• Anonym (Hönan eller ägget)

Är detta på grund av klimakteriet?

Jag är 50 år fyllda och har inte slutat blöda än, mensen kommer oregelbundet och sparsam. Dock kan ju klimakteriebesvär uppstå ändå. 

Jag känner mig ofta låg och ensam. Jag vill Inte ha sex eller ibland inte vara nära min man. Jag har lätt till gråt, vilket jag inte hade förr. Samtidigt vet jag inte vad som är vad, är det klimakteriet eller bara att jag lever i en relation som inte är så bra och mannen kommer med vissa hot.

• Svar på tråden Är detta på grund av klimakteriet?
  • Anonym (Bibbi)

Båda teorierna låter troliga. Kanske det är en kombination?

Hur som helst så låter det ju som att du borde lämna relationen.  Hur ser det ut med ekonomi, barn etc? Är det svårt, rent praktiskt, att lämna eller kan du fort skaffa dig något eget och bara dra?

• Lynx123

Oavsett så kan du ju inte fortsätta vara tillsammans med en man som kommer med hot!

• New  Dawn

Inte klimakteriet. Blir lite arg över att alla möjliga problem ofta klumpas ihop och skylls på mens, pms eller klimakteriet. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Hönan eller ägget)
    Lynx123 skrev 2025-04-17 19:00:49 följande:

Oavsett så kan du ju inte fortsätta vara tillsammans med en man som kommer med hot!

Just nu har jag inget val, men det tar energi att leva med någon som inte ger trygghet i relationen. Jag jobbar på att stärka mig själv, eller jag ska. 
  • Lynx123
    Anonym (Hönan eller ägget) skrev 2025-04-17 22:55:28 följande:
    Just nu har jag inget val, men det tar energi att leva med någon som inte ger trygghet i relationen. Jag jobbar på att stärka mig själv, eller jag ska. 
    Varför har du inget val? Du kan få en hel del hjälp. Börja med att berätta för familj/vänner hur det ligger till så kan du få stöd därifrån. Du kan även kontakta Kvinnojouren. Ingen ska behöva leva under hot.
  • Anonym (,-ö LÖ JK. j-)

Om du inte redan har gjort det så ställ dig i bostadskö överallt där det är möjligt för dig att bo med tanke på jobb etc. 

Kolla kvalster.se och kommunernas hemsida för att se vilka hyresvärdar som finns. 

Kolla även upp möjligheten att hyra en året runt plats på en camping. Ibland kan man hyra plats med husvagn, annars får man skaffa en själv. 
    Jag kollade här åt en bekant som behövde fly undan sin partner och när hon insåg att bo i husvagn skulle kosta henne 40 000 k per år så valde hon det alternativet för att spara pengar. Det var inklusive elkostnad och användande av tvättmaskin en gång i veckan. Vad det kostar nu vet jag inte. Hon köpte en billig husvagn, men det kan finnas till skänks också om man är lite händig och kan fixa själv. 

Dina problem är troligen beroende av din livssituation. 

• Anonym (,-ö LÖ JK. j-)

Om du inte redan har gjort det så ställ dig i bostadskö överallt där det är möjligt för dig att bo med tanke på jobb etc. 

Kolla kvalster.se och kommunernas hemsida för att se vilka hyresvärdar som finns. 

Kolla även upp möjligheten att hyra en året runt plats på en camping. Ibland kan man hyra plats med husvagn, annars får man skaffa en själv. 
    Jag kollade här åt en bekant som behövde fly undan sin partner och när hon insåg att bo i husvagn skulle kosta henne 40 000 k per år så valde hon det alternativet för att spara pengar. Det var inklusive elkostnad och användande av tvättmaskin en gång i veckan. Vad det kostar nu vet jag inte. Hon köpte en billig husvagn, men det kan finnas till skänks också om man är lite händig och kan fixa själv. 

Dina problem är troligen beroende av din livssituation. 

• Anonym (aldrig en mebis)

Men ingen kan väl må bra i en relation med hot?

Varför förväntar du dig att kunna må bra i det, är du hjärntvättad?

Ta dig loss fort som f-n innan du blir helt knäckt, ring kvinnorjour för praktiska råd och följ

Instagram- mansbebisar

för stöd och pepp.
Svar på tråden Är detta på grund av klimakteriet?