• Helena D

    Du som är bra på bilar

    Jag har en VW Golf från 2016. Funkar överlag helt fantastiskt men nu har det hänt något skumt, som kanske någon med lite mer bilkunskaper än mig, kan svara på. 

    Jag lämnade in bilen på däckfirman för byte till sommardäck i förra veckan. När jag åkte därifrån fick jag ganska snabbt upp en varning för tryckförlust i vänster framdäck. På kvällen åkte jag och fyllde på däcket och såg även till att samtliga däck hade samma tryck (det rekommenderade). 

    Det gick någon dag och allt var frid och fröjd. Sen plötsligt, på väg hem från jobbet, fick jag återigen upp en varning om tryckförlust. Den här gången stod det dock inte specifikt vilket däck det handlade om. Jag gjorde samma sak igen, åkte till macken och såg till att samtliga däck hade samma tryck.

    Nästa dag, efter att ha kört i 20 minuter på morgonen och därefter 10 minuter på eftermiddagen - kommer varningen upp IGEN! Men denna gång varnas det för tryckförlust i HÖGER framdäck. 

    Då det har växlat mellan två däck känns det inte så sannolikt att det faktiskt är något fel på däcken (om jag inte har lyckats få nån pyspunka på båda framdäcken samtidigt). Men, kan det vara nån sensor som har fått spunk? Är det något som kan hända när man skiftar däcken? Och vad 17 gör jag? Det känns ju inte så säkert att ignorera meddelandet heller. 

  • Svar på tråden Du som är bra på bilar
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Helena D
    Anonym skrev 2025-04-09 14:40:03 följande:
    Om inte alltså: Kontrollera att alla däck har rekommenderat tryck igen, kalibrera sedan.
    Om du med kalibrera menar nollställde, så ja, det gjorde jag. 
    Det dyker upp ett meddelande på displayen att jag ska kontrollera trycken och sedan trycka på "SET" för att nollställa. Och det har jag gjort båda gångerna.
  • Meddelande borttaget
  • cosinus

    Jag är inte bra på bilar men jag löser det glatt genom att ignorera det.

    På våran bil så tänds och släcks den lampan lite hur som helst. Jag tänker att jag haft körtkort i nästan 30 år och klarat mig bra utan något som skvallrar om däcktrycket sen dess. Fått punka några gånger på andra bilar och man märker det ju.

    Störande med en gul lampa men jag orkar inte engagera mig i något som bevisligen tänds trots att allt är bra.

  • Helena D
    cosinus skrev 2025-04-09 15:02:14 följande:

    Jag är inte bra på bilar men jag löser det glatt genom att ignorera det.

    På våran bil så tänds och släcks den lampan lite hur som helst. Jag tänker att jag haft körtkort i nästan 30 år och klarat mig bra utan något som skvallrar om däcktrycket sen dess. Fått punka några gånger på andra bilar och man märker det ju.

    Störande med en gul lampa men jag orkar inte engagera mig i något som bevisligen tänds trots att allt är bra.


    Hmmm..... ja, kanske... dilemmat är att jag har fått punka 2-3 gånger tidigare och åtminstone en gång var det efter att ett sånt varningsmeddelande dykt upp, så jag tycker det känns lite risky. Särskilt eftersom jag ofta åker ganska långa sträckor på motorväg och ogärna vill ha ett däck som exploderar i 100 km/h.... (Enligt instruktionsboken till bilen kan det hända om man har för lite luft i däcket). 

    Dessutom har jag en son som övningskör i den bilen och jag vill inte att han ska råka ut för ett smällande däck. Det känns inte heller optimalt att lära honom att man ska ignorera varningslamporna...
  • Sahara95

    Stora temperaturskillnader påverkar däcktrycket så det du upplever är helt normalt.

  • Helena D
    Sahara95 skrev 2025-04-09 15:17:53 följande:

    Stora temperaturskillnader påverkar däcktrycket så det du upplever är helt normalt.


    Ja, det känner jag till och det skulle ju kunna vara orsaken. Men det har inte varit så stora temperaturskillnader dessa dagar och jag har inte kört särskilt långa sträckor och inte i särskilt höga hastigheter sedan däckbytet. Bilen står utomhus hela tiden och utsätts inte för några större skillnader i temperatur. 

    Jag har ägt bilen i 8 år och det har inte varit på det här sättet tidigare. Då har varningen framför allt dykt upp när däcken är nybytta, men inte tre dagar i rad efter däcktryckskoll och nollställning. Så det känns som att något hände i samband med däckbytet. 
  • Sahara95
    Helena D skrev 2025-04-09 15:23:46 följande:
    Ja, det känner jag till och det skulle ju kunna vara orsaken. Men det har inte varit så stora temperaturskillnader dessa dagar och jag har inte kört särskilt långa sträckor och inte i särskilt höga hastigheter sedan däckbytet. Bilen står utomhus hela tiden och utsätts inte för några större skillnader i temperatur. 

    Jag har ägt bilen i 8 år och det har inte varit på det här sättet tidigare. Då har varningen framför allt dykt upp när däcken är nybytta, men inte tre dagar i rad efter däcktryckskoll och nollställning. Så det känns som att något hände i samband med däckbytet. 
    Då föreslår jag att du besöker däckverkstaden och helt enkelt frågar.
Svar på tråden Du som är bra på bilar