• Anonym (Modigt)

Modig tjej berättar sanningen, lättare för kvinnor

MALIN JOHANSSON: Jag får alltid med mig killar hem från krogen

En tjej som vågar säga hur det är. Eller få upp ögonen för de som inte vet. 

"Det jag ska säga nu kommer nog inte som någon chock.

Dejtingvärlden och relationer ser olika ut beroende på om man är tjej eller kille.

Vi tjejer har och kommer nog alltid att ha det lite enklare. Om inte mycket enklare.

När vi vill gå hem med någon från krogen så får vi alltid det.

Inklusive jag själv.

Jag har nog aldrig fått ett nej.

Däremot finns det få killar som lika självsäkert kan säga samma sak. Vilket för mig är ganska intressant, men såklart ingen trilla av stolen-nyhet."

....

• Svar på tråden Modig tjej berättar sanningen, lättare för kvinnor
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Och därför) skrev 2025-04-30 10:32:40 följande:
    Det jag menade om hen tycker någon som sällan kör någon bil i trafiken ska ha lika mycket ansvar som när en person som ofta kör. 
    Jag menar dina inlägg i sin helhet. Du tycker att män som har mycket sex ska ta mer ansvar för att skydda sig för att det ska bli rättvist med tanke på att kvinnor får ligga mer. Okej, än så länge är jag med. Sen är det kvinnor som måste ta ansvar för att skydda sig? Har inte båda lika stort ansvar? Det är liksom inte kvinnan som tar på sig kondomen...

En person som vägrar skydda sig under sex är oansvarig, ja. Men jag vill ändå tro att de flesta vuxna, män såväl som kvinnor, ser till att skydda sig när de har en tillfällig sexuell förbindelse eftersom konsekvenserna kan bli tråkiga för båda parter. Men om de skiter i att skydda sig så är det helt och hållet deras eget ansvar.

Så hur är det relevant alls?
  • Anonym (U)
    Anonym (Och därför) skrev 2025-04-30 10:34:07 följande:
    Och om jämställdheten handlar om att få bestämma över sin kropp så borde det innebära att det är jämställt om en kvinna vill bli gravid och födda så är det ett jämställt val. 

Att tvinga någon att lämna en njure är inte jämställt. 
    Och om? Villkorat?
    Som kompensation för att det finns män som blir utan sex? Med andra ord för att kvinnor inte ställer upp på sex trots att de helst sluppit?
  • Anonym (Modigt)
    molly50 skrev 2025-04-29 21:26:37 följande:
    Jag kan tycka synd om män som inte lyckas.
    Men jag tycker inte synd om de som gnäller och skuldbelägger alla kvinnor för deras misslyckanden.
    Man kan,som kvinna,föröska stötta oh ge tips och råd.
    men oftast så blir man bara ignorerad eller så får man till svar att det ändå inte kommer att funka. Eller att man ljuger om vad som kan fungera.
    Då känns det inte så givande att försöka stötta och hjälpa.

Jag har aldrig varit så´n som har ljugit om att jag inte gillar ONS.
    Jag har oftast sökt seriöst.
    Och de gånger jag har haft ONS så har jag inte fått ut något av det. Så det är helt enkelt inget för mig.
    Och nu är jag lyckligt gift så jag har inte heller det behovet att söka efter ONS.
    Jag har lekt färdigt.
    Att gnälla är rätt mänskligt om man inte lyckas med något man ändå önskar i livet. Folk gnäller om att de inte lyckas hitta jobb för att arbetsmarknaden är tuff eller vad som. De människorna har lika mycket rätt att gnälla över arbetsmarknaden som män har rätt att gnälla över hur sexmarknaden ser ut. 

Jag tänker inte att folk gnäller över alla kvinnor utan det är mer ett uttryck för hur marknaden ser ut. Om någon gnäller över att det är svårt att få jobb för att företagen är kräsna så tycker man inte att alla företag är fel utan för att något har gjort att företagen är kräsna. På samma sätt med om kvinnor är kräsna kan man ju gnälla över, för något har gjort att världen ser ut så. Men det betyder att kvinnor som personer är dumma för det. 

Bra att du inte ljuger. Men det är faktiskt så att råd som ges därute är ofta inte råd som fungerar. Ett exempel är att många kvinnor säger "var dig själv". I all välmening. Problemet är om den osäkra , försiktiga killen är sig själv, vad kommer då att hända. Det kvinnor då gör är att dem utgår från någon man de tidigare funnit attraktiv o så ger man rådet var dig själv. I det fallet är inte rådet individanpassat. För en osäker kille är inte var dig själv ett bra råd utan lite fejk it till you make it för att förändra sitt sätt att vara. 

Sen finns det kvinnor som inte tar i beaktande de känslor de känner när en attraktiv kille kommer. När de ger råd så använder de logiskt tänkande men sen agerar annorlunda när attraktiva känslor finns i stunden. Då har jag sett hur deras beteende blir helt annorlunda. Det är de råden som behövs hur får man en tjej att känna de känslorna. 

Så det är svårt att ge råd om man bara tänker logiskt och inte hur man agerar när man är mitt uppe i attraktiva känslor då beteendet förändras. 
  • Anonym (Modigt)

Men det betyder att kvinnor som personer är dumma för det. 
    Ska vara ett inte med i meningen så klart. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Och därför) skrev 2025-04-30 10:34:07 följande:
    Och om jämställdheten handlar om att få bestämma över sin kropp så borde det innebära att det är jämställt om en kvinna vill bli gravid och födda så är det ett jämställt val. 

Att tvinga någon att lämna en njure är inte jämställt. 
    Obegripligt 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Och därför) skrev 2025-04-30 10:32:40 följande:
    Det jag menade om hen tycker någon som sällan kör någon bil i trafiken ska ha lika mycket ansvar som när en person som ofta kör. 
    Vad har bilar med saken att göra.
  • molly50
    Anonym (Modigt) skrev 2025-05-01 18:16:45 följande:
    Att gnälla är rätt mänskligt om man inte lyckas med något man ändå önskar i livet. Folk gnäller om att de inte lyckas hitta jobb för att arbetsmarknaden är tuff eller vad som. De människorna har lika mycket rätt att gnälla över arbetsmarknaden som män har rätt att gnälla över hur sexmarknaden ser ut. 

Jag tänker inte att folk gnäller över alla kvinnor utan det är mer ett uttryck för hur marknaden ser ut. Om någon gnäller över att det är svårt att få jobb för att företagen är kräsna så tycker man inte att alla företag är fel utan för att något har gjort att företagen är kräsna. På samma sätt med om kvinnor är kräsna kan man ju gnälla över, för något har gjort att världen ser ut så. Men det betyder att kvinnor som personer är dumma för det. 

Bra att du inte ljuger. Men det är faktiskt så att råd som ges därute är ofta inte råd som fungerar. Ett exempel är att många kvinnor säger "var dig själv". I all välmening. Problemet är om den osäkra , försiktiga killen är sig själv, vad kommer då att hända. Det kvinnor då gör är att dem utgår från någon man de tidigare funnit attraktiv o så ger man rådet var dig själv. I det fallet är inte rådet individanpassat. För en osäker kille är inte var dig själv ett bra råd utan lite fejk it till you make it för att förändra sitt sätt att vara. 

Sen finns det kvinnor som inte tar i beaktande de känslor de känner när en attraktiv kille kommer. När de ger råd så använder de logiskt tänkande men sen agerar annorlunda när attraktiva känslor finns i stunden. Då har jag sett hur deras beteende blir helt annorlunda. Det är de råden som behövs hur får man en tjej att känna de känslorna. 

Så det är svårt att ge råd om man bara tänker logiskt och inte hur man agerar när man är mitt uppe i attraktiva känslor då beteendet förändras. 
    Det är en sak att gnälla. En annan sak att skuldbelägga kvinnor som homogen grupp för att vara kräsna och inte ställa upp. För det är faktiskt vad som ofta sker i trådarna här på FL t ex.

Det må så vara. Men tycker du då att man som kvinna ska ställa upp på att ha ett ONS med någon man inte finner attraktiv?

Ja,det är inte lätt att ge råd när man inte känner personen.
    Men man kan ju åtminstone försöka.
    Och mottagaren kan i alla fall försöka lyssna och ta till sig.
  • Anonym (Modigt)
    molly50 skrev 2025-05-01 20:22:45 följande:
    Det är en sak att gnälla. En annan sak att skuldbelägga kvinnor som homogen grupp för att vara kräsna och inte ställa upp. För det är faktiskt vad som ofta sker i trådarna här på FL t ex.

Det må så vara. Men tycker du då att man som kvinna ska ställa upp på att ha ett ONS med någon man inte finner attraktiv?

Ja,det är inte lätt att ge råd när man inte känner personen.
    Men man kan ju åtminstone försöka.
    Och mottagaren kan i alla fall försöka lyssna och ta till sig.
    Håller med om någon skuldbelägger kvinnor för att inte ställa upp. 

Hittar inget i den här tråden att någon skulle skrivit något sådant. Hittar mer att man gnäller över att tjejer är svåra, att män inte lyckas, att det är synd om män, att bara eliten av män lyckas osv. Men det är inte samma sak som att vilja att kvinnor ska ställa upp. 

Att något är svårt och att man inte gillar hur det ser ut betyder inte automatiskt att någon ska ställa upp för det. 
  • Anonym (Modigt)

Och om det är någon som uttryckligen skulle skriva at de vill att tjejer ska ställa upp o inte bara gnälla över att tjejer är svåra vilket är olika saker. 

Då är det ju den personens ansvar och andra män här ska inte behöva ta skit för det. Lika lite som man vill att alla kvinnor ska ta skit för vad några kvinnor gör. 

• molly50
    Anonym (Modigt) skrev 2025-05-01 21:52:12 följande:
    Håller med om någon skuldbelägger kvinnor för att inte ställa upp. 

Hittar inget i den här tråden att någon skulle skrivit något sådant. Hittar mer att man gnäller över att tjejer är svåra, att män inte lyckas, att det är synd om män, att bara eliten av män lyckas osv. Men det är inte samma sak som att vilja att kvinnor ska ställa upp. 

Att något är svårt och att man inte gillar hur det ser ut betyder inte automatiskt att någon ska ställa upp för det. 
    Det är inte bara denna tråden. Det finns många andra trådar om samma ämne där undertonen är att kvinnor är alldeles för kräsna och borde sänka sina krav och ta män som är mindre attraktiva.

Jag tycker det är helt ok att fråga om råd om hur man ska göra för att lyckas träffa någon.
    De männen brukar åtminstone lyssna och ta till sig.
  • Anonym (Modigt)
    molly50 skrev 2025-05-01 22:08:59 följande:
    Det är inte bara denna tråden. Det finns många andra trådar om samma ämne där undertonen är att kvinnor är alldeles för kräsna och borde sänka sina krav och ta män som är mindre attraktiva.

Jag tycker det är helt ok att fråga om råd om hur man ska göra för att lyckas träffa någon.
    De männen brukar åtminstone lyssna och ta till sig.
    Ok finns säkert andra trådar med folk som inte kan bete sig. Men jag förutsätter att man kan hålla isär folk o folk. Jag har mest varit i den här tråden och det blir lite fel om man ska få ta emot skit här för vad någon annan gör i en annan tråd. Blir inte riktigt sunt. 

Jag kan inte skälla ut någon på gatan för att någon annan rånade mig i en annan stadsdel. Du fattar. 

Jag misstänker att människor på FL inte kan hålla isär saker o ting o använder vilken tråd som helst som utlopp för sina känslor i helt fel ämnen o fel personer. Tråkigt. 
  • molly50
    Anonym (Modigt) skrev 2025-05-01 22:15:00 följande:
    Ok finns säkert andra trådar med folk som inte kan bete sig. Men jag förutsätter att man kan hålla isär folk o folk. Jag har mest varit i den här tråden och det blir lite fel om man ska få ta emot skit här för vad någon annan gör i en annan tråd. Blir inte riktigt sunt. 

Jag kan inte skälla ut någon på gatan för att någon annan rånade mig i en annan stadsdel. Du fattar. 

Jag misstänker att människor på FL inte kan hålla isär saker o ting o använder vilken tråd som helst som utlopp för sina känslor i helt fel ämnen o fel personer. Tråkigt. 
    Nu syftar inte jag på just dig. Men det finns andra som har startat sådana trådar här i forumet.
    Och det blir ganska tröttsamt i längden och urartar allt som oftast i ett könskrig.

Ja,så är det.
  • Anonym (Modigt)
    molly50 skrev 2025-05-01 22:21:44 följande:
    Nu syftar inte jag på just dig. Men det finns andra som har startat sådana trådar här i forumet.
    Och det blir ganska tröttsamt i längden och urartar allt som oftast i ett könskrig.

Ja,så är det.
    Jo så är det. 

Sen är det även så att även om du startar en tråd om något känsligt mans ämne som om du läser ordentligt inte innehåller något dåligt. Så kommer vissa kvinnor här på FL och aktivt har sönder tråden och attackerar trådstartaren med deras tro om att det är en kvinnohatare m.m. även om inget sådant har skrivits. 

Man verkar så på tårna o tror allt som skrivs är kvinnohat. Jag vet ärligt inte längre hur man ska kunna diskutera några känsliga intressanta ämnen här på FL utan att allt ska misstolkas, märka små ord och attackeras. Tråkigt tråkigt. 

Jag tror man själv läser in det man vill höra för att sen kunna attackera något som inte finns i tråden. 

Tack för seriösa svar. Även om sådan här diskussioner inte ska behövas folk borde kunna hyfs ändå o inte förstöra trådar. 
  • molly50
    Anonym (Modigt) skrev 2025-05-01 22:36:49 följande:
    Jo så är det. 

Sen är det även så att även om du startar en tråd om något känsligt mans ämne som om du läser ordentligt inte innehåller något dåligt. Så kommer vissa kvinnor här på FL och aktivt har sönder tråden och attackerar trådstartaren med deras tro om att det är en kvinnohatare m.m. även om inget sådant har skrivits. 

Man verkar så på tårna o tror allt som skrivs är kvinnohat. Jag vet ärligt inte längre hur man ska kunna diskutera några känsliga intressanta ämnen här på FL utan att allt ska misstolkas, märka små ord och attackeras. Tråkigt tråkigt. 

Jag tror man själv läser in det man vill höra för att sen kunna attackera något som inte finns i tråden. 

Tack för seriösa svar. Även om sådan här diskussioner inte ska behövas folk borde kunna hyfs ändå o inte förstöra trådar. 
    Det är väl antagligen så att när det startas en massa trådar med klagomål om kvinnor så tröttnar nog många.
    Och det är lätt att misstolka andra liknande trådar på samma sätt.
    För faktum är att det har startats många sådana trådar.
    Tyvärr så går det ju ut över de som försöker starta seriösa diskussioner.
    Men det får ju de som startar dessa könskrigstrådar ta på sig.
  • molly50
    Anonym (Modigt) skrev 2025-05-01 22:36:49 följande:
    Jo så är det. 

Tack själv för en seriös diskussion. Glad
Svar på tråden Modig tjej berättar sanningen, lättare för kvinnor