Anonym (Gjort allt) skrev 2025-04-12 20:01:11 följande:
Jag tror inte en del förstår hur svårt det faktiskt är. Jag blev arbetslös för ca 6 månader sedan. Företaget fick ansöka om konkurs. Jag tror en del inte heller förstår att Sverige inte är samma välmående och blomstrande land längre. Vi har haft fler konkurser under denna regering än på decennier. Den här regeringen har inte hjälpt med medel för dessa företag. Något som den rödgröna regeringen ska ha cred för under covid. Då dom hjälpte till ekonomiskt så att många företag slapp det
Jag söker I HELA landet, söder som norr. Alla möjliga jobb, städare, McDonalds, vårdbiträde, kundtjänst etc. Allt jag gör tillbaka är " Tack, vi har valt att gå vidare med annan sökande" osv. Jag är 42 år gammal. På några av dessa var personen som fick jobbet x minst 10 år yngre än mig själv. Vi har också en väldig åldersdiskriminering i detta land. Andra länder är mycket bättre på att anställa äldre.
Dom som får jobb är folk som har bra kontakter och kan förse en med jobb. Har man inte det, är det ganska svårt att få ett arbete på egen hand.
Man kan undrar hur dom tänkt att folk ska arbeta till 80 snart. När arbetsgivaren tycker du är förbrukad redan när det är halva tiden kvar till pension. Vid 40 ungefär börjar det.
Folk fastnar i systemet, och tack vare detta ökar långtidsarbetslösa. Man måste ju fråga någonstans. Om alla dessa insatser på arbetsförmedlingen var så bra, var så effektiva. Varför har vi då så många arbetslösa och långtidsarbetslösa. Det är värt fundera på.
Vad har du för utbildning då?