Anonym (W) skrev 2025-04-16 14:12:43 följande:
Jo jag vet det. Men om jag bott här i många år och
aldrig missat en enda räkning (vare sig bostadsrelaterat eller annat) och har 0 lån, trots en högre boendekostnad, så borde det vara rimligt att anta att jag kommer kunna betala min boendekostnad även när det är flera tusen lägre än jag redan har idag och alltså betalar. Jag tycker det är för fyrkantigt och ohållbart att bara räkna på ett papper och säga blankt nej. Det finns så många som stängs ute från bostadsmarknaden, eller till och med stängs inne. För detta gäller hyresbolagen också. De har regler om att man ska tjäna x antal gånger hyran annars får man inte hyra. Jag får inte hyra någonting enligt dessa uträkningar, trots att jag redan hyr! Enda anledningen att jag har ett boende alls är att jag flyttade in för länge sen innan jag fick barnen. Hade jag sökte idag inte fått denna lägenheten. Kan alltså inte flytta, inte ens till en billigare hyresrätt, utan är fast här.
Detta är ingen merit, det är standard att man ska klara av.
Har man aldrig bott i hus så förstår man inte vad som kostar. Det räcker inte att du tjänar några tusenlappar i boendekostnad. Du ska ha marginal till högre ränta, högre uppvärmningskostnad, pengar till saker som går sönder, pengar till underhåll. Dina barn blir större och kommer att kosta mer.