• Anonym (ledsen)

Min pappa är arg på allt och alla och vill fira påsk med bara mig, hur hanterar jag det?

Min pappa är 84 år gammal. Han har alltid haft ett temperament och lätt blivit arg. För 3 år sen gick min mamma bort, de hade varit gifta i över 50 år. Efter det har hans humör blivit värre, och värre och värre. 
    Emellanåt är han ok, men skrattar nästan aldrig längre. Han ser bara fel och brister och klagar på allt. 
    Nu är han arg på båda mina systrar. Han vill inte fira påsk ihop i storfamilj som vi annars alltid gör. Istället vill han åka till mig över hela påskhelgen. Jag är den som bor långt bort så då måste han sova hos mig. 

Jag känner nästan att jag får högt blodtryck bara av tanken. Sista han var här började han klaga på hela sin släkt och gamla händelser typ 70 år tillbaka i tiden.

Han är ensam, har inga vänner. Har bara oss barn och barnbarn. Men han har sånt temperament att barnbarnen inte längre orkar gå och hälsa på honom. Vi barn gör det men inte lika ofta längre. Det blir nog en ond cirkel. Färre hälsar på och han blir mer ensam, kanske då blir ännu argare.  

Jag är på gränsen att ljuga att jag har blivit sjuk för att jag inte vet om jag orkar med en hel helg ihop. Eller om jag ska bita ihop och göra det för hans skull: Ska tillägga att han alltid under hela sitt liv gjort allt för oss barn och barnbarn. Han är en snäll person. Men mår inte bra tror jag. Därav denna aggression säkert. 
    Jag känner mig skitledsen och stressad för jag vet att jag kommer vara helt slut efter helgen och jag hade sett fram emot att få vila ut. 
    Är det någon som har det på liknande sätt? Hur hanterar ni det? 

• Svar på tråden Min pappa är arg på allt och alla och vill fira påsk med bara mig, hur hanterar jag det?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Dope) skrev 2025-04-15 15:08:46 följande:

Så där blev min svärfar efter en förlust av nära anhörig. Han blev helt olidlig att umgås med. Till slut fick hans son och hans sambo sätta ner foten ordentligt och säga rakt ut att om han inte sökte hjälp så skulle ingen mer umgås med honom och sambon skulle lämna honom. Han hade noll sjukdomsinsikt men rädslan att bli helt ensam var motivation nog. Han fick diagnosen depression samt medicin och samtalsstöd. Han är fortfarande gubbig men hatar inte allt och alla längre. 

Så det finns nog ingen quick fix inför påsken men jag tror att ibland måste man vara extremt rak och tydlig med att ens beteende får konsekvenser men också att man kan hjälpa med att söka hjälp. 

Jag tror att om vi skulle säga så skulle han bli flyflrbannad. Han pratar illa om mina systrars män och deras föräldrar och då har min ena syster sagt att sluta prata illa om barnens pappa annars vill jag inte ha dig som pappa heller. Detta tar han upp med jämna mellanrum och ät helt oförstådd med vad han gör. Han har liksom gått till syrrans barn och pratat illa om deras pappa. Å sen fattar han inte att det är fel och att de tycker det är tråkigt att träffa honom. 
    Han hat noll självinsikt.

Ingen av männen eller svärföräldrarna har varit elaka men alla har ju sina personligheter och han har alltid kommentarer. Typ en dag hade en av dem inte bett honom komma in då han jobbade hemifrån, och då blev han skitsur.

Jag får sitta och höra allt och försöker svara alla är olika och tänk inte negativt men han bara skriker tillbaks. Han ska också bestämma, veta allt och blir sur om han får veta något i efterhand.  Känner mig helt slut och får nästan ont i magen bara av att ringa.
  • Anonym (ledsen)
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-15 15:32:53 följande:

Jag hade nog varit väldigt rak med honom och sagt att jag tänker fira med mina systrar och om han inte kan vara med så får vi ses en annan gång. 

Påsken är ju lång, så jag kanske hade åkt till honom annandag påsk och hälsat på i några timmar med lite påskmat eller bjudit ut på restaurang. 

Man behöver ju ledigheten för återhämtning också, man kan inte ha gäster eller vara gäst varje dag. Det är ingen semester. Jag har t ex blivit bjuden tre dagar i rad och då blev jag tvungen att säga till den tredje att jag nog inte kommer pga att jag måste ha några dagar för mig själv också. Den tredje är välkommen på fest nr 2 om hon vill, så det är upp till henne! Älskar henne, men jag måste sätta mig själv först. 

Jag sa det och han skrek i luren att de har sin familj och kan fira själva. Han är sur på alla över saker som är jättefjantiga. Jag ringde idag och sa att han kunde komma imorgon istället då jag vill till min syster på lördag varpå han skrek nej och att jag inte ska bestämma när han ska gör saker. 

Jag sa vi kunde ha picknick imorgon. Då kontra han med att hag borde åka och ta ut systrarnas barn imorgon istället för lördag så vi inte behöver ses på lördag. Helt oresonlig å jag har värsta spänningshuvudvärken sen samtalet. 

Nu vill jag inte ens hälsa på någon dag å påsken känns förstörd
  • Anonym (Dope)

Har du provat att bli flyförbannad tillbaka? Eller att säga och verkligen visa att du blir ledsen när han beter sig som han gör? 

Säg rakt ut att du mår dåligt över att han beter sig, sluta dutta och dalta med honom. Påtala att han måste söka hjälp för sitt beteende, att du inte kan offra ditt välmående för att göra honom nöjd (vilket ändå inte går). Han mår säkert dåligt på ett eller annat sätt MEN du har ingen skyldighet att umgås med honom på bekostnad av att ditt liv blir skit. 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Dope) skrev 2025-04-15 17:35:15 följande:

Har du provat att bli flyförbannad tillbaka? Eller att säga och verkligen visa att du blir ledsen när han beter sig som han gör? 

Säg rakt ut att du mår dåligt över att han beter sig, sluta dutta och dalta med honom. Påtala att han måste söka hjälp för sitt beteende, att du inte kan offra ditt välmående för att göra honom nöjd (vilket ändå inte går). Han mår säkert dåligt på ett eller annat sätt MEN du har ingen skyldighet att umgås med honom på bekostnad av att ditt liv blir skit. 

Jag har blivit arg tillbaka men till slut orkar jag inte för han blir bara värre. Han har värsta temperamentet och är enormt envis. Han kan tex inte fatta att man är olika att alla människor har sin personlighet. Hela tiden jämför Han andra med typ sig själv och sin pappa och envisas med att lägga sig i och klaga på andras liv. Jag har sagt åt honom att sluta klaga på andras (våra liv) att vi har det allihopa jättebra, att han inte har något perspektiv. Andra knarkar och super och hela hans familj jobbar, studerar och har det ordnar. Men ändå e det inte bra. Som svar får jag bara att han måste säga när han ser saker som är fel.

Är helt slut. Kommer inte ses i påsk har bestämt mig jag mår för dåligt 
  • Grässtrå77

Jättebra TS att du bestämt dig för att inte träffa din pappa i påsk. Du har gjort allt för att det ska bli bra utan resultat.

Om jag var dig skulle jag ringa hans vårdcentral och berätta hur din pappa har det och även ringa till kommunens äldreomsorg. De kan inte tvinga honom att ta emot hjälp och stöd, men de kan erbjuda det. 

• Bits1975
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-15 13:28:07 följande:
    Tack för tipset ska kolla upp

Jag blir helt slut av umgänget och har hjärtklappning sen igår att han ska vara hos mig hela påsken. Vill säga att jag inte kan men kommer få så mycket skuldkänslor. Sist jag åkte dit var jag där i 3h satt o fikade å pratade. När jag skulle åka fick jag höra att jag minsann bara kommer korta stunder och har bråttom iväg. Det var en vardag efter jobbet. 
    Jag ringer varje dag så det är inte så att vi inte pratar. Men hans negativa energi tar musten ur mig. 
    Inte ska du behöva ha hjärtklappning inför påskledigheten. Att ha honom i ditt egna hel kommer bara att få dig att må mycket dåligt. Ställ in umgänget den här påsken och ta återhämtning  <3
  • Anonym (H)

Jag tycker du ber dina syskon om hjälp där ni firar alla tillsammans och din pappa får finna sig i det. Se till att ni alla hjälps åt med umgänge och ev övernattning. Inte ok att du dras ner i skiten med stress och dåligt mående för att din pappa får för sig saker

• Mrs Moneybags
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-15 16:42:51 följande:
    Jag sa det och han skrek i luren att de har sin familj och kan fira själva. Han är sur på alla över saker som är jättefjantiga. Jag ringde idag och sa att han kunde komma imorgon istället då jag vill till min syster på lördag varpå han skrek nej och att jag inte ska bestämma när han ska gör saker. 

Jag sa vi kunde ha picknick imorgon. Då kontra han med att hag borde åka och ta ut systrarnas barn imorgon istället för lördag så vi inte behöver ses på lördag. Helt oresonlig å jag har värsta spänningshuvudvärken sen samtalet. 

Nu vill jag inte ens hälsa på någon dag å påsken känns förstörd

Bra. Då har han gjort sitt val. 

Jag skulle svarat Okej! Men då kan vi inte ses i påsk. Du ska inte bestämma vad jag gör heller! Ha det fint!! Hej då. 

• Anonym (reflektion)
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-15 19:39:34 följande:

Jag skulle svarat Okej! Men då kan vi inte ses i påsk. Du ska inte bestämma vad jag gör heller! Ha det fint!! Hej då. 

Precis så, den som är omöjlig och vrång får sitta själv.

Han kommer säkert att sura och gorma på dig precis lika bra nästa helg TS så bara ta det lugnt och fira påsk i fred nu istället.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (reflektion) skrev 2025-04-15 19:44:04 följande:
    Precis så, den som är omöjlig och vrång får sitta själv.

Han kommer säkert att sura och gorma på dig precis lika bra nästa helg TS så bara ta det lugnt och fira påsk i fred nu istället.
    Tack för pepp. Ja det är det som är tråkigt att han inte fattar hur han är vilket bara leder till att man får dåligt samvete 
  • Anonym (ledsen)
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-15 19:39:34 följande:

Ja jag gjorde det och han lät sur men jag stod på mig. Har fortfarande dock ont i magen i flera dagar av hans beteende och det känns som påsken är förstörd och hela helgen
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (H) skrev 2025-04-15 18:52:12 följande:

Jag tycker du ber dina syskon om hjälp där ni firar alla tillsammans och din pappa får finna sig i det. Se till att ni alla hjälps åt med umgänge och ev övernattning. Inte ok att du dras ner i skiten med stress och dåligt mående för att din pappa får för sig saker

Ja det trista är att jag hade massor förslag och såg fram emot påsken och så blev det så här
  • Anonym (ledsen)
    Bits1975 skrev 2025-04-15 18:51:05 följande:
    Inte ska du behöva ha hjärtklappning inför påskledigheten. Att ha honom i ditt egna hel kommer bara att få dig att må mycket dåligt. Ställ in umgänget den här påsken och ta återhämtning  <3
    Ja jag ställde in, men har ändå ont i magen nu och känner mig taskig för det resulterar i att han ät ensam nu hela helgen
Svar på tråden Min pappa är arg på allt och alla och vill fira påsk med bara mig, hur hanterar jag det?