• Anonym (Hej)

Spelar det någon roll om man väntar 1 vecka eller 4?

Hej. Lång historia kort så har jag och min partner varit tillsammans i fem år. De senaste 8 månaderna har jag försökt prata om vårt förhållande då jag inte varit nöjd. Ju mer jag pratat desto mer har jag pressar in honom i ett hörn. Så i slutet av denna perioden sa han ingenting. han hade liksom inga ord och jag blev galen. Jag sa att jag ville göra slut och han gjorde noll försök till insats för att rädda oss. Jag flyttade för en vecka sedan och sade då att vi ska veta att det är slut men att jag gärna pratar om en månad och ser hur vi känner då. Om vi vill försöka igen eller om vi inte vill det. 

ja nu till saken då.. jag vill verkligen skriva till honom. Vill veta om han vill lägga i en växel eller om han tycker det är jätteskönt att ha gjort slut och flyttat isär. Han blev ledsen när jag berättade om lägenheten och att jag ville göra slut. Men nu vet jag liksom inte vad han tänker längre. jag gjorde slut och jag flyttade ut. så jag förstår om jag inte får vara velig i det här. Men alltså jag ville aldrig göra slut från början jag ville bara ha mer insats från hans sida i vårt problem. Så min flytt var mer som ?om jag inte agerar så godkänner jag? eller typ ?jag kan inte hota om att flytta och inte faktiskt göra det?. gör det mer skada att bryta no contact flera veckor innan vi bestämt eller borde man veta efter 1-2 veckor vad man vill?

• Svar på tråden Spelar det någon roll om man väntar 1 vecka eller 4?
  • Anonym (V)
    NinniQX skrev 2025-04-10 07:23:21 följande:

Om min man hade flyttat till ett annat boende och sagt att det var över så hade jag trott att det var slut. På dig låter det som att det inte är slut, utan mer att du testar honom om han skulle bry sig mer! 
    Om han ville verkligen ha dig hade han visat det. Du tog steget och gjorde slut, inget fel med det men du kan inte förvänta dig att han ska stå utanför din dörr. 
    Jag hade aldrig accepterat att få sitta och vänta 1 månad. 

Håller med. 

Dessutom har TS försökt i 8 månader dess för innan utan resultat. 

• Anonym (Missie)

Du har redan gjort slut för du är ju inte nöjd. Och om du inte blir det på fem år och han inte vill ändra något eller tala om saken, vad ska du annars göra?

Sluta vela nu och gå vidare.

• Fjäril kär

Nu har vi bara din sida av saken men kanske är det så att förhållandet faktiskt ÄR över. Att hans ovilja att göra något åt saken faktiskt betyder att han äntligen blir fri från något som inte fungerar och som han inte vill ha. 

It takes two to tango liksom..... kanske är det i själva verket han som kastat ut dig? 

Med all respekt så finns det två sidor här och kanske är det du som inte vill acceptera att det faktiskt är slut på riktigt? 

• Anonym (Hej)

Tack snälla alla kloka. Det man behöver är ju egentligen det man inte vill ha.

Jag vill säga att vi är annorlunda än alla andra. Men vi är ju inte det haha. Jag hör er. Och ja jag gjorde slut för att jag insåg att jag var värd mer. Men jag vill också snälltolka situationen till att få honom framstå som oskyldig och att han kanske bara behöver lite tid för att ta sig i kragen. För att inse vad han går miste om. Men med det sagt så var jag verkligen inte perfekt och jag förstår om vi inte är kompatibla. Men hjärnan och hjärtat vill inte samma och då behöver man väl tyvärr bli sårad innan man kan läka. 

Till dig som sa att det kanske egentligen mer är jag som blivit dumpad, den tanken slår mig ofta med. Att han bara gått och väntat på att någon av oss skulle göra slut och ja om det är så har han fått som han vill. Men ännu en gång vill jag snälltolka honom och hoppas att om det var någon sådan idioti han höll på med, att han faktiskt skulle kunna säga det. För jag har känt mig så hemsk i det hela, när han säger att han tycker att allt är bra så är det jag som är boven. Jag som vill förändra, jag som vill göra slut och jag som vill flytta. Men vi har levt som roomies i månader och jag vägrar tro att han faktiskt tyckt att allt varit bra.

Ja man kan ju tänka sig att all denna texten kommer från en klok bok som förstått att jag borde göra ingenting. Istället är jag en tok som kommer höra av mig till honom. Fråga om vi ska försöka igen eller om vi bara ska vara vänner. För ja alltså alla mina vänner är hans och vise versa, så av med honom blir jag oavsett inte. 

Tack till dig som eventuellt läser detta. Trevlig helg.

• Anonym (Big dick)

Men är du fem år gammal? Typiskt kvinnor att göra såna drastiska grejer för att ni inte får som ni vill. Suck

• NinniQX

Helt ärligt så förstår jag inte. Du har gjort slut och har flyttat. Men ska vänta en månad och fråga om ni ska fortsätta som par eller vänner. Hade mitt ex gjort så hade jag skrattat och lagt på luren. Hur ska man kunna lita på dig, du kan ju få för dig att flytta igen. 
    Om du var missnöjd med förhållande så kommer inget förändrats om ni inte pratar med varandra. Om han var villig att ändra sig hade han gjort det. Släpp detta nu och gå vidare. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Big dick) skrev 2025-04-12 04:17:32 följande:

Men är du fem år gammal? Typiskt kvinnor att göra såna drastiska grejer för att ni inte får som ni vill. Suck

Jag förstår att en person som genomgår en separation kan behöva en objektiv syn. Det jag däremot inte förstår är varför det behöver vara med en nedvärderande ton. Nej jag är inte fem år gammal, jag är ledsen att vi inte var kompatibla och hade en sådan stor tro på potentialen. Jag till skillnad från honom var villig att stanna och stötta, försöka igen och kämpa. Det har inte varit några drastiska situationer. Jag har i månader pratat med honom och kom till slut fram till att jag behövde flytta. Det flytten skulle kunna hjälpa till med var att göra det bättre. Antingen bättre åtskilda eller bättre tillsammans. 
  • Anonym (Hej)
    NinniQX skrev 2025-04-12 10:17:59 följande:

Helt ärligt så förstår jag inte. Du har gjort slut och har flyttat. Men ska vänta en månad och fråga om ni ska fortsätta som par eller vänner. Hade mitt ex gjort så hade jag skrattat och lagt på luren. Hur ska man kunna lita på dig, du kan ju få för dig att flytta igen. 
    Om du var missnöjd med förhållande så kommer inget förändrats om ni inte pratar med varandra. Om han var villig att ändra sig hade han gjort det. Släpp detta nu och gå vidare. 

Det du inte förstår är att personer kan vara naiva. Jag ville mer och hoppades således på det. Det jag kan lova däremot är att ingen har skrattat. Att flytta var mitt enda alternativ. Han tog mig förgivet och naivt trodde jag att han skulle inse det. Trevlig kväll på dig
  • Fjäril kär
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-11 19:50:51 följande:

Tack snälla alla kloka. Det man behöver är ju egentligen det man inte vill ha.

Jag vill säga att vi är annorlunda än alla andra. Men vi är ju inte det haha. Jag hör er. Och ja jag gjorde slut för att jag insåg att jag var värd mer. Men jag vill också snälltolka situationen till att få honom framstå som oskyldig och att han kanske bara behöver lite tid för att ta sig i kragen. För att inse vad han går miste om. Men med det sagt så var jag verkligen inte perfekt och jag förstår om vi inte är kompatibla. Men hjärnan och hjärtat vill inte samma och då behöver man väl tyvärr bli sårad innan man kan läka. 

Till dig som sa att det kanske egentligen mer är jag som blivit dumpad, den tanken slår mig ofta med. Att han bara gått och väntat på att någon av oss skulle göra slut och ja om det är så har han fått som han vill. Men ännu en gång vill jag snälltolka honom och hoppas att om det var någon sådan idioti han höll på med, att han faktiskt skulle kunna säga det. För jag har känt mig så hemsk i det hela, när han säger att han tycker att allt är bra så är det jag som är boven. Jag som vill förändra, jag som vill göra slut och jag som vill flytta. Men vi har levt som roomies i månader och jag vägrar tro att han faktiskt tyckt att allt varit bra.

Ja man kan ju tänka sig att all denna texten kommer från en klok bok som förstått att jag borde göra ingenting. Istället är jag en tok som kommer höra av mig till honom. Fråga om vi ska försöka igen eller om vi bara ska vara vänner. För ja alltså alla mina vänner är hans och vise versa, så av med honom blir jag oavsett inte. 

Tack till dig som eventuellt läser detta. Trevlig helg.

Vart är din självrespekt och din värdighet? 

Förstår du inte att du förnedrar dig själv med att i princip kräla i leran efter nån som så uppenbart har struntat i dig i 8 månader? 

Jag förstår att du är ledsen och griper hamstrån men du får inte låta dig själv strunta i dina egna värderingar och börja kompromissa med dig själv. Glöm inte bort vem du är. 
  • Anonym (Bättre förr)

Va fan är det för fel på folk nu förtiden. En strumpa på fel håll i tvätten och det blir skilsmässa.  Massa idioter som överanalyserar och övertolkar allting. Låt snubben vara han förtjänat en lojal brud som står vid hans sida oavsett vad. Du förtjänar en "man" som viker sig för dig och ska bevisa för dig medans du ska sitta och övertolka allting oxh tro du är guds gåva till männen. För fan steppa upp kvinnor se era morföräldrar som förebilder.

• Anonym (Dell)

Har man sagt att man ska höras och prata en månad efter flytten, så ska man göra det. Oavsett om exet tycker att det var skönt att separera eller inte. Och oavsett om du har landat i separationen eller ej. 

Det är oerhört jobbigt att separera, trots att man kanske inte passar ihop. Det kan vara bra för dig också att få några veckors respit innan ni pratar. 

Efter en allvarlig separation, som det här ju är, så brukar det ta flera månader att landa känslomässigt. Det kan vara bra att veta, så att du inte försöker bli ihop igen bara för att det är så påfrestande. Det kan ju vara så att ni verkligen inte passar ihop, du nämner att du har funderat på det.

Kanske kom exet fram till det i tysthet också, men sånt vet man ju inte när han inte säger något.
    Det var du aom föreslog att ni skulle prata efter en månad, så då tycker jag att du ska ringa upp.

Ni måste ju bestämma om det är O.K. att vara på samma middagar/fester med era genensamma kompisar i alla fall.

• Ninadentredje

Vilka konstiga svar du fått, typiskt familjeliv att hoppa till slutdatser med otillräcklig info.Vi behöver mer info: varför var du inte nöjd mer er relation? Vad vill du förändra?

Att han inte jagar dig är nog mest ett tecken på hans självrespekt och att han respekterar ditt val. Är helt orimligt att han ska börja jaga dig när du dumpat honom, speciellt när det hela verkar vara utformat till nåt dlags test.  Män är i olika grad känsliga för press, så försök undvika det. Jag skulle vänta ett par veckor med att kontakta honom så alla känslor kan öägga sig så ni kan ha ett mer sakligt samtal.

• Anonym (Hej)
    Ninadentredje skrev 2025-04-13 16:55:20 följande:

Vilka konstiga svar du fått, typiskt familjeliv att hoppa till slutdatser med otillräcklig info.Vi behöver mer info: varför var du inte nöjd mer er relation? Vad vill du förändra?

Att han inte jagar dig är nog mest ett tecken på hans självrespekt och att han respekterar ditt val. Är helt orimligt att han ska börja jaga dig när du dumpat honom, speciellt när det hela verkar vara utformat till nåt dlags test.  Män är i olika grad känsliga för press, så försök undvika det. Jag skulle vänta ett par veckor med att kontakta honom så alla känslor kan öägga sig så ni kan ha ett mer sakligt samtal.

Jag vill bara säga ett stort TACK. Ja folk tror man kan säga vad som helst över nätet alltså haha. 

Jag lyssnar dock på vad de olika personerna sagt och väljer att gå vidare med mitt liv. Han har fått en så stor del i mitt liv och jag har hela tiden haft hans välbefinnande i åtanke och på det sättet glömt bort mitt eget. Om han vill vara i mitt liv så löser han det. Nej det är ingen lek eller att man ska jaga varann men ja nej jag tänker inte vänta mer. 

• Grässtrå77

Vänta i ett par veckor, kanske känner du då att du inte bör bli tillsammans med honom igen. 

Svar på tråden Spelar det någon roll om man väntar 1 vecka eller 4?