Min pappa är arg på allt och alla och vill fira påsk med bara mig, hur hanterar jag det?
Min pappa är 84 år gammal. Han har alltid haft ett temperament och lätt blivit arg. För 3 år sen gick min mamma bort, de hade varit gifta i över 50 år. Efter det har hans humör blivit värre, och värre och värre.
Emellanåt är han ok, men skrattar nästan aldrig längre. Han ser bara fel och brister och klagar på allt.
Nu är han arg på båda mina systrar. Han vill inte fira påsk ihop i storfamilj som vi annars alltid gör. Istället vill han åka till mig över hela påskhelgen. Jag är den som bor långt bort så då måste han sova hos mig.
Jag känner nästan att jag får högt blodtryck bara av tanken. Sista han var här började han klaga på hela sin släkt och gamla händelser typ 70 år tillbaka i tiden.
Han är ensam, har inga vänner. Har bara oss barn och barnbarn. Men han har sånt temperament att barnbarnen inte längre orkar gå och hälsa på honom. Vi barn gör det men inte lika ofta längre. Det blir nog en ond cirkel. Färre hälsar på och han blir mer ensam, kanske då blir ännu argare.
Jag är på gränsen att ljuga att jag har blivit sjuk för att jag inte vet om jag orkar med en hel helg ihop. Eller om jag ska bita ihop och göra det för hans skull: Ska tillägga att han alltid under hela sitt liv gjort allt för oss barn och barnbarn. Han är en snäll person. Men mår inte bra tror jag. Därav denna aggression säkert.
Jag känner mig skitledsen och stressad för jag vet att jag kommer vara helt slut efter helgen och jag hade sett fram emot att få vila ut.
Är det någon som har det på liknande sätt? Hur hanterar ni det?