Inlägg från: Anonym (Svårt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt!)

Bolån ensamstående?

Jag lyckades till slut. Sparbanken var snällast. Jag har en lön på ca 30':-/månaden, 300' i kontantinsats och fick låna upp till 1,4 miljoner kronor. Fick en helt OK ränta när det förhandlades också. 

Men så beror det ju på vad man ska köpa också, driftskostnader och sånt. För mig landade det på en liten villa ute på landet med förhållandevis låg driftskostnad men lite renoveringsbehov. 

• Anonym (Svårt!)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-04-16 08:05:41 följande:

Jag förstår inte hur folk ska kunna köpa lägenhet om man inte ksn få låna mer än 1,4 miljoner med en lön på 30k.

Frågan är om det är värt att köpa,  inte nyproduktion i alla fall,  

Nej i närmaste storstad får man inte ens en etta för de pengarna... Jättetråkigt. Jag trodde länge att jag aldrig skulle kunna äga mitt eget boende. Men så fick jag ju också leta en bra bit utanför tätorten för att hitta något rimligt. 
  • Anonym (Svårt!)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-16 08:15:10 följande:

Nu gäller det en mindra stad men ett syskonbarn som just fått jobb som ssk hade inga problem att få ett bolång på 1,5 MSEK och köpa en liten 2:a nära jobb.

Ifrågasätter absolut inte men jag undrar hur bankerna resonerar, när det kan skilja sig så mycket åt? Gissar att hen hade både lägre lön och större studieskulder än jag. 
  • Anonym (Svårt!)
    Anonym (W) skrev 2025-04-16 14:12:43 följande:
    Jo jag vet det. Men om jag bott här i många år och aldrig missat en enda räkning (vare sig bostadsrelaterat eller annat) och har 0 lån, trots en högre boendekostnad, så borde det vara rimligt att anta att jag kommer kunna betala min boendekostnad även när det är flera tusen lägre än jag redan har idag och alltså betalar. Jag tycker det är för fyrkantigt och ohållbart att bara räkna på ett papper och säga blankt nej. Det finns så många som stängs ute från bostadsmarknaden, eller till och med stängs inne. För detta gäller hyresbolagen också. De har regler om att man ska tjäna x antal gånger hyran annars får man inte hyra. Jag får inte hyra någonting enligt dessa uträkningar, trots att jag redan hyr! Enda anledningen att jag har ett boende alls är att jag flyttade in för länge sen innan jag fick barnen. Hade jag sökte idag inte fått denna lägenheten. Kan alltså inte flytta, inte ens till en billigare hyresrätt, utan är fast här.
    Precis! För som liten "vanlig dödlig" är man inte värd speciellt mycket för varken banken eller bolaget man hyr hos. De får sina kunder ändå, de behöver inte vara snälla. 
  • Anonym (Svårt!)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-16 14:50:28 följande:
    Du kan ha en affärsidé här. Starta en bank som ger bostadslån till de som vanliga banker inte godkänner trots ok ekonomi och ordning på sina utgifter
    Bluestep...?
Svar på tråden Bolån ensamstående?