• Anonym (Mamma)

Lagligt att "hälsa på" mot personens vilja?

Tonåringen (16 år) ska bo själv i min lägenhet en vecka, jag kommer vara inlagd den tiden. Mitt ex, alltså pappan, säger att han kommer "hälsa på" och "titta in" lite då och då, fast jag sagt nej till att han öht får komma innanför dörren. Vill han prompt ses får de ses utanför huset.

Om han gör det ändå och jag anmäler det, kan det leda nånstans?

• Svar på tråden Lagligt att "hälsa på" mot personens vilja?
  • Anonym (M)
    Anonym (tonårs förälder) skrev 2025-04-20 12:29:27 följande:
    Ja men det ända du kan göra ifall han kommer och hon släpper in honom är ju att polisanmäla honom om du informerat honom att han inte får gå in i lägenheten. 

Hur han blir dömd kan ingen här veta, det kommer att utredas.
    Om hon släpper in honom frivilligt kommer det tas med men om du meddelat honom att han inte får gå in i lägenheten kan han dömas.
    Men det troligaste är att han då får böter.
    För att få något hårdare straff krävs tvång eller hot eller upprepade intrång.

Men det bästa är ju om dottern själv inte släpper in honom.
    Att hon säger att hon kan släppa in honom.
    Vad är det för relation hon har med honom om han skulle tvinga sig in i
    lägenheten fast hon säger nej? 
    Det låter mer allvarligt att han inte respekterar henne och vad hon säger än att han går in i lägenheten.
    Hur är han mot henne annars?
    De har en bra relation förstår jag det som, eftersom hon bor där varann vecka. 
  • Anonym (Ann)

Har du bevis på att han vet att han inte är välkommen, t.ex. en sms-konversation er två emellan? Utan det tror jag att det blir omöjligt att sätta dit honom.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (tonårs förälder) skrev 2025-04-20 12:29:27 följande:
    Ja men det ända du kan göra ifall han kommer och hon släpper in honom är ju att polisanmäla honom om du informerat honom att han inte får gå in i lägenheten. 

Hur han blir dömd kan ingen här veta, det kommer att utredas.
    Om hon släpper in honom frivilligt kommer det tas med men om du meddelat honom att han inte får gå in i lägenheten kan han dömas.
    Men det troligaste är att han då får böter.
    För att få något hårdare straff krävs tvång eller hot eller upprepade intrång.

Men det bästa är ju om dottern själv inte släpper in honom.
    Att hon säger att hon kan släppa in honom.
    Vad är det för relation hon har med honom om han skulle tvinga sig in i
    lägenheten fast hon säger nej? 
    Det låter mer allvarligt att han inte respekterar henne och vad hon säger än att han går in i lägenheten.
    Hur är han mot henne annars?
    Han är en narcissist som skiter totalt i vad vi tycker och tänker. De har ingen bra relation, men när hon sa att hon ville bo heltid hos mig körde han med hur sårad han skulle bli osv så hon klarade inte av att genomföra det. Han kör med känslomässig utpressning konstant. Jag har skrivit trådar tidigare om hur han charmat hennes psykolog totalt, så psykologen tar tom hans parti över dotterns.
  • Anonym (H)

Skaffa en billig övervakningskamera som kopplas till mobilen så ser du när han är där och vad han gör. 

FÖRBJUD dottern att öppna dörren för honom. Du är den vuxna, du bestämmer. Hon får "skylla"/hänvisa till dig. 

Ring 114 14 och fråga dem vad som gäller. 

• Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-20 17:29:29 följande:
    Han är en narcissist som skiter totalt i vad vi tycker och tänker. De har ingen bra relation, men när hon sa att hon ville bo heltid hos mig körde han med hur sårad han skulle bli osv så hon klarade inte av att genomföra det. Han kör med känslomässig utpressning konstant. Jag har skrivit trådar tidigare om hur han charmat hennes psykolog totalt, så psykologen tar tom hans parti över dotterns.
    Varför har dotterns psykolog träffat honom??
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2025-04-20 18:53:59 följande:
    Varför har dotterns psykolog träffat honom??
    För att han ville det... han var med tills jag kontaktade dem och sa ifrån.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-20 19:16:29 följande:
    För att han ville det... han var med tills jag kontaktade dem och sa ifrån.
    Dottern behöver en ny, neutral psykolog. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2025-04-20 19:28:27 följande:
    Dottern behöver en ny, neutral psykolog. 
    Japp, men hon vågar inte be om det, för psykologen säger hela tiden hur mycket hon tycker om henne etc...
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-20 19:32:20 följande:
    Japp, men hon vågar inte be om det, för psykologen säger hela tiden hur mycket hon tycker om henne etc...
    Men här måste du ju sätta ner foten. Stackars dotter. Du måste stötta henne att hon själv får bestämma var hon ska bo. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2025-04-20 19:44:43 följande:
    Men här måste du ju sätta ner foten. Stackars dotter. Du måste stötta henne att hon själv får bestämma var hon ska bo. 
    Jag gör det, men hon klarar inte att såra honom. Det spelar ingen roll vad jag säger, jag kan inte tvinga henne. Hon vill inte riktigt flytta innan småsyskonen är stora nog att kunna välja själva heller.
  • Colourfulrainbow

Om han inte brukar våld och pressar sig in genom dörren så kommer inte polisen göra något. 

Din dotter är 16 år, vill hon verkligen inte bjuda över en kompis som kan sova över? Tonårstjejer brukar ju älska sleepovers. 

Din dotter bör byta psykolog omgående. Det är inte hennes uppgift att göra en psykolog glad. Dessutom är det en jäkligt dålig psykolog om hon inte kan se igenom pappans narcissism. En bra psykolog hade sett det direkt. 

• Anonym (Mamma)
    Colourfulrainbow skrev 2025-04-20 20:04:17 följande:

Om han inte brukar våld och pressar sig in genom dörren så kommer inte polisen göra något. 

Din dotter är 16 år, vill hon verkligen inte bjuda över en kompis som kan sova över? Tonårstjejer brukar ju älska sleepovers. 

Din dotter bör byta psykolog omgående. Det är inte hennes uppgift att göra en psykolog glad. Dessutom är det en jäkligt dålig psykolog om hon inte kan se igenom pappans narcissism. En bra psykolog hade sett det direkt. 

Nej det vill hon inte, hon vill vara själv.

Ja jag håller med, men så länge hon själv säger att hon inte vill byta finns det inte mycket jag kan göra åt det. Jag har noll förtroende för den psykologen, men vad jag tycker väger nog väldigt lite när psykologen helt svalt pappans version av mig och dottern. Även när dottern säger emot saker pappan påstått om mig insisterar psykologen och säger att "dottern inte behöver försvara mig".
  • Anonym (Mamma)

Om någon har några konkreta råd får ni gärna berätta, för jag vet verkligen inte vad mer jag kan göra som jag inte redan försökt.

• Kung Kisstank
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-20 20:19:25 följande:

Om någon har några konkreta råd får ni gärna berätta, för jag vet verkligen inte vad mer jag kan göra som jag inte redan försökt.

Alltså, det kan nog bli lite svårt att få exakt som du vill. Ännu svårare efter som det är någon hon har en nära relation till och han inte är belagd med besöksförbud (antar jag). Hemfridsbrott är om en person olovligen tränger sig in i bostaden eller kvarstannar efter man bett denne att gå. Om din dotter bjuder in honom kommer det nog bli svårt att hävda detta.

Kollar man lite på lawline.se hintar de om att en person i din dotters ålder förmodligen har en sådan mognad att hon kan avgöra själv om hon vill bjuda in en person. Men som alltid sker det en bedömning från fall till fall.

Tror du i slutändan ska kontakta en riktig jurist för detta verkar vara en så viktig fråga att du nog inte får ett korrekt svar här på FL.
  • Anonym (B)
    Kung Kisstank skrev 2025-04-20 22:01:18 följande:
    Alltså, det kan nog bli lite svårt att få exakt som du vill. Ännu svårare efter som det är någon hon har en nära relation till och han inte är belagd med besöksförbud (antar jag). Hemfridsbrott är om en person olovligen tränger sig in i bostaden eller kvarstannar efter man bett denne att gå. Om din dotter bjuder in honom kommer det nog bli svårt att hävda detta.

Kollar man lite på lawline.se hintar de om att en person i din dotters ålder förmodligen har en sådan mognad att hon kan avgöra själv om hon vill bjuda in en person. Men som alltid sker det en bedömning från fall till fall.

Tror du i slutändan ska kontakta en riktig jurist för detta verkar vara en så viktig fråga att du nog inte får ett korrekt svar här på FL.

Det räcker med att en person (TS) av flera som bor någonstans inte vill att en annan person ska komma in i hemmet, så är det hemfridsbrott. Även om dottern bjuder in pappan och TS inte är hemma, är det hemfridsbrott om TS klart skrivit till pappan att han inte får gå in. 

TS, upplys pappan om detta!

• Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-20 20:19:25 följande:

Ring polisen och rådfråga dem. 
Svar på tråden Lagligt att "hälsa på" mot personens vilja?