• Anonym (Råd tack!)

Vad hade du gjort?

Jag och mina två tonåringar bor i vårt hem sedan snart 20 år. Älskar lägenheten men den ligger i ett område som är rätt dåligt. Har varit mycket oroligheter de senaste åren, rån, skjutningar, sprängningar osv. 
    Har nu chans att få en lägenhetet (också hyresrätt) i ett riktigt bra område. Området är tryggt och anses vara attraktivt att bo i, lång kötid alternativt många miljoner för att köpa. 
    Jag har sådan separationsångest från vår lägenhet, har så många fina minnen från vårt hem. Jag är rädd för att flytta och sedan ångra mig, säger jag upp vår nuvarande lägenhet så går den inte att få tillbaka såklart. Och jag behöver säga upp den för att kunna skriva på kontrakt på den nya. 
    Flytt eller inte? Hur hade du tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Vad hade du gjort?
  • Anonym (Ha kakan och äta den)

Kan du inte behålla nuvarande men hyra ut i andrahand?

• Anonym (Ha kakan och äta den)
    Anonym (Ha kakan och äta den) skrev 2025-04-13 18:06:37 följande:

Kan du inte behålla nuvarande men hyra ut i andrahand?

Då kan ni flytta tillbaka om ni ångrar er. 

Det kan ju oxå vara att ni trivs skitbra i nya och att tryggheten av att inte ha allt sånt runt er kommer göra gott för era måenden

• Anonym (Flyttat)

I dåliga områden får barnen kompisar därefter och det kan vara en högst konkret risk för dem.

Jag känner två föräldrar som själva är skötsamma men bor på ställen med dåligt rykte och har barn som hamnat i rätten p.g.a. fel sällskap och koppling till brott.

Sen handlar det något lite om vilka kontakter barnen får för framtiden, även om det inte alls är säkert att de kommer att ha kvar gamla vänner, varken de snälla eller de som beordrar dem hålla droger bara en vecka eller så.

Så jag hade flyttat, av taktiska skäl.

• Anonym (Lill)
    Anonym (Flyttat) skrev 2025-04-13 19:03:10 följande:

I dåliga områden får barnen kompisar därefter och det kan vara en högst konkret risk för dem.

Jag känner två föräldrar som själva är skötsamma men bor på ställen med dåligt rykte och har barn som hamnat i rätten p.g.a. fel sällskap och koppling till brott.

Sen handlar det något lite om vilka kontakter barnen får för framtiden, även om det inte alls är säkert att de kommer att ha kvar gamla vänner, varken de snälla eller de som beordrar dem hålla droger bara en vecka eller så.

Vad skulle vara fel med att behålla kontakten med de snälla kompisarna i nuvarande område? Sönerna kommer också att få nya vänner genom sina utbildningar.

Lustigt nog kom det en studie nyligen som visade att kontakt med barndomskompisar var en källa till trygghet och glädje senare i livet.

Men vi är väl på väg in i en tid med stenhårda gränser mellan människor.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Råd tack!) skrev 2025-04-12 18:31:23 följande:
    Vad hade du gjort?

Jag och mina två tonåringar bor i vårt hem sedan snart 20 år. Älskar lägenheten men den ligger i ett område som är rätt dåligt. Har varit mycket oroligheter de senaste åren, rån, skjutningar, sprängningar osv. 
    Har nu chans att få en lägenhetet (också hyresrätt) i ett riktigt bra område. Området är tryggt och anses vara attraktivt att bo i, lång kötid alternativt många miljoner för att köpa. 
    Jag har sådan separationsångest från vår lägenhet, har så många fina minnen från vårt hem. Jag är rädd för att flytta och sedan ångra mig, säger jag upp vår nuvarande lägenhet så går den inte att få tillbaka såklart. Och jag behöver säga upp den för att kunna skriva på kontrakt på den nya. 

Med tanke på att du har barn och området inte är tryggt som du skriver så förstår jag inte varför du tvekar överhuvudtaget? Jag hade flyttat omgående. 
    Tänk om det händer dina barn något i området du vill bo kvar i hur skulle du då känna om du hade valet att flytta men inte gjorde det? Vet att jag kanske drar det lite väl långt men vill bara få dig att tänka. Nu har du ju ett val.
  • Anonym (Stannat)
    Anonym (Flyttat) skrev 2025-04-13 19:03:10 följande:

Barnen är redan vuxna.
  • Anonym (Maria)

Jag hade flyttat 10 gånger av 10.

Ibland är det bra att röra på sig, rensa ut, börja om och få lite nya perspektiv på livet! Lite feng shui så att säga. 

Ditt liv handlar inte bara om barnen, det handlar ju om dig också. Om några år bor du själv och då ska du bo tryggt och i en trevlig miljö med lugna grannar. Så resonerar jag. 

• Anonym (Stannat)
    Anonym (Maria) skrev 2025-04-14 09:37:13 följande:

Jag hade flyttat 10 gånger av 10.

Ibland är det bra att röra på sig, rensa ut, börja om och få lite nya perspektiv på livet! Lite feng shui så att säga. 

Ditt liv handlar inte bara om barnen, det handlar ju om dig också. Om några år bor du själv och då ska du bo tryggt och i en trevlig miljö med lugna grannar. Så resonerar jag. 

Kanske bäst att stanna tills barnen flyttat.

Sen varför tror du inte att området de bor i nu kan erbjuda trevlig miljö och lugna grannar?
    Har man stannat i 20 år så finns trivseln redan.
  • Anonym (srt)

Flyttat.

Med ansvar för två tonåringar är det inte en diskussion.

• Anonym (Stannat)
    nyheter24.se/nyheter/inrikes/887878-stockholm-brottslighet-farliga-stadsdelar-norrmalm

Norrmalm är Stockholms farligaste stadsdel, ändå finns det många som skulle känna sig SÅ trygga i en våning på Kammakargatan.

Våldsbrott bland kommunerna

Kommuner med flest anmälningar per 1 000 invånare:

Stockholm: 19,4

Eskilstuna: 17,1

Sigtuna: 16,9

Flen: 16,7

Södertälje: 16,5

Kommuner med minst anmälningar per 1 000 invånare:

Ydre: 1,7

Lomma: 3,1

• Anonym (Stannat)

Så man borde kanske skippa hela Stockholmsområdet och flytta till Ydre istället om man känner otrygghet.

Kriminalitet spiller över stadsdelarna. 

• Anonym (Stannat)

De tre orterna som inte kom med på minst anmälda våldsbrott ska vara:

Karlsborg 3,2

Öckerö 3,2

Habo 3,4

• Anonym (Maria)
    Anonym (Stannat) skrev 2025-04-14 10:51:31 följande:
    Kanske bäst att stanna tills barnen flyttat.

Sen varför tror du inte att området de bor i nu kan erbjuda trevlig miljö och lugna grannar?
    Har man stannat i 20 år så finns trivseln redan.
    Det var TS själv som beskrev sitt nuvarande område såhär Älskar lägenheten men den ligger i ett område som är rätt dåligt. Har varit mycket oroligheter de senaste åren, rån, skjutningar, sprängningar osv. 

Det är inte en beskrivning av en trevlig miljö, men du kanske tycker det är trevligt? Personligen skulle jag inte vilja bo där. Det låter som ett riktigt dåligt område. 

Livet har olika faser och det kan vara skönt och roligt att prova något nytt ibland. Hade jag tonåringar hade jag tagit upp det till diskussion med dem och hört vad de tycker också. De kanske gärna vill flytta? Eller stanna! Inte för att deras ord har den avgörande rösten, men deras åsikt kan ju vara av intresse.   

• Anonym (Lill)
    Anonym (Maria) skrev 2025-04-14 11:16:56 följande:
    Det var TS själv som beskrev sitt nuvarande område såhär Älskar lägenheten men den ligger i ett område som är rätt dåligt. Har varit mycket oroligheter de senaste åren, rån, skjutningar, sprängningar osv. 

Det är inte en beskrivning av en trevlig miljö, men du kanske tycker det är trevligt? Personligen skulle jag inte vilja bo där. Det låter som ett riktigt dåligt område. 

Livet har olika faser och det kan vara skönt och roligt att prova något nytt ibland. Hade jag tonåringar hade jag tagit upp det till diskussion med dem och hört vad de tycker också. De kanske gärna vill flytta? Eller stanna! Inte för att deras ord har den avgörande rösten, men deras åsikt kan ju vara av intresse.   
    Men det har ju TS redan gjort, och de vill stanna. 
  • Anonym (jaget)
    Anonym (Råd tack!) skrev 2025-04-12 18:31:23 följande:
    Vad hade du gjort?

Jag skulle nog tänka att området är viktigare än själva lägenheten i längden. Om det inte är så att en lägenhet i det bättre området är som en skokartong eller väldigt sunkig.

Har ett område börjat gå utför så tar det ofta många år innan det blir bättre, om det blir bättre alls. 

Är dina tonåringar åt det äldre hållet eller yngre tonåren? För om de är i yngre tonåren så skulle jag definitivt vilja flytta för att säkra upp att de inte hamnar i dåligt sällskap, eller i vägen för andras konflikter. 
  • Anonym (Lill)

Det finns delområden i stadsdelarna! Det kan vara lugnt i en del, men stökigt i en annan. Just gatorna kring Centralstationen i Stockholm har många våldsbrott och Kungsträdgården också, samt området kring Medborgarplatsen på Söder är belastat. 

Jag vet ett hus där det skett stora sprängningar 2 gånger. Just där i närheten skulle jag aldrig vilja bo. Är det för mycket stök på kvällarna och någon skjutning, räcker för att jag skulle vilja bo någon annanstans.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Råd tack!) skrev 2025-04-13 09:38:33 följande:
    Vart femte år, varför så ofta? :)
    Jag byter jobb ungefär så ofta men min lägenhet har liksom alltid varit den trygga punkten. (Även om inte området är det längre..).
    För att jag tycker om att flytta helt enkelt. Tröttnar lätt. 
Svar på tråden Vad hade du gjort?