• Anonym (Tack)

Provera CD 16-25

Hej!
    I december fick vi ett MA, avstannat vecka 8 men uterus motsvarade vecka 13. Fick läggas in på sjukhuset för behandling med cytotec. När blödningen slutat så har mensen varit relativt regelbunden och jag har haft positiva ägglossningstest under flera cykler. Dock har jag upplevt rosa/röda flytningar och stänkblödningar innan mensen kommer. Oftast 3-4 dagar fram tills mensen kommer. 
    Jag har varit i kontakt med gyn, fåty komma på ett besök och allt såg bra ut. Även tagit lite prover som inte visar på något. 
    Nu har jag fått provera som jag ska ta CD 16-25. 

Jag förstår dock inte riktigt vad det ska bidra med och hur det påverkar min cykel. Någon som haft samma problem och fått provera? Vi försöker ju aktivt att bli gravida. Om vi mot förmodan blir gravida nu i dagarna när ÄL är på gång, vad händer då om jag börjar ta provera?

• Svar på tråden Provera CD 16-25
  • Anonym (Spottings)

Hej, jag har lite liknande bekymmer. Var tvungen avbryta min graviditet pga fosterskada kring v 16. Fick tillbaka mensen efter 4 veckor men då med rosa/röda flytningar några dagar innan mensen drog igång och sen har dom fortsatt även efter mensen.

Gyn gav mig också Provera och berättade för mig att det kan hjälpa till att återställa om kroppen och dess hormoner, så den funkar normalt igen.

Dessa små blödningar kan vara ett symtom på låga nivåer progesteron, alltså en lite klen gulkropp som man får av klen ägglossning. Så Provera höjer upp progesteronet så att blödningarna ska minska/försvinna. Förhoppningsvis fattar kroppen sen hur den ska fungera av sig själv  😊

Tar min sista tablett imorgon och hoppas sen på mens och sen stark ÄL som vanligt utan en massa färgade flytningar och småblödningar. Efter några tabletter Provera försvann mina små blödningar iaf så jag är hoppfull 🙏🏻

• Anonym (Spottings)

Provera är alltså ett syntetiskt hormon som liknar kroppens egna progesteron, så den tjockar på slemhinnan precis som kroppen själv gör efter en ÄL. Sen blöder man ut slemhinnan när man slutar äta tabletterna och då ska kroppen sen vara omstartad som efter en vanlig mens. Man bör få ÄL som vanligt osv. 

Svar på tråden Provera CD 16-25