• Anonym (My business?)

Säga något eller not my business?

Min kille har lite problem med att sätta stopp när han dricker öl, och just nu är han iväg på semester med sin 16-årigs son. 

Vi pratade lite innan resan om att han skulle tänka på att inte dricka så mycket, och han sa själv att nej då han hade inte tänkt dricka mer än någon öl. Är ju inte där för att festa sa han. 

Nu är det bara att dela så började redan med ett par öl, vilket jag nämnde bara för att påminna honom. 
    Hade ju hoppats att det skulle räcka men idag har det kommit ett par bilder med öl i och när jag pratade med honom hörde jag att han är onykter. Även efter det han han druckit mer öl för det har kommit bild med det. 

För min del så är det inget konstigt att man tar någon öl på semestern, men för mig blir problemet att han är iväg själv med sin son, och jag tycker inte att hans son ska behöva uppleva honom full

Samtidigt vill jag inte behöva vara den som tjatar heller. Han är ju en vuxen människa. 

Vad har ni för tankar?

• Svar på tråden Säga något eller not my business?
  • Studentpappa

Han är vuxen men behöver en partner som barnvaktar honom för han kan inte hålla reda på sig själv. Den här tråden hade väl inte behövts om han hade varit redig?

Läs vad du själv skriver, tycker du det låter som en vuxen man? Antingen överdriver du å det grövsta, eller så är det precis som det framstår.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Jo)
    Studentpappa skrev 2025-04-14 16:21:38 följande:

Låter som en klassisk wt-farsa med alkis-mindset.

Träffade på en sådan på sportlovet, dyngrak på restaurang runt 18 med en 10-åring i sällskap. Hade väl antagligen blivit kvar från after-skin, vem fan går och krökar på semester med sitt barn?

Så oansvarigt att göra så, precis som du säger, vem gör så.
  • Anonym (kännas)
    Anonym (My business?) skrev 2025-04-14 20:49:33 följande:

Och kan säga att jag pga min egen pappa har blivit rätt skadad just med alkoholpåverkade män vilket gör att jag är väldigt känslig med sånt, vilket såklart påverkar min syn på detta till att reagera, eller kanske överreagera, vet inte faktiskt 

Absolut han är vuxen, men har säger själv att han uppskattar att jag säger ifrån när han själv inte tänker sig för  
    Och som sagt, hade han varit med polare hade han fått göra hur han vill, men här är det en annan sak anser jag.

Nej jag är inte orolig för att hans son ska fara illa. Jag är orolig att deras något bräckliga relation ska ta skada.

De diskussionerna som man hamnar i med honom när han druckit lite väl mycket är visseligen ofta himla intressanta och så, men inte typen av samtal man ska ha med sin unge så. Så största risken jag ser är att han får hade kunnat göra så att deras relation försämras ånnu mer  

Plus att han är ensam ansvarig vuxen, och om något händer, säg att det sonen dyker fel i poolen och behöver åka till sjukhus så ska han vara nykter nog att hantera det.

Studen­tpappa
    H
    an har inte varit dyngrak, men jag vill inte heller att han skulle bli det. Därför jag sa ifrån att jag tyckte det blivit för mycket. Han var onykter och inte skitfull.
    Och finns ju gott om föräldrar som tar 1-2 trots att barnen är med. Der är ju inget problem. Problemet blir när det blir mer än så? och det jag ville undvika.
    han kanske själv valt att inte dricka mer, men jag sa ifrån så det får vi aldrig veta?

Men hoppas resten av resan fortsltter alkoholfritt så jag slipper tänka mer på det.

Och tack alla för er input. Har hjälpt mig mycket

Rätt vanligt tyvärr att man väljer en partner som liknar en förälder. Så du hade en pappa med alkoholproblem, och nu har du en partner med alkoholproblem.

Det är även vanligt att man blir medberoende till en partner eller annan med alkoholproblem. Så du tar på dig rollen att både ursäkta hans beteende, och att på distans försöka kontrollera det så att inte hans son far illa.

Klassiskt medberoende där, som du troligen, även det, fått med dig från din uppväxt. Och alla de här inläggen du skriver här, de växlar mellan att ursäkta honom:
    * alla dricker ju nån gång.
    * han är ju i alla fall inte dyngrak.
    * han dricker inte hela dagen.

blandat med oro för att hans drickande ska göra så att sonen riskerar att fara illa:
    * pappans diskussioner kan skada deras relation.
    * vem ska ta ansvar om nåt händer.
    * du känner att du måste säga ifrån så det inte blir för mycket.
    * du hoppas att resten av resan blir alkoholfri så DU slipper oroa dig för hur sonen har det med sin pappa.

Tråkig läsning, och låter som en tråkig tillvaro för dig att ha den här mannen att håla reda på. Eller så känns det hemtamt för dig, att fortsätta på samma sätt som innan. 

Man får hoppas att sonen inte utvecklar samma medberoende gentemot pappan, som sen följer honom i livet och relationer.  
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (My business?) skrev 2025-04-13 20:32:14 följande:

Nej, det är han inte

Jag är fullt införstått med att han har problem med alkohol, inte alkoholist, men han har absolut ett riskbruk.
    Framförallt har han svårt att stoppa om han börjat. 
    Men tex så väljer han att dricka folköl istället för starköl just pga det. 

Förstår om detta låter som att jag bara är i förnekelse, men jag är fullt införstått i detta och det är absolut inget jag blundar för. 

Jag hör även direkt om han har druckit mer än 2, så inte så att han kan undanhålla det för mig. 

Varför är då resan ett problem?

Du är orolig, men sedan slår du bort allt vad andra skriver och slår bort det. 
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (My business?) skrev 2025-04-14 20:49:33 följande:

Nej jag är inte orolig för att hans son ska fara illa. Jag är orolig att deras något bräckliga relation ska ta skada.
    De diskussionerna som man hamnar i med honom när han druckit lite väl mycket är visseligen ofta himla intressanta och så, men inte typen av samtal man ska ha med sin unge så. Så största risken jag ser är att han får hade kunnat göra så att deras relation försämras ånnu mer  
    Plus att han är ensam ansvarig vuxen, och om något händer, säg att det sonen dyker fel i poolen och behöver åka till sjukhus så ska han vara nykter nog att hantera det

Det du beskriver här ÄR ju att fara illa. Du är orolig att pojken ska fara illa pga pappans drickande. 

Det är inte normalt att dricka när man är ensamt ansvarig för en tonåring. Jag har en kollega som rest mycket med sin sons fotbollslag och som berättat att det nästan alltid finns ett par pappor på de resorna som beter sig som din partner och det är inte sett på med blida ögon av de övriga vuxna. Folk beter sig normalt sett inte så, även om din partners drickande kanske är mer sansat än din pappas så är din magkänsla rätt, tror jag. Han har problem med alkoholen och det går ut över sonen. 

• Anonym (My business?)
    Anonym (kännas) skrev 2025-04-15 08:32:18 följande:
    Rätt vanligt tyvärr att man väljer en partner som liknar en förälder. Så du hade en pappa med alkoholproblem, och nu har du en partner med alkoholproblem.

Det är även vanligt att man blir medberoende till en partner eller annan med alkoholproblem. Så du tar på dig rollen att både ursäkta hans beteende, och att på distans försöka kontrollera det så att inte hans son far illa.

Klassiskt medberoende där, som du troligen, även det, fått med dig från din uppväxt. Och alla de här inläggen du skriver här, de växlar mellan att ursäkta honom:
    * alla dricker ju nån gång.
    * han är ju i alla fall inte dyngrak.
    * han dricker inte hela dagen.

blandat med oro för att hans drickande ska göra så att sonen riskerar att fara illa:
    * pappans diskussioner kan skada deras relation.
    * vem ska ta ansvar om nåt händer.
    * du känner att du måste säga ifrån så det inte blir för mycket.
    * du hoppas att resten av resan blir alkoholfri så DU slipper oroa dig för hur sonen har det med sin pappa.

Tråkig läsning, och låter som en tråkig tillvaro för dig att ha den här mannen att håla reda på. Eller så känns det hemtamt för dig, att fortsätta på samma sätt som innan. 

Man får hoppas att sonen inte utvecklar samma medberoende gentemot pappan, som sen följer honom i livet och relationer.  

Jo tyvärr är jag fullt införstådd med de, och detta är oxå det som kommer göra att det inte håller mellan oss. Sa redan från början att jag vägrar hamna i något sånt just pga hur det var med min pappa?
    Och nej, det känns verkligen inte hemtamt. Jag sa upp kontakten med min pappa när jag var 12-13 just för att jag inte ville ha honom och hans problem i mitt liv. 
    Dock inte velat göra det precis innan deras resa. Det är oxå så att han här visat på att problemet är mer av ett problem än jag faktiskt visste att det var.

Det sista jag gör är att ursäkta hans dåliga beteende. Jag tycker verkligen inte det är okej. Enda anledningen att jag skriver de sakerna här är för att jag tycker det är viktigt att faktiskt rätta så att det är rätt information som framkommer för att andra ska kunna svara på situationen som faktiskt är. Inte på vad de tolkar in i det jag skrivit. 

Och tror som sagt inte att hans son farit illa. Det är inte så att han blir dum eller elak när han druckit (till skillnad från min pappa), men jag tycker inte att man som barn ska behöva vara i en situation där man är med en förälder som så pass onykter för det kan bli obehagligt för barnet. Framförallt inte om man är iväg såhär. 
    Det säger jag av egen erfarenhet, och inte för att jag tror hans son farit illa. Men jag anser inte att sonen ska behöva hamna i en sån situation, så därför jag sa till, för att det inte skulle bli så som jag själv upplevt så ofta som barn. 

Och nej, är inte att jag vill försvara som sagt utan vill förmedla rätt info. 

Och ja, det finns en risk att jag överreagerar just pga mina egna erfarenheter. Det är just därför jag oxå valde att skriva för att se hur andra, med andra erfarenhet tänker kring det. 

• Tow2Mater
    Anonym (My business?) skrev 2025-04-15 11:56:53 följande:

Jo tyvärr är jag fullt införstådd med de, och detta är oxå det som kommer göra att det inte håller mellan oss. Sa redan från början att jag vägrar hamna i något sånt just pga hur det var med min pappa?
    Och nej, det känns verkligen inte hemtamt. Jag sa upp kontakten med min pappa när jag var 12-13 just för att jag inte ville ha honom och hans problem i mitt liv. 
    Dock inte velat göra det precis innan deras resa. Det är oxå så att han här visat på att problemet är mer av ett problem än jag faktiskt visste att det var.

Jaha, så du hade redan innan deras resa bestämt att du ska göra slut. Så vad är det du väntar på? Att 16-åringen ska fylla 18?
  • Anonym (MM)

Du låter medberoende Ts. 

Självklart är det inte okej att supa när man är på resa med sitt barn. Ett eller två glas ja, men inte så att man låter blurrig på rösten. Det är endast en alkis som gör på det viset (oavsett hur många tummar nedåt någon alkis redan gjort i den här tråden). Bara en alkis.

Din kille har alkoholproblem och du kan inte göra något åt det. 

• Anonym (My business?)
    Tow2Mater
    Jaha, så du hade redan innan deras resa bestämt att du ska göra slut. Så vad är det du väntar på? Att 16-åringen ska fylla 18?

Det beslutet har inget med sonen eller resan att göra. Det är mer att jag inte ville göra det innan semester för att inte min kille skulle vara helt deppig under resan för det. 

Anonym (MM) skrev 2025-04-15 15:54:09 följande:

Du låter medberoende Ts. 

Självklart är det inte okej att supa när man är på resa med sitt barn. Ett eller två glas ja, men inte så att man låter blurrig på rösten. Det är endast en alkis som gör på det viset (oavsett hur många tummar nedåt någon alkis redan gjort i den här tråden). Bara en alkis.

Nej jag har aldrig sagt att det är ok att supa när man är med sitt barn. Det är ju just därför jag sagt till honom. 

Jag är fullt införstådd med att han har problem med alkoholen. Det visste jag redan innan. Men det är det många som har, men som kan hantera det. Problemet är ju när han inte gör det...
    Detta är första gången han dricker ett par öl när han är med sonen. Och jag kan garantera att han tycker att ?det är bara för det är semester?
    Jag tycker inte det är okej, och har ursäktar inte heller hans beteende. Och därför jag sagt till honom också. Har även sagt till honom att detta inte är något jag ens borde behöva säga till honom. 
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-15 16:49:27 följande:

Att tala i jag-form är aldrig fel. "Jag tycker inte om att du låter full när du är med din son."

Tack, ja jag har gjort det. Med tillägget att han är ensam ansvarig vuxen, så därför tycker jag inte det är okej. 
  • Anonym (kännas)
    Anonym (My business?) skrev 2025-04-15 19:41:34 följande:

Det beslutet har inget med sonen eller resan att göra. Det är mer att jag inte ville göra det innan semester för att inte min kille skulle vara helt deppig under resan för det. 

Anonym (MM) skrev 2025-04-15 15:54:09 följande:

Du låter medberoende Ts. 

Nej jag har aldrig sagt att det är ok att supa när man är med sitt barn. Det är ju just därför jag sagt till honom. 

Jag är fullt införstådd med att han har problem med alkoholen. Det visste jag redan innan. Men det är det många som har, men som kan hantera det. Problemet är ju när han inte gör det...
    Detta är första gången han dricker ett par öl när han är med sonen. Och jag kan garantera att han tycker att ?det är bara för det är semester?
    Jag tycker inte det är okej, och har ursäktar inte heller hans beteende. Och därför jag sagt till honom också. Har även sagt till honom att detta inte är något jag ens borde behöva säga till honom. 
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-15 16:49:27 följande:

Att tala i jag-form är aldrig fel. "Jag tycker inte om att du låter full när du är med din son."

Tack, ja jag har gjort det. Med tillägget att han är ensam ansvarig vuxen, så därför tycker jag inte det är okej. 
    Om man kan hantera det så har man inte problem.

Återigen så halkar du dit i att ursäkta din killes beteende. Och ändå ä du så orolig för hans son att du pratar med din kille och skriver en lång tråd om din oro. 
  • Anonym (My business?)
    Anonym (kännas) skrev 2025-04-16 08:18:25 följande:
    Om man kan hantera det så har man inte problem.

Återigen så halkar du dit i att ursäkta din killes beteende. Och ändå ä du så orolig för hans son att du pratar med din kille och skriver en lång tråd om din oro. 
    Håller inte med. En nykter alkoholist är fortfarande en alkoholist, Det är på detta sätt att jag menar att det är vanligt att ha problem med alkoholen, men att man kan hantera det.
    Du får gärna tycka att jag ursäktar hans beteende, men det gör jag inte. Jag försöker förklara situationen på ett korrekt sätt och även varifrån min oro kommer, vilket är från mina egna erfarenheter med min pappa. 
    Och ja, eftersom jag själv har massa jobbigt i bagaget så tyckte jag det var värt att ta upp här för att se om det är jag som är övernojig eller om det är befogad oro. 
    Det är väl ganska självklart att mina egna erfarenheter också färgar min beskrivning, och därför vill jag förtydliga om jag tycker någon har tolkat det annorlunda mot hur det är?
    För mig är det viktigt att det inte tolkas vilt i vad andra själva tolkar in från sina erfarenheter och åsikter, precis som mina färgar min. Det är inte att göra ursäkter, det är human behavior och människors psykologi. 
    Men du har såklart rätt till din åsikt. 
  • Anonym (kännas)
    Anonym (My business?) skrev 2025-04-16 20:11:40 följande:
    Håller inte med. En nykter alkoholist är fortfarande en alkoholist, Det är på detta sätt att jag menar att det är vanligt att ha problem med alkoholen, men att man kan hantera det.
    Du får gärna tycka att jag ursäktar hans beteende, men det gör jag inte. Jag försöker förklara situationen på ett korrekt sätt och även varifrån min oro kommer, vilket är från mina egna erfarenheter med min pappa. 
    Och ja, eftersom jag själv har massa jobbigt i bagaget så tyckte jag det var värt att ta upp här för att se om det är jag som är övernojig eller om det är befogad oro. 
    Det är väl ganska självklart att mina egna erfarenheter också färgar min beskrivning, och därför vill jag förtydliga om jag tycker någon har tolkat det annorlunda mot hur det är?
    För mig är det viktigt att det inte tolkas vilt i vad andra själva tolkar in från sina erfarenheter och åsikter, precis som mina färgar min. Det är inte att göra ursäkter, det är human behavior och människors psykologi. 
    Men du har såklart rätt till din åsikt. 
    Så du menar att bara för att din man inte är plakat alla veckans dagar så kan han "hantera det"? Nej, så är det inte. Han har problem med alkohol, alla dagar, men vissa dagar är han tillräckligt motiverad att avhålla sig.

En person som inte har alkoholproblem skulle aldrig bete sig som du beskriver att din kille gör. För din kille har problem, som han näppeligen kan hantera när han måste.

Och troligen är det på grund av de erfarenheter du har som du stannar hos den kille trots hans problem. För du är programmerad från tidig ålder till medberoende och att ta ansvar för en annan människas handlingar.

En kille utan alkoholproblem skulle inte supa till och riskera resan med sin son. Och då skulle du inte behöva fundera på om du är nojig, du skulle inte behöva oroa dig för hur sonen har det med sin pappa, vad killen gör, och om allt går bra. Om din kille var vettig skulle du inte ens fundera såhär. 
  • Anonym (My business?)
    Anonym (kännas) skrev 2025-04-17 09:03:35 följande:
    En kille utan alkoholproblem skulle inte supa till och riskera resan med sin son. 

Det är kommentarer som denna som gör att jag blir tvungen att förtydliga, inte försvara, för han har ju inte ju inte gjort det. Det är ju när personer vrider in det jag säger till något annat är jag menar/sagt som jag behöver korrigera.

• Anonym (My business?)

I samma veva som jag skrev detta inlägget så skrev jag även till ett ställe där man kan fråga socialtjänsthandläggare om saker, just för att veta vad som gäller och hur det rätta sättet att hantera det , för att veta om jag skulle hamna i någon liknade situation. 

Jag blev förvånad hur lättvindigt de ändå tog på det. 
    Här kan ni själva läsa vad de skrev. 

? Hej! 

Vi förstår att du reagerar, särskilt då du skriver att du själv har trauman kopplade till din egen pappas drickande. 

Det är svårt för oss att säga exakt hur mycket alkohol som är ok och inte ok att dricka när man har ansvar för ett barn. Som du själv skriver så får även föräldrar dricka måttliga mängder alkohol. Det beror såklart också på hur gamla barnen är, hur man själv blir när man dricker, vilka andra vuxna som finns i miljön där det förekommer alkohol och så vidare. 

Har man yngre barn och man är den enda vuxna ansvariga för det barnet så ska man helst avstå från att bli påverkad av alkohol helt och hållet, då man behöver kunna ta fullt ansvar för ett litet barn som är helt beroende av en. Vissa blir påverkad av en öl, andra blir inte det. 

Om man har äldre barn, som en femtonåring, då förändras ansvarsbiten något. Istället kanske man har ett ansvar för att föregå med gott exempel och inte romantisera alkohol inför ungdomar som är extra mottagliga för vad vuxna gör. 

Utifrån det du skriver så förstår vi det som att det finns tillfällen där din kille har druckit inför sin son. Vi vet inte hur det påverkat hans son, däremot verkar det som att det påverkar dig på ett sätt som kanske vore bra att ta upp med din kille. Kanske kan han avstå från att dricka bland barn på grund av saker som det väcker hos dig? Eller så kanske du kan välja att avstå från sammanhang där din kille dricker framför sin femtonåring?

Hoppas att ni hittar ett sätt som känns bra för alla inblandade!?

• Anonym (Hela dagen?)
    Anonym (Elvira) skrev 2025-04-15 11:51:11 följande:

Det du beskriver här ÄR ju att fara illa. Du är orolig att pojken ska fara illa pga pappans drickande. 

Det är inte normalt att dricka när man är ensamt ansvarig för en tonåring. Jag har en kollega som rest mycket med sin sons fotbollslag och som berättat att det nästan alltid finns ett par pappor på de resorna som beter sig som din partner och det är inte sett på med blida ögon av de övriga vuxna. Folk beter sig normalt sett inte så, även om din partners drickande kanske är mer sansat än din pappas så är din magkänsla rätt, tror jag. Han har problem med alkoholen och det går ut över sonen. 

Det är inte att fara illa för att någon är orolig.
    Då skulle tonåringar som är ute på nätterna automatiskt fara illa för att deras föräldrar ibland har lite högst normal föräldraorolighet när de är ute?
  • Anonym (kännas)
    Anonym (My business?) skrev 2025-04-17 23:54:40 följande:

Det är kommentarer som denna som gör att jag blir tvungen att förtydliga, inte försvara, för han har ju inte ju inte gjort det. Det är ju när personer vrider in det jag säger till något annat är jag menar/sagt som jag behöver korrigera.

Nej, men hade han varit en kille utan alkoholproblem så hade du inte ens haft nåt att fundera över. Det hade varit en självklarhet att pappan inte söp till på en resa med sonen. Det är där skillnaden ligger. 
Svar på tråden Säga något eller not my business?