Anonym (My business?) skrev 2025-04-14 20:49:33 följande:
Och kan säga att jag pga min egen pappa har blivit rätt skadad just med alkoholpåverkade män vilket gör att jag är väldigt känslig med sånt, vilket såklart påverkar min syn på detta till att reagera, eller kanske överreagera, vet inte faktiskt
Absolut han är vuxen, men har säger själv att han uppskattar att jag säger ifrån när han själv inte tänker sig för
Och som sagt, hade han varit med polare hade han fått göra hur han vill, men här är det en annan sak anser jag.
Nej jag är inte orolig för att hans son ska fara illa. Jag är orolig att deras något bräckliga relation ska ta skada.
De diskussionerna som man hamnar i med honom när han druckit lite väl mycket är visseligen ofta himla intressanta och så, men inte typen av samtal man ska ha med sin unge så. Så största risken jag ser är att han får hade kunnat göra så att deras relation försämras ånnu mer
Plus att han är ensam ansvarig vuxen, och om något händer, säg att det sonen dyker fel i poolen och behöver åka till sjukhus så ska han vara nykter nog att hantera det.
Studentpappa
Han har inte varit dyngrak, men jag vill inte heller att han skulle bli det. Därför jag sa ifrån att jag tyckte det blivit för mycket. Han var onykter och inte skitfull.
Och finns ju gott om föräldrar som tar 1-2 trots att barnen är med. Der är ju inget problem. Problemet blir när det blir mer än så? och det jag ville undvika.
han kanske själv valt att inte dricka mer, men jag sa ifrån så det får vi aldrig veta?
Men hoppas resten av resan fortsltter alkoholfritt så jag slipper tänka mer på det.
Och tack alla för er input. Har hjälpt mig mycket
Rätt vanligt tyvärr att man väljer en partner som liknar en förälder. Så du hade en pappa med alkoholproblem, och nu har du en partner med alkoholproblem.
Det är även vanligt att man blir medberoende till en partner eller annan med alkoholproblem. Så du tar på dig rollen att både ursäkta hans beteende, och att på distans försöka kontrollera det så att inte hans son far illa.
Klassiskt medberoende där, som du troligen, även det, fått med dig från din uppväxt. Och alla de här inläggen du skriver här, de växlar mellan att ursäkta honom:
* alla dricker ju nån gång.
* han är ju i alla fall inte dyngrak.
* han dricker inte hela dagen.
blandat med oro för att hans drickande ska göra så att sonen riskerar att fara illa:
* pappans diskussioner kan skada deras relation.
* vem ska ta ansvar om nåt händer.
* du känner att du måste säga ifrån så det inte blir för mycket.
* du hoppas att resten av resan blir alkoholfri så DU slipper oroa dig för hur sonen har det med sin pappa.
Tråkig läsning, och låter som en tråkig tillvaro för dig att ha den här mannen att håla reda på. Eller så känns det hemtamt för dig, att fortsätta på samma sätt som innan.
Man får hoppas att sonen inte utvecklar samma medberoende gentemot pappan, som sen följer honom i livet och relationer.