• Anonym (Ingen mening?)

Bolån ensamstående?

Hej
    Jag upplever att det är svårt att få bolån som ensamstående (provat olika kalkyler hos banker) men det verkar som att jag bara kan köpa något för max 1,2 milj. Då börjar jag fundera om det ens är värt att försöka spara till en kontantinsats eller bara satsa på hyresrätt. Har fast anställning och inga andra lån förutom csn. Hur har det sett ut för er ensamhushåll att få bolån?

• Svar på tråden Bolån ensamstående?
  • Anonym (W)

Det sjuka är att det många gånger hade blivit lägre boendekostnad att köpa boende än bo kvar i sin hyresrätt för många, ändå får man inget lån. Jag får inte låna någonting (inga andra lån alls men ensamstående med barn) trots att boendekostnaden hade blivit några tusen lägre i ett köpt boende än min nuvarande hyresrätt? Finns inga billigare hyresrätter här heller och hyran höjs mycket och snabbt tyvärr.

• Anonym (Olika)

Min särbo köpte hus för typ två år sedan Tjänar knappt 50k/månad inga hemmavarande barn.
    Huset låg runt miljonen i pris. Hon började med sin Sparbank - där  fick hon lånelöfte på 1,2 med villkoret att hon sålde sim sommarstugetomt.
    Hon hade ett påbörjat sparande hos SBAB så hon kolla ju även med dem.
    Där blev det lånelöfte på upp till tre miljoner - inga villkor vad gällde tomten.
    Den sparbanken har inte hennes business längre!

• Anonym (xxx)
    Anonym (W) skrev 2025-04-16 14:00:10 följande:

Det sjuka är att det många gånger hade blivit lägre boendekostnad att köpa boende än bo kvar i sin hyresrätt för många, ändå får man inget lån. Jag får inte låna någonting (inga andra lån alls men ensamstående med barn) trots att boendekostnaden hade blivit några tusen lägre i ett köpt boende än min nuvarande hyresrätt? Finns inga billigare hyresrätter här heller och hyran höjs mycket och snabbt tyvärr.

Fast det stämmer inte. Visst, räknar man bara lån och amortering som boendekostnad så blir det billigare. Men man måste ha en budget, kunna sätta undan några tusenlappar varje månad till reparationer, renovering och underhåll. Detta glömmer många lägenhetsmänniskor. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (W) skrev 2025-04-16 14:00:10 följande:

Inget lån - ingen risk för banken
    Lån - risk för banken.

Dvs, banken skiter i din nuvarande kostnad. De gör en schablonbedömning kring hur hög risk du är som lånekund.
  • Anonym (W)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-16 14:06:44 följande:
    Inget lån - ingen risk för banken
    Lån - risk för banken.

Dvs, banken skiter i din nuvarande kostnad. De gör en schablonbedömning kring hur hög risk du är som lånekund.
    Jo jag vet det. Men om jag bott här i många år och aldrig missat en enda räkning (vare sig bostadsrelaterat eller annat) och har 0 lån, trots en högre boendekostnad, så borde det vara rimligt att anta att jag kommer kunna betala min boendekostnad även när det är flera tusen lägre än jag redan har idag och alltså betalar. Jag tycker det är för fyrkantigt och ohållbart att bara räkna på ett papper och säga blankt nej. Det finns så många som stängs ute från bostadsmarknaden, eller till och med stängs inne. För detta gäller hyresbolagen också. De har regler om att man ska tjäna x antal gånger hyran annars får man inte hyra. Jag får inte hyra någonting enligt dessa uträkningar, trots att jag redan hyr! Enda anledningen att jag har ett boende alls är att jag flyttade in för länge sen innan jag fick barnen. Hade jag sökte idag inte fått denna lägenheten. Kan alltså inte flytta, inte ens till en billigare hyresrätt, utan är fast här.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (W) skrev 2025-04-16 14:12:43 följande:
    Jo jag vet det. Men om jag bott här i många år och aldrig missat en enda räkning (vare sig bostadsrelaterat eller annat) och har 0 lån, trots en högre boendekostnad, så borde det vara rimligt att anta att jag kommer kunna betala min boendekostnad även när det är flera tusen lägre än jag redan har idag och alltså betalar. Jag tycker det är för fyrkantigt och ohållbart att bara räkna på ett papper och säga blankt nej. Det finns så många som stängs ute från bostadsmarknaden, eller till och med stängs inne. För detta gäller hyresbolagen också. De har regler om att man ska tjäna x antal gånger hyran annars får man inte hyra. Jag får inte hyra någonting enligt dessa uträkningar, trots att jag redan hyr! Enda anledningen att jag har ett boende alls är att jag flyttade in för länge sen innan jag fick barnen. Hade jag sökte idag inte fått denna lägenheten. Kan alltså inte flytta, inte ens till en billigare hyresrätt, utan är fast här.
    Detta är ingen merit, det är standard att man ska klara av. 

Har man aldrig bott i hus så förstår man inte vad som kostar. Det räcker inte att du tjänar några tusenlappar i boendekostnad. Du ska ha marginal till högre ränta, högre uppvärmningskostnad, pengar till saker som går sönder, pengar till underhåll. Dina barn blir större och kommer att kosta mer. 
  • Anonym (Svårt!)
    Precis! För som liten "vanlig dödlig" är man inte värd speciellt mycket för varken banken eller bolaget man hyr hos. De får sina kunder ändå, de behöver inte vara snälla. 
  • Anonym (Kr)
    Du kan ha en affärsidé här. Starta en bank som ger bostadslån till de som vanliga banker inte godkänner trots ok ekonomi och ordning på sina utgifter
  • Anonym (Svårt!)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-16 14:50:28 följande:
    Du kan ha en affärsidé här. Starta en bank som ger bostadslån till de som vanliga banker inte godkänner trots ok ekonomi och ordning på sina utgifter
    Bluestep...?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Svårt!) skrev 2025-04-16 16:01:36 följande:
    Bluestep...?
    Nej, Blustep är för de med betalningsanmärkning. Jag tänkte på mellanskiktet, under bankernas hårda bedömning men inte hos kfm. De med vettig ekonomi men låg enkomst som skulle få lägre omkostnader med köpt bostad
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-16 14:50:28 följande:
    Sådana banker finns redan.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-16 16:05:33 följande:
    Nej, Blustep är för de med betalningsanmärkning. Jag tänkte på mellanskiktet, under bankernas hårda bedömning men inte hos kfm. De med vettig ekonomi men låg enkomst som skulle få lägre omkostnader med köpt bostad
    Vem skulle vilja ta den risken? 
Svar på tråden Bolån ensamstående?