• Anonym (B)

Utställd av instruktör- gym

Hej!

Jag har alltid gillat att träna och nu flyttat till en småstad. Det som slagit mig är att speciellt en dansinstruktör är så otrevlig. Det känns som att hon ogillar mig och sist skällde hon ut mig inför gruppen. 

Det är inte så mkt ställen att välja på i en småstad. Vad gör man i den sitsen? Känner att jag drar mig att gå till hennes pass tyvärr, samtidigt är det just de pass hon håller i som intresserar mig. 

• Svar på tråden Utställd av instruktör- gym
  • Anonym (B)
    Xenia skrev 2025-04-13 12:16:20 följande:

Men är det så svårt att få tag på instruktörer att hon kan bete sig hur som helst?

Jag tycker definitivt du ska prata med gymägaren. Det kan vara att hen/de inte har en aning om det, eftersom alla resonerar som du, "det är inte värt besväret".

Du kan också nämna att du funderar på att byta gym pga hennes sätt.

Jag känner till en tränare. En del klagar på att han är "för hård". Men det är aldrig några killar som klagar, det är bara "de känsliga" tjejerna. Men han har en annan stil pga sitt utländska ursprung. Men förolämpar gör han inte, han säger ifrån när de gör fel och kräver att de anstränger sig (mer). Alltså målet är att eleverna ska bli bättre. 

Men du känner inte att den här instruktörens mål är att förbättra din prestatation utan mer att hon vill trycka ner dig?

Sexistiska kommentarer är aldrig ok.

Jag känner nog inte att hon är speciellt trevlig. Hälsar knappt och skäller ut, så jag tror hon får näring av att trycka ner. Hon verkar vara en veteran på gymmet som jobbat länge. Precis som med alla som har narcissistisk personlighetsstörning så finns det en del som ser upp till en. Det är så narcessister får fortsätta och använda sitt maktmissbruk i fred. Att vara hård men rättvis är en sak, att vara hård i kombination med andra mindre önskvärda sidor är en annan. 

Förstår att ni vill att jag ska prata med ägaren. Jag har landat i att jag kanske anonymt isåfall. 
  • Lynx123

Är det kanske en jargong hon har på ett humoristiskt sätt? Vad exakt skäller hon på dig för?

Ta upp det med gymägaren men var försiktig med att ställa amatördiagnoser till höger och vänster.

• Tecum
    Anonym (B) skrev 2025-04-13 12:31:07 följande:
    Jag känner nog inte att hon är speciellt trevlig. Hälsar knappt och skäller ut, så jag tror hon får näring av att trycka ner. Hon verkar vara en veteran på gymmet som jobbat länge. Precis som med alla som har narcissistisk personlighetsstörning så finns det en del som ser upp till en. Det är så narcessister får fortsätta och använda sitt maktmissbruk i fred. Att vara hård men rättvis är en sak, att vara hård i kombination med andra mindre önskvärda sidor är en annan. 

Förstår att ni vill att jag ska prata med ägaren. Jag har landat i att jag kanske anonymt isåfall. 
    I en småstad är det kanske inte så lätt att hitta bra instruktörer och inte så stor konkurrens mellan gym. Har hon jobbar länge är det också risk att hon har starka band med ägaren. Så det är tveksamt om ett samtal med ägaren leder någonstans. Du är säkert inte den ende hon burit sig illa åt mot, ändå är hon kvar. I mitt tycke låter hon som en typisk instruktör, de brukar vara stöddiga oavsett kön. Jag undviker såna.
    Klokt av dig att byta gym.
  • Anonym (?)
    Anonym (B) skrev 2025-04-13 09:39:41 följande:
    Hon känns som en ghettobrud som man inte vill hamna snett med. Har bestämt mig för att ta bilen och åka en bit till annat gym. Synd att vart man än hamnar ska det alltid vara någon som vill trycka ner en. 
    Var du än hamnar så ska någon trycka ner dig?
    Ligger problemet hos alla andra eller ligger det hos dig?
  • Anonym (B)
    Lynx123 skrev 2025-04-13 17:21:13 följande:

Är det kanske en jargong hon har på ett humoristiskt sätt? Vad exakt skäller hon på dig för?

Ta upp det med gymägaren men var försiktig med att ställa amatördiagnoser till höger och vänster.

Så kan man tänka men alla inklusive jag tycker i te att det är roligt att få höra sexistiska kommentarer som "ni kanske ska åka till Monaco och träffa en rik man" eller "det ända ni har är Ass och tits" Att höra dessa kommentarer någon gång ibland gör kanske inte så mkt med en person men i längden... 
  • Anonym (B)
    Tecum skrev 2025-04-13 18:23:44 följande:
    I en småstad är det kanske inte så lätt att hitta bra instruktörer och inte så stor konkurrens mellan gym. Har hon jobbar länge är det också risk att hon har starka band med ägaren. Så det är tveksamt om ett samtal med ägaren leder någonstans. Du är säkert inte den ende hon burit sig illa åt mot, ändå är hon kvar. I mitt tycke låter hon som en typisk instruktör, de brukar vara stöddiga oavsett kön. Jag undviker såna.
    Klokt av dig att byta gym.
    Du är inne på samma bana som mig. Dessutom tänker jag att det kan bara oerhört svårt att göra sig av med besvärliga personer. Är de tillsvidareanställda och anslutna till facket är det nästan omöjligt. Ett samtal som du säger är kanske inte lösningen. 
  • Anonym (B)
    Anonym (?) skrev 2025-04-13 18:30:01 följande:
    Var du än hamnar så ska någon trycka ner dig?
    Ligger problemet hos alla andra eller ligger det hos dig?
    Förstår att det framstår så. 
    Alltså jag tycker att vissa kvinnor kan vara osäkra och vilja trycka ner andra. Detta är tyvärr min erfarenhet. Du kanske har en annan. 
  • Anonym (O)

Exakt vad hände egentligen och vad menar du med att skälla ut? 

• Anonym (B)
    Anonym (O) skrev 2025-04-14 09:46:05 följande:

Exakt vad hände egentligen och vad menar du med att skälla ut? 

Någon som skriker/ höjer rösten och påtalar hur man dansar gång på gång. Stirrar på  en med tom, svart och död blick. Men jag lägger ihop hela bilden, inte bara den händelsen så att säga. 
  • Anonym (O)
    Anonym (B) skrev 2025-04-13 09:39:41 följande:
    Hon känns som en ghettobrud som man inte vill hamna snett med. Har bestämt mig för att ta bilen och åka en bit till annat gym. Synd att vart man än hamnar ska det alltid vara någon som vill trycka ner en. 

Om du upplever att det alltid finns någon som vill trycka ner dig så är min gissning att det finns något provocerande i ditt beteende. Antagligen omedvetet, annars skulle du ju inte skriva så här. Försök ta reda på vad det är du gör som provocerar. Du vet, att några säger ifrån betyder inte att de övriga inte tagit illa vid sig. Du kanske gör andra ledsna eller obekväma utan att förstå det själv.

Eller så är du inte ett dugg provocerande men däremot känslig för kritik. Det kan man bli om man varit mobbad tex. Man är ju alltid på sin vakt då. 

Om folk beter sig illa mot dig så är det de som gör fel, men ibland finns det saker i ens egna beteende som lockar fram dåliga sidor hos andra och då kan man ändra sitt beteende för att slippa såna reaktioner. 

• Anonym (B)
    Anonym (O) skrev 2025-04-14 09:53:23 följande:

Om du upplever att det alltid finns någon som vill trycka ner dig så är min gissning att det finns något provocerande i ditt beteende. Antagligen omedvetet, annars skulle du ju inte skriva så här. Försök ta reda på vad det är du gör som provocerar. Du vet, att några säger ifrån betyder inte att de övriga inte tagit illa vid sig. Du kanske gör andra ledsna eller obekväma utan att förstå det själv.

Eller så är du inte ett dugg provocerande men däremot känslig för kritik. Det kan man bli om man varit mobbad tex. Man är ju alltid på sin vakt då. 

Om folk beter sig illa mot dig så är det de som gör fel, men ibland finns det saker i ens egna beteende som lockar fram dåliga sidor hos andra och då kan man ändra sitt beteende för att slippa såna reaktioner. 

Det stämmer stt jsg varit mobbad när jag var yngre så jag är extra känslig. Dessutom har jag varit modell, ser bättre ut än snittet med andra ord som också lockar fram. Denna gruppledare har jag bara hälsat på då vi känner inte varandra och jag känner inte övriga deltagare. Jag är känslig, det är en styrka och svaghet. 
  • Anonym (O)
    Anonym (B) skrev 2025-04-14 09:32:44 följande:
    Så kan man tänka men alla inklusive jag tycker i te att det är roligt att få höra sexistiska kommentarer som "ni kanske ska åka till Monaco och träffa en rik man" eller "det ända ni har är Ass och tits" Att höra dessa kommentarer någon gång ibland gör kanske inte så mkt med en person men i längden... 

Missade detta inlägg tidigare!

Det här låter som jargong som är tänkt att vara rolig. Jag hade inte tyckt att det var det minsta kul och inte gått mer på hennes pass och kanske också meddelat gymägaren varför. Men det är inte att skälla ut. Hon verkar ha ett sätt att prata som inte passar dig (eller mig), så utsätt dig inte för det utan träna något annat, som du mår bra av. 

• Anonym (G)

Det här är risken med gym i småstäder utan konkurrens. 

Det är viktigt att man klickar rimligt med instruktören och det gör du inte (fullt förståeligt).  Är hennes pass välbesökta så är det uppenbarligen flera som inte bryr sig, eller inte törs säga ifrån.
    Jag hade åkt till den andra staden och tränat.  Chansen att det är stake i gymägaren och att hon kommer ändra sig är låg. Det behöver komma in en ny instruktör.

• molly50
    Anonym (B) skrev 2025-04-14 09:36:16 följande:
    Du är inne på samma bana som mig. Dessutom tänker jag att det kan bara oerhört svårt att göra sig av med besvärliga personer. Är de tillsvidareanställda och anslutna till facket är det nästan omöjligt. Ett samtal som du säger är kanske inte lösningen. 
    Fast det kan gå.
    Min dotter gick på dans och hennes lärare var riktigt hård.
    De var tjejer i åldrarna 10-12 år gamla och han kunde skrika att de var så dåliga och måste jobba hårdare osv.
    Det var flera tjejer som tappade sugen och slutade.
    Vi var ett par mammor som tog upp det med både honom och hans chef och det slutade med att han fick sluta.
    De fick sedan en ny lärare som var mycket bättre och min dotter fortsatte ett tag till innan hon slutade.
    Så det kan gå att få bort någon som beter sig illa.
    Så jag råder dig att prata med gymägaren.
  • Xenia
    Anonym (B) skrev 2025-04-14 09:32:44 följande:
    Hon fortsätter eftersom ingen säger ifrån.

Eftersom du tänker sluta har du inget att förlora.

Du kan säga ifrån nästa gång typ "det där är inget roligt".

Sedan ringer du till gymägaren.

Händer inget så skriver du en anmälan till DO för sexuella trakasserier. Det är gymägaren du anmäler då, inte instruktören, det är gymmet som är ansvarigt.

Du kan också skriva en insändare i lokaltidningen utan att nämna instruktören vid namn.
  • Anonym (Anony)

Jag hade nog valt att byta gym. Eller teckna mig på någon typ av club/förening som håller på just med dans eller det som jag är intresserad av. 

Människor är svåra att ändra, om dom själv inte vill ändra  sig.

• Anonym (Anony)
    Xenia skrev 2025-04-14 15:42:27 följande:

Händer inget så skriver du en anmälan till DO för sexuella trakasserier. Det är gymägaren du anmäler då, inte instruktören, det är gymmet som är ansvarigt.

Du kan också skriva en insändare i lokaltidningen utan att nämna instruktören vid namn.
    Håller med. Vill du driva det vidare kan du ju också samla ihop några stycken, så att ni tillsammans går och pratar med gymägaren. Om det känns obehagligt att dra i det ensam.

Annan tanke som slog mig är att du skulle kunna spela in en lektion med mobilen, typ ljudet så att man hör vad hon säger till er. Det kan du ha som bevis sedan.
  • Anonym (S)
    Anonym (B) skrev 2025-04-14 09:36:16 följande:
    Tjaa, "göra sig av med".... Om det nu lyckligtvis skulle vara så att inte ägaren ligger med instruktören utan lyssnar på ts och övriga anmälare om såna finns, så finns det måååånga arbetsuppgifter på ett gym mer än leda pass. Städa omklädningsrum, skura maskiner, städa toaletter, ta bort hår ur golvbrunnarna i duschen.
  • Xenia

Uställd i skyltfönstret? Oskyldig

Jag funderade över rubriken men det är väl autocorrect som ställt till det.

• Anonym (M)
    Xenia skrev 2025-04-14 15:42:27 följande:

Ja, säg ifrån om du känner att det blir bra läge. Har hållit till i den miljön i många år men har inte stött på något liknande vad jag minns. Det behöver inte bli en konfrontativ situation utan bara att du visar att det inte är ok eller uppskattat.

Sen hade jag troligen med bytt plats för man vill ju såklart trivas med vad man gör på sin fritid. Sen det här att du tycker att någon alltid vill trycka ner dig är lite speciellt, det är en främmande tanke för mig. Lite offerkofta, det hjälper inte. 
Svar på tråden Utställd av instruktör- gym