• Anonym (Ts)

Det bästa med barn?

Nyfiken! Har läst så många inlägg på sistone om folk som beklagar sig över det jobbiga med barn, vad man tappat mm mot ett barnfritt liv. Så motsatsen då?

Vad tycker ni andra är det bästa med att ha barn? (Och hur många har ni?)

Det bästa för mig är nog att få skäl att leka och utforska saker, att återupptäcka saker från när jag själv var liten och att ha med människor att göra som faktiskt fortfarande kan se saker som fantastiska utan att de måste vara så enormt krävande eller spektakulära. (Nu har jag små barn så det kan nog ändå ändras...)

På en annan nivå kanske att jag känner att jag har nån som kommer efter mig. Trodde inte det skulle kännas så viktigt men saker som att jag får chansen att göra vidare något av mig känns fint. (Det går ju utan barn med men med barn blev det en så tydlig väg hur.)

Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Det bästa med barn?
  • Anonym (Ts)

Chansen att föra vidare ska det stå. Tack autocorrect....

• Anonym (Molly)

Förutom att få återuppleva delar av sin barndom igen så får man möjlighet att föra vidare sina värderingar, kunskaper, traditioner, intressen, uppleva värden genom en annans ögon, bli mindre självupptagen och egoistisk och lära sig mer om sig själv och att alltid kunna sätta en annan människa i första rummet för hens bästa utan att känna att det är en uppoffring och att du själv växer som människa på flera plan och kan se saker från fler håll än din egen.
    Och självklart att det är en kärlek till en annan människa som inte är mätbart med något annat.
    Självklart ger husdjur också kärlek men som djurägare går det inte att jämföra kärleken på samma sätt som till ett barn.
    Att jag fick barn var verkligen inte en självklarhet men att jag har fått uppleva det är jag så lycklig för.
    Har ett barn.
    Det är verkligen som att varje dag få uppleva julafton och att få öppna ett paket varje dag, man vet aldrig vad dagen ger men man utvecklas tillsammans och går nya perspektiv på livet och sig själv och blir förhoppningsvis en bättre människa.

• cosinus

När de flyttar hemifrån?

Jag både skämtar och inte.

Alla åldrar har ju sin charm, vissa åldrar är svinjobbiga också men jag har nog tyckt det blivit roligare och roligare ju äldre de blivit. Nu går yngsta på högstadiet, tvåan tar studenten och äldsta har flyttat hemifrån och pluggar på annan ord. 4 barn.

Och någonstans så älskar jag att se hur de blir mer och mer färdiga, mer och mer självständiga och vilka fantastiska individer det blivit av det där lilla monstret som kastade leksaker i huvudet på lillasyster och slet blommor ur grannens rabatt och man sprattlandes och skrikandes fick bära från diverse situationer samtidigt som man seriöst funderade på om det någonsin skulle trilla ut något vettigt ur det barnet.

Men det gör det, och det är fantastiskt att se. Älskar deras humor, älskar deras förhållande till varandra i syskonskaran. Hur de retas, kivas och ställer upp för varandra. Hur de kan ha ganska avancerade resonemang kring fysik ena dagen samtidigt som det absolut inte går lista ut hur man ska dela 5 kakor på 4 dagen efter.

Hur de kan verka lata och sega och allmänt tonårstruliga men om man behöver hjälp så ställer de alltid upp. Det är fint att se.

• Anonym (M)

Att jag får ha den här fina personen i mitt liv, allt han har lärt mig om mig själv och hur oerhört stark kärlek kan vara. 

Jag ville verkligen ha barn och det gav mig en grund och mening som jag aldrig har känt förut. 

I mitt fall blev det väldigt tufft eftersom pappan var ett stort misstag så mitt liv vändes upp och ner och blev inte alls som jag hade tänkt mig. 

Samtidigt insåg jag hur stark jag kan vara när det handlar om att skydda den jag älskar. Jag är inte rädd för något längre för jag vet nu att jag är en fighter och en riktig björnmamma. 

Fast framför allt är jag så tacksam över att få ha min son och se honom växa upp till en sådan fin person. Det är det jag är mest stolt över. Han är en bra medmänniska, en lojal vän, fin mot sin familj och står upp mot orättvisor

Så det bästa är att han finns i mitt liv. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2025-04-18 10:11:07 följande:

Att jag får ha den här fina personen i mitt liv, allt han har lärt mig om mig själv och hur oerhört stark kärlek kan vara. 

Jag ville verkligen ha barn och det gav mig en grund och mening som jag aldrig har känt förut. 

I mitt fall blev det väldigt tufft eftersom pappan var ett stort misstag så mitt liv vändes upp och ner och blev inte alls som jag hade tänkt mig. 

Samtidigt insåg jag hur stark jag kan vara när det handlar om att skydda den jag älskar. Jag är inte rädd för något längre för jag vet nu att jag är en fighter och en riktig björnmamma. 

Fast framför allt är jag så tacksam över att få ha min son och se honom växa upp till en sådan fin person. Det är det jag är mest stolt över. Han är en bra medmänniska, en lojal vän, fin mot sin familj och står upp mot orättvisor

Så det bästa är att han finns i mitt liv. 

Ja, det du skriver kan jag hålla med om - meningen har ökat enormt. Jag känner som sagt att jag har fått mer mening eftersom det också finns några som kommer efter mig - på ett vis har jag förlängt mitt eget liv känner jag ibland. Otroligt egoistisk känsla på ett vis.
  • Anonym (X)

Att få vara så otroligt förälskad. Vill bara vara med mitt barn jämt!!! (även om han såklart är jobbig ibland) Att ffå komma in i en helt ny värld av bvc, skötbord, förskola osv. Att jag inte längre stressar upp mig över jobb och sånt som inte känns så viktigt. Att få villkorslös kärlek och någon som ALLTID vill gosa. Jag har små barn som ni hör, men ser fram emot nästa steg också. Och ja, som ovan skriver, en känsla att livet inte slutar med mig.

• Anonym (H)

Har fyra barn och dom är min familj, stolthet och min allra största kärlek. Fint att se dem utvecklas och bli egna, fina, starka och självständiga individer. Alla åldrar har sin charm men även oroliga perioder. Men mina barn är det allra värdefullaste för mig. Min man betyder såklart också mycket - älskar vår familj

• Mayjel

Man kan göra barnsliga saker tillsammans med dem. Något som blir lite svårare med andra vuxna. 

Bygger med lego och spelar Nintendo med mina nevöer ibland. Hade jag en niece så vore det trevligt att ta upp mina gamla barbiedockor från källaren och leka med dem ihop.

• Anonym (Familj)

Det bästa är känslan av familj, att vi skapat ett underbart litet gäng jag och min man :) Har 2 st på 10 och 13, väntar tredje och sista. Skaffar den sista just för att vi tyckt att det är så roligt att följa barnens utveckling, se vilka dom blir, och så roligt vi nu har tillsammans med våra stora barn. Kändes så kul att få göra det en sista gång också. 

Svar på tråden Det bästa med barn?