• Anonym (orolig)

Jag går sönder

Min tjej är i väg på jobbresa. Igår drack de alkohol. Fick nyss reda på att hon inte sov på sitt hotellru. Hon har inte svarat på mina sms eller telefon samtal men postade på FB sent igår kväll från någon bar. Hon hade ju n historia innan mig att ofta följa med någon hem från krogen men jag har inte trott det skulle hända mig och att vi hade nåt speciellt. Jag hoppas hon har någon bra förklaring när vi hörs men befarar otrohet. Fanns ju inget innan som talade för det. Bara för någon dag sedan så berättade hon hur mycket hon älskar mig 🥲😢

• Svar på tråden Jag går sönder
  • Anonym (Sins)
    Batikhäxa skrev 2025-04-18 20:29:22 följande:
    Oavsett så gör det inte handlingarna ogjorda, eller fråntar henne ansvar. Förändring innebär ju också att skaffa sig självkännedom och veta sina begränsningar, ta ansvar för sitt liv. Utifrån hur hon agerar så framstår det som att det finns ytterst få tendenser till det.
    En rent manisk person vet inte sina begränsningar, den personen är vad man i vardagligt tal kallar galen. En sådan person kan inte göra sig "ogalen". Det enda som hjälper är medicin som häver tillståndet.

Det finns några sjukdomar där personen inte är tillräknelig. De innefattar just psykoser som innebär att personen tappar kontakt med verkligheten.

Det maniska tillståndet är en del av bipolär sjukdom. Ca 10 % med en full sådan diagnos tar livet av sig.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sins)
    Anonym (Tjej) skrev 2025-04-19 19:28:02 följande:

Vilka tråkiga svar TS får. Dessutom ett gäng diagnoser på köpet. Är väl inte läge att förminska henne nu. 

jag vet inte hur gammal du är eller din historik. Läs gärna på om relationer för att få en bättre bild av vad som kan pågå. den tidigare uppvaktningen kan mycket väl övergå till funderingar från hans sida, om ni ska fortsätta eller så väntar en lugnare och djupare relation. 

under tiden han funderar så tar du hand om dig själv, ditt liv hänger inte på honom. Unna din själv sådant som du mår bra av, träffa kompisar, träna eller gå till frisören. Avled dig genom dina intressen och låt honom kontakta dig, passa på att fundera på hur du vill ha det, det finns ju många män därute så nöj dig inte med något halvbra. 

framöver är det bra att akta sitt hjärta när man bli uppvaktad, blir man förälskad så gör det ont, men du kommer kommer över det och du lär dig av dina erfarenheter!

önskar dig lycka till! 

Fel tråd?
  • Anonym (Mmm)

Detta är en av fördelarna med singellivet? Allt sådant här behöver man inte bära på eller oroa sig för. 

• Batikhäxa
    Anonym (Sins) skrev 2025-04-19 18:31:37 följande:
    En rent manisk person vet inte sina begränsningar, den personen är vad man i vardagligt tal kallar galen. En sådan person kan inte göra sig "ogalen". Det enda som hjälper är medicin som häver tillståndet.

Det finns några sjukdomar där personen inte är tillräknelig. De innefattar just psykoser som innebär att personen tappar kontakt med verkligheten.

Det maniska tillståndet är en del av bipolär sjukdom. Ca 10 % med en full sådan diagnos tar livet av sig.
    Ja, så är det. Men det förändrar inte skadan man åsamkar. Sedan ska det noteras att man också har möjlighet att i så långt det går förebygga att man hamnar i sådana lägen, genom sömn, kost, inte dricka för mycket etc. Det vet jag inte om man kan säga är fallet här, utifrån det vi läst. 

För mig är oavsett en mentalt instabil person en no go zone, oavsett i vilken mån personen inte är tillräknelig eller använder sina diagnoser som offerkofta/ursäkt för dåligt beteende. Det kommer bara leda till misär och att man får ta skit, städa upp den andres röror, ta ansvar för en annan vuxen person. 

Jag minns inte heller att TS sagt att partnern är bipolär, utan det vekar ha hobbydiagnosticerats av trådens deltsgare utifrån ett återberättst Fb-inlägg? TS har sagt stt hon har ADHD, inget mer än så. Det fråntar inte en person från ansvar eller att försöka bete sig vuxet. Man får veta sina begränsningar och ta höjd för dem. Men som sagt, jag had oavsett avslutat en sådan relation. Jag har inget intresse av personer som är mentalt och ekonomiskt instabila, oansvariga eller dylikt. Oavsett anledning. 
  • Anonym (Sins)
    Batikhäxa skrev 2025-04-20 08:03:00 följande:
    Ja, så är det. Men det förändrar inte skadan man åsamkar. Sedan ska det noteras att man också har möjlighet att i så långt det går förebygga att man hamnar i sådana lägen, genom sömn, kost, inte dricka för mycket etc. Det vet jag inte om man kan säga är fallet här, utifrån det vi läst. 

För mig är oavsett en mentalt instabil person en no go zone, oavsett i vilken mån personen inte är tillräknelig eller använder sina diagnoser som offerkofta/ursäkt för dåligt beteende. Det kommer bara leda till misär och att man får ta skit, städa upp den andres röror, ta ansvar för en annan vuxen person. 

Jag minns inte heller att TS sagt att partnern är bipolär, utan det vekar ha hobbydiagnosticerats av trådens deltsgare utifrån ett återberättst Fb-inlägg? TS har sagt stt hon har ADHD, inget mer än så. Det fråntar inte en person från ansvar eller att försöka bete sig vuxet. Man får veta sina begränsningar och ta höjd för dem. Men som sagt, jag had oavsett avslutat en sådan relation. Jag har inget intresse av personer som är mentalt och ekonomiskt instabila, oansvariga eller dylikt. Oavsett anledning. 
    TS funderade i tråden på om hon var psykotisk, efterom hon plötligt börjat handla saker som hon inte hade råd med, inte sovit på sitt hotellrum och inte hade sett till att någon släppte in hemmavarande barn i den lägenhet där de bor i ( när hon var på sin resa)  Den typen av plötsligt uppkommen total ansvarslöshet är i linje ned ett maniskt skov. 

En person med bipolär sjukdom kan få medicin som förhindrar skov. Eller börja ta en medicin om en anhörig ser vissa tecken på att ett sådant var på gång, och varnar personen. De med sjukdomen behöver inte ha en oansvarig personlighet i grunden.Det gick ett TV-program på SVT om två läkare som var gifta med varandra, och som varnade varandra när det var dags att börja ta medicin.

När det gälker ADHD däremot är personen inte "från sina sinnen", Kan ändå börja handla ansvarslöst på en impuls men kan också korrigera och backa. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Sins) skrev 2025-04-09 13:22:52 följande:
    En del tål inte alkohol, tappar kontrolleen då. Det kanske inte har med er relation att göra att hon beter sig så, men ändå jättesorgligt. Eftersom hon inte svarar, så kan man ju misstänka att något har hänt. Om inte otrohet så i alla fall rejäl berusning.

Har hon ADHD,? En del som har det har dålig impulskontroll från början. Om de sedan dricker alkohol så tappar de kontrollen väldigt mycket.
    Människor, män som kvinnor, har en tendens att göra saker de kommer undan med.. Eller tror sig komma undan med. 
  • Anonym (Sins)
    Anonym (J) skrev 2025-04-20 08:49:30 följande:
    Människor, män som kvinnor, har en tendens att göra saker de kommer undan med.. Eller tror sig komma undan  med
    Jag har inte ADHD, men har jobbat med barn som har det. Har sett hur ledsna och ångerfyllda en del blivit när de gjort tokiga och dumma saker. Hur de tappar självförtroendet av att inte kunnat styra sig dit de vill. Eb del blir kaxiga och säger att de skiter i det de gjort, men man kan se att det ofta är ett sätt att skydda sig, på vad de säger vid andra tillfällen. 

Tror inte att vi "normalstörda" kan föreställa oss hur det är att försöka styra sig när impulsen är snabbare än den medvetna tanken hinner upp i i härnbarken. 
  • Deceree1

Jag förstår din oro, det måste vara fruktansvärt att sitta och vänta på att hon ska höra av sig. När skulle hon komma hem? Har hon ringt än? 

• Batikhäxa
    Anonym (Sins) skrev 2025-04-20 08:40:16 följande:
    TS funderade i tråden på om hon var psykotisk, efterom hon plötligt börjat handla saker som hon inte hade råd med, inte sovit på sitt hotellrum och inte hade sett till att någon släppte in hemmavarande barn i den lägenhet där de bor i ( när hon var på sin resa)  Den typen av plötsligt uppkommen total ansvarslöshet är i linje ned ett maniskt skov. 

En person med bipolär sjukdom kan få medicin som förhindrar skov. Eller börja ta en medicin om en anhörig ser vissa tecken på att ett sådant var på gång, och varnar personen. De med sjukdomen behöver inte ha en oansvarig personlighet i grunden.Det gick ett TV-program på SVT om två läkare som var gifta med varandra, och som varnade varandra när det var dags att börja ta medicin.

När det gälker ADHD däremot är personen inte "från sina sinnen", Kan ändå börja handla ansvarslöst på en impuls men kan också korrigera och backa. 
    Och det är ju, såvida inte ts är läkare, en hobbydiagnos. Det kan finnas andra anledningar till att hon beter sig så. Men givetvis också bero på maniskt skov. För mig är dock anledningen inte intressant, skadan är redan skedd och jag hade lämnat direkt. För det där kommer hända igen. Det scenario du beskriver med två läkare känns som något unikt och osannolikt för de flesta. Det är ett enskilt exempel med speciella omständigheter. 

Det ts fått se är en parad av röda flaggor, och han gör bäst i att backa. För det här lär sannolikt hända igen. Men detär min åsikt, hade aldrig inlett en relation med någon med dem typen av problem, oavsett orsak. 
  • Anonym (Sins)
    Batikhäxa skrev 2025-04-20 10:42:35 följande:
    Och det är ju, såvida inte ts är läkare, en hobbydiagnos. Det kan finnas andra anledningar till att hon beter sig så. Men givetvis också bero på maniskt skov. För mig är dock anledningen inte intressant, skadan är redan skedd och jag hade lämnat direkt. För det där kommer hända igen. Det scenario du beskriver med två läkare känns som något unikt och osannolikt för de flesta. Det är ett enskilt exempel med speciella omständigheter. 

Det ts fått se är en parad av röda flaggor, och han gör bäst i att backa. För det här lär sannolikt hända igen. Men detär min åsikt, hade aldrig inlett en relation med någon med dem typen av problem, oavsett orsak. 
    Ja, var och en gör naturligtvis som den vill.

Men TS startade tråden på FL för att han var orolig och inte visste hur han skulle förhålla sig till det som hände 
    i realtid. Tidigare hade flickvännen betett sig normalt i relationen, så han hade inte haft anledning att dra sig tillbaka från den.

Det var han som förde in diagnoserna ADHD och psykotisk i tråden.  Det är också så att i släkter där det förekommer att en och annan person har ADHD,  är det lite vanligare med bipolär sjukdom, än i befolkningen i övrigt. 

Nu är ju TS involverad redan i detta. Vanligtvis kollar man ju upp vad som har hänt och ser till att partnen får vård, om det skulle behövas, före man drar sig tillbaka från relationen, om det är det som man vill göra. Ett visst mått av ansvarstagande.
  • Batikhäxa
    Anonym (Sins) skrev 2025-04-20 20:49:41 följande:
    Ja, var och en gör naturligtvis som den vill.

Men TS startade tråden på FL för att han var orolig och inte visste hur han skulle förhålla sig till det som hände 
    i realtid. Tidigare hade flickvännen betett sig normalt i relationen, så han hade inte haft anledning att dra sig tillbaka från den.

Det var han som förde in diagnoserna ADHD och psykotisk i tråden.  Det är också så att i släkter där det förekommer att en och annan person har ADHD,  är det lite vanligare med bipolär sjukdom, än i befolkningen i övrigt. 

Nu är ju TS involverad redan i detta. Vanligtvis kollar man ju upp vad som har hänt och ser till att partnen får vård, om det skulle behövas, före man drar sig tillbaka från relationen, om det är det som man vill göra. Ett visst mått av ansvarstagande.
    Japp, givetvis ser man till det och kontaktsr myndigheter, anhöriga om så krävs. Det trodde jag var självklart. Jag framhöll mer vad som enligt min uppfattning är vägen framåt för relationen.

TS problemformulering rör ju också det relationella. 
Svar på tråden Jag går sönder