Hur snabbt kan jag höja mitt ferritin?
Låg på 15 vid provtagning. Tar 100 mg järn x 2 om dagen.
Håller med ovanstående. Vad en massa främligar på sociala medier tycker om ditt intag står knappast i klass med vad din läkare ordinerat.
En sak som du kan göra är att se till att äta bra och varierat. Det kan hjälpa dina järnvärden. Det tar ca två veckor för.kroppen att "ta till sig" och höja värdena, så se gärna över dina matvanor.om du tror att det kan hjälpa.
Läkaren har inte ordinerat någonting mer än att öka på med järntabletter.
Ta det gärna på tom mage tillsammans med vatten och C-vitamin (för bättre upptag av kroppen).
Kaffe, mjölk och mat skall helst väntas med nån timme efter att du tagit järnet.
Tar du en kvälls dos med så ta den med precis som ovan och först ett par timmar efter mat, kaffe, te, mjölk etc.
Lycka till med ditt upptag!
Läkaren har inte ordinerat någonting mer än att öka på med järntabletter.
För mig ökade det från 6,1 till 6,8 på fem månader med dagliga järntabletter+C-vitamin. Då gav jag upp lite eftersom jag inte besvär. Inte kollat på länge men slutat med järntabletter; mår inte toppen på dessa. Hb är okej och viktigare för att må bra.
För mig ökade det från 6,1 till 6,8 på fem månader med dagliga järntabletter+C-vitamin. Då gav jag upp lite eftersom jag inte besvär. Inte kollat på länge men slutat med järntabletter; mår inte toppen på dessa. Hb är okej och viktigare för att må bra.
När jag blev stoppad av blodcentralen pga för lågt ferritin fick jag en tid 3 mån senare för provtagning. Då behövde jag bara höja mitt värde med 1-1,5 så det tar tid
Det tog 3-4 månader för mig under liknande omständigheter.