får veta sina begränsningar och ta höjd för dem. Men som sagt, jag had oavsett avslutat en sådan relation. Jag har inget intresse av personer som är mentalt och ekonomiskt instabila, oansvariga eller dylikt. Oavsett anledning.