• Anonym (Smilerman)

Adhd och alkohol

Vad kan man göra när ens son fullständigt skiter i vad man säger och dricker alkohol? vilket resulterar i fruktansvärda raseri utbrott och sönder slaget hus på 5minuter ? Ikväll kom han hem och var totalt okontaktbar och rabiat och slog sönder vår tv, slet ned lampor från taket, slog sönder microvågs ugnen  i smulor, sparkade sönder dammsugaren och dörren på både kyl och frys. Han är 16 år gammal och har varit inskriven på ett hvb hem i 6 månader efter ett LVU beslut just pga av denna problematik, men ett beslut togs i veckan att LVU ska fortsätta i hemmet vilket vi ej vet hur vi ska hantera. Ingen av oss dricker alkohol vare sig mamma eller pappa och vi har aldrig alkohol hemma. Så nu är vår fundering om man ska försöka få utskrivet antabus eller någon annan medicin som gör att de inte går att dricka alkohol ? för de är ju stört omöjligt att hålla honom under uppsikt 24 timma om dygnet även fastän vi verkligen försöker på alla sätt och vis....vi har även 3 andra barn som också bor hemma och givet vis vill vi även att vår son ska bo hemma men hur ska vi gå tillväga med denna jävla alkohol??

• Svar på tråden Adhd och alkohol
  • Anonym (Lotta)

Ångrar han sig efteråt, när han inser vad han gjort? 

• Anonym (Patricia)

Ni ringer givetvis polisen varje gång han är full och  går bärserk hemma . Utifrån perspektivet att han är farlig för er och sig själv.  Polisen gör ju automatiskt anmälan till soc och ett par såna gånger brukar det bli fart från det hållet. 

Har en nära familj som råkade ut för samma sak och dom ringde konsekvent polisen och dom dokumenterade skadorna varje gång.  Det tog ett tag men sen fick deras barn permanent flytta ifrån familjen för att få en annan typ av insatser. 

• Anonym (Dent)

En jättesvår situation för er!

Om er son har en konstaterad ADHD så kan alkohol vara rena giftet. 

Personer med ADHD har sämre impulskontroll från början, filtret för att stoppa vissa handlingar och vad man säger är ofta mycket sämre. Det är hjärnan som har en liten skillnad mot andra personers hjärnor, det är inget val som personen gör. 

Alla människor får sämre impulskontroll när de dricker alkohol, det sänker trösklarna för olämpligt beteende. 

Så när er son dricker alkohol så sänks hans impulskontroll ytterligare, från en redan låg nivå.

Vi andra måste dricka mycket större mängder alkohol för att få den låga nivån av impulskontroll. När vi druckit så mycket  så raglar vi omkring, är mycket trötta och somnar i en vrå. Klarar inte av att göra så mycket skada. 

Men eftersom er son behöver mindre mängd alkohol för att nå samma låga grad av impulskontroll, så är han piggare och kan rusa runt och göra farliga saker. 

Ni har alldeles rätt i att han inte kan dricka alkohol alls! Det är inget han kan "vänja" sig vid. 

Antabus är en möjlighet, eller nyare mediciner som minskar suget efter alkohol. Frågan är om läkare skriver ut det, när det inte finns ett konstaterat fysiskt beroende av alkohol hos personen (det vill säga en vilja att dricka alkohol varje dag). . Men det kan vara värt att fråga vården!

Sedan kan det vara bra att fråga sonen om han bara har druckit alkohol eller blandat med andra saker. Sådant kan ju ge ett våldsammare förlopp.

Sedan tror jag det kan vara värt att kontakta psykiatrin igen, för en utredning till. Det skulle kunna finnas en ytterligare svårighet som sonen har, utöver ADHD!

Så rådet att dokumentera skadorna med foton är bra, även för att kunna visa psykiatrin. Skriv ner alla gånger som de här utbrotten har hänt och vad som hände. Kontakta dem så snart som möjligt eftersom de har långa köer. 

Ja, socialtjänsten behöver ofta många larm från er och polisen och det kan ta tid att få hjälp av dem. Men påbörja samtidigt kontakterna med psykiatrin, för det är viktigt att få veta om sonen har fler diagnoser! I en del fall av sjukdomar kan ADHD-medicin vara direkt olämplig då.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Eftersom det finns andra barn i hemmet måste de skyddas, de ska inte behöva bo med en nästan vuxen bror som är så våldsam och slår sönder halva hemmet. Försök få honom flyttad omgående, för allas skull. Jag hoppas han får den hjälp han behöver, samt inser att han inte kan hantera alkohol. Men hemma kan han inte bo, särskilt inte när det finns andra barn där.

Konstigt att insatsen drogs in? Och ring självklart polisen om något liknande händer igen! 

• Anonym (Dent)

Jag vet ju inte alls, för det finns alldeles för lite information om sonen i frågan för att kunna avgöra det.

Men allmänt statistiskt sett, så är risken för exempelvis  att en person som har ADHD också har en bipolär sjukdom eller autism större än för andra personer.

• Anonym (Smilerman)

Tacksam för alla svar och råd för vi står handfallna i hur vi går vidare, jo då varje gång de händer att dessa utbrott kommer så är han ånger full och ber om förlåtelse, han tar även 60 mg elvanse varje dag och de kanske också påverkar vid intag av alkohol, men jag tänker också att dom kanske ej skriver ut antabus bara så där men de var en desperat tanke vi fick för att på något sätt kunna stoppa drickandet, för vi har försökt att prata med dom vänner som verkligen är riktiga vänner att inte vare sig bjuda på någon slags alkohol eller ta med honom vars de florerar alkohol för de blir fruktansvärda konsekvenser efter de som vi inte heller vill att syskone  ska behöva se och ingen annan heller för den delen. Saken är den att han är lätt påverkad och som någon skrev helt utan konsekvens tänk, säger någon hoppa ned för bron så gör han de.sen är han ingen liten kille utan nästan  180 cm lång och ganska grov så igår fick mamma en knuff så hon bara flög i golvet medans jag höll på att ta upp de värsta glas splitret från golvet, jag försökte sedan lugna honom igenom att ge honom en kram och föröka så lugnt som möjligt att avstyr hans aggressivitet men de är nästintill omöjligt att få kontakt när han väl gått in i affekt, men vi ska träffa soc igen på tisdag och höra hur vi ska gå vidare. Men jag tror ju att placeringen som gan fick första gången istället skulle ha varit ett familjehem för hvb för mig känns inte alls något bra eftersom de blir lite som en fritidslokal.. jag menar inte att klanka ner på hvb för dom gör säkert ett bra jobb men just med tanke på hur lätt påverkad just vår son är och att då komma i så nära kontakt med dom andra boenden som också sitter där med sina problem så tror ju jag i min fantasi att de kan bli att spinna vidare på en icke bra bana.....

• Anonym (Dent)

Ja, det finns bra och det finns dåliga HVB-hem. På de som är drivna av det allmänna kan det vara bättre utbildad personal på än på de privata, men det kan ändå skifta i kvalitet.

Var jättetydlig både mot personalen på socialen och sedan på HVB-hemmet, att han absolut inte får komma i kontakt ned alkohol. Att han får problem utöver det vanliga, som lite stökiga som andra ungdomar kan få.

Sedan tycker jag att ni ska försöka få en ny utredning på psykiatrin. När sonen sedan är 18 år bestämmer han själv, och då är det inte säkert att han tycket att en utredning är viktig att göra. Personer med ADHD är ofta mer omogna än andra i samma ålder. Man brukar räkna med cirka 2-3 år omognare än sina klasskamrater. 
    Så när han är 18 år fungerar han kanske som en 15-16 åring i verkligheten. 

Om han har ytterligare en diagnos så kan det bli att den aldrig upptäcks i så fall.

• Anonym (Smilerman)

De har du helt rätt i för när han blev utredd för sin adhd så sa läkaren på BUP att vi skulle hålla dörrarna öppna för en eventuell autistisk problematik och de kan ju mkt väl stämma att de även finns något sådant i bakgrunden så de ska vi absolut ta tag i

• Anonym (Dent)
    Anonym (Smilerman) skrev 2025-04-13 10:30:27 följande:

De har du helt rätt i för när han blev utredd för sin adhd så sa läkaren på BUP att vi skulle hålla dörrarna öppna för en eventuell autistisk problematik och de kan ju mkt väl stämma att de även finns något sådant i bakgrunden så de ska vi absolut ta tag i

Jättebra! Om han får en autismdiagnos så har han rätt till mycket mer stöd av vården och samhället längre fram (enligt bl.a. LSS). 

Människor i vården och på HVB-hem får då också en bättre förståelse för honom. Om utredningen görs under tiden som han är på ett HVB-hem kan ni be om att personalen där får tillgång till en genomgång av  utredningsresultatet från utredaren. Man kan få det t.ex online.
  • Anonym (Lotta)

I och med att han är ångerfull finns kanske möjlighet till antabus eller liknande. Då vill han ju inte själv hamna i den situationen. 

Förstår att ni helst inte har honom på ett hvb-hem. De har ju fått väldigt dåligt rykte. 

Hur funkar det när han inte dricker? Beter han sig ok med familjen då? 

• Anonym (Smilerman)

Ja alltså när han ej dricker så är de aldrig några problem eller visst kan han hamna i affekt ändå men inte på samma vis som när alkoholen är inblandad för då går de att få honom att lyssna lite grann iallafall....men vi försöker att peppa honom nu när han fått chansen att få vara hemma om att de är strikta regler som gäller för att de inte ska bli ytterligare ett omhändertagande för han mår inte bra att vara borta och de vet han

Svar på tråden Adhd och alkohol