• Anonym (Sorg)

Höjs lönerna när priserna höjs i Sverige? Allt har gått upp och jag har inte råd (matpriserna)

Jag var på besök i Willy:s. Precis allt har gått galet upp. Jag har inte råd. Jag kan ju inte leva på havregrynsgröt.

Det blir ju ingenting över för någonting annat. Jag är behovanställd och får inte mycket jobbpass.

Kommer priserna få sjunka ner? Är det här bara tillfälligt eller är det som under pandemin, att det blev inflation och sedan så stannar priserna, för att kunderna köper i alla fall.

Nu har priserna gått otroligt högt upp och priserna kommer väl knappast skänkas? Det är ju klart priserna inte kommer skänkas när man vinner så mycket på det hela.

HJÄLP VAD MYCKET DET GÅTT UPP! :(

• Svar på tråden Höjs lönerna när priserna höjs i Sverige? Allt har gått upp och jag har inte råd (matpriserna)
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (Dyrare) skrev 2025-04-20 10:06:13 följande:

Nej, maten kommer tvärtom bli dyrare. Dels pga klimatet, dvs sämre skördar osv. Dels pga pågående krig och konflikter (t ex tullar kommer att höja priset inte bara på mat utan även annat), och dels pga omställningen svenska bönder måste göra (för att vi måste bli mer självförsörjande och för att göra matproduktionen mer klimatsmart).

Gemene man får dra ner på annat, såsom semestrar, onödig shopping mm. De som drabbas hårdast är de som har små inkomster (låga löner, sjuka, de på bidrag t ex) som tyvärr inte kommer att öka i takt med att allt blir dyrare. Vissa kan öka sina inkomster, kanske gå upp i tid eller byta arbete, men många har inget val. 

Klimatet?
    Har klimatet börjat bli så pass dåligt, att priserna skall höjas p.g.a det/klimatet? Hur pass dåligt har klimatet börjat bli då?
  • Postman
    Anonym (Sorg) skrev 2025-04-20 12:19:05 följande:
    Klimatet?
    Har klimatet börjat bli så pass dåligt, att priserna skall höjas p.g.a det/klimatet? Hur pass dåligt har klimatet börjat bli då?

Hör kan du läsa lite. https://climate.ec.europa.eu/climate-change/consequences-climate-change_sv

I takt med ökad konsumtion pga mer människor i världen och med sviktande skördar så blir det den som betalar bäst som kommer att få först. 

• Anonym (Dyrare)
    Klimatet?
    Du har inte hört talas om dålig kaffeskördar t ex?
  • Anonym (me too)
    Anonym (33) skrev 2025-04-20 09:52:44 följande:

Hur mycket går du ut?

Jag är sjukpensionerad och får ut 15.000/mån och ska precis flytta till eget... hyra på 7350:-

Blir orolig när folk som jobbar inte har råd, det betyder att jag absolut inte kommer ha råd....

Kan du söka något annat arbete än behovsanställning?

Jag är också sjukpensionär, och om du flyttar till eget kommer du ju få bostadstillägg. Ansök om du inte har gjort det redan.

Jag har ut nästan 18000, 6500 ungefär av det ör bostadstillägget. Min hyra är 9500, men man kan bara få bostadstillägg för 7500 ca, restenf å rman betala själv.
  • Anonym (kaffe, apelsiner, kakao, oliver)
    Klimatet?
    Vissa varor är känsliga för ändrat klimat (tex. kaffebönor) eller torka, så tex. olivolja, apelsinjuice och kaffe är exempel på varor som blivit redan bivit dyrare till följd av ändrat klimat. Även om det har funnits torra, varma, regnigna osv. år tidigare i historien har klimatförändringarna tex. ökat sannolikheten för torra och varma somrar med tillhörande dåliga olivskördar.
  • Jemp
    Klimatet?

Absolut. Klimatet gör att skördar slår fel och att arter vi behöver för matproduktionen utrotas. 

Även i Sverige är detta redan ett faktum vissa år, för att inte tala om att vi är väldigt importberoende. Sveriges lantbruk behöver också investera i klimatanpassning. 

• Anonym (Oj)
    Klimatet?
    Men jösses! Klart klimatet spelar en stor roll. Dåliga eller förstörda skördar innebär brist på spannmål och leder till ökad efterfrågan varpå priserna går upp. Det kommer vi att se MYCKET mer av kommande år. 
  • Jemp
    Klimatet?
    Klimatet är så ?dåligt? att vi befinner oss i en klimatkris som FN kallar för hot mot mänskligheten. Hela länder kommer bli obeboeliga, många ställen inte gå att odla på, mer extremväder åt alla håll osv. 
  • Anonym (33)
    Anonym (me too) skrev 2025-04-20 14:01:47 följande:
    Jag är också sjukpensionär, och om du flyttar till eget kommer du ju få bostadstillägg. Ansök om du inte har gjort det redan.

Jag har ut nästan 18000, 6500 ungefär av det ör bostadstillägget. Min hyra är 9500, men man kan bara få bostadstillägg för 7500 ca, restenf å rman betala själv.
    Tack för tipset... Jag äger idag 50%av ett hus taxerad till 1750000 och har över 100.000 på banken, och då har jag förstått det som att jag inte kommer få någotbostadstillägg?

Men har ansökt om bostadsbidrag eftersom jag har barn...
  • Anonym (Sorg)
    Jemp skrev 2025-04-20 15:32:31 följande:

Absolut. Klimatet gör att skördar slår fel och att arter vi behöver för matproduktionen utrotas. 

Även i Sverige är detta redan ett faktum vissa år, för att inte tala om att vi är väldigt importberoende. Sveriges lantbruk behöver också investera i klimatanpassning. 

OJ!
    Tack för info!

Och detta står ingenting i media om? Jag kanske bara har missat? Jag känner till om klimatet, men ändå har jag missat helt att klimatetförändrats och blivit så pass dåligt, att man börjar få konsekvenser. Läskigt ju!
  • Jemp
    Anonym (Sorg) skrev 2025-04-20 21:00:06 följande:
    OJ!
    Tack för info!

Och detta står ingenting i media om? Jag kanske bara har missat? Jag känner till om klimatet, men ändå har jag missat helt att klimatetförändrats och blivit så pass dåligt, att man börjar få konsekvenser. Läskigt ju!
    Oj ja då har du missat. För jo, det står en del om det i media även om jag kan tycka det är lite väl lite. DN skriver tex en hel del.
  • Anonym (me too)
    Anonym (33) skrev 2025-04-20 20:33:24 följande:
    Tack för tipset... Jag äger idag 50%av ett hus taxerad till 1750000 och har över 100.000 på banken, och då har jag förstått det som att jag inte kommer få någotbostadstillägg?

Men har ansökt om bostadsbidrag eftersom jag har barn...
    Hade det bara varit pengarna på banken hade du fått, men inte fullt. Med huset blir det ju knivigare, men jag antar att det ska säljas? Då får du ju leva på de pengarna. Investera dem i en lågriskfond och ta ut en summa motsvarande bostadstillägget varje månad/år.
  • OlleSQ
    Anonym (Oj) skrev 2025-04-20 15:42:05 följande:
    Men jösses! Klart klimatet spelar en stor roll. Dåliga eller förstörda skördar innebär brist på spannmål och leder till ökad efterfrågan varpå priserna går upp. Det kommer vi att se MYCKET mer av kommande år. 
    Europas kornbod Ukraina är anfallet av Ryssland, där har vi det största problemet och det kommer vi märka av kommande år. Att låta bli att nämna det är att gå Putins ärenden men så är det ju idag allmänt känt att miljörörelsen är hårt indoktrinerad av Putins vänner.
  • Anonym (Wtf)
    OlleSQ skrev 2025-04-21 20:03:11 följande:
    Europas kornbod Ukraina är anfallet av Ryssland, där har vi det största problemet och det kommer vi märka av kommande år. Att låta bli att nämna det är att gå Putins ärenden men så är det ju idag allmänt känt att miljörörelsen är hårt indoktrinerad av Putins vänner.
    Vad yrar du om? Ryssland är bland de värsta miljöbovar som finns. Det är nog få som inte inser det.
  • OlleSQ

Vi har alla hört om hur Maldiverna är på väg att sjunka, Som tex den här artikeln från SVT:

www.svt.se/nyheter/semesterparadiset-pa-vag-att-drankas-manniskor-flyr

Medans den här sajt hänvisar till den framlidne Nils-Axel Mörner, docent på SU att havsnivån inte alls höjs.

www.resatillmaldiverna.se/maldiverna-klimathot/

Man kan ju tycka att en som tycker tvärtemot alla andra har fel men så var det ju med Galileo Galilei oxå, så pass att han blev bannlyst av kyrkan och det dröjde flera hundra år innan kyrkan accepterade att GG faktiskt hade rätt trots att resten av världen redan var överrens med GG sen länge och det är väl inga fler än plattjordarna som inte tror att GG var helt rätt ute med sina iaktagelser.

• OlleSQ
    Anonym (Wtf) skrev 2025-04-21 20:17:05 följande:
    Vad yrar du om? Ryssland är bland de värsta miljöbovar som finns. Det är nog få som inte inser det.
    Att priset på spannmål kommer stiga beror på kriget i Ukraina och inget annat. Men säger man att det är pga av klimat så går man Putins ärenden. Det är rätt glasklart.
  • Jemp
    OlleSQ skrev 2025-04-21 20:25:16 följande:
    Att priset på spannmål kommer stiga beror på kriget i Ukraina och inget annat. Men säger man att det är pga av klimat så går man Putins ärenden. Det är rätt glasklart.
    2018 halverades Sveriges spannmålsskördar pga torka. Bara som ett exempel. 
  • Anonym (Konsumenten/du bestämmer)

Höjs lönerna?

Ja, lönerna höjs om kunder/konsumenter vill betala mer.

Löngivarna (=arbetsgivarna) har inga egna sedelpressar där de tillverkar pengar till att betala löner och alla andra kostnader.

Det är alltid kundernas/konsumenternas pengar som blir pengar till löner,
    och till alla andra kostnader.

Det är alltid kunderna/konsumenterna som bestämmer om löner ska höjas likväl som kunder/konsumenter som genom sina köpmönster bestämmer om en varas pris (prishöjningar) är ok eller inte.

• Anonym (Konsumenten/du bestämmer)

Det är kunderna/konsumenterna som betalar och som bestämmer t ex om de är beredda betala mer för dyrare och mer miljövänliga transporter.

Kunder/konsumenter bestämmer om de vill betala mer för frukt och grönt som är odlade på ett "finare" och mera miljövänligt sätt,
    eller om de hellre väljer billigare frukt och grönt som är odlade på ett sätt som kostar mindre.

Ett annat exempel är att kunder/konsumenter bestämmer om de vill ha billiga varor tillverkade i Kina eller i annat lågprisland och fraktade långa vägar hit till Sverige, ofta fraktade med flyg eller med båtar som saknar rening av sina utsläpp.

Hittills har kunder/konsumenter generellt valt att inte betala för närodlat eller för svenska dyrare varor som inte fraktats hit.
    Hittills föredrar kunder/konsumenter att välja att inte betala för att vara miljövänliga.

De allra mest PK och godhetsknarkande pratar ofta vitt och brett och påstår sig gärna vara miljövänlig,
    för att i nästa andetag klicka hem varor får Kina...
    Detta gäller generellt för hög som låg, för politiker som för allmänheten, för miljöpartister som för moderater. Näst intill alla, oavsett vad de snackar om officiellt, så går de hem och i det dolda klickar hem varor från Kina eller andra (ännu värre) lågprisländer, och därmed uppmuntrar och tillåter deras lönenivåer och deras sätt att bemöta människor och sin egen befolkning.

Nu är det fint och trendigt, säger de höga rösterna, att bojkotta varor från USA.
    Var finns dessa höga röster när det gäller att bojkotta varor från låglöneländer där man misshandlar och förnedrar människor och sin egen befolkning???

• Anonym (Jo)

Klart att allt blir dyrare. Jorden blir mer och mer överbefolkad. Vi lever över jordens tillgångar. Ja inte blir det billigare för konsumenter direkt..

Svar på tråden Höjs lönerna när priserna höjs i Sverige? Allt har gått upp och jag har inte råd (matpriserna)